Søk

Sammendrag

Nærings- og fiskeridepartementet legger i lovproposisjonen frem forslag til endringer i lov 6. juni 2008 nr. 37 om forvaltning av viltlevande marine ressursar (havressurslova). Lovforslaget går ut på å ta inn en bestemmelse i havressurslova § 46 femte ledd for å gi Fiskeridirektoratet hjemmel til å beslaglegge og destruere eller avhende umerket fiskeredskap der eieren ikke lar seg identifisere.

Formålet med den foreslåtte lovendringen er å forenkle arbeidet med håndtering av ulovlig fiskeredskap både for Fiskeridirektoratet og politiet. Ettersom gjeldende regelverk ikke gir Fiskeridirektoratet adgang til videre håndtering av utstyret, må alt utstyr Fiskeridirektoratet beslaglegger, overleveres til politiet for videre håndtering. Dagens praksis beslaglegger store ressurser både hos Fiskeridirektoratet og politiet.

Også Kystvakten omfattes av den foreslåtte lovendringen. Kystvakten gjennomfører i likhet med Fiskeridirektoratet en rekke kontroller av faststående redskap. En stor andel av disse redskapene mangler merking slik at eier ikke kan identifiseres. Redskapet overleveres derfor til politiet på samme måte som for Fiskeridirektoratet. Det foreslås derfor at også umerket redskap som beslaglegges av Kystvakten, kan leveres til Fiskeridirektoratet for videre håndtering.

I proposisjonen kapittel 2 redegjøres det nærmere for bakgrunnen for lovforslaget. I kapittel 3 er den offentlige høringen nærmere beskrevet, herunder en opplisting av høringsinstansene. I proposisjonen kapittel 4 fremgår departementets vurdering av lovforslaget, blant annet i lys av høringsinstansenes innspill.

I proposisjonen kapittel 5 omtales administrative og økonomiske konsekvenser. Regjeringen viser til at formålet med de foreslåtte lovendringene i hovedsak er en mer effektiv håndtering av umerket fiskeredskap, og at forslaget forventes å medføre noen budsjettendringer. De økte utgiftene er foreslått dekket av Fiskeridirektoratets årlige bevilgning over statsbudsjettets kap. 917 Fiskeridirektoratet, post 22 Fiskeriforskning og -overvåkning. Budsjettposten finansieres gjennom en andel av inntektene fra fiskeriforskningsavgiften, som har som del av sitt forskriftsfestede formål nettopp å rydde tapte fiskeredskap, jf. forskrift 17. desember 2013 nr. 1567 om innkreving av avgift til fiskeriforskning og overvåkning.