Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Frode Jacobsen og Kirsti Leirtrø,
fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet,
Eivind Drivenes og Trine Fagervik, fra Fremskrittspartiet, Carl
I. Hagen, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt,
Seher Aydar, og fra Venstre, Naomi Ichihara Røkkum, viser
til Dokument 3:6 (2024–2025) Oppfølging av Dokument 3:3 (2022–2023)
Riksrevisjonens undersøkelse av Forsvarets informasjonssystemer
for kommunikasjon og informasjonsutveksling i operasjoner.
Komiteen viser til
at målet med oppfølgingen har vært å vurdere om konklusjoner og
anbefalinger i Dokument 3:3 (2022–2023) er fulgt opp av Forsvarsdepartementet
og underliggende etater, slik Stortinget har vedtatt og forutsatt.
Undersøkelsen omfatter perioden 2022–2024.
Komiteen viser til
Riksrevisjonens konklusjoner:
-
Samvirket mellom
Forsvarets informasjonssystemer er blitt bedre.
-
Sikkerhetstilstanden til Forsvarets informasjonssystemer
er fortsatt alvorlig, selv om det er iverksatt tiltak.
-
Det er fortsatt betydelig risiko knyttet
til IKT-satsingen i programmene Mime og MAST.
-
Forsvarsdepartementet har iverksatt en
styringsreform, som også omfatter IKT-området.
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens konklusjoner.
Komiteen merker
seg at Forsvarsdepartementet samlet sett fortsatt vurderer situasjonen
som alvorlig og understreker at flere av de kritikkverdige forholdene som
Riksrevisjonen har pekt på, avhenger av større moderniseringsprosjekter
som det vil ta år å gjennomføre. Komiteen merker
seg videre at Riksrevisjonen vurderer det til at det ennå er for
kort tid siden forrige undersøkelse ble rapportert til Stortinget
til at det kan gjøres en vurdering av hvorvidt omfanget av igangsatte
tiltak er tilstrekkelig, og at det er på dette grunnlaget Riksrevisjonen
i denne omgang avstår fra å rette noen kritikk mot departementets
oppfølging. Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
vil følge saken videre.
Komiteen merker
seg at Riksrevisjonen ved inngangen til 2025 beskriver «at situasjonen
fortsatt er alvorlig». Selv om det er et komplisert arbeid som skal
utføres, understreker flertallet at
alvoret er blitt ytterligere synlig slik situasjonen har utviklet
seg i Europa siden Riksrevisjonen avga Dokument 3:3 (2022–2023)
i oktober 2022. Flertallet understreker
at Stortinget forventer at oppfølgingen har høyeste prioritet i
regjeringen og Forsvarsdepartementet.
Komiteen viser til
at Forsvarsmateriell som del av arbeidet med Mime inngikk et strategisk
partnerskap med Kongsberg Defence & Aerospace (KDA) i 2022. Komiteen registrerer at dette partnerskapet
ifølge en gjennomgang utført av Boston Consulting Group (BCG) i
februar–juni 2024 ikke er etablert etter de opprinnelige intensjonene
om at den strategiske partneren skulle være en ende-til-ende-tjeneste,
men at denne i stedet er på vei til å bli en konsulentleverandør.
Komiteen vil understreke
alvoret i at Riksrevisjonen i den opprinnelige undersøkelsen, Dokument
3:3 (2022–2023), så seg nødt til å rette sterk kritikk mot departementet
på grunnlag av blant annet følgende funn:
-
Mangler i samvirket
mellom Forsvarets informasjonssystemer kan påvirke Forsvarets operative evne.
-
Sårbarheter i sikkerheten i Forsvarets
informasjonssystemer gir risiko for svekket operativ evne.
-
Forsvarsdepartementet har over tid ikke
greid å realisere effektive og sikre informasjonssystemer som understøtter
Forsvarets operative evne.
Komiteen merker
seg at Riksrevisjonen registrerer at det pekes på at det fortsatt
er en utfordring å ha nok personell og kompetanse i sektoren, selv
om det er bedring på enkelte områder. Komiteen vil
påpeke at personellmangel ved gjentatte anledninger har vært identifisert
som en alvorlig utfordring i Riksrevisjonens undersøkelser av forsvarssektoren
i senere år, blant annet i Dokument 3:11 (2018–2019), Dokument 3:9
(2023–2024) og Dokument 3:16 (2023–2024), og at dette er en overgripende
utfordring Forsvarsdepartementet må løse for å kunne møte forutsetningene
fastsatt av et samlet storting i behandlingen av langtidsplanen
for Forsvaret, jf. Innst. 426 S (2023–2024).
Komiteen viser til
den alvorlige sikkerhetspolitiske situasjonen Norge står i, og at
Stortinget i behandlingen av neste langtidsplan for perioden 2025–2036, Innst.
426 S (2023–2024) til Prop. 87 S (2023–2024) Forsvarsløftet – for
Norges trygghet, har forutsatt omfattende bevilgninger til forsvarssektoren
for å styrke Forsvarets operative evne. Komiteen mener
det er maktpåliggende at departementet iverksetter de tiltak og
allokerer ressursene som er nødvendige for at Riksrevisjonens anbefalinger
blir fulgt opp på en tilfredsstillende måte, slik at utfordringene
Riksrevisjonen identifiserte i den opprinnelige undersøkelsen, ikke
går ut over Norges forsvarsevne.