Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tobias Hangaard Linge, Runar Sjåstad,
Rune Støstad og Solveig Vitanza, fra Høyre, Nikolai Astrup, Olve
Grotle, Sveinung Stensland og Lene Westgaard-Halle, fra Senterpartiet,
Nils T. Bjørke, Jenny Klinge og lederen Erling Sande, fra Fremskrittspartiet,
Sivert Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti,
Kari Elisabeth Kaski, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens
Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser
til Prop. 47 S (2024–2025) om anskaffelse av nytt sjøfibersamband
til Svalbard og Jan Mayen. Komiteen viser
videre til at dagens sjøfibersamband til Svalbard har en teknisk
levetid ut 2028. Sambandet er eid og driftet av det statseide foretaket Space
Norway AS. Det eksisterer ikke sjøfibersamband til Jan Mayen per
i dag, og dagens kommunikasjon foregår via satellitt.
Komiteen viser til
at Space Norway AS primært har ønsket å anskaffe et nytt sjøfibersamband
på kommersielt grunnlag. Selskapet har imidlertid ikke lykkes med
å sikre nødvendig kontraktsvolum for å kunne gjennomføre investering
uten statlig støtte.
Komiteen viser til
at Space Norway AS har inngått en kontrakt med den amerikanske fiberleverandøren
SubCom LLC, det samme selskapet som leverte dagens sjøfiberkabel
i 2004, som en back-to-back-kontrakt. Staten vil dermed i siste
instans bære risikoen for prosjektet. Berørte departementer vurderer
at det er av sikkerhetspolitisk interesse å ha statlig kontroll
over, og eierskap til, sjøfibersambandet. Komiteen viser
til at Space Norway AS vil fungere som totalentreprenør for anskaffelsen,
og at staten ved Nærings- og fiskeridepartementet vil overta eierskapet
av sambandet umiddelbart ved overlevering fra SubCom LLC til Space
Norway AS. Komiteen viser til de berørte
departementers vurdering om at dette oppsettet vil imøtekomme behovet for
statlig kontroll.
Komiteen viser til
at bevilgningsvedtaket ikke kan utsettes til revidert nasjonalbudsjett
for 2025. Dette begrunnes med at Space Norway AS må forplikte seg økonomisk
til prosjektet innen 31. mars 2025, ettersom prosjektet må starte
opp sommeren 2025 for å kunne ferdigstilles innen dagens sjøfibersambands
tekniske levetid utløpet, i 2028.
Komiteen viser at
anskaffelsen vil ha en styringsramme (P50) på 2 515 mill. kroner
og en kostnadsramme (P85) på 2 835 mill. kroner. Av dette må 454
mill. kroner bevilges over statsbudsjettet for 2025. Komiteen viser videre til langtidsplanen
for forsvarssektoren, hvor sjøfibersamband til Jan Mayen inngår.
Jan Mayen-delen av prosjektet utgjør halvparten av prosjektets totale
kostnad, noe som medfører at 227 mill. kroner av årets bevilgning
vil dekkes innenfor Forsvarsdepartements budsjett.