Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik
Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra
Høyre, Jan Tore Sanner, Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim
og Ove Trellevik, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Lisa Marie Ness
Klungland og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland
og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, viser til at bakgrunnen for forslagene er omtalt
i representantforslagene. For å nå klimamålene har Stortinget i
forbindelse med behandling av petoleumsskattepakken i Innst. 351
L (2019–2020), jf. Prop. 113 L (2019–2020), bedt regjeringen om
å sammen med bransjen legge frem en plan for hvordan utslippene
fra olje- og gassproduksjonen kan reduseres med 50 pst. innen 2030,
sammenliknet med 2005, innenfor dagens virkemiddelbruk. Petroleumsnæringen
var tydelig på at omlegging til drift med kraft fra land var det
eneste tiltaket som i vesentlig grad kunne redusere utslippene fra
produksjonen innen 2030.
Komiteen viser også
til Innst. 221 S (2024–2025), der fire representantforslag knyttet
til elektrifisering av Melkøya behandles samlet, og de enkelte partienes merknader
og forslag i denne innstillingen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti, viser
også til Miljødirektoratets rapport, der betydningen av elektrifisering
av oljeinstallasjoner for å nå klimamål er fremhevet (Klimatiltak
i Norge: Kunnskapsgrunnlag 2024, april 2024). Hovedvirkemiddelet
for å få ned utslippene av klimagasser fra petroleumssektoren er
kvoteplikt og CO2-avgift. Kostnadene for dette er ventet
å stige. Flertallet viser til at NVE
forventer at kraftbalansen i Norge blir svakere i årene fremover.
Et
annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre og
Kristelig Folkeparti, viser videre til at det er mottatt en
rekke høringsinnspill. Fra høringsinnspillene kan man lese at tiltak
som har høyere kostnader enn sum av kvotekjøp og CO2-avgift,
trolig ikke vil bli realisert. Petroleumsnæringen presiserer at
Norges klima-, energi- og industripolitikk trenger forutsigbarhet
for å lykkes. Det er fattet forvaltningsvedtak og gitt lovlig tillatelse
i flere av sakene. Gjennomføringen, investeringer og kontraktinngåelsene
i næringslivet bygger på dette. En eventuell omgjøring vil kunne
få rettslige og økonomiske konsekvenser for staten.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Venstre, viser videre til
at det nå skapes usikkerhet om det mest effektive klimatiltaket
bransjen har, som er elektrifisering. Det undergraver også tilliten
og investeringsviljen i næringslivet i teknologi som kutter utslipp.
Dersom pågående elektrifiseringsprosjekter stoppes, vil det være et
alvorlig brudd på norsk forvaltningspraksis, og det vil rokke ved
Norges omdømme som et trygt og pålitelig land å investere i.
Dette flertallet viser
til statsrådens brev til komiteen datert 18. februar 2025, der det
står at:
«Et pålegg om å stanse godkjente,
pågående utbygginger vil være omgjøring av forvaltningsvedtak til ugunst
for den vedtaket er rettet mot. Etter norsk rett er det svært begrenset
adgang til denne type omgjøring.»
Dette flertallet viser
videre til statsrådens brev, der det kommer frem at det ikke er
rettslig grunnlag for å trekke godkjenningen av Snøhvit Future-prosjektet tilbake.
Komiteens
medlemmer fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Miljøpartiet
De Grønne og Kristelig Folkeparti viser til at det brukes
rundt 140 TWh elektrisk strøm i året i Norge. Det er forventet at
elektrifiseringen av sokkelen kommer til å bruke rundt 15 TWh i
2030. Dette er rundt 10 pst. av det totale norske strømforbruket.
Dette vil bruke en betydelig del av det norske kraftoverskuddet
og føre til høyere og mer ustabile priser for folk og næringsliv.
Disse medlemmer viser
til at da de første norske oljeplattformene ble elektrifisert allerede
i 1990-årene, hadde Norge et stort kraftoverskudd, slik at tilgangen
på strøm ikke var en vesentlig bekymring. Situasjonen i dag er en
helt annen. Den første plattformen som ble elektrifisert, var Troll
A-plattformen i Nordsjøen, som fikk elektrisk kraft fra land allerede
i 1996. Johan Sverdrup-feltet, som startet produksjonen i 2019,
er et av de største elektrifiserte feltene og drives nesten utelukkende
med strøm fra land. Det totale strømforbruket i produksjon av olje
og gass har økt fra 1,1 TWh i 1996 til 11,5 TWh i 2024, og strømforbruket
i produksjon av olje og gass utgjorde omkring 9 pst. av det norske
strømforbruket i 2024.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til at regjeringen har gjennomført
en rekke tiltak for å redusere utslippene fra petroleumssektoren, blant
annet gjennom høye CO2-kostnader, kvotesystem og støtte
til elektrifisering. Utslippene fra sektoren er redusert med om
lag 24 pst. siden 2015, og kraft fra land er det mest effektive
tiltaket for å oppnå ytterligere kutt innen 2030. Olje- og gassnæringen
har gjennom iverksatte og vedtatte prosjekter foretatt betydelige
utslippskutt, som bidrar til å omstille næringen og oppnå Norges
forpliktende klimamål og er av stor betydning for å sikre videre
investeringer og aktivitet på norsk sokkel. Arbeiderpartiet er for
en ansvarlig og teknologinøytral politikk, der kraft fra land vurderes
sak for sak.
Disse medlemmer mener
at et krav til petroleumsnæringen til å «måtte bidra» med erstatningskraft slik
forslagsstillerne foreslår, reiser flere spørsmål knyttet til norsk
energipolitikk. Et slikt krav vil utfordre prinsippet om likebehandling
og være i brudd med tilknytningsplikten etter energiloven. Disse medlemmer vil også påpeke at ved
å pålegge selskaper å investere i energiteknologier som selskapene
selv ikke finner kommersielt lønnsomme, griper staten inn i beslutningsprosesser.
Dette vil bryte med rollefordelingen mellom myndighetene og petroleumsselskapene,
og vil skape betydelig politisk risiko knyttet til investeringer
på norsk sokkel.
Disse medlemmer vil
også påpeke at det ved krav om merkostnad til etablering av ny kraftforsyning er
det til syvende og sist staten som vil betale den klart største
delen av kostnadene gjennom at kostnadene ville gått til fradrag
i petroleumsskatten. Denne utgjør 78 pst. av rettighetshavernes
ekstrakostnader. I tillegg ville staten betalt 100 pst. av kostnadene
for SDØE/Petoros andel.
Disse medlemmer frykter
at et slikt krav vil trekke i retning av gjennomføring av færre
elektrifiseringsprosjekter og dermed mindre utslippsreduksjoner i
Norge. Dette vil igjen kunne føre til tidligere nedstenging og tap
av samfunnsøkonomisk og sikkerhetspolitisk viktig olje- og gassproduksjon,
i tillegg til at det reduserer sannsynligheten for at vi når våre
lovpålagte klimamål.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til at det i mange tilfeller er bedriftsøkonomisk lønnsomt for oljeselskapene
å elektrifisere felt med strøm fra land, da det kan gi besparelser
både i form av redusert bruk av gass, mindre behov for kvotekjøp
og lavere CO2-avgift. Samfunnsøkonomisk kan det imidlertid
se annerledes ut. Oljeplattformene bruker mye strøm, noe som bidrar til
høyere strømprisene for folk og fastlandsbedrifter. I tillegg krever
prosjektene at deler av strømnettet forsterkes, noe som kan øke
presset på nettleien alle kunder betaler. Slike eksterne virkninger
hensyntas ikke av oljeselskapene når det prosjekteres og søkes om
å elektrifisere petroleumsinnretninger.
Disse medlemmer viser
til at det også er mulig å elektrifisere landanleggene og oljeraffineriene
på land. Nyhamna ble elektrifisert i 2007, og dette har bidratt
sterkt til å øke strømforbruket til petroleumsnæringen og forverre
kraftsituasjonen i regionen. I august 2023 vedtok regjeringen at
Melkøya skal elektrifiseres fra 2030. Dette vil redusere klimagassutslippene
ved disse anleggene, men utfordrer kraftsituasjonen i Finnmark.
For å sikre kraftbalansen i Norge og lave strømpriser for folk og
næringsliv fremover, må ytterligere elektrifisering av petroleumsinnretninger
med kraft fra land opphøre.
Disse
medlemmer viser til at det er forventet at kraftprisene i
Trøndelag kommer til å øke på grunn av industri og elektrifisering,
og at det kan gå mot et betydelig kraftunderskudd i regionen allerede
i 2030. Industrien i Trøndelag får ikke tildelt ny kraft fordi det
er reservert kraft til elektrifisering av sokkelen. Det er derfor svært
problematisk å bruke store deler av kraftoverskuddet til å elektrifisere
sokkelen med kraft fra land.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen stanse
ytterligere elektrifisering med kraft fra land til petroleumsinnretningene
på norsk kontinentalsokkel.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Rødt fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
hvorvidt det er mulig å stanse pågående og godkjente elektrifiseringsprosjekter
på norsk kontinentalsokkel.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre
krav om at petroleumsnæringen selv må finansiere ny erstatningskraft
ved nye elektrifiseringsprosjekter fra utslippsfri kraftproduksjon
til havs eller med gasskraft med karbonfangst og -lagring. Produksjonen
skal være lik behovet og tilføres samme region.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Rødt fremholder at tilgangen
på rikelig, ren og rimelig kraft er et gode som skal komme hele
samfunnet til gode. Krafttilgangen har lenge vært en konkurransefordel
i Norge, og vi risikerer nå at denne fordelen forsvinner ved at
kraften blir en knapphetsressurs som følge av blant annet store
elektrifiseringsprosjekter. Da er det urimelig at petroleumsnæringen
får fortrinnsrett på denne kraften, all den tid denne næringen allerede
har tilgang på kraft fra eget gasskraftverk på plattform. Det er
naturlig at petroleumsselskapene ønsker å elektrifisere med kraft
fra land, da de får billigere kraft og mer gass å eksportere og
slipper CO2-avgiften – men dette skal ikke gå på bekostning av
næringsetableringen og verdiskapingen på fastlandet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til de tre gjenstående elektrifiseringsprosjektene
bransjen jobber med for å nå klimamålene for 2030 fastsatt av Stortinget.
Elektrifiseringsprosjektene på Haltenbanken og Grane/Balder har
fått reservert kraft fra land høsten 2023. Prosjektene som har fått
reservert kraft hos Statnett, har videre fått godkjenning fra Energidepartementet
om å gjøre tidliginvesteringer i nødvendig utstyr for prosjektene.
Prosjektet på Tampen-området fikk reservert kraft fra Statnett 23. mars 2025.
Disse medlemmer mener
en endring i rammebetingelsene ved at det stilles krav om erstatningskraft til
disse tre elektrifiseringsprosjektene, vil føre til at disse prosjektene
ikke lenger er samfunnsøkonomisk eller bedriftsøkonomisk forsvarlige
å gjennomføre, og dermed ikke vil bli besluttet på grunn av nye
høye kostnader. Det betyr også at Stortingets mål om å halvere utslippene
fra sokkelen i 2030 ikke nås. Disse medlemmer mener
Stortinget ikke må stoppe elektrifiseringsprosjekter som allerede
er i gang.
Disse medlemmer viser
til forslag 3 i Dokument 8:60 S (2024–2025), som har samme ordlyd
som Representantforslag 118 S (2023–2024) om krav til erstatningskraft
for elektrifisering av petroleumsinstallasjoner fremmet av representanter
fra Høyre og Venstre, som lyder:
«Stortinget ber regjeringen
innføre teknologinøytrale krav om at petroleumsnæringen selv må
bidra med erstatningskraft ved nye elektrifiseringsprosjekter.»
Disse medlemmer presiserer
at intensjonen i forslaget ikke er at det enkelte elektrifiseringsprosjektet og
aktørene i den lisensen selv må bygge ut erstatningskraft, men at
det er tilstrekkelig dersom de finansierer kraft for eksempel gjennom
å kjøpe en langsiktig kraftkontrakt med en produsent. Disse medlemmer påpeker også at erstatningskraften
skal være addisjonell, altså tilføre ny kraftproduksjon inn i det
norske kraftsystemet, eventuelt direkte koblet til eget forbruk. Disse medlemmer presiserer at erstatningskraften
ikke nødvendigvis må etableres i tilknytning til elektrifiseringsprosjektene,
men at myndighetene kan vurdere hvor det er hensiktsmessig å bidra
til erstatningskraft i et mer overordnet perspektiv.
Disse medlemmer vil
igjen også påpeke at elektrifiseringsprosjektene som har fått reservert
kraft i nettet, også på vilkår av myndighetene, ikke skal få endrede rammebetingelser
med tilbakevirkende kraft. Kravet må gjelde store nye kraftuttak
fra land som for eksempel ved store nye utbyggingsprosjekter.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre
teknologinøytrale krav om at petroleumsnæringen selv må bidra med
erstatningskraft ved nye elektrifiseringsprosjekter.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre mener
at det finnes andre alternativer til elektrifisering fra land, og
ett selskap har lagt fram planer om å produsere gasskraft med karbonfangst
og -lagring (CCS) for å sikre nok kraft til å elektrifisere sokkelen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti mener at både dette
og flytende havvind vil være svært mye bedre alternativer enn å
ta kraften fra det vanlige strømnettet.
Disse medlemmer viser
til at kostnaden for flytende havvind og gasskraft ved CCS er forventet
å være tilsvarende kostnaden for å fortsette driften med gassturbiner
på sokkelen. Oljenæringen har derfor økonomi til å bidra til teknologiutvikling
og kraftproduksjon som ikke går på bekostning av aktivitet på land.
Det som mangler, er viljen fra myndighetene til å sette tydelige krav.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen om å
ikke gi tillatelse til elektrifisering av Haltenbanken med kraft
fra land dersom dette ikke skjer i kombinasjon med at oljenæringen
bidrar til kraftproduksjonen med flytende havvind og/eller gasskraft
med karbonfangst og -lagring.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt ser det som
svært underlig dersom skjæringspunktet for om en politisk kan ta
stilling til et elektrifiseringsprosjekt, er fra det tidspunktet
prosjektet fra fått reservert kraft fra et statsforetak. Dersom
en skal ta en slik forutsetning på alvor, så ville det, slik disse medlemmer ser det, betydd at regjering
og storting ikke kunne ha tatt stilling til elektrifisering av Melkøya
i 2023, fordi de fikk reservert kraft i 2021. Det ville i tillegg
betydd at Stortinget er avskåret fra å ta stilling til elektrifisering
av Tampen, fordi de har fått reservert kraft fra Statnett nå i slutten
av mars 2025, midt under komiteens behandling av denne saken. Disse medlemmer kan ikke se at det er
grunnlag for en slik holdning, eller at det foreligger noen dokumentasjon
på at storting og regjering er avskåret fra å ta standpunkt til
slike saker på bakgrunn av vedtak i et statsforetak.
Disse medlemmer vil
understreke at målet er nullutslipp, ikke elektrifisering i seg
selv, og at politiske myndigheter må ha mulighet til å vurdere elektrifiseringsprosjekter
opp mot det totale energitilgangen i det området kraften skal tas
fra. Hensynet til annen industri og næringsliv i det aktuelle området
tilsier at det må vurderes andre løsninger enn ren elektrifisering. Disse medlemmer har derfor fremmet en
rekke forslag som på ulike vis kan bidra til nullutslipp fra sokkelen.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener det også er nødvendig å skille mellom
nasjonale og globale utslippsreduksjoner som følge av elektrifiseringsprosjekter.
Siden olje- og gassindustrien er del av klimakvotesystemet (ETS),
vil reduserte utslipp fra olje- og gassindustrien i Norge ikke gi
samme utslippsreduksjon totalt sett. I stedet kan det føre til at
kvoter blir frigjort og brukt av andre aktører innenfor systemet,
noe som fører til en geografisk forflytning av utslippene innen
kvotesystemet. I tillegg vil gass og andre fossile energikilder
som ikke brennes på plattformene, kunne selges til andre, som vil
kunne gi forbrenningsutslipp. Summen av disse mekanismene kan være
at globale utslippsreduksjoner blir langt lavere enn de nasjonale utslippsreduksjonene.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen innføre
teknologinøytrale krav om at petroleumsnæringen selv må bidra med
erstatningskraft ved elektrifiseringsprosjekter.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Rødt mener at elektrifisering av
norsk sokkel med kraft fra land er en dårlig idé som fører til knapphet
på kraft og høyere strømpriser. I en allerede presset kraftsituasjon
fører denne politikken til at deler av næringslivet ikke får tilgang
på kraft og utviklingen i næringslivet bremses, og i enkelte deler
av landet stopper helt opp.
Disse medlemmer ønsker
reviderte fornuftige klimamål, hvor kostbare prosjekter som elektrifisering av
oljeplattformer, som disse medlemmer ikke
anser som fornuftig, ikke har insentiver til å realiseres.
Disse medlemmer mener
at det kan være hensiktsmessig å innføre teknologinøytrale krav
om erstatningskraft. Elektrifiseringsprosjekter har alvorlige konsekvenser
for næringsutviklingen på fastlandet, og dersom erstatningskraft
ikke er på plass innen rimelig tid, fører dette til samfunnsøkonomiske
tap ved mindre sysselsetting og lavere verdiskaping.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne mener
at elektrifisering av sokkelen med kraft fra land er en kraftig
subsidiering av oljenæringen, hvor oljeselskaper får svært mye billigere
kraft fra land enn det ville kostet dersom oljeselskapene fortsatt
skulle basert seg på gasskraftproduksjon med økte CO2-avgifter.
Samtidig står oljenæringen for store deler av
norske CO2-utslipp. Å kutte utslippene fra oljeinstallasjoner
og prosessanlegg er et viktig bidrag for å kutte globale utslipp
og norske utslipp og å nå norske klimamål. Løsningene som velges
for å gjøre dette, må derfor være noe annet enn elektrifisering
med kraft fra det vanlige strømnettet.
Disse medlemmer mener
at elektrifisering av sokkelen med landstrøm vil skape en underskuddssituasjon
i Trøndelagsregionen. Dette har allerede resultert i nytt press
på utbygging av kraft i det sørsamiske reinbeiteområdet. De samlede
konsekvensene av elektrifisering av Haltenbanken med landstrøm er
ikke belyst. Samfunnet kan ikke berede grunnen for nye Fosensaker.
Klima- og naturkrisen er også en urfolkskrise, og den grønne omstillinga
må ivareta sørsamiske interesser.
Disse medlemmer er
kritiske til en utvikling der store investeringer i ny infrastruktur,
herunder større nye inngrep i naturen, gjøres på petroleumsindustriens
premisser. Planene om elektrifisering av Haltenbanken innebærer
potensielt sett store naturinngrep på land, herunder bygging av
ny kraftlinje som delvis vil gå i en ny trasé og omfattende utbygging
av vindkraft på land. Disse medlemmer mener
det bør søkes løsninger for utslippskutt på sokkelen som ikke bidrar
til større naturinngrep eller at levetiden på feltene forlenges,
noe som igjen vil føre til økte indirekte utslipp i utlandet. Disse medlemmer mener et godt alternativ til
elektrifisering i noen tilfeller kan være å avvikle driften på eksisterende
petroleumsfelt tidligere enn planlagt.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener at den rike oljenæringen
må stå for sin egen kraftproduksjon, hvis ikke er den dømt til å
utkonkurrere fastlandsindustrien. For å sikre grønne arbeidsplasser
i Trøndelag er man avhengig av nok tilgjengelig kraft. Da er alternativet
med å sende den på havet til oljenæringen et stort bomskudd.
Komiteens medlem
fra Rødt mener at elektrifisering av sokkelen er et tiltak
med tvilsom global klimaeffekt. Ved elektrifisering med kraft fra
land fører det til økte strømpriser og at annen bruk av kraften
til viktige klima- og industriprosjekter fortrenges. Havvindutbygging
er dyrt, har uklare miljøkonsekvenser og er en ustabil kraftkilde
som krever backup med kraft fra land, og da er lite løst likevel.
Å be om at havvindutbyggingen skal skje så raskt at det kan ha en
klimaeffekt på kort sikt, vil være en oppskrift på arealkonflikter
og manglende hensyn til miljø og fiskeri.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ikke
gi tillatelse til elektrifisering av Haltenbanken med kraft fra
land dersom dette ikke skjer gjennom at det bygges ut gasskraft
med karbonfangst og -lagring som dekker minimum hele kraftbehovet
til prosjektet.»
Komiteens medlem
fra Rødt fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
til grunn, og gi Statnett og NVE nødvendige instrukser om, at det
ikke skal tillates flere kraft fra land-prosjekter hvor det ikke bygges
ut gasskraft med karbonfangst og -lagring som dekker minimum hele
kraftbehovet til prosjektet.»