Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen
og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Representantforslag 80 S (2024–2025)
fra stortingsrepresentantene Sigrid Zurbuchen Heiberg og Kari Elisabeth
Kaski om utbedring av området på Oslo sentralstasjons nordside,
Vaterland og Grønland.
Komiteen merker
seg at forslagsstillerne peker på at Nylandsveien med tilførselsramper
og rundkjøring ligger som et lokk over et byområde preget av store
sosiale problemer og levekårsutfordringer. Forslagsstillerne viser
til at Nylandsveien og Nylandsbrua utgjør barrierer for god utvikling
av nærområdet, selv etter at tidligere planer om bymotorveinett
ikke ble realisert. Forslagsstillerne viser til et samarbeid om
reguleringsplan mellom Oslo kommune og Statens vegvesen, og mener det
er behov for en tydelig bestilling fra Samferdselsdepartementet
for å sikre oppfølging av denne.
Komiteen viser videre
til statsrådens svarbrev av 26. februar 2025. Statsråden understreker
Nylandsbruas betydning for Oslo S-området, Ring 1 og Oslo bussterminal,
samt dens rolle for kollektivtransport, nødetater og næringstrafikk.
Han viser også til et pågående samarbeid mellom Statens vegvesen
og Oslo kommune om utvikling av byrommene samt veinett på østsiden
av Oslo S, og at dette arbeidet skal være ferdig høsten 2025.
Komiteen merker
seg at Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget
med en fremdriftsplan for iverksetting av tiltak når partene har
funnet løsninger som ivaretar ulike interesser i området.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, er kjent med at kommunen er i dialog
med Statens vegvesen, utbyggere og Bane NOR om fremtiden til Nylandsbrua. Flertallet har forståelse for behovet
for å fjerne deler av eller hele broen og bidra til ny byutvikling
i Oslo sentrum. Flertallet vil bemerke
viktigheten av at staten og kommunen fortsetter dialogen om en fremtidig
plan for området og er positive til arbeidet som er satt i gang.
Flertallet viser
til at broen skaper utfordringer for ny byutvikling, og området
er i dag preget av kriminalitet. Ved å fjerne broen vil man kunne
åpne området opp og legge til rette for bedre og tryggere bomiljøer
på Grønland og i Oslo sentrum. Flertallet er
opptatt av at plansamarbeidet mellom stat og kommune fortsetter,
og at disse planene legges frem på egnet vis.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil vise til at Statens
vegvesen og Oslo kommune ved Bymiljøetaten 11. februar 2025 signerte
en avtale om å se på hvilke muligheter det er for utvikling av byrommene
og det statlige og kommunale veinettet ved østsiden av Oslo S. Samarbeidsprosessen
skal ende opp i en rapport med behovsanalyse og vurderinger av alternativer
innen 1. oktober 2025.
Disse medlemmer vil
vise til at Statens vegvesen i forbindelse med offentliggjøringen
av avtalen i en pressemelding 12. februar 2025 uttalte at:
«For Statens vegvesen er det viktig å
finne gode løsninger som ivaretar Riksvegens rolle og funksjon,
samtidig som vi bidrar til å styrke Oslo S som et nasjonalt kollektivknutepunkt,
sier Fred Anton Mykland, avdelingsdirektør transport og samfunn.
Statens vegvesen vil legge vekt på en god kobling mellom Operatunnelen
og Oslo S, samfunnssikkerhet og beredskapsbehov og fremkommelighet
for kollektivtrafikken rundt Oslo S. I tillegg vil Statens vegvesen
også bidra til god byutvikling.»
Disse medlemmer vurderer
at de momentene som Statens vegvesen trekker frem her, er svært
viktig å ivareta dersom hele eller deler av Nylandsbrua eventuelt
rives.
Disse medlemmer vil
videre vise til statsrådens svarbrev, der det kommer fram at en
fremdriftsplan må avklare den økonomiske ansvarsfordelingen i prosjektet. Disse medlemmer merker seg også at prosjektet ikke
ligger inne i verken Nasjonal transportplan eller Oslopakke 3. Selv
om prosjektet er et viktig prosjekt lokalt, mener disse
medlemmer at et slikt prosjekt må innpasses i overordnede
planer, slik at tiltaket ikke fortrenger andre tilsvarende viktige
prosjekter i resten av landet.
Disse medlemmer mener
området rundt Norges viktigste kollektivknutepunkt må gjøres bedre
for reisende og lokalbefolkning. Disse medlemmer ser det
som positivt at statsråden vil be Statens vegvesen gjennomføre mindre
strakstiltak for å avhjelpe situasjonen på kort sikt, og imøteser
samtidig resultatet av de igangsatte utredningsprosessene for mer
langsiktige løsninger.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at det i statsrådens svarbrev
fremkommer at området rundt Nylandsbrua, Oslo S og Bussterminalen
er Norges største trafikknutepunkt. Nylandsbrua er en sentral del
av veisystemet og sikrer fremkommelighet for både nødetater, kollektivtransport
og næringstransport. Disse medlemmer mener
det er viktig å sikre fortsatt god mobilitet i dette området.
Disse medlemmer mener
det skal legges til rette for bruk av alle transportformer også
i byområdene. Disse medlemmer mener
at folk skal kunne velge bil som transportmiddel også i byene, derfor
må nullvekstmålet bort, og det må sørges for god veikapasitet også
for bilen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at det i byområdene også av hensyn til samfunnssikkerheten sikres et
veisystem med nødvendig fremkommelighet.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til at det
i over 20 år har det vært et politisk ønske om å rive Nylandsbrua, fordi
dette eksempelet på feilet bilbasert byplanlegging er en barriere
og et hinder for god utvikling av Grønland og Vaterland. En tidligere
konseptvalgutredning fra byrådet i Oslo har vist at det er mulig
å skape et grønnere, åpnere og mer attraktivt byområde dersom brua
rives, og bystyret har vedtatt dette.
Disse medlemmer viser
til statsrådens svarbrev og er enig i hans vurdering av at det er
behov for en helhetlig løsning for området. Nettopp av denne grunn
er det avgjørende at det kommer en tydelig bestilling til alle involverte
statlige foretak om å prioritere dette arbeidet høyt, og om å samarbeide
med kommunen for at utrednings- og planarbeid for området kommer
videre. Mindre strakstiltak, som statsråden tar til orde for, vil
ikke løse de store og strukturelle utfordringene i området.
Disse medlemmer mener
det er behov for sterkere politisk styring, der regjeringen gir
tydeligere politiske styringssignaler til veimyndigheter og andre
sentrale statlige aktører som er en del av utviklingsprosessen i
området, om at det må legges frem en plan, og at dette arbeidet
skal prioriteres.
Disse medlemmer anser
det som positivt at statsråden i sitt svar signaliserer at Samferdselsdepartementet
vil komme tilbake til Stortinget med en fremdriftsplan for iverksetting
av tiltak når partene har kommet frem til gode løsninger som ivaretar
partenes interesser i området, og understreker at dette arbeidet
må prioriteres og settes av ressurser til. Disse
medlemmer imøteser også planen for finansiering av eventuelle
tiltak for ombygging av veisystemet eller Nylandsbrua hvor grunneierbidrag,
finansering gjennom Oslopakke 3 og byvekstavtalen for Oslo-området
og eventuell statlig finansering gjennom Nasjonal transportplan
og de årlige statsbudsjettene ses i en helhet.
Disse medlemmer viser
til at Oslo S-området er Norges største og viktigste kollektivknutepunkt,
og inngangsporten til landets hovedstad. En helhetlig løsning for
samferdselsknutepunktets funksjonalitet for fremtiden, i møte med
befolkningen og bymiljøet, må ha svært høy prioritet.
Disse medlemmer vil
også understreke at riving av hele eller deler av Nylandsbrua må
henge sammen med en plan om å utvikle Grønland og Vaterlandsområdet,
med mål om å åpne Akerselva og etablere et trivelig byrom. Trafikken
må derfor ledes bort på en måte som ikke fortrenger trivsel og et
levende bymiljø i området.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til at Statens vegvesen legger frem en fremdriftsplan som sikrer
at Oslo bystyres ønske om å rive hele eller deler av Nylandsbrua
kan realiseres.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til statsrådens svarbrev
hvor det heter at:
«Bussterminalen har per i dag utfordringer
med kapasitet»,
og mener dette ikke medfører riktighet. De siste
årene før stengningen av Ring 1 var kapasitetsutnyttelsen ved Oslo
Bussterminal på det meste 67 pst. Etter stengningen har 40 pst.
av bussene (Ring 1-trafikken) blitt borte. Nye bussterminaler under
planlegging på Lysaker og Bryn/Helsfyr har som mål å sørge for mindre
busstrafikk rundt Oslo S. Allerede i 2015 påpekte KVU Oslo-navet
denne strategien.
Dette medlem viser
til at arbeidet med planleggingen av ny bussterminal over sporområdet
ble terminert av Oslo byråd i 2021, blant annet begrunnet med at kapasitetsøkningen
var unødvendig og uheldig, at mer av regionbusstrafikken skal mate
til bane og tog utenfor sentrum for ikke å belaste bygatene med
busser, samt at opprettholdelse av subsidiert regionbusstrafikk
mellom Lysaker og Oslo S, etter at Fornebubanen har kommet i tillegg
til Hovedbanen, vil være uakseptabel ressursbruk. Terminaler utenfor
sentrum skal gi lett overgang fra buss til skinnegående.