1.1 Innledning
Kampflyanskaffelsen er det største investeringsprosjektet
i offentlig sektor gjennom tidene. Levetidskostnadene til kampflyene
vil ha betydning for størrelsen på bevilgningene og det økonomiske
handlingsrommet til hele forsvarssektoren. Dersom kampflyene i levetiden koster
vesentlig mer enn forutsatt, vil dette få konsekvenser for øvrige
satsinger i forsvarssektoren.
Målet med undersøkelsen har vært å vurdere om Forsvarsdepartementet
etterlever Stortingets vedtak og forutsetninger og relevant regelverk
for levetidskostnadene til F-35. Undersøkelsen omfatter perioden
2008–2023.
Rapporten ble forelagt Forsvarsdepartementet
ved brev 26. mai 2023. Departementet har i brev 16. juni gitt kommentarer
til rapporten.
Kommentarene er i hovedsak innarbeidet i Riksrevisjonens
rapport og Dokument 3:9 (2023–2024).
Rapporten, riksrevisorkollegiets oversendelsesbrev til
departementet 27. oktober 2023 og statsrådens svar 15. november
2023 følger som vedlegg til Dokument 3:9 (2023–2024).
Da Stortinget i 2008 vedtok F-35 som nytt kampfly, ble
levetidskostnadene trukket frem som et viktig kriterium for valget.
Levetidskostnadene ble i 2008 estimert til 145 mrd. kroner (2008-kroner)
for 56 fly over en anslått levetid på 30 år.
Stortinget vedtok i 2012 å kjøpe inntil 52 F-35-kampfly.
De siste flyene ble bestilt i 2019. I 2025 skal kampflyvåpenet etter
planen oppnå full operativ evne. I Forsvarsdepartementets budsjettproposisjon
for 2023 er levetidskostnadene for F-35 estimert til 326 mrd. kroner
(2021-kroner).
De første flyene kom til Norge i 2017 og i 2022
erstattet F-35 offisielt F-16 som Norges kampfly. Ørland er valgt
som hovedbase for flyene, mens det er besluttet at Evenes skal være
fremskutt operasjonsbase for permanent kampflyberedskap.
Da regjeringen i 2002 besluttet å videreføre
Norges deltakelse i JSF-programmet, stilte Stortinget som forutsetning
at involvering av norsk industri ble gitt høy prioritet. Da F-35
ble valgt som kampfly i 2008, stilte Stortinget som krav at den
industrielle verdiskapningen i Norge gjennom kampflyenes levetid
skulle være av samme størrelsesorden som anskaffelsen av selve flyene.
Målsettingen har blitt opprettholdt i senere stortingsproposisjoner
og innstillinger, til og med budsjettproposisjonen for 2022.