Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland,
Even A. Røed og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend
Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet,
Siv Mossleth og Kjersti Toppe, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud,
fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar,
fra Kristelig Folkeparti, Anne Kristin Bruns, og fra Pasientfokus,
Irene Ojala, viser til forslag i Dokument 8:91 S (2024–2025)
om lik rett til helsehjelp uavhengig av økonomi.
Komiteen merker
seg at statsråden i sitt svarbrev til komiteen skriver at regjeringen
har som ambisjon å holde egenandeler på et lavt nivå, at innretning
og størrelse på egenandeler vurderes i forbindelse med budsjettprosessene,
og at regjeringen per i dag ikke har planer om å evaluere egenandelsopplegget
i sin helhet. Statsråden viser videre til at gebyret som kan ilegges
pasienter som ikke møter til poliklinisk avtale, er under evaluering,
og at det vil være naturlig å vurdere eventuelle endringer i regelverket
i etterkant av evalueringen som skal være ferdigstilt i løpet av
første halvår 2025.
Komiteen viser til
at det er avholdt skriftlig høring i saken, og at høringsinstansene
i stor grad støtter representantforslaget.
Komiteen vil understreke
at det er bred enighet om at lik tilgang på helsetjenester av høy
kvalitet, uavhengig av økonomi, er et grunnleggende prinsipp for helsetjenestene.
I Norge skal det ikke være slik at noen må unnlate eller utsette
å oppsøke helsehjelp av økonomiske årsaker.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Pasientfokus er enig med forslagsstillerne i at det
er svært viktig å sikre lik tilgang til helsetjenester uavhengig
av økonomi. Dette målet må også gjelde for innbyggere med lang reisevei
til behandling. I dag kan pasienter ha rett til penger for utgifter
til mat og overnatting når man har vært på reise til eller fra behandling.
Når det gjelder overnatting, kan man få støtte fra Pasientreiser
etter en fast sats, når overnatting er nødvendig på selve reisen
på grunn av lang reisevei eller tidlig behandling, eller på grunn
av at helsetilstanden kan forverres om man ikke overnatter på reisen. Disse medlemmer viser til at satsen for
overnatting i 2025 er inntil 711 kroner per døgn. Disse medlemmer registrerer
at denne taksten langt ifra kompenserer for de økte utgiftene pasienter
med lang reisevei har, og som må overnatte for å få nødvendig helsehjelp.
Det betyr at pasienter som bor slik til at de har lang reisevei
til behandling, må betale av egen lomme for å få tilgang til nødvendig
helsehjelp. Det er en utgift som pasienter med kort avstand til
nødvendig helsehjelp ikke har. Disse medlemmer mener
at regelverket er grunnleggende urettferdig, og ikke i tråd med
de overordnede målene for spesialisthelsetjenesten om å sikre likeverdig,
tilgjengelig tjenestetilbud som er tilpasset pasientenes behov.
Komiteens
medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og
Pasientfokus mener at satsen for overnatting må økes, og ber
regjeringen utrede og foreslå en takst som i større grad er i tråd
med faktiske utgifter pasienter med lang reisevei har.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sikre at pasienter med lang reisevei, som trenger overnatting for
å få nødvendig helsehjelp, får dekket sine utgifter til overnatting,
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at lik rett til helsehjelp er grunnleggende for den norske velferdsmodellen.
Norge er et land med små forskjeller, men som like fullt har viktige
utfordringer. Vi vet at de med lavest husholdningsinntekt har markant lavere
forventet levealder enn resten av befolkningen. Vi vet at personer
som lever med rusavhengighet, lever 15–20 år kortere enn resten
av befolkningen. Vi vet at den økonomiske utviklingen de siste fire
årene har rammet lommeboken til folk hardt, og at de med minst fra før
har fått en betydelig vanskeligere hverdag. Økte priser på mat,
klær og bolig har gjort det vanskeligere å velge sunt.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til en rapport fra Helsedirektoratet fra desember
2024 (Utviklingen i norsk kosthold 2024) som viser at utviklingen
i norsk kosthold går feil vei, og at forbruk påvirkes av prisutvikling
for enkelte varegrupper. Rapporten fant blant annet at forbruket
av fullkorn, grønnsaker og frukt og bær gikk ned hhv. 4, 5 og 14
pst. fra 2022 til 2023 og at forbruket av fisk og sjømat er redusert
med 17 pst. fra 2013 til 2023. Disse medlemmer mener
funnene er alvorlige, og at regjeringen Støre ikke har gjort nok
for å snu utviklingen. Disse medlemmer peker
på viktigheten av at Norge har gode ordninger som reduserer innbyggernes
betydning av økonomi ved bruk av helsetjenester, som for eksempel
frikort og lave egenandeler. Disse medlemmer vil
samtidig understreke betydningen av god folkehelse gjennom forebygging,
aktivitet og kosthold, og mener det må bli enklere å velge sunt. Disse medlemmer mener i likhet med statsråden
at endringer i egenandeler er en budsjettsak.
Komiteens medlem
fra Rødt vil understreke at de økonomiske forskjellene i Norge
øker, og at økende forskjeller i samfunnet speiles i helse. Folk
med dårlig råd har både dårligere helse og dårligere tilgang på
helsetjenester. Målet for helsepolitikken må være å utjevne forskjellene
og sikre lik rett til helsehjelp for alle. Dette medlem viser
til Ulikhetsbarometeret fra Fafo, lagt fram 4. mars 2025, hvor det
kommer fram at forskjellene i inntekt og formue i Norge har økt
siden 2010. Økningen i antall fattige er større enn økningen i andelen rike,
samtidig som det er færre med middels inntekt og formue. Særlig
de ti rikeste prosentene i Norge har blitt mye rikere siden 2010,
mens de fattigste knapt har hatt noen økning i formue. I tillegg
viser rapporten at det er en klar sammenheng mellom økonomisk velstand
og helse. Rike lever flere år lenger enn de fattigste i Norge. Dette medlem viser også til en undersøkelse
fra SIFO i 2024 som viser at cirka halvparten av nordmenn føler
på økonomisk utrygghet. Dette medlem mener
at å sikre alle like muligheter til helsehjelp, ved å for eksempel
redusere egenandelene, er et viktig økonomisk og helsemessig utjevningstiltak.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus mener
det er helt grunnleggende at alle skal ha lik tilgang til helsehjelp
uavhengig av økonomi. Mennesker med dårlig økonomi er oftere syke
enn de med god råd, og det er helt nødvendig å sikre hele befolkningens
rett til god helse og tilgjengelig helsehjelp. I dag er økonomi
en barriere for at folk oppsøker helsehjelp når de trenger det. Derfor
er det helt avgjørende å sette inn tiltak slik at økonomi ikke er
et hinder for at hele befolkningen har lik rett til god helsehjelp.
Det er dyrt å være syk, og folk med en kronisk sykdom lever ofte
med små økonomiske marginer, både fordi det følger mange utgifter
med sykdom, og fordi muligheten til å ta lønna arbeid ofte svekkes.
Disse medlemmer viser
til en undersøkelse Opinion har gjort for Frelsesarmeen, der det
kommer fram at nær én av fire unngår å oppsøke helsetjenester, eller
utsetter dette, på grunn av egen økonomi. I dag er det slik at halvparten
av befolkningen opplever en økonomisk utrygghet som følge av prisstigning,
dyrere strøm og gjentatte rentehevinger. Helsehjelp må bli billigere,
ikke dyrere.
Komiteens
medlem fra Sosialistisk Venstreparti understreker at sterke
fellesskap reduserer forskjeller og bidrar til bedre samfunn og
levekår for den enkelte. Sosialistisk Venstreparti er opptatt av
å sikre gode tjeneste til folk. Det reduserer også forskjellene, slik
at alle kan delta i samfunnet på like premisser. I årene framover
er det behov for å omfordele for å sikre velferd for oss alle. Økt
barnetrygd, gratis SFO og billigere tannhelse er noe som kommer
alle til gode gjennom livet. Og det betyr enda mer for dem som har
minst fra før. Derfor har Sosialistisk Venstreparti de siste årene jobbet
målrettet over tid med å styrke disse velferdsordningene.
For dette medlem er
det viktig å se spørsmål som egenandeler i helsevesenet i et slikt
perspektiv.
Dette medlem viser
til den viktige velferdsreformen vedrørende SFO. Dette
medlem viser til at i dag er det mange barn som ikke får være
med på leken og læringen. Mens de fleste barna går på SFO etter
skolen, er det flere barn som går hjem alene fordi familiene deres
ikke har råd til å betale. Dette klasseskillet i skolen må fjernes,
derfor er gratis SFO for alle barn på første til fjerde trinn en
av Sosialistisk Venstrepartis store prioriterte velferdsreformer.
Det har også vært et viktig grep for å gi barnehagefamiliene bedre
råd. Det har lenge vært aller dyrest å ha barn i SFO-alder, nettopp
fordi kostnaden med å være med på SFO har vært så høy. Nå sparer
barnefamilier 20 000 kroner hvert år, for hvert barn de har i SFO.
Dette medlem viser
til den viktige tannhelsereformen. Dette medlem viser
til at tannlege er en stor og dyr ekstrakostnad for mange. Så mange
som én av fem oppgir at de har latt være å gå til tannlege på grunn av
økonomi. Derfor har Sosialistisk Venstreparti de siste årene prioritert
godt over én mrd. kroner på å gi 40 000 unge voksne nye rettigheter
og billigere tannhelse. Og vi gir oss ikke før vi har sikret rimelig
tannhelse til alle.
Dette medlem viser
til økningen i barnetrygd. Dette medlem viser
til at etter at Sosialistisk Venstreparti startet forhandlinger
med regjeringspartiene i 2021, har vi økt barnetrygden steg for
steg. Vi har tettet gapet mellom satsene for de yngste og de eldste
barna, vi har sikret at det ikke er lov å kutte i sosialhjelpen
om du får utbetalt barnetrygd, og enslige forsørgere har fått en
egen økning. For første gang på ti år går antallet barn i fattige
familier ned. Det viser at det hjelper å øke barnetrygden.
Årets økning er også en historisk økning. Siden 1996
har barnetrygden vært forsømt. Nivået på barnetrygden har lenge
stått på stedet hvil, mens de andre prisene i samfunnet har steget.
Det betyr at barnefamiliene reelt sett har fått mindre og mindre
for hvert år. Men etter flere år med kraftig økning av barnetrygden
er vi med denne økningen kommet i mål med et viktig delmål for Sosialistisk
Venstreparti, nemlig å øke barnetrygden tilbake til nivået fra 1996.
Sosialistisk Venstreparti har med denne økningen fått økt barnetrygden med
over ni mrd. kroner, sammenlignet med under Erna Solbergs regjering.
Dette medlem viser
til at Sosialistisk Venstreparti gjennom sine budsjettalternativer
har foreslått en rekke andre tiltak for å skape økonomisk trygghet
for alle. I 2025-budsjettet foreslo Sosialistisk Venstreparti å øke
fribeløpet for uføre, øke minstesatsene for sosialhjelp, øke minstesatsen
for AAP (arbeidsavklaringspenger), øke minstepensjon for enslige
og redusere skatten på pensjon.
Dette medlem vil
i samband med budsjettbehandlingene vurdere størrelsen på egenandelstaket,
og om takordningen bør inkludere kostnader som f.eks. ikke-medisinske
forbruksvarer, herunder også se på egenbetaling for viktige tiltak
som Brukerstyrt personlig assistent (BPA) og trygghetsalarmer.
Komiteens medlem
fra Rødt mener reduserte egenandeler hos legen og tannlegen
kommer folk flest til gode. Det er dyrt å være syk, og folk med
dårlig økonomi er oftere syke enn de med god økonomi. Det er de
med dårligst råd som oftest dropper å gå til legen. Derfor kan ikke
egenandeler bli så høye at de fungerer som en barriere for å oppsøke
lege og få nødvendig helsehjelp. I en tid der flere står i en økonomisk
usikker situasjon på grunn av prisstigning, dyrere strøm og gjentatte
rentehevinger, er dette særlig viktig. Dette medlem mener
derfor at lavere egenandeler er et mål i seg selv.
Komiteens medlem
fra Pasientfokus viser til at det er et mål med likeverdige
helsetjenester som hele befolkningen har god tilgang på, men slik
systemet er i dag, begrenses tilgangen for noen av økonomiske forhold.
Dermed får vi et tredelt helsevesen, der noen mottar offentlige
helsetjenester, noen mottar private helsetjenester på bakgrunn av
private behandlingsforsikringer, mens andre igjen verken har råd
til private tjenester eller til å motta offentlige tjenester – og
kun reiser til legevakt når de blir akutt syke. Dette
medlem viser til at dette blant annet handler om egenandeler,
og at satsene for refusjon av reiser og overnatting er for lave,
og om ikke møtt-gebyret som i mange tilfeller oppleves både som
urimelig og som en økonomisk utfordring.