Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag om utbedring av området på Oslo sentralstasjons nordside, Vaterland og Grønland

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

I dokumentet fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen ta initiativ til at Statens vegvesen legger frem en fremdriftsplan som sikrer at Oslo bystyres ønske om å rive hele eller deler av Nylandsbrua kan realiseres.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslaget. Sakens dokumenter er tilgjengelige på sakssiden på stortinget.no.

Komiteens behandling

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har uttalt seg til forslaget i brev av 26. februar 2025. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Representantforslag 80 S (2024–2025) fra stortingsrepresentantene Sigrid Zurbuchen Heiberg og Kari Elisabeth Kaski om utbedring av området på Oslo sentralstasjons nordside, Vaterland og Grønland.

Komiteen merker seg at forslagsstillerne peker på at Nylandsveien med tilførselsramper og rundkjøring ligger som et lokk over et byområde preget av store sosiale problemer og levekårsutfordringer. Forslagsstillerne viser til at Nylandsveien og Nylandsbrua utgjør barrierer for god utvikling av nærområdet, selv etter at tidligere planer om bymotorveinett ikke ble realisert. Forslagsstillerne viser til et samarbeid om reguleringsplan mellom Oslo kommune og Statens vegvesen, og mener det er behov for en tydelig bestilling fra Samferdselsdepartementet for å sikre oppfølging av denne.

Komiteen viser videre til statsrådens svarbrev av 26. februar 2025. Statsråden understreker Nylandsbruas betydning for Oslo S-området, Ring 1 og Oslo bussterminal, samt dens rolle for kollektivtransport, nødetater og næringstrafikk. Han viser også til et pågående samarbeid mellom Statens vegvesen og Oslo kommune om utvikling av byrommene samt veinett på østsiden av Oslo S, og at dette arbeidet skal være ferdig høsten 2025.

Komiteen merker seg at Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget med en fremdriftsplan for iverksetting av tiltak når partene har funnet løsninger som ivaretar ulike interesser i området.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, er kjent med at kommunen er i dialog med Statens vegvesen, utbyggere og Bane NOR om fremtiden til Nylandsbrua. Flertallet har forståelse for behovet for å fjerne deler av eller hele broen og bidra til ny byutvikling i Oslo sentrum. Flertallet vil bemerke viktigheten av at staten og kommunen fortsetter dialogen om en fremtidig plan for området og er positive til arbeidet som er satt i gang.

Flertallet viser til at broen skaper utfordringer for ny byutvikling, og området er i dag preget av kriminalitet. Ved å fjerne broen vil man kunne åpne området opp og legge til rette for bedre og tryggere bomiljøer på Grønland og i Oslo sentrum. Flertallet er opptatt av at plansamarbeidet mellom stat og kommune fortsetter, og at disse planene legges frem på egnet vis.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil vise til at Statens vegvesen og Oslo kommune ved Bymiljøetaten 11. februar 2025 signerte en avtale om å se på hvilke muligheter det er for utvikling av byrommene og det statlige og kommunale veinettet ved østsiden av Oslo S. Samarbeidsprosessen skal ende opp i en rapport med behovsanalyse og vurderinger av alternativer innen 1. oktober 2025.

Disse medlemmer vil vise til at Statens vegvesen i forbindelse med offentliggjøringen av avtalen i en pressemelding 12. februar 2025 uttalte at:

«For Statens vegvesen er det viktig å finne gode løsninger som ivaretar Riksvegens rolle og funksjon, samtidig som vi bidrar til å styrke Oslo S som et nasjonalt kollektivknutepunkt, sier Fred Anton Mykland, avdelingsdirektør transport og samfunn. Statens vegvesen vil legge vekt på en god kobling mellom Operatunnelen og Oslo S, samfunnssikkerhet og beredskapsbehov og fremkommelighet for kollektivtrafikken rundt Oslo S. I tillegg vil Statens vegvesen også bidra til god byutvikling.»

Disse medlemmer vurderer at de momentene som Statens vegvesen trekker frem her, er svært viktig å ivareta dersom hele eller deler av Nylandsbrua eventuelt rives.

Disse medlemmer vil videre vise til statsrådens svarbrev, der det kommer fram at en fremdriftsplan må avklare den økonomiske ansvarsfordelingen i prosjektet. Disse medlemmer merker seg også at prosjektet ikke ligger inne i verken Nasjonal transportplan eller Oslopakke 3. Selv om prosjektet er et viktig prosjekt lokalt, mener disse medlemmer at et slikt prosjekt må innpasses i overordnede planer, slik at tiltaket ikke fortrenger andre tilsvarende viktige prosjekter i resten av landet.

Disse medlemmer mener området rundt Norges viktigste kollektivknutepunkt må gjøres bedre for reisende og lokalbefolkning. Disse medlemmer ser det som positivt at statsråden vil be Statens vegvesen gjennomføre mindre strakstiltak for å avhjelpe situasjonen på kort sikt, og imøteser samtidig resultatet av de igangsatte utredningsprosessene for mer langsiktige løsninger.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at det i statsrådens svarbrev fremkommer at området rundt Nylandsbrua, Oslo S og Bussterminalen er Norges største trafikknutepunkt. Nylandsbrua er en sentral del av veisystemet og sikrer fremkommelighet for både nødetater, kollektivtransport og næringstransport. Disse medlemmer mener det er viktig å sikre fortsatt god mobilitet i dette området.

Disse medlemmer mener det skal legges til rette for bruk av alle transportformer også i byområdene. Disse medlemmer mener at folk skal kunne velge bil som transportmiddel også i byene, derfor må nullvekstmålet bort, og det må sørges for god veikapasitet også for bilen.

Komiteens medlemmer fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for at det i byområdene også av hensyn til samfunnssikkerheten sikres et veisystem med nødvendig fremkommelighet.»

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til at det i over 20 år har det vært et politisk ønske om å rive Nylandsbrua, fordi dette eksempelet på feilet bilbasert byplanlegging er en barriere og et hinder for god utvikling av Grønland og Vaterland. En tidligere konseptvalgutredning fra byrådet i Oslo har vist at det er mulig å skape et grønnere, åpnere og mer attraktivt byområde dersom brua rives, og bystyret har vedtatt dette.

Disse medlemmer viser til statsrådens svarbrev og er enig i hans vurdering av at det er behov for en helhetlig løsning for området. Nettopp av denne grunn er det avgjørende at det kommer en tydelig bestilling til alle involverte statlige foretak om å prioritere dette arbeidet høyt, og om å samarbeide med kommunen for at utrednings- og planarbeid for området kommer videre. Mindre strakstiltak, som statsråden tar til orde for, vil ikke løse de store og strukturelle utfordringene i området.

Disse medlemmer mener det er behov for sterkere politisk styring, der regjeringen gir tydeligere politiske styringssignaler til veimyndigheter og andre sentrale statlige aktører som er en del av utviklingsprosessen i området, om at det må legges frem en plan, og at dette arbeidet skal prioriteres.

Disse medlemmer anser det som positivt at statsråden i sitt svar signaliserer at Samferdselsdepartementet vil komme tilbake til Stortinget med en fremdriftsplan for iverksetting av tiltak når partene har kommet frem til gode løsninger som ivaretar partenes interesser i området, og understreker at dette arbeidet må prioriteres og settes av ressurser til. Disse medlemmer imøteser også planen for finansiering av eventuelle tiltak for ombygging av veisystemet eller Nylandsbrua hvor grunneierbidrag, finansering gjennom Oslopakke 3 og byvekstavtalen for Oslo-området og eventuell statlig finansering gjennom Nasjonal transportplan og de årlige statsbudsjettene ses i en helhet.

Disse medlemmer viser til at Oslo S-området er Norges største og viktigste kollektivknutepunkt, og inngangsporten til landets hovedstad. En helhetlig løsning for samferdselsknutepunktets funksjonalitet for fremtiden, i møte med befolkningen og bymiljøet, må ha svært høy prioritet.

Disse medlemmer vil også understreke at riving av hele eller deler av Nylandsbrua må henge sammen med en plan om å utvikle Grønland og Vaterlandsområdet, med mål om å åpne Akerselva og etablere et trivelig byrom. Trafikken må derfor ledes bort på en måte som ikke fortrenger trivsel og et levende bymiljø i området.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen ta initiativ til at Statens vegvesen legger frem en fremdriftsplan som sikrer at Oslo bystyres ønske om å rive hele eller deler av Nylandsbrua kan realiseres.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti viser til statsrådens svarbrev hvor det heter at:

«Bussterminalen har per i dag utfordringer med kapasitet»,

og mener dette ikke medfører riktighet. De siste årene før stengningen av Ring 1 var kapasitetsutnyttelsen ved Oslo Bussterminal på det meste 67 pst. Etter stengningen har 40 pst. av bussene (Ring 1-trafikken) blitt borte. Nye bussterminaler under planlegging på Lysaker og Bryn/Helsfyr har som mål å sørge for mindre busstrafikk rundt Oslo S. Allerede i 2015 påpekte KVU Oslo-navet denne strategien.

Dette medlem viser til at arbeidet med planleggingen av ny bussterminal over sporområdet ble terminert av Oslo byråd i 2021, blant annet begrunnet med at kapasitetsøkningen var unødvendig og uheldig, at mer av regionbusstrafikken skal mate til bane og tog utenfor sentrum for ikke å belaste bygatene med busser, samt at opprettholdelse av subsidiert regionbusstrafikk mellom Lysaker og Oslo S, etter at Fornebubanen har kommet i tillegg til Hovedbanen, vil være uakseptabel ressursbruk. Terminaler utenfor sentrum skal gi lett overgang fra buss til skinnegående.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen sørge for at det i byområdene også av hensyn til samfunnssikkerheten sikres et veisystem med nødvendig fremkommelighet.

Forslag fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre:
Forslag 2

Stortinget ber regjeringen ta initiativ til at Statens vegvesen legger frem en fremdriftsplan som sikrer at Oslo bystyres ønske om å rive hele eller deler av Nylandsbrua kan realiseres.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Dokument 8:80 S (2024–2025) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sigrid Zurbuchen Heiberg og Kari Elisabeth Kaski om utbedring av området på Oslo sentralstasjons nordside, Vaterland og Grønland – vedlegges protokollen.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 24. april 2025

Sigbjørn Gjelsvik

André N. Skjelstad

leder

ordfører