Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik
Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra
Høyre, Jan Tore Sanner, Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim
og Ove Trellevik, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Lisa Marie Ness
Klungland og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland
og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, viser til at Statnett er systemansvarlig nettselskap
i det norske kraftsystemet, og har ansvar for en samfunnsøkonomisk
rasjonell drift og utvikling av transmisjonsnettet. Selskapet har
ansvar for at det til enhver tid er momentan balanse mellom produksjon
og forbruk av elektrisk kraft i Norge. Statnett har monopol på å
eie og drive transmisjonsnettet i Norge.
Rollen som systemansvarlig og tilhørende oppgaver er
regulert i forskrift om systemansvaret i kraftsystemet. Statnett
er også underlagt en rekke direktereguleringer som er hjemlet i
energiloven, herunder bestemmelser om leveringskvalitet, tilknytningsplikt
og utforming av tariffer. I eierskapsmeldingen, Meld. St. 6 (2022–2023), er
selskapet plassert i kategori 2. I denne kategorien inngår selskapene
der statens mål er bærekraftig og mest mulig effektiv oppnåelse
av sektorpolitiske mål.
I saker der Statnett må søke NVE om konsesjon,
er Energidepartementet klagemyndighet. Konsesjonsprosessene i nettutbyggingsaker
er omfattende og innebærer høringer og grundig involvering av berørte
parter. Reguleringsmyndigheten for energi (RME) fastsetter årlig
inntektsramme for Statnett.
Komiteen viser til
at som nettselskap er Statnett underlagt et strengt sektorregelverk.
Statnett er en del av Kraftforsyningens beredskapsorganisasjon (KBO), som
organiserer Norges kraftforsyningsberedskap. KBO-enhetene er underlagt
kraftberedskapsforskriften, som stiller strenge krav til sikkerhet
og beredskap. Dette regelverket skal sikre at kraftforsyningen opprettholdes, og
at normal forsyning gjenopprettes raskt ved eventuelle hendelser.
I tillegg er Statnett underlagt sikkerhetsloven, som krever at foretaket
skal forebygge, avdekke og motvirke sikkerhetstruende virksomhet.
Komiteen viser videre
til at dagens modell, hvor Statnett har ansvaret for å planlegge,
konsesjonssøke og bygge ut transmisjonsnettet, skal sikre en arbeidsdeling mellom
myndighetene og Statnett. Statnett kjenner transmisjonsnettet og
skal ha den nødvendige kompetansen for å planlegge, beslutte og
gjennomføre investeringer på en effektiv måte, innenfor rammene
av energiloven og Statnetts formålsparagraf. Samtidig skal myndighetene
ha en viktig rolle og kontrollfunksjon gjennom konsesjonsbehandlingen.
Komiteen viser til
at formålet med dagens modell med brukerfinansiering av nettet er
å sørge for forutsigbar finansiering av nettutviklingen, uavhengig
av skiftende budsjettprioriteringer. Dagens reguleringsmodell skal
sikre at Statnett har nødvendige insentiver for å utvikle og utnytte
nettet på en effektiv måte.
Komiteen viser til
at tilknytningsplikten innebærer at nettselskapene plikter å gi
alle som forespør det, tilknytning til nettet og adgang til kraftmarkedet.
Dersom det ikke er driftsmessig forsvarlig å gi tilknytning i eksisterende
nett, skal nettselskapene uten ugrunnet opphold utrede, omsøke og
gjennomføre nødvendige investeringer i nettet for å kunne gi tilknytning.
Komiteen viser til
målsettingen om at tilgang på ren og rimelig kraft skal være et
fortrinn for norsk industri og bidra til verdiskaping og sysselsetting
i hele landet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre,
viser til Riksrevisjonens undersøkelse av kapasiteten i strømnettet,
Dokument 3:7 (2024–2025), som fastslår at det må gjøres mer for
å sikre utvikling av nok nett i tide.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Venstre, viser til
at det er et stort behov for nettinvesteringer i årene fremover, og
mener det er av vesentlig betydning at disse investeringer gjennomføres
i tråd med systembehov, energisikkerhet og en trygg utvikling som
sikrer nettutvikling i hele landet, og at slike vedtak ikke kan
baseres på tilfeldige politiske vurderinger slik forslagsstillerne
foreslår.
Komiteens
medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre er negative
til å omgjøre Statnett til et direktorat underlagt Energidepartementet.
En slik organisering av Statnett vil medføre en sterk politisk kontroll
av Statnett, og utbyggingen av transmisjonsnettet. Disse
medlemmer viser til at samfunnet er best tjent med et uavhengig
Statnett som sørger for investeringer og vedlikehold av transmisjonsnettet
i henhold til Statnetts vedtekter, uavhengig av politiske ønsker
og prioriteringer.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet deler forslagsstillernes syn
på at strømnettet er noe av det mest samfunnskritiske av all infrastruktur
i Norge. Disse medlemmer er derimot
negative til politisk prioriterte nettutbygginger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet mener det pågående arbeidet i regjeringen med
å forenkle og effektivisere nettutviklingen i Norge må holde fram. Disse medlemmer vil også fremheve at
flere av tiltakene som Riksrevisjonen anbefaler, er iverksatt eller
under utvikling.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Rødt viser til at Statnett er et såkalt
kategori 2-selskap, det vil si et selskap som er statlig eid på
grunn av sine viktige samfunnsoppgaver og sitt monopol. Statens
overordnede mål for kategori 2-selskaper er bærekraftig og mest
mulig effektiv oppnåelse av sektorpolitiske mål. Dette har vært
en modell som fungerte da Norge hadde et relativt stabilt kraftbehov
samtidig som det ikke var betydelige utfordringer knyttet til sikkerhet
og kontroll. Denne situasjonen er imidlertid nå betydelig endret
på flere måter.
Disse medlemmer understreker
at omstillingen av samfunnet i retning lavutslipp innebærer behov for
betydelig mer kraft og mer fleksibel fremføring av denne kraften,
ikke minst som følge av introduksjonen av mer ustabil vind- og solkraft
i den norske kraftmiksen.
Disse medlemmer vil
fremheve at trygg og stabil kraftforsyning over tid har blitt viktigere
for å opprettholde samfunnskritisk infrastruktur og nødvendige tjenester.
I dag er kraftsystemet noe av det mest samfunnskritiske av all infrastruktur
i Norge, og betydningen er blitt større som følge av den teknologiske
utviklingen, digitalisering, elektrifisering og en mer krevende sikkerhetspolitisk
situasjon. Erfaringene fra Russlands angrepskrig på Ukraina og økt
bruk av såkalte hybride virkemidler viser hvordan strøm- og energiforsyning kan
bli mål i krig og konflikt. Videre er strømnettet sårbart for mange
krisesituasjoner som kan ramme samfunnet. Sterkere nasjonal kontroll
er derfor nødvendig for å styrke samfunnets beredskap og kontroll
med denne infrastrukturen.
Disse medlemmer mener
at nevnte forhold tilsier at en bør endre Statnetts organisering.
Ved å omgjøre Statnett til et direktorat underlagt Energidepartementet
kan en styrke nasjonal kontroll over investeringer, prioriteringer
og sikkerhet knyttet til strømnettet. Et direktorat vil være i stand
til å handle mer helhetlig og i tråd med norske interesser, underlagt
sterkere folkevalgt kontroll. Disse medlemmer vil
understreke at en omorganisering til direktorat ikke skal innebære mer
byråkrati, men tvert imot skal legge til rette for effektiv samhandling,
drift og saksbehandling i forvaltningen. Vannkraften, og infrastrukturen
knyttet til den, er det norske folks felles arvesølv, og dette må
også reflekteres i hvordan strømnettet forvaltes.
Disse medlemmer gjør
oppmerksom på at sentralnettet i dag utelukkende finansieres gjennom
nettleien, som belastes forbrukerne direkte. Denne modellen har
flere svakheter i møte med dagens behov for økte investeringer i
nettinfrastruktur. En av hovedutfordringene er at kostnadene for
utbygging og vedlikehold av sentralnettet ikke nødvendigvis fordeles
rettferdig ut fra hvem som har nytte av tiltaket, men fordeles på
alle landets nettkunder. Strøm er en nødvendig vare, og økte kostnader
til sentralnettet vil kunne rammet uforholdsmessig og bør derfor
heller finansieres gjennom et progressivt skattesystem.
Statsråden fremhever i sitt svarbrev at dagens
nettleie knyttet til sentralnettet «utgjør en relativt liten andel»
av nettkostnaden. Disse medlemmer vil
understreke at utfordringen er at denne andelen forventes å øke
drastisk de nærmeste årene og at statsrådens innvending således
ikke treffer den faktiske problemstillingen. Å finansiere enkelte
store nye nettutbygginger over statsbudsjettet kan bidra til å fordele
kostnadene mer rettferdig.
Disse medlemmer anerkjenner
at kontraheringsplikten, som pålegger nettselskapene å tilknytte alle
som ønsker strøm, har vært et viktig prinsipp for å sikre bred tilgang
til elektrisitet, men mener at den må tilpasses en ny situasjon
med stor kraftetterspørsel. Disse medlemmer er
enige med statsråden i at en bred tilknytningsplikt gjør Norge til
«et attraktivt land å etablere seg i», men mener at en ubetinget
tilknytningsplikt kan føre til etablering av strømintensive virksomheter
med begrenset samfunnsmessig verdi og få ringvirkninger. Over tid
kan dette øke strømprisene og svekke konkurranseevnen til norsk
industri for øvrig.
Med mindre det innføres kriterier i kontraheringsplikten,
kan disse medlemmer vanskelig se for
seg at Norge kan oppnå lave strømpriser over tid. Disse medlemmer mener
derfor at regjeringen bør utrede en mer målrettet kontraheringsplikt,
slik at samfunnets ressurser forvaltes på en bærekraftig måte og
sikrer konkurransedyktige strømpriser for norske husholdninger og
næringsliv.
Disse medlemmer viser
til at nettkapasiteten i mange deler av det norske overføringsnettet
brukes eller er reservert, og at det tar tid å bygge nytt strømnett. Det
har ført til at mange av aktørene som ønsker tilknytning til strømnettet,
må stå i kø. I en slik situasjon mener disse
medlemmer at det er behov for å prioritere forsvarsindustrien,
som fremover skal oppskalere produksjonen kraftig for å møte opprustningsbehovet
etter Russlands angrepskrig på Ukraina. Med en usikker og krevende
geopolitisk situasjon, der Norge og allierte skal øke sine militære
kapasiteter, har forsvarsindustrien en spesielt viktig rolle som
krever at det legges til rette for industriens prosjekter. For å
skape forutsigbarhet og hindre at viktige prosjekter forsinkes på
grunn av kapasitetskøer og lange ledetider for nettforbedringer,
må regelverket rundt leverings- og tilknytningsplikt innrettes slik
at oppbygging av forsvarsindustrien i Norge prioriteres når kapasitet
tildeles. Disse medlemmer understreker
at dette vil være en presis prioritering som kun vil påvirke et
fåtall prosjekter.
Disse medlemmer vil
fremheve at Norge fremover har behov for rimelig, trygg og stabil
strøm til folk og næringsliv, og at nettutbygging og kraftbruken
må prioriteres riktig. Det er nødvendig å ta grep for å sikre nasjonal
kontroll med kraften, lavere strømpriser og bedre samfunnstrygghet.
Komiteens medlemmer fra
Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at regelverket rundt leverings- og tilknytningsplikt revideres
slik at det kan tas større hensyn til tilgjengelig kraft og nettilgang
og til de samfunnsmessige effektene av et prosjekt.»
Komiteens
medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og
Kristelig Folkeparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i løpet
av 2025 utrede en ny nettleiemodell der politisk prioriterte store
nettutbygginger i sentralnettet dekkes over statsbudsjettet og ikke
gjennom økt nettleie.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen senest
i løpet av 2026 omgjøre Statnett fra et statsforetak til et direktorat.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at regelverket rundt leverings- og tilknytningsplikt endres
slik at samfunnskritisk forsvarsindustri gis særskilt prioritet
ved tildeling av kapasitet.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne mener at det er behov for å utvikle et system med flere
og tydeligere nasjonale kriterier for prioritering av nettilknytning.
Regjeringens innføring av et modenhetskriterium er etter disse medlemmers mening ikke tilstrekkelig
for å sikre riktige prioriteringer.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til «Riksrevisjonens undersøkelse av kapasiteten i strømnettet»,
Dokument 3:7 (2024–2025), som konkluderer med at det er kritikkverdig
at det ikke er nok kapasitet i strømnettet i store deler av landet.
Rapporten påpeker behovet for en mer samordnet og helhetlig styring
av nettutviklingen, og mangler i både finansiering og tempoet i
nettutbyggingen. Disse medlemmer mener rapporten
underbygger de utfordringene Dokument 8:77 S (2024–2025) peker på,
og understreker behovet for strukturelle endringer i hvordan strømnettet
forvaltes, planlegges og finansieres, og hvilke kriterier som skal
ligge til grunn for tilknytning til nettet.
Videre viser disse medlemmer til
NVEs rapport 3/2025, «Trusselbildet for kraftforsyningen», som tar opp
problemer som oppstår for kraftnettet når den sikkerhetspolitiske
situasjonen endres. Rapportens medforfatter, Svend Boye, har i et
intervju med Europower 14. mars 2025 problematisert at det med dagens
nettleiemodell kan være slik at strømkunder i områder der det er
særlig viktig å prioritere sikkerhet, kan ende opp med en høyere
nettleie enn kunder andre steder i landet. Disse
medlemmer ønsker å påpeke at når situasjonen endres, så må
en også være villig til å endre systemer som muligens ikke fungerer
like godt som de har gjort tidligere.
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at forslagsstillerne ønsker at finansieringen av hele eller
deler av transmisjonsnettet skal dekkes over statsbudsjettet, dette
for å redusere den økonomiske belastningen nettleien påfører forbrukerne. Disse medlemmer deler forslagsstillernes
syn på at dagens finansieringsmodell av transmisjonsnettet ikke
er optimalt utformet, men at forslaget bare flytter kostnaden, og
at man heller bør se etter alternative måter å finansiere transmisjonsnettet
på.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
alternative finansieringsmodeller for utbyggingen av transmisjonsnettet.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Rødt viser til at tilknytningsplikten
har vært sentral i utbyggingen av industri og næringsliv i Norge.
Det at alle har krav på nettilkobling, har gjort Norge til et attraktivt
land å etablere seg i, og det har ført til storskala verdiskapning.
I dag er kampen om krafta tøff, og det er svært redusert nettkapasitet
mange steder i landet. Det kan i noen tilfeller være hensiktsmessig,
og i samfunnets interesse, at noen prioritereres øverst når man
skal fordele kraften og nettkapasitet. Dette gjelder blant annet
forsvar og nasjonalberedskap.
Disse medlemmer viser
til Representantforslag 106 S (2024–2025) om å fjerne byråkrati
og sikre gjennomføringskraft i Forsvaret, fremmet av representanter fra
Fremskrittspartiet. Her foreslås det at man skal:
«regulerer tilgjengeligheten
på strøm slik at virksomheter som har nasjonale forsvars- og sikkerhetspolitiske
oppgaver prioriteres ved tildeling av kapasitet.»
Komiteens medlem
fra Rødt støtter Senterpartiets forslag om sterkere styring
av Statnett og nettilknytningen, samt forslag som kan redusere nettleien
for strømkundene. Dette medlem har sammen
med andre representanter fra Rødt i tillegg egne forslag om en mer
regulert nettleie, med nasjonale maksimaltakster, en progressiv
innretning som belønner energieffektivisering, begrensning av vekst
i nettleien og mer statlig finansiering av nettutbygging. Dette medlem vil legge fram disse forslagene
på et senere tidspunkt.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til at dette
medlem flere ganger tidligere, bl.a. i Innst. 125 S (2024–2025),
har foreslått at nettleien og utbyggingen av strømnettet skal finansieres
over statsbudsjettet. Det vil etter dette
medlems mening bidra til en langt mer rettferdig fordeling av
kostnadene, og det vil bidra til at utbyggingen av strømnettet gjøres
gjennom en reell prioritering, og gjerne gjennom rulleringer av
planer etter modell av Nasjonal transportplan for samferdsel. I
forslagene fremmet i tidligere nevnte innstilling bes regjeringen fremme
forslag om at nettleien finansieres over statsbudsjettet.