3.3.5 European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS)
Komiteen ser det
som en selvfølge at norske fagskolestudenter sikres internasjonal
mobilitet på samme måte som studenter som tar en akademisk utdanning. Det
vil tjene studentene og samfunnet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt og Venstre, ser det som en selvfølge at
når fagskolene skal tilby utdanninger på NKR 6 og 7, skal det etableres
kobling til ECTS. Flertallet registrerer
at det akademiske miljøet er skeptiske til dette, og viser igjen
til merknadene i behandlingen av Prop. 47 L (2017–2018) Lov om fagskoleutdanning,
jf. Innst. 289 L (2017–2018). Forventningen om kobling til ECTS
er ikke noe nytt, og vil etter flertallets oppfatning
ikke bidra til annet enn rettferdig behandling av norske fagskoler
og fagskolestudenter, i tillegg til at de to utdanningssøylene blir
likeverdige, slik de skal og må være.
Flertallet viser
til at flere av høringsinstansene ønsker en tydelig formulering
om at høyere yrkesfaglig utdanning i Norge skal kobles til ECTS.
Situasjonen i dag er til hinder for utveksling og studentmobilitet
for norske fagskolestudenter. ONF skriver i sitt høringssvar at manglende
ECTS-tilkopling skaper en opplevelse av at deres utdanning er mindre
verdt. Dagens system fører til at praktisk og erfaringsbasert kompetanse
ikke blir verdsatt på lik linje, og samme måte, som den akademiske
kompetansen.
Flertallet viser
til at både perspektivmeldinga og utsynsmeldinga er tydelige på
behovet for mer praktisk kompetanse i Norge. Norge står i fare for
å få et stort underskudd på fagarbeidere i framtida. Derfor er det
nødvendig å endre strukturene som i dag er med på å underminere
praktisk og erfaringsbasert kompetanse.
Flertallet fremmer
på den bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at høyere yrkesfaglig utdanning i Norge kobles til ECTS i løpet
av stortingssesjonen 2025–2026. Utredningen som er igangsatt knyttet
til tiltakspunkt 25 i Meld. St. 11 (2024–2025) må utrede og bidra
med forslag til hvordan en ECTS-tilkobling best kan etableres og
implementeres.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til Stortingets behandling
av Prop. 47 L (2017–2018) Lov om fagskoleutdanning, og komiteens
merknader i Innst. 289 L (2017–2018). Der skrev komiteen:
«Komiteen vil påpeke at de landene i
Europa som har et godt utviklet fagskolenivå, benytter ECTS for
å konvertere sine studiepoeng internasjonalt, og at Bologna Framework
and Certification er en frivillig ordning som allerede benyttes
av 15 andre land i Europa, inkludert blant annet Spania, Portugal,
Sveits, Frankrike, Storbritannia, Irland, Nederland, Belgia og Danmark.
Komiteen vil vise til at ECTS for EQF nivå 5
er den anbefalte løsningen for å bidra til mobilitet. Den franske Bolognaeksperten
Sylvie Bonichon skriver følgende om en anbefalt løsning:
‘The recommendations made in the Bologna Communiqués
is that L5 qualifications, when existing or implemented in countries,
should be included in the Higher Education landscape of the country.
But, in respect of the subsidiarity principles, it is up to the countries
to decide.’
Komiteens flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre
og Kristelig Folkeparti, vil vise til at departementet har varslet
en gjennomgang av Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk (NKR). Når den
gjennomgangen foreligger, legger flertallet til grunn at forholdet
til europeiske mobilitetsverktøy som ECTS ivaretas. Flertallet legger
også til grunn at det i vurderingene redegjøres for hvilke endringer
fagskolene må gjøre i sine utdanninger og sin kvalitetssikring for
at de skal kvalifisere til å omfattes av de europeiske reglene for
ECTS.
Komiteens medlemmer fra Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti vil vise til Stortingets intensjon
om å legge til rette for internasjonalisering, og disse medlemmer
mener dette forutsetter at studiepoeng oppnådd i en fagskole og
i høyere yrkesfaglig utdanning må kunne konverteres til ECTS. I
Bologna-prosessen ble det allerede i 2008 utviklet deskriptorer
(Dublin Descriptors) for EQF nivå 5 med 120 ECTS, og disse medlemmer
er kjent med at landene i Europa med et godt utviklet fagskolenivå
benytter utelukkende ECTS for å konvertere sine studiepoeng internasjonalt.
En naturlig konsekvens er derfor at studiepoeng oppnådd i fagskole
kan konverteres til ECTS på lik linje med studiepoeng oppnådd ved høyskoler
og universiteter.»
Komiteens medlemmer fra
Arbeiderpartiet viser til Stortingets behandling av Prop.
47 L (2017–2018) Lov om fagskoleutdanning, og komiteens merknader
i Innst. 289 L (2017–2018) om at ECTS sitt mobilitetsverktøy skal
legges til grunn når gjennomgangen av kvalifikasjonsrammeverket
følges opp. Disse medlemmer anerkjenner
at dette er svært viktig for mobilitet og internasjonalisering innen
fagskoleutdanning, samtidig er det en anerkjennelse av den yrkesfaglige
søyla som nå skal utvikles. Disse medlemmer imøteser
anbefalingene fra den igangsatte utredningen.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen bidra
til innføringen av European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS)
for høyere yrkesfaglig utdanning uten at det fører til en uønsket
akademisering.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet viser til at flere høringsinstanser og aktører
i sektoren har bedt om at høyere yrkesfaglig utdanning kobles til
ECTS. Disse medlemmer mener en tilkobling
til ECTS for fagskolesektoren må effektueres for fagskolesektoren
nå.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å
koble høyere yrkesfaglig utdanning til European Credit Transfer
and Accumulation System (ECTS) med en egnet innramming som ivaretar
arbeidsdelingen i utdanningssystemet og forpliktelsene i Bolognasamarbeidet.»
Fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Høgre, Framstegspartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Raudt og Venstre, merkar seg at manglande tilkopling
til ECTS er motstridande til tiltakspunkt 8 i om internasjonalisering.
I tillegg er det einaste formelle kravet for ECTS-tilkopling ivareteke
i tiltakspunkt 4 om periodiske tilsyn med fagskulane sitt systematiske
kvalitetsarbeid.
Eit anna fleirtal,
medlemene frå Høgre, Senterpartiet, Framstegspartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Raudt og Venstre, viser også til Innst. 254
S (2016–2017), jf. Meld. St. 9 (2016–2017) Fagfolk for fremtiden
– Fagskoleutdanning:
«Komiteen mener at det med mobiliteten
i dagens arbeidsmarked er viktig å ha en betegnelse på kvalifikasjoner
som gjør det enklere å forholde seg til andre europeiske institusjoner
som tilbyr utdanninger med tilsvarende læringsutbytte.»
Når både LO, Fagforbundet, Fellesforbundet,
Abelia, Nasjonalt fagskoleråd, ONF, Kompetanseforbundet, HØY, Forbundet
Styrke og Virke er samstemte i behovet for å kopla høgare yrkesfagleg
utdanning til ECTS, meiner desse medlemene at
det er på høg tid at dette nå skjer. Desse
medlemene meiner også at dette er i tråd med intensjonen i
sitatet frå førre stortingsmelding, som referert over.