Komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Mani Hussaini, leiaren Ingvild Kjerkol, Stein Erik
Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, frå
Høgre, Jan Tore Sanner, Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim
og Ove Trellevik, frå Senterpartiet, Marit Arnstad, Lisa Marie Ness
Klungland og Gro-Anita Mykjåland, frå Framstegspartiet, Terje Halleland
og Marius Arion Nilsen, frå Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
frå Raudt, Sofie Marhaug, frå Venstre, Ola Elvestuen, frå Miljøpartiet
Dei Grøne, Une Bastholm, og frå Kristeleg Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, syner til Dokument 8:87 S (2024–2025) om å lyse ut
26. konsesjonsrunde, der forslagsstillarane ynskjer at regjeringa
i fyrste halvår 2025 skal lyse ut ein ny nummerert konsesjonsrunde
for olje- og gassleiting på norsk sokkel.
Komiteen syner til
at oljeselskapa, gjennom konsesjonsrundar, vert tildelte nye løyve
til å leite etter olje og gass i dei områda som er opna og tilgjengelege
for petroleumsverksemd. Det finst to typar konsesjonsrundar på norsk
sokkel: nummererte rundar og tildelingar i førehandsdefinerte område
(TFO). Nummererte rundar er jamstilte med TFO i det norske systemet,
og vert nytta for mindre kjende delar av kontinentalsokkelen.
Ein nummerert konsesjonsrunde tek til med at
oljeselskapa vert inviterte til å nominere blokker dei ynskjer skal
lysast ut. Med grunnlag i desse nominasjonane og vurderingane til
styresmaktene vert det sendt ut eit framlegg til utlysing på offentleg
høyring. Utlysinga av runden vert til sist kunngjord av regjeringa.
Korkje TFO-rundar eller nummererte konsesjonsrundar kan nyttast
til å tildele areal i område som ikkje er formelt opna for petroleumsverksemd.
Komiteen syner til
at nummererte konsesjonsrundar har vorte gjennomførte sidan 1965,
og dei seinare åra jamt over annakvart år. Den førre nummererte konsesjonsrunden
var då Olje- og energidepartementet lyste ut 25. konsesjonsrunde
19. november 2020. Etter runden vart det den 23. juni 2021 gjeve
tilbod om partar i til saman fire utvinningsløyve på norsk sokkel.
Komiteen syner til
svarbrev frå statsråd Terje Aasland til energi- og miljøkomiteen,
datert 27. februar 2025, som ligg vedlagt denne innstillinga.
Fleirtalet
i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Høgre, Senterpartiet, Framstegspartiet
og Kristeleg Folkeparti, peikar på at petroleumsnæringa er
Noregs største og viktigaste næring, og at om lag to hundre tusen
arbeidsplassar er knytte til denne. Vidare leiting etter petroleumsressursar
har tyding for produksjonsnivået på norsk sokkel og tilsetjing i
næringa. Sokkeldirektoratet estimerer i sitt oppdaterte ressursrekneskap
at 22 pst. av dei venta ressursane på norsk sokkel som kan vinnast ut,
enno ikkje er påviste gjennom leiting.
Eit anna fleirtal,
medlemene frå Arbeidarpartiet, Høgre, Senterpartiet og Framstegspartiet,
syner til at Noreg og Europa no står i den mest alvorlege tryggingspolitiske
situasjonen sidan andre verdskrigen. Noreg vil i mange år framover
vera Europas desidert største og viktigaste energipartnar. Å forsyna
forbundsfellane våre med petroleum og sikra Europas energisjølvstende,
er avgjerande for vår eigen fridom og tryggleik. I fleire europeiske
land blir det diskutert om planane for energilausriving frå Russland
bør skrotast på grunn av kraftunderskot. Då må Noreg ta ansvar der
me har moglegheit, og sørgja for høg produksjon i lang tid framover.
Dette fleirtalet vil
utnytta dei moglegheitene norsk sokkel har til å auka utvinninga
av gass. Skal Noreg halda fram rolla som ein stabil gassleverandør
og føreseieleg samarbeidspartnar innan energi til EU, hastar det
med å leita meir for å halda oppe produksjonen. Tilgjengelege leiteareal
er ein vesentleg del av det.
Eit tredje
fleirtal, medlemene frå Arbeidarpartiet, Høgre og Senterpartiet,
syner til at etterspurnad etter gass internasjonalt nådde eit rekordnivå
i 2024, ifølgje IEAs Gas Market Report for 2025. Det internasjonale
energibyrået (IEA) forventar at etterspurnaden vil auka ytterlegare
i 2025. I rapporten kjem det fram at trass i den aukande etterspurnaden
er det framleis ein skjør gassbalanse, med ei stram tilbodsside
og geopolitiske spenningar. I 2024 steig global gassetterspurnad
med 2,8 pst., som svarer til 115 milliardar kubikkmeter, som igjen
er tilsvarande norsk gasseksport til Europa. Klimaendringane fører
til meir ekstremvêr, noko som gjer at gassbasert produksjon blir
ei stadig viktigare reserverolle for å sikra straumforsyningstryggleik.
Dette fleirtalet syner
til at Europa søkjer å erstatta bortfall av russisk gass innan 2027.
Rystad Energi forventar at norsk gassproduksjon blir redusert med
35 pst. innan 2030, 60 pst. innan 2040, og heile 90 pst. innan 2050,
dersom me ikkje leitar og finn nye gassreservar. Tyskland har inngått
energiavtale med Quatar. LNG gass frå både USA og Quatar er dyrare
enn gass i røyr frå Noreg, så EU ønskjer mest mogleg røyrgass ifølgje
leiaren i ACER. I EUs Green Deal er hydrogen løfta fram som eit
viktig element for å integrera ulike energisystem og bidra til CO2-reduksjonar,
spesielt innan prosessindustri og transport. Noreg kan få ei nøkkelrolle
ved å bruka naturgass frå sokkelen til framstilling av hydrogen,
der CO2 deretter blir lagra på sokkelen.
Medlemene
i komiteen frå Høgre og Framstegspartiet fremjar følgjande
forslag:
«Stortinget ber regjeringa lysa ut
26. konsesjonsrunde for olje- og gassleiting på norsk sokkel i første halvår
2025.»
Desse medlemene syner
til at dei ved votering i saka subsidiært vil røysta for Senterpartiets
forslag.
Komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet
De Grønne vil peke på at 95 pst. av norsk olje og gass selges
til Europa, og at det vil være svært uklokt å legge opp til en omfattende
utbygging av norsk petroleumsvirksomhet gjennom 2030-tallet, samtidig
som vårt viktigste marked planlegger en rask nedtrapping av sin etterspørsel
etter petroleumsprodukter.
Disse medlemmer vil
videre peke på at det fortsatt investeres mange ganger mer i olje
og gass i Norge enn i all annen industri til sammen. De siste investeringsanslagene
fra SBB (februar 2025) anslår investeringer i petroleumsvirksomhet
på 253 mrd. kroner i 2025, mens tilsvarende tall for fastlandsindustrien
er på 42 mrd. kroner. Norsk olje- og næringspolitikk bidrar i dag til
å binde kapital, kompetanse og energiressurser til petroleumssektoren
og gjøre norsk økonomi sårbar og oljeavhengig. Et vedtak om å øke
omfanget av oljeleting ved å sette i gang 26. konsesjonsrunde vil
forverre denne situasjonen.
Disse medlemmer peker
på at petroleumsforekomster under en eventuell 26. konsesjonsrunde
sannsynlig vil ha produksjonsstart om 10 år med en produksjonshorisont
frem mot 2060–2070. Dette er lenge etter at verden må ha omstilt
seg for at vi skal klare å unngå katastrofal oppvarming ved slutten
av dette århundret. Dette er verken ansvarlig overfor fremtidige
generasjoner eller norsk økonomi.
Disse medlemmer viser
til at siste produksjonstillatelse i Barentshavet ble gitt til Johan
Castberg-feltet i 2018. Dette var syv år etter at funnene ble gjort,
og produksjonen startet først nå, syv år senere. Med samme hastighet
på leting og utvikling som Castberg vil nye funn i Barentshavet
starte produksjonen først i 2039. Med en slik horisont vil det ikke
være mulig å sikre kvoter under EU ETS. Det betyr at alle nye oljefelt
må klare å produsere utslippsfritt, enten gjennom karbonfangst og -lagring
eller gjennom elektrifisering.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne mener
at ny oljeproduksjon i Barentshavet dermed vil få store negative
konsekvenser for Finnmark. Utbyggingen og elektrifiseringen som
følger, vil støvsuge Nord-Norge for kraft og øke presset på naturen
og reinbeiteområdene med kraftlinjer og vindkraft.
Disse medlemmer mener
at en gjenåpning av 26. konsesjonsrunde vil være svært negativt
av hensyn til både klima, sårbar havnatur, Norges troverdighet som
ansvarlig havnasjon og vår omstillingsevne.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å
ikke lyse ut nye konsesjonsrunder for petroleumsleting på norsk
sokkel.»
«Stortinget ber regjeringen om at
det ikke iverksettes petroleumsvirksomhet, inkludert leting og seismikkskyting,
i områder definert som særlig verdifulle og sårbare (SVO).»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sende
alle utvidelser av oljeletingsareal, inkludert tildeling i forhåndsdefinerte områder
(TFO), til stortingsbehandling.»
Komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet
De Grønne viser til at Det internasjonale energibyrået (IEA)
har konkludert med at for å begrense en global oppvarming til 1,5
grad er det ikke rom for å utvikle stadig nye olje- og gassfelt.
FNs klimapanel og IEA viser til at mesteparten av verdens funn av
olje og gass må bli liggende dersom man skal ha en sjanse til å
nå klimamålene i Parisavtalen. Klimamålene er satt for å unngå katastrofale
klimaendringer, og derfor vil det være uansvarlig å utlyse 26. konsesjonsrunde,
som vil legge opp til at man fortsetter med økt aktivitet på norsk
sokkel.
Medlemene i
komiteen frå Senterpartiet ynskjer å utvikle norsk olje- og
gassnæring både gjennom tildeling i førehandsdefinerte område (TFO) og
gjennom nummererte konsesjonsrundar. Desse medlemene vil
understreka at TFO-tildelingane dei siste ti åra har vore dei viktigaste
for petroleumsselskapa si moglegheit til leiting og utvikling av
funn.
Desse medlemene er
positive til gjennomføringa av ein 26. konsesjonsrunde. Ein slik
runde bør følgje same mal som tidlegare konsesjonsrundar, både den
23. og den 24. konsesjonsrunden.
Desse medlemene syner
til at det er naturleg å starte med førebuande arbeid til ein ny
konsesjonsrunde før det vert fatta vedtak om utlysing av sjølve
konsesjonsrunden. Desse medlemene peikar
på at denne prosessen tok om lag halvtanna år i samband med 23. konsesjonsrunde
og om lag eitt år i samband med 24. konsesjonsrunde. Etter nominasjon
og høyring meiner desse medlemene det
på denne bakgrunnen er realistisk å kunne lyse ut ein ny konsesjonsrunde
tidleg i 2026.
Desse medlemene fremjar
følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa setje
i verk førebuande arbeid for 26. konsesjonsrunde med sikte på ei
mogleg utlysing av runden tidleg i 2026.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til at Europa,
Norges viktigste handelspartner, er i ferd med å gjennomføre en
enorm grønn omstilling, og har lovfestet klimanøytralitet innen
2050. EU arbeider målbevisst for å øke andelen fornybar energi,
og å sette en sluttdato for langsiktige kontrakter for fossil gass
utover 2049. Dette vil etter hvert medføre redusert etterspørsel
etter norsk gass.
Disse medlemmer viser
til at felt fra nye konsesjonsrunder ikke vil være i produksjon
før om minst 10–15 år, når etterspørselen etter norsk olje og gass
må være på vei ned. Disse medlemmer mener
derfor at en utlysning av en 26. konsesjonsrunde er et klimamessig feilgrep,
samtidig som det øker risikoen for at det igangsettes utvikling
av ulønnsomme olje- og gassfelt.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til tidligere forslag om å utlyse
26. konsesjonsrunde. Norge er en stor olje- og gassprodusent og
i dag den største eksportøren av gass til EU, hvor vi forsyner EU
med om lag 30 pst. av gassen som benyttes i unionen. Norsk petroleumsindustri
er blant verdens reneste, og nesten all olje og gass produsert i
Norge eksporteres.
Leting etter olje og gass i umodne deler av
norsk sokkel har siden 1965 blitt organisert gjennom utlysninger
av nummererte konsesjonsrunder. Selskapene på norsk sokkel har dermed
fått nødvendige tillatelser til å lete i områder der geologien er
mindre kjent, men der funnene ofte har vært betydelige. Regjeringen
Støres støtteparti Sosialistisk Venstreparti har fått vetorett på utlysning
av nye konsesjonsrunder, samt også fått blokkert aktivitet på noen
leteblokker innen ordinære leterunder (TFO). I praksis har Støre-regjeringen
gitt Sosialistisk Venstreparti vetorett på utviklingen på norsk sokkel,
med de negative konsekvensene det medfører. Disse
medlemmer understreker viktigheten av forutsigbare vilkår,
jevn leting og utvikling av nye felt for å opprettholde dagens produksjon.
Resultatet av konsesjonsrundene og nye funn
har vært nye arbeidsplasser, teknologiutvikling, høy verdiskaping
og milliardinntekter til det norske velferdssamfunnet. Siste planlagte
konsesjonsrunde har blitt utsatt siden Støre-regjeringen tiltrådte,
noe disse medlemmer mener er meget uheldig,
særlig i dagens anstrengte europeiske energisituasjon.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti
i inneværende periode har sørget for at 26. konsesjonsrunde ikke
har blitt lyst ut. Dette medlem viser
til at å begrense olje- og gassleting er essensielt for å nå 1,5-gradersmålet.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne vil minne om at EU har besluttet
å kutte sine utslipp med 90–95 pst. innen 2040, og at nesten all norsk
olje og gass selges til Europa. Dette medlem vil peke
på at Miljøpartiet De Grønne har lagt frem en plan for en trygg
utfasing av petroleumsvirksomheten der vi viser hvordan Norge ved
hjelp av eksisterende felt kan forsyne Europa med mellom 25 og 50
pst. av gassen de trenger frem til 2040, et nivå som er vesentlig
høyere enn dagens 25–30 pst.