Komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Mani Hussaini, leiaren Ingvild Kjerkol, Stein Erik
Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, frå
Høgre, Jan Tore Sanner, Michael Tetzschner, Bård Ludvig Thorheim
og Ove Trellevik, frå Senterpartiet, Marit Arnstad, Lisa Marie Ness
Klungland og Gro-Anita Mykjåland, frå Framstegspartiet, Terje Halleland
og Marius Arion Nilsen, frå Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken,
frå Raudt, Sofie Marhaug, frå Venstre, Ola Elvestuen, frå Miljøpartiet
Dei Grøne, Kristoffer Robin Haug, og frå Kristeleg Folkeparti, Kjell
Ingolf Ropstad, syner til Dokument 8:40 S (2024–2025) om mer
vannkraft – grunnsteinen i Norges energiforsyning, der forslagsstillarane
ønskjer ei auka satsing på vasskraft i Noreg. Forslagsstillarane
peikar på moglegheitene for auka vasskraftproduksjon gjennom oppgradering
av eksisterande anlegg og utbygging av nye prosjekt, saksbehandlinga
i forvaltninga, og føresegner for verna vassdrag. Forslaga reiser
spørsmål som krev vurderingar i lys av framtidig energibehov, forsyningstryggleik
og omsyn til miljøet.
Komiteen syner til
at Noreg står overfor eit aukande kraftbehov, og at vasskrafta har
vore og vil halde fram med å vere ein sentral del av kraftsystemet.
Vasskrafta er ein fornybar og regulerbar ressurs som har skapt store
verdiar for Noreg. I dag står vasskraft for 88 pst. av den norske
normalårsproduksjonen, tilsvarande om lag 137 TWh. Ein stor del
av det realistiske vasskraftpotensialet i Noreg er alt bygd ut,
men NVE estimerer at det finst eit teknisk-økonomisk potensial utanfor
verna vassdrag på 23 TWh (NVE faktaark nr. 6/2020). Prosjekt for
opprusting og utviding er viktige for å vidareutvikle vasskrafta
i tråd med behova i kraftsystemet, og bidraget frå den regulerbare
vasskrafta vert stadig viktigare i takt med at delen ikkje-regulerbar
kraftproduksjon aukar både i Noreg og våre naboland.
Komiteen syner til
at det er viktig å sikre ei føre-seieleg energiforsyning for hushald
og næringsliv. Det vert understreka at balansen mellom omsynet til
naturen og kraftproduksjon er viktig, og at utbyggingar må vurderast
på ein effektiv og grundig måte.
Komiteen syner til
svarbrev frå statsråd Terje Aasland til energi- og miljøkomiteen,
datert 24. januar 2025, som ligg vedlagt denne innstillinga.
Komiteens
medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti mener
Norge trenger tilgang på mer rimelig, fornybar og regulerbar kraft
i årene som kommer. Ifølge mange analysebyråer og statlige etater
styrer Norge mot framtidig kraftunderskudd. Samtidig virker energidiskusjonen
å være låst til alternative og subsidiekrevende energiformer.
Disse medlemmer ønsker
en vesentlig økt satsing på vannkraft – et felt Norge har utviklet
og foredlet kompetansen på i over 100 år. Vannkraft er et område hvor
Norge har naturgitte forutsetninger mange steder, og det er derfor
en stor del av puslespillet for realistisk og langsiktig energi-
og klimapolitikk for landet. Smart bruk av vannkraft sparer natur,
øker forsyningssikkerheten, øker samfunnsnytten og ivaretar konkurransefortrinn.
Vannkraft sørger i dag for rundt 87 pst. (137
TWh) av den elektriske kraften som produseres i Norge. Dette kan
økes betydelig ved nye prosjekter samt utbygging og oppgradering
av eksisterende vannkraftanlegg. Norges vassdrags- og energidirektorat
(NVE) anslo i 2020 det teknisk-økonomiske potensialet for vannkraft
i Norge til 216 TWh. Altså hele 79 TWh mer enn dagens produksjon.
NVE estimerte videre at rundt 23 TWh i større grad var prosjekter
med lavere konfliktnivåer. Videreutvikling av vannkrafts- og utbyggingsteknologi
tilsier at potensialet i dag kan være enda større.
Tilgang på rimelig kraft har historisk vært
et viktig gode for norske husholdninger og bedrifter og for kraftkrevende
industri over hele landet. Mye av industrien og flere lokalsamfunn
er bygget opp på grunnlag av tilgangen på vannkraft.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti viser til at det i dag er
satt en grense på 10 MVA for når såkalte småkraftverk slipper grunnrenteskatt.
Mindre kraftverk unntas grunnrentebeskatning da de ikke er like
lønnsomme som større kraftverk, og antagelig ikke hadde blitt realisert
uten skattefritaket. I praksis ser man nå at flere kraftverk bygges
som er 9,9 MVA, som antagelig kunne vært noe større.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til vassdrags- og energidirektør Kjetil Lunds
uttalelser til NTB 11. februar om at det neppe er stort potensial
for kraftutbygging i vernede vassdrag, med mindre man tar den aller
mest verdifulle naturen.
Disse medlemmer understreker
at mulighetene for forbedringer av miljøforholdene fortsatt må være det
viktigste hensynet som skal i ivaretas i arbeidet med vilkårsrevisjoner,
og viser til Innst. 123 S (2024–2025), hvor Venstre, sammen med
Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne, fremmet
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge til
grunn at mulighetene for forbedringer av miljøforhold skal tillegges avgjørende
vekt i avveiningen mellom ulike hensyn i arbeidet med vilkårsrevisjoner.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og
Kristelig Folkeparti viser til at det i dag kan være komplisert
å beregne hvor mye et pumpekraftverk må betale i skatter og avgifter,
for produksjonen fra vannet som er pumpet opp. Uklarhet rundt dette
kan være til hinder for utbygging av pumpekraftverk.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
å forenkle og tydeliggjøre skatter og avgifter for pumpekraftverk,
slik at flere slike kraftverk kan realiseres.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt, Venstre og Miljøpartiet
Dei Grøne er samde med framleggsstillarane i at det er naudsynt
å oppgradere og, i nokre tilfelle, utvide eksisterande vasskraft. Desse medlemene er derimot ikkje samde
i at ein bør opne for store, nye utbyggingar eller for å gå laus
på verna vassdrag. Slike utbyggingar vil ha store, negative miljøkonsekvensar.
Ideen om at det går an å balansere desse utbyggingane med omsynet
til naturen, er i beste fall naiv.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Miljøpartiet Dei Grøne vil
vidare understreke at effektoppgraderingar av vasskraft òg kan ha
store, negative miljøkonsekvensar. Difor er det viktig at oppgraderingar
blir nytta til å auke den totale kraftproduksjonen og samstundes
betre miljøet i det aktuelle vassdraget eller dei aktuelle vassdraga,
framfor berre å effektoppgradere ut ifrå dei kommersielle omsyna
til kraftprodusentane. Kommunane får dessutan lite igjen for slike
reine effektoppgraderingar i skattekroner. Dei risikerer derimot
å få endå meir øydelagd natur.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt, Venstre og Miljøpartiet
Dei Grøne fremjar følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med et forslag om å ikke tillate kraftutbygging
i verna vassdrag utover 1 MW».
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Venstre fremjar
følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa fremje
ei sak for Stortinget med ei kartlegging av potensialet for oppgradering og
utviding av eksisterande vasskraftverk, med målsetjing om betra
miljø i dei aktuelle vassdraga.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet understreker at en stor hindring for økt
norsk kraftproduksjon er folkelig og lokal oppslutning om kraftutbygginger,
utvidelser og oppgraderinger. Et mer enn hundreårig vannkraftregime
med egne regler for å ivareta de berørte lokalsamfunnene har vist
seg vellykket og har ført til at vannkraftutbyggingen i stor grad har
fått tilslutning fra ressursdistriktene. Den motsatte erfaringen
har en de senere årene hatt rundt vindkraftsaker, med en ofte sterk
lokal motstand mot utbygging. For å lykkes med energi- og klimapolitikk
er det viktig at en sikrer tilslutning fra kommuner og lokalsamfunn
som må avstå mer av sine naturverdier.
Disse medlemmer viser
til at det er stor interesse for blant annet effektoppgraderinger
og pumpekraftverk, men at dagens vannkraftregime ikke gir samfunnsmessig
gunstige insentiver for mange prosjekter. Det er viktig at kraftkommuner
ikke må komme dårligere ut om kraftselskaper ønsker å investere
mer i vedlikehold, oppgraderinger og effekt. Kraftselskapenes og kommunenes
inntekter må derfor ses i sammenheng for å sikre aksept for slike
prosjekter. Energikommisjonen peker i NOU 2023:3 på at dagens vannkraftregime ikke
er tilpasset de effektoppgraderingene som nå planlegges, og at det
blant annet er et behov for å endre prisreglene for konsesjonskraft
slik at ikke kommunene taper på oppgraderinger.
Disse medlemmer peker
på at vannkraftprosjektene som vil være mest aktuelle fremover,
vil være av en noe annen karakter enn den tradisjonelle vannkraften,
og at skatteregimet ikke er tilpasset dette. For eksempel gir naturressursskattens
innretning insentiver til ikke å bygge pumpekraftverk. Et annet
eksempel er konsesjonskraftordningen, hvor reglene forutsetter en
vassdragsregulering og hvor opprustnings- og utvidelsesprosjekter
har vist seg å føre til høyere konsesjonskraftpris uten korresponderende
konsesjonskraftmengde for vertskommunen, noe også Thema Consulting
belyser i sin rapport fra 1. november 2024. Videre er det problematisk
at skattesystemet favoriserer naturintensive utbygginger relativt
til samfunnsøkonomisk lønnsomme effektoppgraderinger.
Disse medlemmer anerkjenner
at skatteregimet for vannkraft kan ha uheldige og utilsiktede virkninger,
og samtidig er komplekst der det er mange hensyn å ta. Derfor er
det et behov for en helhetlig gjennomgang av skatteregimet, som
belyser hvordan det bør innrettes for å motivere vannkraftprosjekter
som er ønsket av samfunnet. På denne bakgrunn mener disse medlemmer at regjeringen må komme
tilbake til Stortinget med en helhetlig gjennomgang av gjeldende
skatteregime, med mål om å styrke insentivene for kraftkommuner
og kraftselskap til å gjennomføre nye vannkraftprosjekter.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en helhetlig gjennomgang av gjeldende skatteregime
for vannkraft, med mål om å styrke insentivene for kraftkommuner
og kraftselskap til å gjennomføre nye vannkraftprosjekter.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt er samde med
framleggsstillarane i at skattegrensa for vasskraft i nokre tilfelle kan
verke vilkårleg. Løysinga på problemet er derimot ikkje å gje skattelettar
som aukar insentivet til å bygge ned naturen. Det er til dømes eit
stort problem at den såkalla småkrafta ikkje blir skattlagd i særleg
grad. Småkrafta er heller ikkje underlagd noka form for heimfall. Bit-for-bit-nedbygging
av mindre elver og vassdrag er difor særleg lønsamt. Dagens Næringsliv
har avsløra (november 2022) at 250 småkraftverk er eigde frå skatteparadis.
Våren 2024 kunne Europower fortelje at det utanlandske eigarskapet
har auka med 50 pst. dei siste fire åra. NRK (februar 2025) har
på si side dokumentert at nytteverdien til småkrafta er mykje dårlegare
enn frå dei store: Frå små kraftverk får vi 6,6 GWh per elvekilometer,
medan talet er 33,7 GWh frå dei store.
På denne bakgrunnen fremjar desse
medlemene følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa greie
ut eit skattesystem for vasskraft der den nedre grensa for grunnrenteskatt blir
erstatta med ein lineær reduksjon frå full skatt ved 15 MW til null
skatt ved 0 MW. Utgreiinga skal særleg vurdere miljøkonsekvensane
ved ei slik omlegging.»
«Stortinget ber regjeringa greie
ut å utvide heimfallsretten til å gjelde alle vasskraftverk over
0,5 MW.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiets mål
for Norge er å ha en positiv kraftbalanse som fortsatt sikrer husholdningene,
norske bedrifter og tradisjonell kraftkrevende industri tilgang
på stabil og rimelig fornybar kraft. Stikkordene rikelig, rimelig
og ren kraft er nøkkelord som beskriver Norges kraftsituasjon de
siste tiår, og disse medlemmer mener
energipolitikken som føres, må reflektere dette også framover. Disse medlemmer er sterkt imot en energipolitikk
som ukritisk knytter Norge tettere til Europa og gjør Norge til
nettoeksportør av kraft til utlandet samtidig som skyhøye strømpriser
importeres tilbake. Denne situasjonen eliminerer industriens konkurransefortrinn
med rimelig kraft og fører til vedvarende høyere strømpriser for strømkundene.
Disse medlemmer viser
til at det i dag er lagt betydelig vekt på at samfunnet skal elektrifiseres,
uten at det blir gjort tilstrekkelig rede for hvor denne kraften skal
komme fra – spesielt hvis forutsetningene om rikelig med ren og
rimelig kraft skal ivaretas. Prognoser viser at kraftsituasjonen
i Norge har potensial for å endre seg dramatisk de neste årene,
hvis flere kraftkrevende prosjekter realiseres. Fasiten vil da bli
økt strømforbruk, samtidig som det er lite ny kraftproduksjon på
gang. Disse medlemmer ser på denne utviklingen
med skepsis, men mener uavhengig av dette at fremtidig kraftbehov
vil øke. NVEs kraftprognoser viser muligheten for en betydelig lavere
kraftbalanse i 2028 enn i 2023, med en nedgang fra et overskudd
på 20 TWh til 4 TWh.
Disse medlemmer viser
til at vannkraften er bærebjelken i norsk kraftproduksjon og har
flere fordeler. Den er fornybar, ren og regulerbar, og den kan forsyne
mange påfølgende generasjoner med rimelig energi fra lokale ressurser.
Vannet kan magasineres og lagres, noe som gjør vannkraften både
regulerbar, fleksibel og mer stabil enn uregulerbare produksjonsteknologier. Dette
gjør også vannkraften særlig godt egnet som energikilde i de forventede
fremtidige kraftsystemer, i Norge og tilknyttede markeder, hvor
det planlegges med mye ny fornybar og uregulerbar kraft. Vannkraft
vil her fungere som balansekraft og sørge for stabilitet og ivareta funksjonene
i nettet. Balansekraft inn i kraftsystemet er ikke en uendelig ressurs,
og må håndteres og ikke minst prissettes i henhold til dette.
Disse medlemmer viser
til en rapport utarbeidet av Multiconsult, som viser at forsikringsutbetalinger etter
flom har firedoblet seg i Norge etter 2010, og at regulerte kraftverk
bidrar til å redusere flomskader med store summer hvert år. I tillegg
til å være både miljøvennlig og fornybar kan vannkraftverk med vannmagasiner
bidra til at man unngår flomskader i perioder med ekstraordinær
vannføring i vassdrag. Stortinget har siden 1970-tallet vedtatt
verneplaner for vassdrag. Vernet gjelder først og fremst mot vannkraftutbygging.
Til sammen består verneplanene av 389 objekter, enkelte av betydelig
størrelse.
Gjennom de siste tiårene har vannkraftbransjen opparbeidet
seg betydelig erfaring med miljødesign og gode avbøtende tiltak.
Sammen med utviklingen av ny teknologi fører dette til at det stadig
åpnes nye muligheter for skånsom og bedre utnyttelse av disse vannkraftressursene,
uten at det går på særlig bekostning av natur- og miljøhensyn. I
de første verneplanene ble det ifølge NVE vektlagt å verne helhetlige
vassdrag mot kraftutbygging. De enkelte elementene i vassdraget
ble ikke utredet. I mange tilfeller ble landskapsopplevelse, friluftsinteresser
og urørthet vektlagt uten mer utfyllende vurderinger. I de siste
verneplanene ble det i større grad fokusert på verdien av ulike
områder og elvestrekninger i vassdragene (jf. NVE: Verneplan for
vassdrag). Dette betyr at grunnlaget for vernet er avveininger basert
på kunnskap, kompetanse og tilgjengelig teknologi fra en annen tid.
Disse medlemmer mener
det derfor er behov for å se på verneplanene på nytt med nye kriterier.
Basert på ny kunnskap, kompetanse og teknologi mener disse medlemmer det er flere muligheter
for skånsom utbygging kombinert med flomdempende tiltak, som vil
gi økt kraftproduksjon og verdiskaping, samtidig som risikoen for
naturskader reduseres.
Disse medlemmer viser
til at kunnskap og ny teknologi gir muligheter for å ivareta natur-
og miljøhensyn og samtidig legge til rette for verdiskaping i flere vassdrag.
Magasinene gir stor fleksibilitet, noe som sikrer landet kraftreserver
og øker muligheten for å redusere flommers skadepotensial. Denne
fleksibiliteten har stor samfunnsøkonomisk verdi og stor verdi for
kraftproduksjon. Den bidrar både til leveransetrygghet, flomsikring,
til å dempe svingningene i kraftprisen og sørger for at forutsetningene
om tilgang på ren, rimelig og rikelig med kraft ivaretas.
Intensivt regnvær om høsten, med ekstreme nedbørsmengder
på kort tid, inntreffer stadig oftere og er mer krevende å håndtere
enn vårflommen. Det er ingen som overvåker værsituasjonen så tett
som aktørene i kraftbransjen, og disse kan på kort tid sette inn
tiltak for å minske risiko og redusere konsekvenser av flomsituasjoner. Disse medlemmer mener det derfor er behov
for å se på verneplanene på nytt og se på mulighetene for kraftutbygging
basert på ny kunnskap, kompetanse og teknologi.
Om lag halvparten av produksjonskapasiteten
ved vannkraftverkene er over 50 år og nærmer seg teknisk levealder.
En oppgradering av eksisterende vannkraftverk i form av opprusting
og utvidelse vil kunne gi en økt energiproduksjon og effekt, med
begrensede naturinngrep. Disse medlemmer mener
staten bør stimulere til slik oppgradering gjennom skattesystemet. Konsesjonsprosessene
innen vannkraften er for tidkrevende, og mye ressurser brukes på
vilkårsrevisjoner av eksisterende norsk vannkraft. Sintef anslår
at vannkraftproduksjonen i Norge vil reduseres med omtrent 3 TWh
per år i gjennomsnitt, som resultat av nye miljørestriksjoner i
vilkårsrevisjoner. Disse medlemmer mener
man skal være varsom med å legge store begrensninger på eksisterende
kraftverk, med mindre miljøverdiene overstiger tapet av kraft og
fleksibilitet. Mindre fleksibilitet og reguleringsevne kan gi redusert
forsyningssikkerhet og reduserte muligheter for flomdemping. En
nedprioritering eller pausing av vilkårsrevisjoner til fordel for
konsesjonsbehandling av nye vannkraftprosjekter antas å kunne øke
saksbehandlingskapasiteten.
Disse medlemmer ønsker
både mindre og nye store vannkraftprosjekter velkommen, sammen med større
flomdempende prosjekter som kombineres med kraftproduksjon. Det
moderne Norge er bygget med vannkraft, og potensialet er langt fra
uttømt.
Komiteens
medlemmer fra Senterpartiet, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
sak for Stortinget med en kartlegging av potensialet for vannkraft
i Norge, med plan for oppgradering og utvidelse av eksisterende
vannkraftverk, samt for realisering av potensialet for nye større
og mindre vannkraftprosjekter.»
«Stortinget ber regjeringen se på
kostnadsmodeller for nettilknytning og anleggsbidrag – hvor samfunnsøkonomiske
hensyn som desentralisert kraftproduksjon og forsyningssikkerhet
også vektlegges – med det formål å finne modeller som muliggjør
flere vannkraftprosjekter.»
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet og Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen stille
krav om økt saksbehandlingskapasitet, redusert saksbehandlingstid
og enklere prosesser for vannkraftprosjekter hos NVE, instruere
NVE til å prioritere nye vannkraftprosjekter, både små- og storkraft,
samt prioritere ned eller sette på pause vilkårsrevisjoner, for
mer effektive søknads- og konsesjonsprosesser.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
en forutsigbar og forbedret skattemodell med rammevilkår som stimulerer til
økte investeringer i vannkraft, deriblant også vurdere om heving
av innslagspunktet for grunnrentebeskatning har potensial til å
utløse økt kraftproduksjon i eksisterende og nye vannkraftverk.»
«Stortinget ber regjeringen fremskynde
prosessen med å gjennomgå planer for vernede vassdrag og utrede muligheten
for skånsom utbygging av kraftproduksjon, spesielt i sammenhenger
hvor det kombineres med flomdempende tiltak.»
«Stortinget ber regjeringen tilrettelegge
for at kraftselskaper skal ha mulighet til å søke om utbygging av vannkraft
i vernede vassdrag hvor de har identifisert at man kan øke produksjonen
av kraft uten at det går på særlig bekostning av natur- og miljøhensyn.»
«Stortinget ber regjeringen heve
grensen for kraftutbygging i sideelver til vernede vassdrag fra
1 MW, opp til 10 MW, slik at produksjonen er styrt av de reelle
virkningene på verneverdiene, og slik at småkraften kan ha større
flomdempende effekt.»
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne understreker at de økte strømprisene,
som startet i 2021 og eskalerte i 2022, først skyldtes Russlands
kutt i gassleveranser til Europa, deretter Russlands fullskala krig
mot Ukraina og Europas påfølgende boikott av russisk gass. Disse medlemmer viser til at dette førte
til rekordhøye gasspriser, noe som igjen drev opp strømprisene.
Disse medlemmer viser
til at et velfungerende kraftmarked, der land utveksler strøm med
hverandre, bidrar til mer effektiv bruk av energi og et mer fleksibelt kraftsystem. Disse medlemmer viser videre til at redusert
kraftutveksling med Europa ikke bare gjør kraftsystemet mindre fleksibelt,
men også gjør det vanskeligere for Norge å dra nytte av strøm produsert
i andre land. Disse medlemmer påpeker
at mer utveksling vil redusere behovet for nye naturinngrep og kraftutbygging
i verdifulle naturområder, mens mindre utveksling vil øke dette
behovet.
Disse medlemmer viser
videre til at Europa nå gjennomfører en omfattende grønn omstilling,
der økt utbygging av fornybar energi reduserer avhengigheten av
importert fossil energi og bidrar til lavere strømpriser. Ifølge
Statnetts kortsiktige markedsanalyse for 2024–2029 bygges det ut
så mye utslippsfri kraft i Europa at kraftprisene kan nærme seg
null eller lavere i over 30 pst. av tiden i 2029.
Disse medlemmer viser
videre til at mellomlandsforbindelser er avgjørende for Norges forsyningssikkerhet.
Kraftutveksling med våre naboland har vært en bærebjelke i norsk
energiforsyning i flere tiår. Disse medlemmer understreker
at Norge har et værbasert kraftsystem som i tørrår er avhengig av
å importere strøm. Vi importerer ikke bare kraft fra Europa i tørrår, men
året rundt, time for time for å dekke etterspørselen. Disse medlemmer viser til at dette bidrar
til billigere strøm i Norge. Å redusere mulighetene for kraftutveksling
vil dermed gjøre kraftsystemet mer sårbart og bidra til å øke strømprisene.