Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik
Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra
Høyre, Jan Tore Sanner, Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim
og Ove Trellevik, fra Senterpartiet, Marit Arnstad, Lisa Marie Ness
Klungland og Gro-Anita Mykjåland, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland
og Marius Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
fra Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, viser til Dokument 8:64 S (2024–2025) om hvordan
Norge skal forholde seg til fremtidige direktiv fra EU om blyforbud
på skytebaner. Representantforslaget inneholder blant annet forslag
om at alle skytebaner skal omdefineres til kritisk infrastruktur, Norges
håndtering av det felleseuropeiske kjemikalieregelverket REACH og
bruk av reservasjonsretten under EØS-avtalen.
Komiteen viser til
klima- og miljøministeren sitt svarbrev av 17. februar 2025, der
det påpekes at målet med arbeidet i REACH er å begrense ytterligere
utslipp av bly til miljøet, og at saken for øyeblikket er til behandling
i EU-kommisjonen. Det er foreløpig uklart hvilke detaljer reguleringen
vil inneholde, samt hvilke overgangsordninger som eventuelt vil
bli innført. Diskusjoner mellom EU-kommisjonen og EU/EØS-landene om
restriksjonen under REACH er planlagt tidligst i april 2025.
Komiteen viser videre
til at justis- og beredskapsministeren i det samme svarbrevet argumenterer
for at det ikke er grunnlag for å klassifisere alle skytebaner i landet
som kritisk infrastruktur. Begrunnelsen er at ikke alle benyttes
aktivt av politi eller forsvar. Politiet er unntatt fra den foreslåtte
EU-forordningen gjennom en dispensasjon og omfattes derfor ikke
av forbudet mot bly i ammunisjon. Statsråden fremhever også at en
slik omdefinering kan gjøre skytebaner mer sårbare i en konfliktsituasjon,
noe som potensielt kan utsette både frivillige og private aktører
for økt risiko.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Rødt, Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til klima- og
miljøministeren sitt svar på komiteens spørsmål av 4. april 2025,
der han skriver at i REACH-komiteen 27. februar presenterte Kommisjonen
sitt forslag til restriksjon mot bruken av bly og blyforbindelser
i ammunisjon og til fiske. Statsråden skriver at:
«Kommisjonens forslag til lovtekst skiller
seg vesentlig fra kjemikaliebyrået ECHAs vurdering og konklusjoner,
særlig ved at Kommisjonen ikke foreslår krav til tiltak ved skyting
med blykuler på skytebaner. Begrunnelsen for et slikt unntak er
å opprettholde tilgangen til sivile skytebaner. Det foreslås at
unntaket for bruken av blykuler på skytebane skal vurderes på nytt etter
10 år. Hvordan endelig restriksjon vil bli utformet gjenstår å se.
Kommisjonen planlegger å diskutere forslaget med EU/EØS-landene
i REACH-komiteens møter 29. april og 25-26. juni. I REACH-komiteen
stemmes det over lovteksten. Deretter fatter Kommisjonen det endelige
vedtaket.»
Statsråden viser også i sitt svarbrev
til at skytterorganisasjonene har sendt brev til flere departementer om
at de støtter Kommisjonens forslag.
Flertallet mener
dette er viktige endringer, og at det er avgjørende at regjeringen
støtter EU-kommisjonens forslag i den videre behandlingen.
Flertallet fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
i den videre behandlingen av blyforbudet i REACH – EUs kjemikalieforordning
– støtte EU-kommisjonens forslag om at det etableres et unntak fra
blyforbudet på private skytebaner.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet viser til at jakt
og skyting er en hobby som praktiseres av mange i Norge. Per 2024
var nesten 550 000 personer oppført i Jegerregisteret. Det å være
jeger krever aktiv skytetrening. Mange i Norge driver aktivt med
sportsskyting. Og ikke minst må også politi og forsvar regelmessig
bedrive skytetrening.
Disse medlemmer viser
til at det europeiske kjemikaliebyrået (ECHA) etter anmodning fra
Europakommisjonen har utarbeidet et forslag om forbud mot bly i
ammunisjon og fiskeutstyr som en del av EUs kjemikalieforordning,
kjent som REACH (Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction
of Chemicals). Den foreslåtte restriksjonen under REACH-forordningen
vil medføre at man ikke kan benytte blyammunisjon på skytebaner.
Det fremkommer derimot ulike unntak fra dette forbudet, om man oppfyller
disse kravene:
Disse medlemmer viser
til at Det frivillige Skyttervesen (DFS), som har 750 utendørs skytebaner
og 500 innendørs skytebaner, har en samarbeidsavtale med Heimevernet
om trening av norske styrker på DFS sine skytebaner. I et høringsinnspill
til ECHAs direktiver har DFS beregnet kostnader ved foreslåtte tiltak
til ca. 6–9 mrd. kroner på eksisterende rifleskytebaner. Dette kostnadsestimatet
inkluderer saneringskostnader som følge av at krav fra ECHA gjør
at de fleste kulefangene må skiftes ut. DFS har uttalt at frivilligheten
ikke kan eller har mulighet til å ta slike kostnader, og viser til
enklere tiltak som kan bidra til mindre vanninntrenging og avrenning.
Beredskapen for norsk politi og forsvar ved bortfall av et utall
av skytebaner de aktivt benytter i dag, vil også kunne svekkes.
Dette er en effekt disse medlemmer anser
som meget uheldig.
Disse medlemmer fremholder
at DFS også peker på feiltolkning av forskning gjort av ECHA, hvor man
har beregnet i størrelsesorden 50 ganger for høyt utslipp fra jord-/sandkulefangere.
Konklusjonen blir derfor at EU-godkjente kulefangere er svært kostbare, samtidig
som de ikke nødvendigvis er miljømessig bedre enn jord-/sandkulefang.
Disse medlemmer fremhever
også kostnaden som pålegges jegere og skyttere om man må erstatte blyammunisjon
med alternative former for ammunisjon.
Disse medlemmer viser
til at dagens kulefangregelverk, som norske skytebaner er underlagt,
allerede legger til grunn 100 pst. oppsamling av kuler på alle innendørs
baner pr. i dag. Kulefang utendørs er betydelig bedre og mer miljøriktig
enn EUs forslag med stålkulefang, der grovkaliberskyting medfører
knusing og pulverisering av kulene, som igjen medfører at mange
titalls prosent av kuleinnholdet forstøves og dermed aldri blir
fanget opp.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Venstre viser til
at forslaget fra ECHA er oversendt Europakommisjonen for videre
behandling, og fremhever derfor viktigheten av å aktivt arbeide
for å ivareta norske interesser i denne prosessen. Disse
medlemmer viser til at de mulige reguleringene og kravene
fra EU rettet mot skytebaner, jegere og skyttere er urimelige, svært
kostbare og ikke gjennomførbare for frivilligheten.
Finland har adressert problemstillingen ved
å omgjøre alle skytebaner til kritisk infrastruktur med bakgrunn
i forsvarets, heimevernets og befolkningens behov for våpentrening
i en ny sikkerhetspolitisk situasjon. Disse
medlemmer fremholder at også skytebanene i Norge bør anses
som kritisk infrastruktur av beredskapshensyn.
Komiteens
medlemmer fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen aktivt
arbeide for å ivareta norske interesser i forbindelse med EUs behandling
av forslaget om å forby bly i ammunisjon.»
«Stortinget ber regjeringen aktivt
søke tilpasninger i og/eller unntak fra de delene av forslaget om
å forby bly i ammunisjon som ikke ivaretar norske interesser, når
forslaget er ferdigbehandlet i EU.»
«Stortinget ber regjeringen omdefinere
alle skytebaner til kritisk infrastruktur av hensyn til nasjonal
beredskap.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
i ytterste konsekvens å benytte reservasjonsretten i § 102 i EØS-avtalen
hvis Norge ikke innrømmes tilstrekkelige tilpasninger eller unntak
i forbindelse med EUs behandling av forslaget om å forby bly i ammunisjon,
slik at Norges interesser ivaretas.»