Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jorodd Asphjell, Øystein Mathisen, Lise Selnes
og Elise Waagen, fra Høyre, Margret Hagerup, Linda Hofstad Helleland
og Kari-Anne Jønnes, fra Senterpartiet, Kjerstin Wøyen Funderud
og Marit Knutsdatter Strand, fra Fremskrittspartiet, Himanshu Gulati,
fra Sosialistisk Venstreparti, Grete Wold, fra Rødt, lederen Hege Bae
Nyholt, og fra Venstre, Abid Raja, viser til representantforslaget.
Komiteen er opptatt
av at alle elever skal ha tilgang på gode læringsmidler og undervisningsmateriell. Komiteen mener det er viktig for elevenes
læring at de har tilgang på læringsmidler og undervisningsmateriell.
Komiteen er enig
i at det over tid har vært en utfordring økonomisk for kommunene
å sikre tilstrekkelig innkjøp av undervisningsmateriell innenfor
deres handlingsrom. Komiteen mener det
er viktig at skoler disponerer og eier undervisningsmateriell i
ulike fag, og at kommunene sørger for at det skjer i praksis.
Komiteen merker
seg utlånsordningen for læremidler som gjelder i Danmark, og viser
til en komitéreise hvor denne ordningen ble beskrevet for komiteen,
og de erfaringene som er gjort med denne ordningen i Danmark.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Venstre, har forståelse for forslaget
fra Rødt. Læremiddelsituasjonen ved mange norske skoler er problematisk,
og det er et stort behov for skolebøker. Flertallet vil
i den sammenheng påpeke at en rekke skoleforskere har understreket
viktigheten av trykte lærebøker for å gi norske elever god læring
i lesing og skriving. Det synes å være bred enighet om at det må
satses mer på fysiske lærebøker i skolen.
Flertallet vil vise
til at systemet Rødt foreslår å utrede, lenge har vært på plass
i Danmark. At erfaringene derfra er gode, betyr imidlertid ikke
at systemet vil passe for Norge. Ansvar for skolene og organisering
av innkjøp er annerledes i Norge enn i Danmark, og ikke minst er
det store geografiske og demografiske forskjeller mellom landene. Flertallet vil også vise til uttalelsen
fra statsråden og skriftlige høringsinnspill til komiteen.
Flertallet mener
læreboksituasjonen bør bedres, og at det er flere mekanismer som
her kan brukes, men en utredning av danskenes ordning er etter flertallets mening ikke riktig bruk av
ressurser. Flertallet går derfor imot
representantforslaget fra Rødt.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet understreker viktigheten
av en mer praktisk skole, der variert undervisning gir økt motivasjon,
trivsel og læring. Regjeringen har derfor innført et nasjonalt program
for praktisk læring på 5.–10. trinn, støttet av nasjonale sentre
som utvikler veiledninger og pedagogiske ressurser. Kommunene har
ansvaret for skolene og utstyr, men regjeringen har etablert en
tilskuddsordning for praktiskundervisning og innført en rentekompensasjonsordning
som stimulerer til oppgradering av læringsarenaer, bygg og utstyr. Mange
kommuner bruker allerede disse midlene til å forbedre undervisningen
i kunst og håndverk, skolekjøkken og friluftsliv.
Disse medlemmer mener
også at et godt lokalt samarbeid mellom skoler, næringsliv og andre
aktører kan bidra positivt. Skolebibliotekene har fått økt støtte for
å fremme leselyst og kritisk tenkning. Det er viktig at kommunene
beholder frihet til å prioritere sine investeringer. En sentralisert
utlånsordning, som i Danmark, kan passe dårligere for Norge, blant
annet på grunn av vår geografi og at de norske nasjonale sentrene
allerede dekker mange av de samme oppgavene.
Disse medlemmer mener
derfor at en nasjonal utlånsordning kan skape mer administrasjon
og minske handlingsrommet for kommunene til å tilpasse innkjøp etter
lokale behov. I stedet for å utrede en ny ordning bør man heller
videreutvikle og forbedre de systemene som allerede finnes. Gjennom
eksisterende støtteordninger og lokalt samarbeid ligger alt til
rette for å styrke praktisk læring uten å innføre en omfattende
utlånsordning.
Komiteens medlemmer
fra Høyre deler målet om mer praktisk og variert undervisning,
og erkjenner at det er behov for flere lærebøker. Disse medlemmer mener
imidlertid at en statlig utlånsordning etter modell av CFU ikke
er riktig vei å gå. En slik ordning vil være kostbar å etablere
og drifte i et langstrakt land som Norge, og det kan svekke det
kommunale ansvaret for læremidler.
Disse medlemmer vil
vise til at Høyre allerede har fremmet forslag om flere målrettede
tiltak som er bedre tilpasset norske forhold, deriblant en forsøksordning
der stat, fylke og industri samarbeider om deling av avansert utstyr
mellom flere skoler ved bruk av en mobil enhet (utstyrsbuss), eller
en tilskuddsordning der skolene får refundert en andel av sine kostnader
ved innkjøp av lærebøker etter modell av «den teknologiske skolesekken».
I forbindelse med behandlingen av ungdomsmeldingen,
jf. Meld. St. 34 (2023–2024), Innst. 55 S (2024–2025), fremmet også disse medlemmer forslag om å vurdere
om bevilgninger over statsbudsjettet til læremidler skal innrettes
som en ordning med en egenandel, slik at kommunene ikke kutter i
egne bevilgninger til innkjøp av fysiske læremidler. Disse medlemmer prioriterer å styrke
kommuneøkonomien slik at skolene selv kan kjøpe nødvendig utstyr,
samt øke lærernes handlingsrom til å drive god undervisning gjennom
flere yrkesgrupper i skolen.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre deler forslagsstillernes bekymring
over at mangel på, eller utdaterte læremidler kan få konsekvenser
for kvaliteten i skolen. Tilgang på fysiske og digitale læremidler
påvirkes av ressurssituasjonen i skolen. Den er i mange kommuner
utfordrende.
Disse medlemmer mener
imidlertidig at en statlig styrt utlånsordning ikke vil løse problemet.
Dersom man lokalt ønsker å etablere ordninger som deler på spesialutstyr,
eller på andre måter gir et større tilfang av læremidler til elevene,
bør det være muligheter for det. Men det er etter disse
medlemmers syn ikke slik at en statlig styrt utlånsordning
vil kunne forbedre eller kompensere for manglende eller utdaterte
læremidler i skolen. Det er først og fremst et ressursspørsmål.
Det løser man med mer ressurser til skolen og innkjøpsordninger
som stimulerer til at skoleeier bruker tildelte ressurser til læremidler,
ikke gjennom å statlig styre at elever skal dele på læremidler og
utstyr de trenger i skolehverdagen sin.
Medlemen i
komiteen frå Raudt viser til grunngjevinga i representantforslaget.
Denne medlemen meiner
at dagens utstyrssituasjon og måla om ein meir praktisk skule ikkje
heng saman. Det er avgjerande å styrkja skulane sine utstyrspakkar,
og å tenkja nytt om korleis dette kan gjerast. Ei slik nytenking
er å dela meir på utstyret. Her har det vore fremja fleire forslag
tidlegare, mellom anna i form av utstyrsbussar. Desse har i stor
grad vore retta mot yrkesfagleg opplæring i den vidaregåande skulen. Dette
representantforslaget ønskjer å ta dei same grunnleggjande ideane
og sjå på moglegheita for å innføra dei i grunnskulen, der det også
er behov for nytt utstyr for å skapa meir engasjerande og praktiske
undervisingsformer.
Erfaringane frå Danmark har vist at ordninga
der fungerer godt. Likevel skal også denne
medlemen innrømma at dei store geografiske skilnadene mellom Noreg
og Danmark gjer at den danske modellen ikkje kan innførast i Noreg
utan justeringar. Nett derfor er det eit hovudpoeng i forslaget
at det må greiast ut korleis ei slik ordning kan innførast i Noreg,
og at denne utgreiinga må ta høgde for både geografi og økonomi.
Det er denne medlemen si klåre meining
at meir kunnskap om korleis me kan sikra betre tilgang på utstyr
i grunnskulen, berre vil vera eit gode.
På denne bakgrunnen fremjar denne
medlemen følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa setja
i gang ei utgreiing av korleis ei liknande utlånsordning for undervisningsmateriell
i grunnskulen som ordninga danske CFU tilbyr, kan innførast i Noreg,
med omsyn til økonomiske konsekvensar, geografiske utfordringar
og lokalisering.»