Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland, Even A. Røed
og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og lederen
Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet, Siv Mossleth og Kjersti
Toppe, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud, fra Sosialistisk Venstreparti,
Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar, fra Kristelig Folkeparti, Olaug
Vervik Bollestad, og fra Pasientfokus, Irene Ojala, viser
til Prop. 39 L (2024–2025), som ble lagt frem av regjeringen 13. desember
2024.
Komiteen viser til
behandlingen av statsbudsjettet for 2025, kapitler under Helse-
og omsorgsdepartementet, Innst. 11 S (2024–2025). Stortinget vedtok
å redusere stønaden for dekning av utgifter til undersøkelse og
behandling hos kiropraktor fra 47 kroner per konsultasjon til 0
kroner gjennom folketrygden.
Komiteen merker
seg at omtrent 30 pst. av sykefraværet skyldes muskel- og skjelettlidelser.
En andel av disse pasientene benytter seg av kiropraktikk som behandlingsform.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til behandlingen av statsbudsjettet for 2025, jf. Innst. 11 S (2024–2025).
Disse medlemmer viser
til at refusjonen til kiropraktorer ble halvert i statsbudsjettet
for 2024 til 110 kroner for førstegangsundersøkelse og 47 kroner
for videre behandlingstimer eller videokonsultasjoner. En gjennomsnittlig
kiropraktorkonsultasjon varer i 20 minutter og koster i snitt mellom
500 og 600 kroner. Statistikken for refusjon er ikke endelig fremlagt,
men foreløpige tall viser ikke at reduksjonen i refusjonsordningen førte
til en vesentlig nedgang i antall konsultasjoner.
Disse medlemmer merker
seg at refusjonsordningen har vært viktig for å sikre registerdata
for muskel- og skjelettlidelser. Norsk Kiropraktorforening skrev i
sitt høringsinnspill til komiteen:
«Avviklingen av refusjonsordningen vil
føre til at datagrunnlaget i Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR)
for kiropraktorene forsvinner (KHUR-data). Dette er svært alvorlig
konsekvens som både vil gå ut over pågående forskningsprosjekter
og fremtidige.»
Disse medlemmermener
at helsedataene som refusjonsordningen har generert, er viktige
for videre utvikling av kunnskap og forskning på muskel- og skjelettlidelser.
Forskningen må kunne fortsette til gode for pasienter og befolkningen. Disse medlemmer viser til at regjeringen
jobber med nye regler og ordninger for innsamling av data fra private
helseaktører, men at det kommer til å ta noe tid før ordningen er
klar til å tas i bruk for kiropraktorer. Disse
medlemmer kommer derfor til å stemme mot opphevelsen av refusjonsordningen
i folketrygdloven, og ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
med et forslag om en minimumstakst som gir grunnlag for å fortsette
datagrunnlaget i KPR. Refusjonen er ikke ment å skulle ha en størrelse
som gir økonomiske insentiver, men har til formål å opprettholde
systemene slik at data kan samles inn i påvente av en mer langvarig
løsning for datainnsamling i tråd med ny forskrift.
Disse medlemmer vil
påpeke at en konsekvens av å videreføre refusjonsordningen, selv
på et lavt nivå, vil være at pasientene fortsatt vil ha rettigheter
til å få dekket kostnader til reise gjennom dagens ordning for pasientreiser.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Høyre i forbindelse med behandlingen
av statsbudsjettet for 2025 advarte mot konsekvensene en avvikling
av refusjonsordningen ville ha for føring av registerdata om helserefusjoner
i Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR-KUHR). Disse
medlemmer mente at dette måtte bedre avklares og ivaretas,
og disse medlemmer viser til forslaget
som Høyre fremmet i behandlingen av statsbudsjettet for 2025, jf.
Innst. 11 S (2024–2025):
«Stortinget ber regjeringen evaluere
konsekvensene ved å fjerne hele refusjonsordningen til kiropraktorer,
og videreføre kiropraktorenes mulighet til å føre registerdata om
helserefusjoner i kommunalt pasient- og brukerregister (KPR-KUHR)
for å sikre forskningsprosjekter tilgang til nødvendig data.»
Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
stemte mot dette forslaget, og med det ikke tok Høyres bekymringer for
føringen av registerdata på alvor. Når Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti nå viser bekymring for konsekvensene,
så stadfester det at forslaget om å avvikle refusjonsordningen ikke
er tilstrekkelig utredet, saken har vært dårlig håndtert og bekymringene
som har kommet fra Norsk Kiropraktorforening og andre organisasjoner,
ikke har blitt tatt nok på alvor.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Støre sammen med Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti i statsbudsjettet for 2025 avviklet folketrygdens refusjonsordning
for kiropraktorbehandling. Dette utgjorde 141 mill. kroner. Disse medlemmer viser til at regjeringen
sammen med Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti også i statsbudsjettet
for 2024 kuttet folketrygdens refusjonsordning for kiropraktorbehandling med
100 mill. kroner.
Disse medlemmer viser
til at Høyre flere ganger har uttrykt stor bekymring for konsekvensene
denne avviklingen kan få for pasientene, og den økte belastningen
det kan gi på en allerede presset helse- og omsorgstjeneste. Disse medlemmer frykter at alternativkostnaden
ved å avvikle refusjonsordningen for kiropraktorbehandling er større
enn det regjeringen, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
ønsker seg.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti viser
til at rundt 400 000 pasienter årlig blir behandlet av kiropraktor.
Kiropraktor er autorisert helsepersonell, og kiropraktikk er beskrevet
som en behandlingsmetode som går ut på å undersøke, diagnostisere,
behandle og forebygge feilfunksjoner og sykdom i muskler, nerver,
skjelett og ledd. Målet med behandlingen er å gjenopprette normal
funksjon i bevegelsesapparat og nervesystem.
Disse medlemmer viser
til at andelen sykefravær forårsaket av muskel- og skjelettlidelser
i 2023 var på 32,7 pst. Disse medlemmer frykter
at avviklingen av refusjonsordningen vil bidra til større press
på andre deler av helse- og omsorgstjenesten, men også når det gjelder
sykefravær i arbeidslivet. Disse medlemmer viser
videre til at muskel- og skjelettlidelser er plager som i stor grad
rammer kvinner, og disse medlemmer er spesielt
bekymret for denne pasientgruppens tilbud i helse- og omsorgstjenesten
som følge av dette.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Kristelig Folkeparti mener at regjeringen, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti sin prosess med å avvikle folketrygdens
refusjonsordning for kiropraktorbehandling har vært dårlig. Konsekvensene avviklingen
vil ha for pasientene og resten av helse- og omsorgstjenesten, er
ikke godt nok utredet, og dialogen med berørte parter har vært minimal.
I forbindelse med komiteens muntlige høring tirsdag den 28. januar
2025 kom det frem flere forhold som viser dette. Blant annet påpekte
flere av høringsaktørene at retten til å få dekket reise til kiropraktor
faller bort, og at kiropraktorene mister mulighet til å føre registerdata
om helserefusjoner i Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR-KUHR).
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Høyre i forbindelse med statsbudsjettet
for 2025 fremmet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen evaluere
konsekvensene ved å fjerne hele refusjonsordningen til kiropraktorer,
og videreføre kiropraktorenes mulighet til å føre registerdata om
helserefusjoner i kommunalt pasient- og brukerregister (KPR-KUHR)
for å sikre forskningsprosjekter tilgang til nødvendig data.»
Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
stemte imot dette forslaget.
På bakgrunn av dette fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget sender Prop. 39 L (2024–2025)
tilbake til regjeringen og ber om at konsekvensene av lovforslaget utredes
nærmere. Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget
på egnet måte.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Rødt viser til at regjeringen i
forslaget til statsbudsjett for 2025 foreslo en avvikling av folketrygdens
refusjonsordning for kiropraktorbehandling. Dette utgjør 141 mill.
kroner. Fremskrittspartiet og Rødt var de eneste partiene som i
budsjettbehandlingen satte av penger i sine alternative statsbudsjetter
til å reversere kuttet. Disse medlemmer er
svært bekymret over regjeringens manglende konsekvensutredning.
Disse medlemmer viser
til at hvis man fjerner kiropraktorene helt fra folketrygden, er
det stor fare for at dette vil gå ut over pasientsikkerheten og
gjøre viktig forskning på muskel- og skjelettlidelser umulig. Disse medlemmer viser til at forslaget
vil kunne få alvorlige konsekvenser som økt sykefravær og økt belastning
på en allerede hardt presset fastlegetjeneste. Disse
medlemmer ønsker dermed at regjeringen utsetter avviklingen
til en konsekvensutredning er på plass, i henhold til utredningsprinsippet.
Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets og Rødts alternative statsbudsjetter hvor
det ble bevilget 141 mill. kroner til å reversere regjeringens kutt.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen med denne lovendringen gjør ting i feil rekkefølge.
I stedet for å fjerne en rettighet til befolkningen, har regjeringen
først fjernet pengene som skal brukes til det, og deretter ønsker regjeringen
å fjerne rettigheten. Disse medlemmer merker
seg at dette gjøres uten noen skikkelig utredning av konsekvensene
ved å fjerne retten til refusjon. Disse medlemmer mener
dette vitner om en regjering som kun er opptatt av å kunne flytte
penger rundt i statskassa, og helst ikke vil vite konsekvensene
av å gjøre det.
Disse medlemmer viser
til at det vil følge store konsekvenser av å fjerne refusjonen til
kiropraktorene. Diagnosekodene som utløser Helfo-takster, danner grunnlaget
for forskningsdata som benyttes av forskere på feltet, og kan benyttes
som beslutningsgrunnlag for eventuelle fremtidige endringer i systemet
rundt kiropraktorene. Dette vil forsvinne når refusjonen fjernes. Forskningsprosjekter
basert på disse dataene vil måtte settes på pause i håp om at dataene
en gang kommer tilbake, eller avsluttes permanent.
Disse medlemmer merker
seg videre at når tilknytningen mellom folketrygden og kiropraktorene fjernes,
vil også refusjonen til pasientreiser forsvinne. Dette vil treffe
pasienter med muskel- og skjelettlidelser i distriktene hardt.
Disse medlemmer merker
seg at hvis lovendringen gjennomføres, vil det bli mye mer tidkrevende
å gjennomføre en eventuell reversering av refusjonskuttet.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget sender Prop. 39 L (2024–2025)
tilbake til regjeringen.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Rødt og Pasientfokus vil på denne
bakgrunn motsette seg lovendringene foreslått i Prop. 39 L (2024–2025).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Rødt er bekymret for konsekvensene
av fjerning av kiropraktikk fra folketrygden. Det betyr i praksis
at kostnaden flyttes til pasienten selv, noe som vil øke sosial
ulikhet. Regjeringen har ikke utredet konsekvensene av forslaget,
noe som kan føre til større helseforskjeller og svekket forskning.
Tilgjengelig og riktig helsehjelp kan være forebyggende og bidra
til at personer med muskel- og skjelettlidelser kan være helt eller delvis
i jobb. Disse medlemmer viser også til
høringsinnspillet til komiteen fra Norsk Kiropraktorforening, som
påpeker at avviklingen av refusjonsordningen vil føre til at datagrunnlaget
i Kommunalt pasient- og brukerregister (KPR) for kiropraktorene
(KUHR-data) forsvinner. Faggruppen for folkehelse og samfunnsmedisin
ved Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie, NTNU, beskriver
det slik i sitt høringsinnspill til komiteen:
«Det er store kunnskapshull om primærhelsetjenesten,
spesielt knyttet til muskelskjeletthelse som er vårt største folkehelseproblem
og en av hovedårsakene til sosial ulikhet i helse. Uten forsknings-
og styringsdata mister man kunnskap og oversikt på feltet.»
De skriver videre at:
«Lovforslaget vil ha store negative konsekvenser
for forskning og kunnskapsgrunnlaget for helsepolitiske beslutninger.
Vi ber om at lovforslaget avvises og at kontinuitet i registerdata
sikres.»
Disse medlemmer er
enige med høringsinnspillene til komiteen som ber om å avvise forslaget.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Pasientfokus viser til at regjeringens
forslag i proposisjonen vil ha store negative konsekvenser for mange. Disse medlemmer viser til at kiropraktorer er
autorisert helsepersonell i førstelinjetjenesten med fem års mastergradsutdanning.
De diagnostiserer, behandler og forebygger plager i muskel-, nerve-
og skjelettsystemet. De kan henvise pasienter til legespesialister,
fysioterapi eller bildediagnostikk og sykemelde i opptil tolv uker.
Stønad for dekning av utgifter til undersøkelse og behandling hos
kiropraktor betyr mye i situasjoner der muskel- og skjelettlidelser
gir smerter, uførhet, funksjonsnedsettelser og fravær fra arbeid,
utdanning og sosialt liv. Kiropraktorer behandler en tredjedel av
pasientene med muskel- og skjelettlidelser i Norge. Kiropraktorbehandling
kan virke forebyggende, gi mindre sykefravær og økt deltakelse i
arbeidslivet. Det er ikke alle som har råd til å dekke kostnadene
ved undersøkelse og behandling selv, og disse medlemmer frykter
at regjeringen ved fjerningen av dekning av utgifter til undersøkelse
og behandling hos kiropraktor gjør at færre som trenger behandling,
får tilgang til dette.
Disse medlemmer viser
videre til at fjerning av refusjonsordningen ikke bare gjør at selve
behandlingen blir enda dyrere, den gjør også at pasienter mister retten
til dekning av pasientreiseutgifter fra 1. januar 2025. For mange
betyr dette betydelige ekstrakostnader. Når pasienter skal dekke
alle kostnader til behandling, transport, overnatting og mat uten
noe støtte fra det offentlige, medfører det store utgifter, som
folk med lave inntekter kan bli nødt til å velge bort. Det er kanskje ikke
et problem for de fleste av dem som bor i Oslo, at man ikke får
støtte til pasientreiser. Men Stortinget skal ivareta alle innbyggerne
i vårt langstrakte land, også de som har lang vei når de trenger
behandling. Fjerningen av refusjonsordningen og bortfallet av retten
til dekning av reiseutgifter gir en ytterligere begrensning på tilgang til
kiropraktorbehandling for alle som bor et sted der det er langt
å reise til nærmeste kiropraktor.
Disse medlemmer mener
også det er svært uheldig at fjerning av refusjonsordningen svekker
forskningsgrunnlaget og kunnskapen om omfang av muskel- og skjelettlidelser
i det norske samfunnet.
Disse medlemmer vil
peke på at kiropraktorer avlaster fastlegene, blant annet gjennom
sykemeldinger og henvisninger til røntgen og andre undersøkelser. Disse medlemmer frykter at fjerning av
refusjonsordningen vil føre til en økt arbeidsbelastning for fastlegene
og andre behandlere.
Komiteens medlem
fra Pasientfokus støtter ikke regjeringens forslag i proposisjonen. Dette medlem mener det bør gis stønad
til dekning av utgifter til undersøkelse og behandling hos kiropraktor.