Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, lederen Sverre Myrli, Siri
Gåsemyr Staalesen og Terje Sørvik, fra Høyre, Mudassar Kapur og
Anne Kristine Linnestad, fra Senterpartiet, Maren Grøthe og Kathrine
Kleveland, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen og Bjørnar
Laabak, fra Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og
fra Rødt, Tobias Drevland Lund, viser til representantforslag
fra stortingsrepresentantene Trond Helleland og Mudassar Kapur om
økt åpenhet rundt bidrag i form av direkte kandidatstøtte og i form
av naturalytelser.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, er enige med forslagsstillerne i at det er behov
for klargjøring av regelverket knyttet til finansiering av politiske
partier. Åpenhet i denne sammenheng er avgjørende for å ivareta
tilliten til politiske partier og for gjennomføringen av frie valg.
Flertallet viser
til at regjeringen 18. februar 2025 sendte et forslag om endringer
i partiloven på høring. Høringsforslaget følger opp et anmodningsvedtak
av 5. oktober 2023. I høringsforslaget foreslås en ny bestemmelse
som slår fast for hvilke tilfeller partiene også må kjenne til den
bakenforliggende giveren for å kunne ta imot et bidrag. Flertallet mener det er nødvendig å få
på plass regler som sikrer åpenhet rundt bidrag som gis via organisasjoner
og innsamlingsaksjoner.
Flertallet er enige
i at det er behov for en større gjennomgang av partiloven, hvor
både elementene i representantforslaget og flere av forslagene som
den forrige partilovnemnda kom med i brev 18. desember 2023, vurderes. Flertallet mener imidlertid at dette
gjøres best gjennom en helhetlig lovgjennomgang hvor alle nødvendige
sider belyses, heller enn gjennom enkeltstående representantforslag
som det foreliggende. En slik samlet gjennomgang er viktig for å
sikre et helhetlig og sammenhengende regelverk som balanserer lovens formål
og bakenforliggende hensyn på en god måte, og som er avstemt mot
andre lover og Norges folkerettslige forpliktelser. Flertallet har følgelig en forventning om
at regjeringen kommer tilbake til Stortinget med en bredere revisjon
av partiloven på et senere tidspunkt.
Flertallet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta
en helhetlig gjennomgang av partiloven, herunder regelverket for
finansiering av politiske partier, og komme tilbake til Stortinget
på egnet måte.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre vil bemerke at forslaget fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Rødt i saken i realiteten viser at
de ikke ser viktigheten av å behandle denne saken i god tid før
valgkampen og heller ikke ser viktigheten av å bidra til økt åpenhet
og transparens om partienes inntekter og økonomi. Disse
medlemmer viser til at Høyres forslag vil endre loven slik
at skjult valgkampstøtte også må rapporteres inn.
Disse medlemmer mener
det er viktig med mer åpenhet rundt finansieringen av og støtte
til politiske partier. Disse medlemmer mener
at dette ikke bare gjelder direkte økonomisk støtte, men også indirekte bidrag
som dekker kostnader et parti ellers ville hatt hvis aktiviteten
hadde vært utført i egenregi, samt støtte til enkeltkandidater som
indirekte utgjør støtte til et parti.
Disse medlemmer vil
understreke partilovens formål, som blant annet er å «sikre offentlighetens
rett til innsyn og å motvirke korrupsjon», og dette er avgjørende
for tilliten til de politiske partiene og folkevalgte organer som
kommunestyrer, fylkesting og Stortinget.
Disse medlemmer viser
til at partilovnemnda i sitt brev til Kommunal- og distriktsdepartementet
av 18. desember 2023 kom med flere forslag for å tilstrebe større
åpenhet om finansieringen av de politiske partiene. Disse medlemmer merker seg at partilovnemnda
i brevet nevner seks punkter som den på bakgrunn av samfunnsutviklingen
ber regjeringen vurdere å foreslå endringer i. To av disse punktene
gjelder hhv. partistøtte i form av annonser og kampanjer betalt
av andre enn partiet eller kandidaten selv, samt støtte til kandidater som
går utenom partiene.
Disse medlemmer merker
seg videre at regjeringen kun tar til orde for endringer på ett
av de øvrige punktene som er nevnt i brevet fra partilovnemnda da de
sendte forslag til endringer i partiloven på høring 18. februar
2025, nemlig spørsmålet om bidrag som gis via juridiske personer
til et parti eller partiledd – altså gaver hvor giveren er kjent,
men hvor eventuelle bakenforliggende givere ikke er kjent. I tillegg
foreslås noen tekniske endringer. Disse medlemmer merker
seg at regjeringen har et ønske om å hurtigbehandle dette forslaget
på Stortinget i vårsesjonen 2025.
Disse medlemmer mener
at regjeringens forslag ikke dekker opp behovet for lovendring knyttet
til indirekte bidrag. Disse medlemmer påpeker
at begrepet «bidrag» i partiloven § 19 også omfatter «verdien av
varer, tjenester og andre tilsvarende ytelser» mottatt vederlagsfritt
eller til underpris. Disse medlemmer viser
til at slik indirekte støtte kan ha betydelig økonomisk verdi, eksempelvis
gjennom permisjon med lønn for å drive valgkamp, annonsering til
støtte for et parti, eller utlån av kjøretøy og lokaler. Disse medlemmer støtter partilovnemndas
vurdering om at skillet mellom parti- og kandidatstøtte i dagens
regelverk er uklart, noe som undergraver formålet om full åpenhet. Disse medlemmer mener derfor at loven
må tydeliggjøres for å sikre at alle relevante bidrag synliggjøres, uavhengig
av om de ytes direkte til partiet eller gjennom støtte til enkeltpersoner
som representerer partiet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Vedtak til lov
om endringer i partiloven
I
I lov 17. juni 2005 nr. 102 om visse forhold
vedrørende de politiske partiene gjøres følgende endringer:
§ 18 fjerde ledd skal lyde:
Alle partier og partiledd har i valgår plikt
til særskilt å innberette bidrag fra samme
bidragsyter som til sammen utgjør en verdi av 15 000 kroner
eller mer som er mottatt i perioden 1. januar til og med fredag
før valgdag. Det samme gjelder for bidrag til
kandidater på valgliste som partileddet har stilt, og kandidaten
skal snarest mulig informere partileddet om bidraget. Innberetningen
skal skje innen fire uker etter at bidraget er mottatt. Bidrag mottatt
senere enn fire uker før utløp av innberetningspliktig periode i
første punktum skal være innberettet innen utløpet av fredag før
valgdag.
§ 19 tredje ledd skal lyde:
Med bidrag menes pengebidrag og
naturalytelser hvor verdien av varer, tjenester og andre tilsvarende ytelser, herunder arbeidstid, annonsering, kjøretøy og
lokaler, er mottatt vederlagsfritt eller til underpris. Ytelse fra
privatpersoner som består i ordinært dugnadsarbeid som ikke krever
særskilte kvalifikasjoner, eller som ikke er en del av bidragsyters
inntektsgrunnlag, regnes ikke som bidrag. Det samme gjelder utlån
av lokaler og gjenstander fra privatpersoner som ikke har dette
som del av sitt inntektsgrunnlag.
II
Loven trer i kraft 1. juni 2025.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet registrerer at Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Rødt har fremmet forslag hvor man ber regjeringen
foreta en helhetlig gjennomgang av partiloven, herunder regelverket
for finansiering av politiske partier, og komme tilbake til Stortinget på
egnet måte. Disse medlemmer mener det
ikke er nok. Disse medlemmer mener at
det er viktig i en slik gjennomgang at det også skal vurderes hvordan
relasjoner mellom partier og personer/bedrifter/organisasjoner skal
forstås og reguleres når det gis bidrag samtidig som bidragsyter
har innflytelse gjennom roller i det mottakende partiet.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen foreta
en helhetlig gjennomgang av partiloven, herunder regelverket for
finansiering av politiske partier, og komme tilbake til Stortinget
på egnet måte. Som en del av gjennomgangen skal det også vurderes
hvordan relasjoner mellom partier og personer/bedrifter/organisasjoner
skal forstås og reguleres når det gis bidrag samtidig som bidragsyter
har innflytelse gjennom roller i det mottakende partiet.»
Disse medlemmer viser
til at partilovnemnda i brev til Kommunal- og distriktsdepartementet
har bedt regjeringen vurdere endringer i partiloven, med særlig hensyn
til påpekte utfordringer rundt indirekte partistøtte gjennom andre
organisasjoner, partistøtte i form av annonser og kampanjer betalt
av andre, støtte til kandidater fremfor direkte til partier, finansiering
av uregistrerte partier og lister samt folkevalgte grupper, finansiering
av politiske påvirkningskampanjer utenom partiene, og politisk meningsdannelse
gjennom sosiale medier.
Disse medlemmer registrerer
at regjeringen ikke synes å ville foreta en helhetlig gjennomgang
av partiloven, utover å begrense de politiske partienes mulighet
til å motta bidrag fra andre organisasjoner samt noen tekniske justeringer.
I Representantforslag 118 L (2024–2025) er det foreslått å gjøre
ytterligere mindre justeringer i loven, selv om deler av lovens
problemstillinger, som blant annet partilovnemnda har reist, fremdeles
vil være uløst.
Disse medlemmer deler
intensjonen i representantforslaget om at bidrag direkte til kandidater,
og bidrag i form av eksempelvis arbeidstid, annonsering, kjøretøy
og lokaler, skal innberettes. Det vil likevel fremdeles være krevende
å kontrollere at slike bidrag blir korrekt rapportert. Det kan være
behov for avgrensninger og presiseringer for å gjøre det mulig for
de politiske partiene å rapportere korrekt i tråd med lovens intensjon.
Disse utfordringene finnes også i gjeldende lov, særlig knyttet
til ikke-monetære bidrag.
Disse medlemmer mener
det fremdeles er nødvendig med en helhetlig gjennomgang av partiloven, hvor
også økonomiske og organisatoriske bindinger mellom politiske partier
og andre organisasjoner gjennomgås. Det er behov for å avklare hvorvidt
bindinger, med utveksling av makt, penger og posisjoner, slik som mellom
Arbeiderpartiet og LO, skal være tillatt. Disse medlemmer mener
en helhetlig gjennomgang som sikrer likebehandling, og som avklarer
hvordan lovverket skal praktiseres og avgrenses, er nødvendig for
å opprettholde befolkningens tillit til det politiske systemet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt understreker at åpenhet
om partifinansiering er en viktig forutsetning for demokratiets
legitimitet i befolkningen, og viser til at partilovens formål er
å «sikre offentlighetens rett til innsyn og å motvirke korrupsjon». Disse medlemmer deler vurderingen om
at det er en svakhet i dagens lov at gaver direkte til enkeltkandidater
ikke er omfattet. Disse medlemmer mener
samtidig at forslaget fra representantene ikke bør vedtas, blant
annet fordi det plasserer et ansvar hos giverne. Disse
medlemmer viser videre til problemstillingene kommunal- og
distriktsministeren tar opp i sitt svarbrev til komiteen.
Disse medlemmer mener
at en helhetlig lovgjennomgang hvor alle nødvendige sider belyses,
også må inkludere en vurdering av spørsmålet om gaver til enkeltkandidater. Disse medlemmer mener at en slik helhetlig
gjennomgang, som er varslet fra regjeringens side, ikke står i motstrid
til å gjøre nødvendige endringer når helt nye problemstillinger
oppstår. Disse medlemmer viser til at
situasjonen med frontorganisasjoner, primært opprettet for at rike
givere skal kunne forbli anonyme når de støtter borgerlige partier,
var en slik ny problemstilling som måtte håndteres løpende, og som
stortingsflertallet tok tak i da det støttet Rødts anmodningsforslag
5. oktober 2023.
Disse medlemmer viser
til at partiloven og praktiseringen av den kan skape gråsoner og
uklarhet rundt hvilke naturalytelser som er rapporteringspliktige
eller ikke, men mener at forslaget fra representantene ikke egentlig
vil bidra til en opprydning, samtidig som det også vil skape nye
problemer.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at det har en egenverdi at reglene både
er lettforståelige og står seg over tid siden ansvaret for at reglene
overholdes, i hovedsak ligger hos frivillige tillitsvalgte ute i
partiorganisasjonene. Flertallet mener
derfor at det er hensiktsmessig med en helhetlig gjennomgang og
grensedragning, hvor eventuelle endringer i hva som anses rapporteringspliktig,
gjøres samlet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
forslag til endring av partiloven som sikrer at bidrag direkte til
enkeltkandidater på valglister over de beløpsgrenser som loven fastsetter,
innberettes av giver og offentliggjøres. Regjeringen bes om å komme
tilbake til Stortinget på egnet måte etter at utredningen er gjennomført.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
dagens praktisering av partiloven § 19 tredje ledd samt vurdere
hvordan det kan tydeliggjøres hvilke naturalytelser som er omfattet
eller ikke av loven, med mål om å fjerne uklarheter og gråsoner
og slik gjøre regelverket enklere for partiene å følge. Regjeringen
bes om å komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»