Å oppnå betydelig reduksjon i alle former for korrupsjon
og bestikkelser inngår i FNs bærekraftsmål, jf. Meld. St. 24 (2016–2017)
Felles ansvar for felles fremtid – Bærekraftsmålene og norsk utviklingspolitikk.
I meldingen blir det vist til at korrupsjon går igjen i alle samfunn,
men har størst konsekvenser i land med svake institusjoner og svake
systemer for åpenhet og kontroll. Stortinget har sluttet seg til
FNs bærekraftsmål som en sentral rettesnor for norsk utviklingspolitikk.
Tilskudd til utviklingsformål og humanitær bistand utgjør
en betydelig del av Utenriksdepartementets budsjett og er en sentral
forvaltningsoppgave for både utenrikstjenesten og Norad. Eventuell
korrupsjon og andre økonomiske misligheter i tilknytning til bevilgede
midler vil bidra til å undergrave tilliten til og effekten av offentlig
pengebruk. Økonomiske misligheter kan også ha direkte negativ innvirkning
på utviklingen i landene der midlene brukes, det motsatte av intensjonen
med bistanden.
Flere aktører, som FN og OECDs utviklingskomité, gir
anbefalinger om og føringer for hvordan man skal håndtere risikoen
for korrupsjon. OECDs utviklingskomité viser til at risikoen ikke
enkelt lar seg håndtere, og anbefaler en allsidig tilnærming, med
løpende intern og ekstern risikohåndtering i koordinasjon med andre. Utviklingskomiteen
viser samtidig til at aktørene i internasjonal bistand spiller en
rolle i arbeidet med å redusere korrupsjon i utviklingsland.
Prinsippet om nulltoleranse for økonomiske misligheter
har ligget til grunn for tildeling og forvaltning av midler over
Utenriksdepartementets budsjett siden tidlig på 2000-tallet. Alle
tilskuddsmottakere skal forplikte seg til prinsippet og rapportere
avvik fra det. Det følger av prinsippet at Utenriksdepartementet
vil reagere på ethvert avvik fra de forutsetningene som ligger til grunn
for bruk av departementets midler. Departementet viser til at eksempler
på økonomiske misligheter er korrupsjon, underslag, økonomisk utroskap,
bedrageri, tyveri, regnskapsovertredelser, favorisering/nepotisme eller
annen misbruk av stilling i tilknytning til norsk støtte.
I tillegg til nulltoleranseprinsippet er antikorrupsjon
som tverrgående hensyn en viktig forutsetning for forvaltningen
av norske bistandsmidler. Antikorrupsjon som tverrgående hensyn
skal gi tilstrekkelig sikkerhet for at tiltak som støttes av Norge,
ikke bidrar til korrupt praksis, verken i tiltaket eller i samfunnet,
jf. Meld. St. 24 (2016–2017).
Bistandsbudsjettet har økt betydelig de siste
årene. Samlet har bistandsutbetalingene fra Utenriksdepartementet
i Oslo, utenriksstasjoner og Norad økt fra 34,4 milliarder kroner
i 2016 til 50,8 milliarder kroner i 2023.
Norads andel av utbetalingene har økt fra 12
til 51 prosent i samme periode, mens utenriksstasjonenes andel har
holdt seg stabilt på omtrent 15 prosent. Multilaterale aktører har
gått fra å motta 46 prosent i 2016 til 62 prosent i 2023.
Målet med denne undersøkelsen har vært å vurdere om
Utenriksdepartementet og Norad håndterer risikoen for økonomiske
misligheter effektivt i forvaltningen av bistanden. Undersøkelsen
har et systemperspektiv. Riksrevisjonen har ikke hatt til hensikt
å avdekke økonomiske misligheter.
Undersøkelsen har hatt to problemstillinger:
-
Forebygger og avdekker
Utenriksdepartementet og Norad økonomiske misligheter effektivt
i forvaltningen av bistanden?
-
Følger Utenriksdepartementet og Norad effektivt opp
mistanker om økonomiske misligheter i forvaltningen av bistanden?
Problemstilling 1 handler om Utenriksdepartementets
og Norads styrings- og kontrollmiljø, risikovurderinger og kontrollaktiviteter
rettet mot risikoen for økonomiske misligheter i bistanden. Problemstilling
2 ser på hvordan Utenriksdepartementet og Norad har lagt til rette
for å motta meldinger om mistanke om økonomiske misligheter, og
hvordan de følger opp mistanken.
Til sammen dekker de to problemstillingene alle elementene
som ifølge god praksis bør inngå i en helhetlig, og derav effektiv,
håndtering av risikoen for økonomiske misligheter. Når det gjelder
hva som utgjør god praksis, har Riksrevisjonen tatt utgangspunkt
i rammeverk og veiledning fra Committee of Sponsoring Organizations
of the Treadway Commission (COSO).
Undersøkelsen har tatt utgangspunkt i følgende vedtak
og forutsetninger fra Stortinget:
-
Meld. St. 24 (2016–2017)
Felles ansvar for felles fremtid – Bærekraftsmålene og norsk utviklingspolitikk,
jf. Innst. 440 S (2016–2017).
-
Utenriksdepartementets budsjettproposisjoner
for perioden 2007–2024, jf. Budsjett-innst. S. nr. 3 og Innst. 7
S.
Rapporten ble forelagt Utenriksdepartementet
ved brev 21. juni 2024. Departementet har i brev 9. september 2024
gitt kommentarer til rapporten. Kommentarene er i hovedsak innarbeidet
i rapporten og i Riksrevisjonens dokument.
Rapporten, riksrevisorkollegiets oversendelsesbrev til
departementet 9. oktober 2024 og statsrådenes svar 23. oktober 2024
følger som vedlegg til Riksrevisjonens dokument.