Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Eigil Knutsen, lederen Tuva Moflag, Tellef Inge
Mørland, Bjørnar Skjæran, Maria Aasen-Svensrud og Rigmor Aasrud,
fra Høyre, Tina Bru, Mahmoud Farahmand, Heidi Nordby Lunde og Helge Orten,
fra Senterpartiet, Emilie Mehl, Ole André Myhrvold og Geir Pollestad,
fra Fremskrittspartiet, Hans Andreas Limi og Roy Steffensen, fra
Sosialistisk Venstreparti, Andreas Sjalg Unneland, fra Rødt, Marie
Sneve Martinussen, fra Venstre, Sveinung Rotevatn, fra Miljøpartiet
De Grønne, Sigrid Zurbuchen Heiberg, og fra Kristelig Folkeparti,
Kjell Ingolf Ropstad, viser til brevet fra finansminister
Jens Stoltenberg, som redegjør for at obligatorisk tjenestepensjon
ble innført i 2006 som resultat av en henvendelse fra partene i arbeidslivet
to år før og som en følge av stortingsflertallets avtale om pensjonsreform
i 2005.
Videre redegjøres det for at de private tjenestepensjonene
er utformet enten som ytelsesordninger, som innskuddsordninger eller
som en hybridordning. De fleste arbeidstakere har en innskuddsordning,
og lovverket har fastsatt at satsene kan settes mellom 2 og 7 pst.
inntil 12 G, med mulighet for tilleggssparing for inntekter mellom
7,1 og 12 G. Gjennomsnittlig sats i bedriftene var i 2024 ifølge
Finans Norge 4 pst.
Komiteen merker
seg de endringene som ble innført etter Stortingets behandling av
Dokument 8:218 S (2017–2018) fra representantene Jonas Gahr Støre,
Audun Lysbakken, Hadia Tajik, Karin Andersen, Rigmor Aasrud og Lise
Christoffersen, der all inntekt fra første krone til 12 G uavhengig
av alder og stillingsbrøk økte opptjeningsgrunnlaget for én million
arbeidstakere.
Komiteen viser til
at stortingsflertallet i februar 2024 inngikk et nytt pensjonsforlik
i forbindelse med evaluering av pensjonsreformen fra 2005, og at
Finansdepartementet, sammen med blant annet partene, har startet
arbeidet med å følge opp vedtakene blant annet når det gjelder tilpassing
av aldersgrenser for opphør av ytelser og å vurdere om andre endringer
er nødvendig for at de private tjenestepensjonslovene skal bygge
opp under målsettingen om et forbedret pensjonssystem med en styrket
sosial profil.
Komiteen peker på
at det i tillegg arbeides med endringer av AFP-ordningen i privat
sektor og med etablering av en sliterordning i folketrygden, som
avtalt i pensjonsforliket i 2024.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt, viser
til at forslagene i Dokument 8:92 S (2024–2025) om å øke minstesatser
og innføre livsvarige ytelser, obligatorisk uførepensjon og en eventuell
overføring av private tjenestepensjonsordninger til folketrygden
er omfattende endringer som vil kreve grundige utredninger i et
tett samarbeid med partene i arbeidslivet. Forslagene vil også påføre
både private og det offentlige betydelige kostnader, og flertallet mener derfor at oppfølging av
enigheten i pensjonsforliket i 2024 og arbeidet som pågår med AFP
i privat sektor og innføring av en sliterordning i folketrygden,
må prioriteres.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet viser til svarbrevet fra finansminister
Jens Stoltenberg, som redegjør for arbeidet med å følge opp avtalen
inngått av et bredt flertall på Stortinget i forbindelse med behandlingen
av Meld. St. 6 (2023–2024) Et forbedret pensjonssystem med en styrket
sosial profil og Innst. 233 S (2023–2024). Det er nedsatt en arbeidsgruppe
som består av medlemmer fra Finansdepartementet, Arbeids- og inkluderingsdepartementet
og Finanstilsynet og representanter fra arbeidslivets parter, herunder Akademikerne,
LO, NHO, Spekter, Unio, Virke og YS, som skal utrede blant annet
om aldersgrensene for opphørende ytelser skal harmoniseres, og om
andre endringer er nødvendig for at de private tjenestepensjonsordningene
skal bygge opp under det som flertallet i Innst. 233 S (2023–2024)
sa om målsettingen om et forbedret pensjonssystem med en styrket
sosial profil. Det inkluderer også etablering av en sliterordning
i folketrygden. Flertallet gikk også inn for en forbedring av pensjonen
til uføre. Regjeringen har også lagt fram Prop. 73 L (2024–2025) om
avvikling av bedriftsinterne aldersgrenser og økning i de alminnelige
aldersgrenser i staten i tråd med avtalen som ble inngått av et
bredt flertall i Innst. 233 S (2024–2025).
Disse medlemmer viser
også til at partene ser på tilpasninger av AFP-ordningen, og mener,
gitt kompleksiteten i pensjonssystemet, at det er riktig at disse prosessene
ferdigstilles før regjeringen sammen med partene ser på flere endringer
i tjenestepensjonslovene.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag for Stortinget om å øke pensjonsinnskuddssatsen i obligatorisk tjenestepensjon
til minimum 4 pst.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet vil vise til at de stod utenfor pensjonsforliket
i 2024, da Fremskrittspartiet mente at man ikke lyktes i å blant
annet øke minsteytelsene og avvikle levealdersjusteringen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt mener at dagens regler
for obligatorisk tjenestepensjon (OTP) er for dårlige til å dekke
opp for de store kuttene som har blitt gjort i folketrygden, og
at reglene er urettferdige fordi høytlønte får langt bedre pensjonsopptjening
enn lavtlønte. Disse medlemmer mener
at pensjonsreformen premierer høytlønte som står lenge i jobb, fremfor
fagarbeidere som gikk tidlig ut i arbeidslivet, og at tjenestepensjonene
ikke bør innrettes på en måte som forsterker disse skjevhetene.
Å heve gulvet for pensjonsopptjening i obligatorisk tjenestepensjon
vil komme de som trenger det mest, til gode.
Alderspensjonen fra folketrygden er omfordelende. Omfordelingen
skjer blant annet gjennom at det ikke gis pensjonsopptjening for
inntekt over 7,1 G, i dag om lag 900 000 kroner. Men gjennom private
ordninger utlignes mye av denne omfordelingen. Disse
medlemmer viser til at mange høytlønte får ekstra høy pensjonsopptjening
for inntekten som overstiger taket fra folketrygden, og at dette
tillates og subsidieres gjennom dagens regelverk for tjenestepensjon. Disse medlemmer viser til at det er store
lønnsforskjeller i Norge, og vi bør ikke ha et lovverk som oppmuntrer
til at denne ulikheten skal forplante seg til pensjonssystemet.
Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiets programkomité har foreslått å øke minstesatsene
i obligatorisk tjenestepensjon, og at LO krever at minstenivået
økes fra dagens 2 pst. til 4 pst.
Disse medlemmer viser
til at obligatorisk tjenestepensjon ble innført som følge av kutt
i folketrygden. Ved å styrke og utvide folketrygden kan tjenestepensjon
på sikt gjøres overflødig, noe som vil sikre et mer rettferdig,
bærekraftig og effektivt pensjonssystem.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
frem forslag for Stortinget om at overtidsbetaling og tilleggsutbetalinger
skal være pensjonsgivende inntekt i obligatorisk tjenestepensjon.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
endringer i regelverket for tjenestepensjon som kan sikre lik mulighet
til pensjonssparing for alle inntekter, herunder å øke satsen for
vanlige inntekter og begrense den for høye inntekter, og komme tilbake
til Stortinget med forslag som kan sikre dette.»
Disse medlemmer viser
til at det dessverre er hull i det statlige velferdssystemet som
gjør at mange uføre sliter med dårlig økonomi, og at et tillegg
til uføretrygden gjennom jobben derfor kommer godt med for mange.
Men i likhet med pensjonsopptjeningen mener disse
medlemmer det er svært urettferdig fordelt hvem som i dag
har uførepensjon gjennom jobben. I lavtlønte yrker i privat sektor
er det færrest med denne dekningen, selv om dette er bransjer der
det er stor risiko for å bli ufør. Uføreforsikring bør derfor tas
inn i OTP, slik at alle har rett på denne ordningen, og disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag for Stortinget om å innføre obligatorisk uførepensjon.»
Disse medlemmer mener
at i tillegg til økt sats og uføredekning bør OTP gjøres om til
en livslang ytelse. I dag er det mange som kun mottar tjenestepensjon
frem til de er 77 år gamle. Mange lever heldigvis mye lenger enn
dette, spesielt kvinner. Når folketrygden kuttes, kan den ikke erstattes
med ordninger som er langt dårligere.
Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiets programkomité i tillegg til å foreslå å
øke minstesatsene i obligatorisk tjenestepensjon også foreslår å
legge til rette for livsvarige ordninger i OTP-systemet.
Disse medlemmer viser
til at arbeidsgruppen nedsatt av Finansdepartementet for å følge
opp pensjonsforliket bør få i oppdrag å utrede hvordan OTP kan gjøres
om til en livslang ytelse.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
hvordan obligatorisk tjenestepensjon kan bli en livsvarig ytelse,
og komme tilbake til Stortinget med forslag som kan sikre dette.»
Disse medlemmer viser
til at økt privat pensjonssparing som følge av kuttet i folketrygden
har gjort at finansnæringen har tjent enorme summer. Det er viktig
at arbeidsfolk sitter igjen med mer av verdiene de skaper, og at
færrest mulig pensjonskroner havner hos bankene som forvalter dem. Disse medlemmer mener derfor at myndighetene
bør ta initiativ til at det lages en felles pensjonskasse administrert
av partene i arbeidslivet. På den måten kan kostnadene til unødvendig
administrasjon og gebyr senkes og pensjonene økes.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til en felles pensjonskasse for innskuddspensjon i privat sektor,
basert på et samarbeid mellom partene i arbeidslivet, for å få ned
administrasjonskostnadene.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
hvordan økt arbeidsgiveravgift og innarbeiding av obligatorisk tjenestepensjon
i folketrygden på lengre sikt kan brukes til å øke folketrygden
slik at tjenestepensjoner blir overflødige.»
Komiteens medlem
fra Venstre er enig med komiteens flertall i at en rekke av
forslagene i representantforslaget, som å innføre livsvarige ytelser
og obligatorisk uførepensjon og en eventuell overføring av private
tjenestepensjonsordninger til folketrygden, er omfattende endringer
som vil kreve grundige utredninger. Dette
medlem er heller ikke enig i intensjonen i de fleste forslagene. Dette medlem vil blant annet påpeke at
innføringen av ordningen med egen pensjonskonto har medført en større
bevissthet rund tjenestepensjonsordningene i privat sektor, økt konkurranse
og lavere administrasjonskostnader. Dette
medlem mener imidlertid at det er viktig at det stimuleres
til privat pensjonssparing, og at ordningene knyttet til obligatorisk
tjenestepensjon (OTP) styrkes. Dette medlem støtter
derfor forslaget om å gradvis øke minste innskuddsprosent i foretakspensjonsordningene
til 4 prosent. Dette medlem understreker
imidlertid at en slik økning/opptrapping må sees i sammenheng med
de årlige lønnsoppgjørene og finansieres innenfor rammen av disse,
slik at økningen ikke blir en ensidig økonomisk ekstrabelastning
for private bedrifter.