Klima- og miljødepartementet legger i proposisjonen
frem forslag til lov om vern av marin natur utenfor territorialfarvannet
(havvernloven). Forslaget har som formål å gi hjemmel til å opprette
marine verneområder i alle norske jurisdiksjonsområder utenfor 12
nautiske mil, dvs. utenfor territorialfarvannet. Lovforslaget vil
følgelig gjelde for de norske 200-milssonene, dvs. økonomisk sone
ved Fastlands-Norge, fiskevernsonen ved Svalbard og fiskerisonen
ved Jan Mayen, og på norsk kontinentalsokkel i tilknytning til landområdene
i nord og i Sørishavet.
Naturmangfoldloven og svalbardmiljøloven er
i dag de eneste lovene som har som hovedformål å bevare natur på
tvers av sektorer og i et langsiktig perspektiv. I tillegg kan tverrsektorielt
vern av marin natur hjemles i lov om Jan Mayen og bilandsloven.
I territorialfarvannet har Norge brukt vern etter disse lovene som
virkemiddel gjennom lang tid. Bestemmelsene som hjemler områdevern,
gjelder likevel bare ut til territorialgrensen ved 12 nautiske mil
fra grunnlinjene. Etter dagens lovgivning har Norge derfor ikke
hatt mulighet til å opprette marine verneområder i norske havområder
utenfor territorialfarvannet. Den nye loven vil bidra til å tette
et stort og viktig «hull» i norsk lovgivning, og vil være et avgjørende
verktøy for å følge opp både våre nasjonale mål og de internasjonale
målene etter Det globale Kunming-Montreal-rammeverket for naturmangfold
(naturavtalen).
Lovforslaget bygger i stor grad på naturmangfoldlovens
regler om områdevern. Samtidig er forslaget tilpasset de særlige
forholdene utenfor territorialfarvannet. I disse områdene har ikke
Norge full suverenitet, og dermed ikke den samme jurisdiksjonen
som på land og i havområdene innenfor 12 nautiske mil. Videre har
aktørbildet utenfor territorialfarvannet gjort det nødvendig med
enkelte justeringer i ordlyd og innhold, sammenlignet med naturmangfoldlovens
bestemmelser. I disse havområdene er det ingen private grunneiere,
og det er relativt få og store næringsaktører.
Lovforslaget viderefører naturmangfoldloven
sin hovedinnretning der områder som i sin helhet ligger i sjø vernes
som vernekategorien «marine verneområder». Som etter naturmangfoldloven
kan marine verneområder opprettes for å beskytte verneverdier, inkludert
naturverdier som er økologiske betingelser for landlevende arter.
I områder utenfor territorialfarvannet kan dette for eksempel være
aktuelt for områder som har særlig betydning som beiteområder for
sjøfugl. Lovforslaget § 6 andre ledd bokstav a–g lister opp hvilke områder
som kan vernes som marine verneområder, og er tilnærmet identisk
med opplistingen i naturmangfoldloven § 39. Innholdet i de alternative
vilkårene tilsvarer i stor grad vilkårene for vernekategoriene nasjonalpark,
naturreservat og biotopvernområde i naturmangfoldloven. Departementet
foreslår også at den nye loven legger til rette for og synliggjør
at områdevern kan bidra til å bevare områder som er viktige for
naturens evne til å binde og lagre karbon, eller natur som kan redusere
de negative virkningene av endret klima.
Lovforslaget er ment å sikre grundige og inkluderende
verneprosesser med involvering av berørte myndigheter og interesser.
Generelt skal saksbehandlingen legge til rette for mest mulig klarhet
om verneformål og verneverdier, bruk, avgrensing av området og følger
av vernet. Sentrale steg i saksbehandlingen er formell oppstart
gjennom kunngjøring av planlagt vern, høring av utkast til verneforskrift
og vedtak om vern, som gjøres av Kongen i statsråd. I god tid før
kunngjøring av planlagt vern skal berørte myndigheter og interesser
involveres i saksforberedelsen. Når et planlagt vern er kunngjort
og verneprosessen pågår, sikrer lovforslaget at statlige myndigheter
opptrer koordinert og tar hensyn til verneverdiene som er identifisert.
Miljødirektoratet vil som hovedregel bli ansvarlig myndighet
for forvaltningen av verneområder som opprettes etter havvernloven.
Lovforslaget legger til rette for og synliggjør betydningen av restaurering,
også som en del av forvaltningen av et verneområde.
Tilsynsordningen etter havvernloven tar utgangspunkt
i samme grunnleggende system som ved tilsyn med reglene om områdevern
etter naturmangfoldloven. Etter naturmangfoldloven er myndigheten
til å gjennomføre tilsyn delegert til Miljødirektoratet. I praksis
utøves tilsynet etter naturmangfoldloven i stor grad av Statens
naturoppsyn (SNO), som er en del av Miljødirektoratet. I tillegg
utføres også tilsyn med kysten og havområdene av Kystvakten. Tilsynet
må gjennomføres innenfor folkerettens rammer.
Lovforslaget inneholder hjemler til å pålegge
retting og avbøtende tiltak, samt ilegge tvangsmulkt, overtredelsesgebyr
og straff. Det åpnes også for at rettighetshavere kan få erstatning
for tap knyttet til igangværende bruk i områder som blir helt eller
delvis vernet etter loven.
Loven er en hjemmelslov, og det er først når
hjemlene i loven tas i bruk at det oppstår ulike konsekvenser av miljømessig,
økonomisk og administrativ karakter. Konsekvensene av at hjemlene
i loven tas i bruk vil derfor avhenge av antallet og omfanget av
områder som skal vernes, hvilke vernebestemmelser som blir fastsatt i
lys av verneformål, verneverdier og aktuell virksomhet i det konkrete
området.