Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik
Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra
Høyre, Jan Tore Sanner, Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim
og Ove Trellevik, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Lisa Marie Ness
Klungland og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland
og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, viser til Representantforslag 78 S (2024–2025) om
Statkraft og mer vannkraftutbygging.
Som bakgrunn for forslaget viser forslagsstillerne
til at nasjonal kontroll over vannkraften, og senere andre naturressurser,
er en viktig del av historien om det moderne Norge. Konsesjonslovene,
som ble innført på 1900-tallet, har videre vært avgjørende for å
sikre nasjonal kontroll naturressursene. Lovene ble utformet for
å hindre utenlandsk dominans og sikre at ressursene skulle komme
det norske folk til gode, blant annet gjennom krav om hjemfall.
Forslagsstillerne henviser videre til at konsesjonene har satt en
standard for forvaltningspraksis.
Komiteen viser til
at Statkraft er et aksjeselskap 100 pst. eid av staten gjennom Nærings-
og fiskeridepartementet. Selskapet ligger under kategori 1, noe
som innebærer et mål om høyest mulig avkastning over tid innenfor
bærekraftige rammer. Kjernevirksomheten i Statkraft dreier seg rundt
vannkraft, samtidig som den har utvidet seg til å inkludere andre
energiformer som vindkraft, solkraft og fjernvarme. Statkraft har
også utvidet sitt virke med tilstedeværelse i over 20 land. Statkrafts
utenlandsinvesteringer har over den siste femårsperioden bidratt
med omtrent 140 mrd. kroner gjennom skatt og utbytte til den norske
stat, jf. statsrådens brev datert 24. februar 2025.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at småkraftverkene
bidrar med omtrent 12 TWh inn i kraftmiksen og er en viktig del
av kraftproduksjonen i Norge. Flertallet anfører
at det er viktig med forutsigbarhet og stabile rammevilkår for småkraftprodusentene
for også å ivareta kompetansemiljøene og videre utvikling av bransjen.
Flertallet viser
videre til at Norge i tiden fremover har behov for rimelig, trygg
og stabil strøm til befolkningen og næringslivet. Rask og smidig
utbygging av kraft er med det essensielt for å bevare både konkurransekraft
og velferd. Kraften er vårt felles eie, og skal komme alle i det
norske samfunnet til gode.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, henviser til statsrådens brev, der
det fremgår at:
«Forslagene til vedtak som omhandler
statens eierskap i Statkraft, jf. forslag til vedtak 1, 2, 3 og
6, vil innebære fundamentale brudd på både statens eierprinsipper
og på rollefordelingen mellom eier og styret og ledelsen i selskapet
som følger av selskapslovgivningen. Forslagene bygger heller ikke
opp under statens mål som eier i Statkraft, slik det fremkommer
av eierskapsmeldingen.»
Komiteens
medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at nasjonal kontroll over vannkraften, og senere andre naturresurser,
har vært avgjørende for Norges økonomiske og industrielle utvikling.
Å bygge ut vannkraften har på mange måter vært synonymt med å bygge
landet, både etter unionsoppløsningen og i etterkrigstiden. Etter
unionsoppløsningen i 1905 la fremsynte politikere grunnlaget for
det som ble hele Norges arvesølv. Særlig i perioden 1945–1990 ble
det bygget over 400 større vannkraftverk, noe som både sikret energi
til landet og la grunnlaget for bosetting og velstand i mange lokalsamfunn.
Statens eierskap har økt over tid, og i dag er rundt 90 pst. av
vannkraften offentlig eid, hvor Statkraft alene står for om lag
en tredel av vannkraftproduksjonen.
Disse medlemmer viser
til at Statkraft er et aksjeselskap heleid av den norske stat gjennom
Nærings- og fiskeridepartementet. Kjernevirksomheten er fortsatt
norsk vannkraft, men selskapet har utvidet virksomheten til å inkludere
andre energiformer som vindkraft, solenergi og fjernvarme. De siste
tiårene har Statkraft satset tungt internasjonalt, og selskapet
er til stede i mer enn 20 land og har betydelige investeringer i
Europa, Sør-Amerika og Asia.
Disse medlemmer understreker
at Statkraft i dag er plassert i kategori 1 i statens eierskapsmodell, som
innebærer at selskapet primært drives for å oppnå høyest mulig avkastning
på investert kapital. Imidlertid har Statkraft en sentral rolle
i Norges energiforsyning, inkludert produksjon av store mengder
kraft og forsyningssikkerhet. Ved å flytte Statkraft til kategori
2, der selskapene har både forretningsmessige mål og sektorpolitiske
formål, kan staten tydeliggjøre selskapets strategiske betydning
for nasjonale energimål. En slik endring vil gi rom for en enda
sterkere prioritering av investeringer i kraftproduksjon i Norge.
Dette vil styrke Statkrafts evne til å balansere økonomisk lønnsomhet
med samfunnsmessige hensyn.
Komiteens
medlemmer fra Senterpartiet og Rødt vil trekke frem at Norge
fremover har behov for rimelig, trygg og stabil strøm til folk og næringsliv.
Det er nødvendig å ta grep for å sikre nasjonal kontroll med krafta,
lavere strømpriser og økt samfunnstrygghet.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Rødt fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
å pålegge kraftutbyggingskonsesjonærer å overgi teknisk-økonomiske rapporter
om de ulike kraftutbyggingsprosjektene til myndighetene ved utløp
av utbyggingsfristen, slik at andre selskaper som vurderer å bygge
ut, vil ha bedre grunnlag for å kunne overta de ubenyttede konsesjonene.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen instruere
Statkraft om å redusere avkastningskravet for norsk vannkraft for både
nye prosjekter og oppgraderinger og innføre et prinsipp om at selskapet
ikke kan gjøre nye utenlandsinvesteringer før alle lønnsomme investeringer
i norsk vannkraft har fått tilført tilstrekkelig kapital.»
«Stortinget ber regjeringen endre
Statkraft fra et kategori 1-selskap til et kategori 2-selskap for
å muliggjøre et mer aktivt statlig eierskap og understreke betydningen
Statkraft har for å nå sektorpolitiske mål.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener at dagens kraftsituasjon tilsier at
Statkraft må rette større oppmerksomhet mot sin kjernevirksomhet, norsk
vannkraft. For å sikre lave strømpriser og konkurransedyktige vilkår
for industrien må kraftproduksjonen økes. Utbygging av ny vannkraft
har imidlertid stagnert, og regjeringen bør derfor justere sin eierskapspolitikk
for å sikre økt produksjon. Dette kan oppnås ved at regjeringen
gjennom foretaksmøtet instruerer Statkraft om å sette ambisiøse
mål for utbygging og oppgradering av norsk vannkraft, slik at kraftbalansen
forbedres og prisene stabiliseres.
Disse medlemmer viser
til at vannkraftutbygging krever store investeringer med lang avkastningshorisont,
og at dagens avkastningskrav kan være et hinder for nye prosjekter.
Regjeringen bør derfor instruere Statkraft om å redusere avkastningskravet
for norske vannkraftprosjekter. Kun etter at alle lønnsomme investeringer
i Norge er vurdert, kan det eventuelt allokeres kapital til utenlandske
prosjekter. Dette vil bidra til lavere og mer stabile kraftpriser
for Norges innbyggere og for næringslivet.
Disse medlemmer merker
seg at flere konsesjoner for kraftutbygging forblir ubenyttet i
lange perioder, til tross for den krevende kraftsituasjonen. For
å sikre raskere utbygging og bedre ressursutnyttelse bør regjeringen
vurdere kortere utbyggingsfrister, slik at prosjekter ikke blir
liggende på vent i årevis. En slik frist vil presse konsesjonærene
til å prioritere prosjektene og sikre raskere gjennomføring. For
å unngå at verdifull kunnskap går tapt, bør regjeringen også vurdere
å pålegge konsesjonærer å overlevere teknisk-økonomiske rapporter
ved utløpet av fristen. På denne måten kan andre aktører nyttiggjøre
seg av dette materialet ved at det reduserer kostnader, risiko og
dobbeltarbeid.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen flytte
konsesjonsbehandling av småkraftverk til et av Norges vassdrags-
og energidirektorats regionkontor.»
Komiteens
medlemmer fra Senterpartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre
statens eierskapsutøvelse overfor Statkraft slik at selskapet bygger
ut mer norsk vannkraft, herunder ber Stortinget regjeringen instruere
styret i Statkraft om å sette et langt mer ambisiøst mål for utbygging
og oppgradering av norsk vannkraftproduksjon.»
«Stortinget ber regjeringen instruere
Statkraft om å bidra til å legge til rette for flere småkraftprosjekter gjennom
samarbeid og kompetansedeling med grunneiere og andre relevante
aktører.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
å redusere utbyggingsfristene for kraftutbygging for å sikre raskere utbygging,
herunder utbyggingsfristene for allerede gitte konsesjoner.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at den norske vannkraften er
ryggraden i Norges energiforsyning. Vannkraft er et område hvor
Norge har naturgitte forutsetninger mange steder, og det er helt
nødvendig at vi satser videre på denne næringen. Smart bruk av vannkraft
sparer natur, øker forsyningssikkerheten, samfunnsnytten og ivaretar konkurransefortrinnene
i Norge. Det er helt avgjørende at vi videreutvikler næringen og
sikrer forutsigbar og rimelig energitilgang for norske husstander
og industri.
Statkraft har en sentral rolle i vannkraften
i Norge og har bidratt med store inntekter til velferdsstaten. Disse medlemmer anerkjenner Statkrafts
sentrale rolle i utviklingen av sektoren og har forventninger om at
selskapet vil ha samme viktige rolle i årene fremover.
En reduksjon i avkastningskravet for norsk vannkraft
kan stimulere til økt vannkraftutbygging. Avkastningskravet baseres
på en rekke faktorer som vektes ulikt i de ulike utbyggingssakene,
men ifølge flere bransjeaktører er det vel høyt. Disse
medlemmer mener dermed det kan være grunnlag for å revurdere
grunnlaget for avkastningskravet for norsk vannkraft.
Disse medlemmer mener
at det å redusere utbyggingsfristene med sikte på raskere utbygging
kan få en motsatt effekt ved at utbygger ikke tildeles tilstrekkelig
tid for gjennomføring av prosjektet. Disse
medlemmer mener raskere saksbehandlingstid er mer treffsikkert
målt opp mot redusert utbyggingsfrist. Forslagsstillernes intensjon
ligger anslagsvis i et ønske om raskere igangsetting ved tildelt
konsesjon, mens disse medlemmer mener
raskere konsesjonsprosesser i seg selv bør være målet. Samtidig
kan også forhold som lønnsomhetsgrad eller andre anslag ha endret
seg siden søknaden ble innsendt.
Småkraftverkene er en viktig del av energisystemet
i Norge. Det ligger mye kompetanse i bedriftene og ved dagens energisituasjon
har vi behov for mer kraft. Raskere saksbehandlingstid og flere
tildelinger er med det nødvendig, og disse
medlemmer er positive til å flytte konsesjonsbehandlingen
over til NVEs regionskontor.
Komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt støtter Senterpartiets
forslag, som vil gi Statkraft et større samfunnsansvar og sørge
for at selskapet i større grad fokuserer på Norge. Disse
medlemmer viser videre til merknader i behandlingen av Meld.
St. 6 (2022–2023), eierskapsmeldingen, jf. Innst. 190 S (2022–2023):
«Komiteens medlemmer fra Sosialistisk
Venstreparti og Rødt mener at tilgang på rimelig, fornybar kraft er
avgjørende for norske husholdningers velferd, og et avgjørende konkurransefortrinn
for norsk næringsliv og industri. Som eier av Statkraft og Statnett,
de største eierne av nett og fornybar energiproduksjon i Norge, mener
disse medlemmer at staten gjennom sitt eierskap må sikre at selskapene
styres for å sikre tilgang på rimelig, fornybar kraft til husholdninger
og næringsliv.
Disse medlemmer fremmer følgende forslag:
‘Stortinget ber regjeringen ved generalforsamling foreslå
at Statkraft AS skal ha som hovedformål å sikre forsyningssikkerhet
i Norge og forsyne norske husholdninger og bedrifter med rimelig,
fornybar kraft.’»
Disse medlemmer deler
ønsket om at Statkraft skal investere mer, med lavere avkastningskrav,
i norsk vannkraft. Samtidig er disse medlemmer opptatt av at endringer i eierskap skal medføre
at selskapet legger mindre press på naturen gjennom vind- og vannkraftutbygging
enn i dag, ikke motsatt. Investeringene må rettes mot skånsom oppgradering
og utvidelse av eksisterende kraftverk, hvor det i dag er et betydelig
potensial. Et reformert Statkraft kan ta en viktig koordinerende
rolle for en opprustning og utvidelse, og bygging av enkelte nye
kraftverk, over hele landet, innenfor rammer som hensyntar miljøet.
En koordinert plan for oppgradering
og utvidelse av eksisterende kraftverk og nye kraftverk i allerede
berørte vassdrag er mer effektivt og miljøvennlig enn en spredt
utbygning av småkraft. Disse medlemmer understreker
at det ikke må gjennomføres store nye utbygginger, og at man ikke
må gå løs på vernede vassdrag. Slike inngrep vil ha store negative
miljøkonsekvenser.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
til grunn en restriktiv linje når det gjelder tillatelser til ny
småkraft, og prioritere større prosjekter som ivaretar miljøhensyn.»
Komiteens
medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre
statens eierskapsutøvelse overfor Statkraft slik at selskapet investerer mye
mer i oppgraderinger og utvidelser, som ivaretar miljøhensyn, av
norsk vannkraft.»
«Stortinget ber regjeringen instruere
Statkraft om å ta en koordinerende rolle i en nasjonal innsats for
oppgraderinger og utvidelser, som ivaretar miljøhensyn, av norsk
vannkraft.»
Komiteens medlem
fra Venstre viser til statsrådens brev av 24. februar 2025,
og er enig i at en detaljstyring av Statkrafts virksomhet fra Stortinget,
enten det angår avkastningskrav eller investeringsnivå i Norge,
vil være et fundamentalt brudd på både statens eierprinsipper og
på rollefordelingen mellom eier, styret og ledelsen i selskapet
som følger av selskapslovgivningen.
Dette medlem viser
til at selskapers avkastningskrav ofte settes på bakgrunn av risikofri
rente og en risikopremie for den aktuelle investeringen. Avkastningskrav
baseres på komplekse regnestykker, og deler av disse regnestykkene
vil være selskapsintern informasjon. Dette
medlem mener derfor det er uklokt at Stortinget, med sin begrensede
kjennskap til dette, skal gå inn og detaljstyre disse vurderingene.
Å presse et statsselskap til å gjøre det de vurderer som ulønnsomme
investeringer, vil også kunne være en skjult subsidie som ikke er
i tråd med norsk virkemiddelapparats formål eller statsstøtteregelverk.
Det vil også være et brudd på norsk energipolitikk, som historisk
har basert seg på et premiss om lønnsomhet og brede rammebetingelser, og
kunne innebære en utilsiktet svekkelse av de regionale og lokale
kraftselskapene sine posisjoner og prosjekter.
Dette medlem mener
det er viktig å unngå uforutsigbare endringer i statens eierskapspolitikk.
Nåværende eierskapspolitikk er forankret i Meld. St. 26 (2022–2023),
der det slås fast at statens mål som eier av Statkraft er høyest
mulig avkastning over tid innenfor bærekraftige rammer. Statkraft
har over den siste femårsperioden bidratt med om lag 140 mrd. kroner
til den norske stat gjennom skatt og utbytte. Dette viser at Statkraft
leverer på statens mål som eier. Dette medlem anser
at et norsk statseid selskap som kan bygge ut fornybar energi som
bidrar til næringsutvikling, klimagassreduksjoner og samfunnsutvikling,
er et gode for det norske fellesskapet. Utbygging av lønnsomme prosjekter
har vært en hjørnestein i norsk krafthistorie. Derfor støtter dette medlem ikke en endret kategorisering
av statens eierskap i Statkraft fra kategori 1 til kategori 2.
Dette medlem påpeker
at Statkrafts internasjonale satsing gir en mulighet til å bygge
kunnskap, utvikle ny teknologi og styrke konkurranseevnen for satsingen på
fornybar energi. Kompetansen som utvikles, kan føre til økt innovasjon
og vekst også i Norge, samtidig som selskapene får en sterkere posisjon
i globale markeder.