Finansdepartementet legger i proposisjonen frem forslag
til en ny lov om kryptoeiendeler for å gjennomføre Europaparlaments-
og rådsforordning (EU) 2023/1114 av 31. mai 2023 om markeder for
kryptoeiendeler og om endring av forordning (EU) nr. 1093/2010 og
(EU) nr. 1095/2010 samt direktiv 2013/36/EU og (EU) 2019/1937 (heretter
omtalt som MiCA, MiCA-forordningen eller kryptoeiendelsforordningen)
i norsk rett med de tilpasninger som følger av EØS-komitébeslutning
nr. 41/2025 av 20. februar 2025.
MiCA-forordningen inneholder felleseuropeiske regler
om utstedelse, offentlig tilbud og opptak til handel av kryptoeiendeler
samt regler om å yte tjenester knyttet til kryptoeiendeler og om
markedsmisbruk i kryptoeiendelsmarkedet. Reglene skal blant annet
bidra til å fremme innovasjon, investorbeskyttelse og markedsintegritet
samt sikre finansiell stabilitet. Med kryptoeiendel menes en digital
representasjon av en verdi eller en rettighet som kan overføres
og oppbevares elektronisk ved bruk av distribuert registerteknologi
eller lignende teknologi.
MiCA-forordningen inneholder bestemmelser om overføring
av noe forvaltningsmyndighet til den europeiske banktilsynsmyndigheten
(EBA) og den europeiske verdipapir- og markedstilsynsmyndigheten
(ESMA). Denne tilsvarende myndigheten er for EFTA-statene lagt til
EFTAs overvåkingsorgan, jf. tilpasning i EØS-komiteens beslutning
artikkel 1 nr. 1.
I proposisjonen kapittel 2 gis det en oversikt
over bakgrunnen for lovforslaget, herunder om det norske markedet
for kryptoeiendeler, kort om MiCA-forordningen og høringen av et
utkast til gjennomføringslov. Proposisjonen kapittel 3 inneholder
en nærmere redegjørelse av MiCA-forordningen. I kapittel 4 redegjøres det
for gjeldende norsk rett om kryptoeiendeler. I kapittel 5 behandles
forslaget til en ny kryptoeiendelslov. Lovforslaget gjennomfører
MiCA-forordningen i norsk rett ved inkorporasjon og inneholder bestemmelser
om tilsynsmyndighet, nasjonalt tilsyn med kryptoeiendelsmarkedet,
administrative tiltak og straff, enkelte særlige regler som kommer
til anvendelse når EFTAs overvåkingsorgan fører tilsyn med utstedere
av signifikante eiendelsbaserte token og signifikante e-pengetoken,
og en avsluttende bestemmelse om overgangsregler og ikrafttredelse.
I proposisjonen kapittel 6 redegjøres det for endringer i andre
lover. I kapittel 7 redegjøres det for EØS-komitébeslutningen og
forslag til Stortingets vedtak om samtykke til godkjennelse av EØS-komiteens beslutning.
Kapittel 8 omhandler økonomiske og administrative konsekvenser av
lovforslaget, og i kapittel 9 i proposisjonen omtales særmerknadene
til de enkelte lovbestemmelsene.