Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen
og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
Guro Holm Skillingstad, viser til Representantforslag 48 S
(2024–2025) fra stortingsrepresentantene Kathy Lie, Freddy André
Øvstegård, Grete Wold og Mona Fagerås om en uavhengig evaluering
av jernbanereformen. Forslagsstillerne viser til at 2024 var et
krevende år for jernbanen, med store utfordringer knyttet til feil
på infrastruktur, materiellmangel og ulykker. Forslagsstillerne
viser videre til Riksrevisjonens rapport i Dokument 3:14 (2023–2024),
Riksrevisjonens undersøking av styresmaktene sitt arbeid med å redusere
forseinkingar og innstillingar på jernbanen, som trekker frem dårlig
samordning som en av årsakene til utfordringene i sektoren.
Komiteen viser videre
til statsrådens svarbrev, datert 14. februar 2025. Brevet ligger
vedlagt denne innstillingen.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre, merker seg at statsråden viser
til at regjeringen har gjennomført en gjennomgang av organisering
og selskapsstruktur i jernbanesektoren, med eksterne konsulenter
som fant at rollefordelingen i sektoren ikke var tilstrekkelig avklart
og styringslinjene ikke godt nok koordinert, og at det manglet en
helhetlig strategi for sektoren. Flertallet merker
seg at statsråden ikke ser behov for en ny utredning, men heller
ønsker å gi sektoren arbeidsro for å la de gjennomførte tiltakene
virke.
Komiteen viser
til at det ble invitert til muntlig og skriftlig høring, men at
den muntlige høringen ble avlyst på grunn av få påmeldte. Komiteen merker seg at det innen fristen
for den skriftlige høring var kommet inn fem høringsinnspill, og
at de fleste støttet en gjennomgang av jernbanereformen.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, ser med bekymring på togpassasjerenes situasjon
med forsinkelser, usikkerhet om avganger og fulle tog. Dette flertallet viser til Riksrevisjonens
rapport i Dokument 3:14 (2023–2024), som nylig ble behandlet av
kontroll- og konstitusjonskomiteen, jf. Innst. 108 S (2024–2025),
og votert over i Stortinget i januar 2025. Riksrevisjonen konkluderte med
at iverksatte tiltak og sentrale virkemidler har hatt liten effekt
på måloppnåelsen, og fant det kritikkverdig at en stor del av togene
ikke er i rute, og at omfanget av forsinkelser og innstillinger
på jernbanen har økt. Dette flertallet merker
seg at komiteen viser til at undersøkelsen peker på at feil ved
infrastrukturen står for de fleste hendelsene.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen
i 2021 avlyste konkurranseutsettingen av persontogtrafikken på Østlandet
og stanset konkurransene om drift og vedlikehold av jernbaneinfrastrukturen. Disse medlemmer viser til at regjeringen
i 2023 ga KPMG i oppdrag å gjennomføre en kartlegging av organiseringen og
styringen av jernbanesektoren. Disse medlemmer mener
at konklusjonene fra denne gjennomgangen forsterker behovet for
enklere organisering, tydeligere ansvarsfordeling og færre selskaper.
Disse medlemmer mener
at feil ved infrastrukturen må bøtes på gjennom en systematisk opptrapping av
vedlikeholdsarbeidet på jernbanen. Disse medlemmer mener
derfor det nå er viktigere å se fremover enn bakover, og viser til
at det i Nasjonal transportplan 2025–2036 (NTP) varsles en betydelig
økt satsing på drift, vedlikehold og fornying av jernbaneinfrastrukturen
de kommende årene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at jernbanereformen
har bidratt til et bedre togtilbud i Norge, med flere avganger og
en betydelig økning i antall passasjerer. Ifølge Samferdselsdepartementet
har antall togreiser økt med 30 pst. på drøye ti år.
Til tross for et bedre tilbud opplever de togreisende
i dag en frustrerende situasjon som følge av et økende vedlikeholdsetterslep. Disse medlemmer understreker at det som
med alle reformer er viktig å se på mulige forbedringer. Likevel
mener disse medlemmer at hovedproblemet
for jernbanen ikke er organiseringen, men mange år med underfinansiering. Disse medlemmer viser til at jernbanebevilgningene
økte med 45 pst. fra 2017 til 2021, og at de mer enn doblet seg
fra 2013 til 2021 da Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre satt i
regjering eller forhandlet om budsjetter. Disse
medlemmer viser videre til at punktligheten var på 89,1, 92,7
og 90,3 pst. i årene 2019–2021, da Høyre, Fremskrittspartiet og
Venstre satt i regjering eller forhandlet om budsjetter, mens den
i dag har falt til 86 pst. Disse medlemmer mener
løsningen ligger i en tydelig prioritering av midler til jernbanen
hvert år, raskere innfasing av nytt signalsystem og investeringer
i nye tog.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener at jernbanereformen har
bidratt til klarere ansvarsforhold og mer søkelys på togkundenes
situasjon. Disse medlemmer mener imidlertid
det er behov for å videreutvikle jernbanereformen og forenkle strukturen.
Over tid har det vist seg en noe uklar oppgavefordeling mellom Samferdselsdepartementet,
Jernbanedirektoratet og Bane NOR.
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen iverksette
en uavhengig evaluering av jernbanereformen, med særlig oppmerksomhet
på hvilke konsekvenser selskapsstrukturen og organiseringen av sektoren
har for blant annet drift og vedlikehold, beredskap, infrastruktur
og de ansattes arbeidsforhold.»
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå
selskapsstrukturen i og organiseringen av jernbanesektoren og identifisere
tiltak som kan redusere sårbarheter og styrke insentivene til at
aktørene i sektoren handler til det beste for jernbanesystemet samlet
sett.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet mener det haster å gjennomføre flere kraftfulle
tiltak som forbedrer situasjonen på jernbanen i Norge, både for
forbrukere og for operatører.
Disse medlemmer viser
til at Senterpartiet i regjering var med på å legge frem Nasjonal
transportplan 2025–2036, der det ligger en langsiktig plan for å
redusere vedlikeholdsetterslepet og behovet for fornyelse. Disse medlemmer vil understreke viktigheten
av at midlene til drift og vedlikehold, samt viktige fornyelsestiltak,
trappes opp i tråd med forutsetningene i NTP. Disse
medlemmer mener dette er helt essensielt for å sikre et bedre
togtilbud og gjenoppbygge tilliten til norsk jernbane. Disse medlemmer vil videre understreke
viktigheten av at de midler som bevilges, nyttes på en mest mulig
effektiv og målrettet måte.
Disse medlemmer deler
forslagsstillernes beskrivelse av situasjonen på jernbanen i Norge
og støtter begge forslagene. Disse medlemmer merker
seg i likhet med forslagsstillerne konklusjonene i Riksrevisjonens
rapport fra mai 2024, der den overordnede vurderingen er at det
er en rekke kritikkverdige forhold i sektoren.
Disse medlemmer viser
til at Senterpartiet advarte mot konsekvensene av jernbanereformen
før gjennomføringen i 2016, og mener at de siste års utvikling i
sektoren viser at det, i tillegg til økte bevilgninger til drift
og fornying, er behov for større strukturelle endringer for å sikre
langsiktig oversikt og stabilitet i sektoren.
Disse medlemmer viser
til at Jernbanedirektoratet med dagens ordning skal ha ansvaret
for den strategiske helhetlige og overordnede koordineringen og planleggingen
i jernbanesektoren i Norge.
Disse medlemmer viser
videre til at Riksrevisjonens rapport konkluderer med følgende:
Disse medlemmer merker
seg også at Fremskrittspartiet, som hadde samferdselsministeren
den gangen jernbanereformen ble gjennomført og Jernbanedirektoratet
ble opprettet, ved behandlingen av Riksrevisjonens rapport blant
annet foreslo:
«Stortinget ber regjeringen vurdere å
overføre Jernbanedirektoratets oppgaver til Samferdselsdepartementet»
Disse medlemmer vil
imidlertid peke på at det som nå trengs, er handling og en tydelig
retning for norsk jernbane fremover. Disse
medlemmer mener det er helt åpenbart at opprettelsen av Jernbanedirektoratet
ikke har bidratt til å forbedre norsk jernbane, men tvert imot har
bidratt til en uoversiktlig, uklar og ineffektiv styringsstruktur,
og disse medlemmer fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen igangsette
arbeidet med å legge ned Jernbanedirektoratet.»
Disse medlemmer viser
også til at konserndirektøren i Bane NOR torsdag 27. februar 2025
varslet at han trakk seg fra stillingen sin som konsernsjef. Disse medlemmer merker seg at han begrunnet
avgangen med styringsstrukturen i jernbanesektoren, som han mente
ikke gir rom for å ta de nødvendige beslutningene og ansvaret som
forutsatt.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at oppgaver gitt til Jernbanedirektoratet
i større grad bør løses av departementet selv. En slik endring vil
frigjøre ressurser og tydeliggjøre ansvarsfordelingen på en klarere
måte enn med dagens struktur. Disse medlemmer vil
flytte ressurser fra saksbehandling til vedlikehold og investering
i sektoren og mener videre at de økonomiske effektene av reformen
i større grad må komme togkundene til gode.
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet tidligere har fremmet forslag om en videreutvikling av
Jernbanereformen, jf. Dokument 8:79 S (2023–2024) og Innst. 240
S (2023–2024). Disse medlemmer viser
til at følgende forslag ble fremmet i innstillingen:
«Stortinget ber regjeringen
fremme en sak med følgende momenter for en enklere struktur og mer
konkurranse om å løse jernbanens oppgaver:
-
a. En utredning av
hvorvidt Jernbanedirektoratets oppgaver kan overføres Samferdselsdepartementet
-
b. Det etableres en infrastrukturkonkurrent
til Bane Nor, herunder vurderes etablering av en fast struktur for
jernbane hos Nye Veier AS.
-
c. Norske tog gis større finansiell frihet
til selv å kunne anskaffe kundetilpasset materiell tilpasset tog-selskapenes
driftskonsept.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at 2024 var et krevende
år for jernbanen, med store utfordringer knyttet til feil på infrastruktur,
mangel på materiell og flere alvorlige hendelser. Dette
medlem viser til at Riksrevisjonen i 2024 leverte en rapport
som viste at omfanget av forsinkelser og innstillinger øker, til
tross for at bevilgningene til jernbanen er tilnærmet doblet siden
2016. Feil på infrastrukturen koster samfunnet 600 mill. kroner
i året. Riksrevisjonen trekker frem dårlig samordning som en av
årsakene til utfordringene i sektoren og peker på at jernbanesektoren
er fragmentert med mange ulike aktører. Riksrevisjonen skriver at
«nokre mindre feil hos ein eller fleire
aktørar kan få konsekvensar for jernbanesystemet samla sett»,
og at
«undersøkinga viser at fleire av aktørane
i sektoren manglar tydelege insentiv til å handle til det beste
for jernbanesystemet samla sett.»
Dette medlem mener
Riksrevisjonens rapport beskriver dagens situasjon godt. Rapporten
er grundig og tar tak i utfordringene man nå ser for hele jernbaneområdet
samlet. Dette medlem mener det er viktig
å følge opp arbeidet til Riksrevisjonen med en helhetlig evaluering
av jernbanereformen. Det vil i en slik evaluering bl.a. bli viktig
å se på:
-
Helhetlig organisering
av sektoren.
-
Fordeling og bruk av ressurser sett opp
mot organisering og måloppnåelse.
-
Gjennomføring av oppdrag gitt fra eier.
Dette medlem mener
mange av utfordringene i sektoren må sees som en konsekvens av den
fragmenteringen av sektoren som har skjedd etter jernbanereformen.
Under regjeringen Solberg var oppsplitting, privatisering og konkurranseutsetting
ledende i jernbanesektoren.
Før hadde statseide NSB ansvaret for togene,
billettsystemet, verksteder og noen eiendommer. I dag har Norske
tog ansvar for togene, Entur for billettsystemet, Mantena for verkstedene
og Bane NOR for eiendommene. Regjeringen Solberg ønsket økt konkurranse
og å tilpasse sektoren til markedet. Reformen har gjort det vans
keligere å plassere ansvar og drive politisk kontroll. Dette medlem mener viktig infrastruktur
slik som jernbanen skal eies og driftes av det offentlige, og at
kontrollen skal forbli i Norge. Det er en samlet styring av jernbanen
som gir best resultater. Vedlikehold, oppgradering og nyinvesteringer
i infrastruktur samt en samlet, overordnet styring med ett felles
mål for jernbanen er det som er oppskriften på en god jernbane. Dette medlem viser også til høringsuttalelsen
fra Norsk l okomotivførerforbund, som peker på det samme:
«Den Norske jernbanen består
nå av mange forskjellige organisasjoner med hver sine mål, som ofte kommer
i konflikt med hverandre. Mangel på felles mål gir styringsutfordringer
som ikke var der tidligere. Sektoren mangler en samlet ledelse.»
Basert på erfaringer fra andre land fører ikke
oppsplitting, konkurranseutsetting og privatisering til en mer effektiv
jernbane. Internasjonale erfaringer konkluderer med at jernbanens
kompleksitet medfører at en velfungerende jernbane er avhengig av
svært tette bånd mellom infrastruktur og trafikk.
Jernbanereformen ble vedtatt i 2016 uten konsekvensanalyser
og uten økonomiske beregninger. Likevel har dagens regjering gjort
ekstremt lite for å reversere regjeringen Solbergs reform. Det er
på tide å legge en ny plan for framtidens jernbane.
Derfor mener dette medlem det
er på høy tid at det blir gjennomført en ordentlig evaluering av
reformen, som kan dokumentere konsekvensene av oppsplittingen i
sektoren og hva som faktisk er resultatene av reformen.
Komiteens medlem
fra Venstre mener at det er avgjørende å gi etatene ro til
å gjøre jobben sin – nemlig å få jernbanen på skinner igjen. Dette medlem understreker at mindre detaljstyring
og færre omkamper om reformen vil være langt mer konstruktivt.