4.1.1 Det er ikke tilstrekkelig tydeliggjort og kommunisert hva føringene om nulltoleranse for økonomiske misligheter og antikorrupsjon som tverrgående hensyn innebærer
Nulltoleranse for økonomiske misligheter er
et helt grunnleggende premiss for tildeling og forvaltning av bistandsmidler.
I tillegg er antikorrupsjon som tverrgående hensyn en viktig forutsetning. Arbeidet med antikorrupsjon skal gi
tilstrekkelig sikkerhet for at tiltak som støttes av Norge, ikke
bidrar til korrupt praksis, verken i tiltaket eller i samfunnet,
jf. Meld. St. 24 (2016–2017) Felles ansvar for felles fremtid –
Bærekraftsmålene og norsk utviklingspolitikk og Innst. 440 S (2016–2017).
Undersøkelsen viser at selv om både Utenriksdepartementet
og Norad legger begge føringene til grunn i sin innretning av internkontrollen,
er det utfordringer knyttet til begge føringene. Utfordringene handler
både om forståelse og praktisering, og om hvordan føringene er dokumentert
og kommunisert i ulike styringsdokumenter.
Utenriksdepartementet publiserte i 2018 retningslinjer
for praktisering av nulltoleranseprinsippet, der det slås fast at
prinsippet innebærer en forpliktelse til å reagere ved mistanke
om økonomiske misligheter. Retningslinjene gir videre bred omtale
av forvaltningens oppfølging ved mistanke. Retningslinjene nevner
også forebygging i flere sammenhenger, men uten å utdype eller klargjøre
hva prinsippet innebærer av forventninger og forpliktelser når det
gjelder forebygging og avdekking av økonomiske misligheter. I avtalemaler
for tilskudd setter Utenriksdepartementet og Norad på den annen
side både forebygging og avdekking av økonomiske misligheter i direkte
sammenheng med prinsippet om nulltoleranse. I avtalemalene står
det for eksempel at tilskuddsmottakeren for å innfri krav til null-toleranse
skal organisere sin drift og sine internkontrollsystemer på en måte
som gjør at økonomiske misligheter forebygges og avdekkes. Hvordan nulltoleranseprinsippet
skal forstås, og hva det omfatter, er altså til dels ulikt kommunisert
i ulike dokumenter.
Norad evaluerte i 2020 Norges
antikorrupsjonsinnsats i bistanden og pekte da på at nulltoleranseprinsippet
forstås ulikt. Eksterne aktører forstår prinsippet slik at det hovedsakelig
handler om oppfølging av mistanke, mens departementet opererer med
en bredere forståelse, som omfatter alle faser av prosjektsyklusen,
inkludert forebyggende og avdekkende tiltak. I etterkant av evalueringen
har en intern arbeidsgruppe i Utenriksdepartementet og Norad sett
på praktiseringen av nulltoleranseprinsippet. Gruppen leverte sin
rapport i 2021 og anbefalte en bred tilnærming til prinsippet, det
vil si en forståelse der prinsippet inkluderer arbeidet med å forebygge
og avdekke økonomiske misligheter. Utenriksdepartementet har ikke
tydeliggjort forventningene på området i etterkant av de framlagte
rapportene.
Arbeidsgruppen la også fram
et forslag om økonomisk risikodeling mellom forvaltningen og tilskuddsmottakeren
i tilfeller der det er kjent at risikoen for tap og skade er høy
og vanskelig å forbygge. Arbeidsgruppens forslag ville innebære
å gå bort fra forståelsen av tilskuddsmottakerens tilnærmet objektive
og absolutte ansvar for tilskuddsmidlene. Den politiske ledelsen
besluttet den gang at forslaget måtte utredes nærmere. Tre år senere
er dette spørsmålet fortsatt til vurdering. Norad har i tildelingsbrevene
for 2022, 2023 og 2024 fått i oppdrag å følge opp arbeidsgruppens
rapport. Ifølge tildelingsbrevet for 2024 skal anbefalingene knyttet
til risikodeling prioriteres.
Undersøkelsen viser at det også har vært diskusjoner
internt i Utenriksdepartementet, basert på enkeltsaker, om hvordan
nulltoleranseprinsippet skal praktiseres. Enkeltsakene gjelder tap
av verdier i forbindelse med tyveri, ran og plyndring utført av
eksterne uten tilknytning til prosjektet. Disse sakene er ikke utelukket fra
definisjonen av økonomiske misligheter i departementets retningslinjer,
men bærer ikke de sentrale kjennetegnene ved økonomiske misligheter,
som brudd på tillit og å være en villet handling. Utenriksdepartementet
besluttet i 2017 og 2018 å ikke ilegge reaksjon i de nevnte enkeltsakene.
Argumentasjonen i sakene har fått presedens for skjønnsutøvelsen
i andre saker og er også reflektert i departementets interne rutiner. Det
framgår av rutinene at hvis en tilskuddsmottaker har gjort sitt
ytterste for å forebygge og håndtere økonomiske misligheter, og
derfor ikke er å laste, vil for eksempel tyveri eller plyndring
ikke være å anse som avtalebrudd.
Også når det gjelder antikorrupsjon som tverrgående
hensyn, er det ulik forståelse og tolkning både internt i forvaltningen
og blant tilskuddsmottakere. Norad viser i intervju til det som
en utfordring at antikorrupsjon som tverrgående hensyn misforstås
hos tilskuddsmottakerne. Utfordringer knyttet til forståelsen av
antikorrupsjon som tverrgående hensyn var også et funn i Norads
evaluering fra 2020, og det bekreftes i Riksrevisjonens egen gjennomgang
av et utvalg avtaler. I disse avtalene varierer det hvordan tilskuddsmottakeren
tolker antikorrupsjon som tverrgående hensyn. Noen tolker det slik
at prosjektet ikke må føre til økonomiske misligheter på samfunnsnivå
i landet der det gjennomføres, andre tolker det slik at det ikke
må skje økonomiske misligheter i selve prosjektet.
Både nulltoleranse og antikorrupsjon som tverrgående
hensyn er helt sentrale føringer for håndteringen av risikoen for
misligheter, både i etats- og virksomhetsstyringen og for den enkelte
saksbehandler og tilskuddsmottaker i den løpende forvaltningen av
bistandsmidler. Føringene burde derfor etter Riksrevisjonens vurdering
ha vært tydeligere presisert og kommunisert.