Nærings- og fiskeridepartementet legger i lovproposisjonen
frem forslag til endringer i lov 6. juni 2008 nr. 37 om forvaltning
av viltlevande marine ressursar (havressurslova). Lovforslaget går
ut på å ta inn en bestemmelse i havressurslova § 46 femte ledd for
å gi Fiskeridirektoratet hjemmel til å beslaglegge og destruere
eller avhende umerket fiskeredskap der eieren ikke lar seg identifisere.
Formålet med den foreslåtte lovendringen er
å forenkle arbeidet med håndtering av ulovlig fiskeredskap både
for Fiskeridirektoratet og politiet. Ettersom gjeldende regelverk
ikke gir Fiskeridirektoratet adgang til videre håndtering av utstyret,
må alt utstyr Fiskeridirektoratet beslaglegger, overleveres til
politiet for videre håndtering. Dagens praksis beslaglegger store
ressurser både hos Fiskeridirektoratet og politiet.
Også Kystvakten omfattes av den foreslåtte lovendringen.
Kystvakten gjennomfører i likhet med Fiskeridirektoratet en rekke
kontroller av faststående redskap. En stor andel av disse redskapene
mangler merking slik at eier ikke kan identifiseres. Redskapet overleveres
derfor til politiet på samme måte som for Fiskeridirektoratet. Det
foreslås derfor at også umerket redskap som beslaglegges av Kystvakten,
kan leveres til Fiskeridirektoratet for videre håndtering.
I proposisjonen kapittel 2 redegjøres det nærmere for
bakgrunnen for lovforslaget. I kapittel 3 er den offentlige høringen
nærmere beskrevet, herunder en opplisting av høringsinstansene.
I proposisjonen kapittel 4 fremgår departementets vurdering av lovforslaget, blant
annet i lys av høringsinstansenes innspill.
I proposisjonen kapittel 5 omtales administrative og
økonomiske konsekvenser. Regjeringen viser til at formålet med de
foreslåtte lovendringene i hovedsak er en mer effektiv håndtering
av umerket fiskeredskap, og at forslaget forventes å medføre noen
budsjettendringer. De økte utgiftene er foreslått dekket av Fiskeridirektoratets
årlige bevilgning over statsbudsjettets kap. 917 Fiskeridirektoratet,
post 22 Fiskeriforskning og -overvåkning. Budsjettposten finansieres
gjennom en andel av inntektene fra fiskeriforskningsavgiften, som har
som del av sitt forskriftsfestede formål nettopp å rydde tapte fiskeredskap,
jf. forskrift 17. desember 2013 nr. 1567 om innkreving av avgift
til fiskeriforskning og overvåkning.