Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, lederen Sverre Myrli, Siri
Gåsemyr Staalesen og Terje Sørvik, fra Høyre, Mudassar Kapur og
Anne Kristine Linnestad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Kathrine
Kleveland, fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen og Erlend
Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og
fra Rødt, Tobias Drevland Lund, viser til Representantforslag
30 S (2024–2025) fra stortingsrepresentantene Kirsti Bergstø, Kari
Elisabeth Kaski og Birgit Oline Kjerstad om å ta alle boliger i
bruk.
Komiteen viser til
at det fremmes ti ulike forslag i representantforslaget. Komiteen viser videre til at det har
blitt gjennomført en skriftlig høring i saken, og at det kom inn
fem høringssvar.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet vil påpeke at leiemarkedet utgjør en viktig
del av det norske boligmarkedet. Leiemarkedet skal være trygt og
forutsigbart. Økt press på leiemarkedet, med få ledige leieboliger
og sterk økning i leia, gjør at det trengs en aktiv politikk for
leiemarkedet. Leiemarkedet har fått for liten oppmerksomhet i lange
tider. Derfor lanserte Arbeiderpartiet og Senterpartiet i regjering
nye mål og tiltak for å fornye leiemarkedet i Meld. St. 13 (2023–2024)
Bustadmeldinga.
Disse medlemmer vil
understreke at Arbeiderpartiet tar utfordringene med hyblifisering
på største alvor. Disse medlemmer er
opptatt av gode, trygge nabolag der folk kjenner hverandre og tar
vare på uteområdene i fellesskap. Derfor er det viktig for Arbeiderpartiet
at flere skal eie egen bolig. Boliger er til å bo i, ikke til å
investere i.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen skal legge frem en ny husleielov, og at den har
forbedret bostøtteordningen og reduserer tallet på konflikter gjennom
et effektivt og kompetent husleietvistutvalg. Nok utleieboliger
er en forutsetning for gode og stabile boforhold. Regjeringen har
dessuten økt tilskudd til bygging av studentboliger. Ved å bygge
flere studentboliger frigjøres utleieboliger i det ordinære leiemarkedet
og dermed dempes presset i utleiemarkedet. Gjennom boligdugnaden.no
legges det til rette for at flere private skal leie ut. Lånerammen
til Husbanken er utvidet, slik at flere utleieprosjekt kan få lån.
Det foreslås endringer i ordninga for husbanklån til utleieboliger
slik at den blir mer treffsikker. Forskingssenteret BOVEL har fått
i oppgave å ha leiemarkedet som et av sine satsingsområder. Disse medlemmer viser dessuten til at
Husbanken har fått nytt mandat med et nasjonalansvar og fagrolle for
leiemarkedet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at utfordringene med boligmangel og høye
eie- og leiepriser først og fremst løses ved å regulere og bygge
flere boliger. Disse medlemmer viser
for øvrig til egne merknader og forslag i arbeidet med Meld. St.
13 (2023–2024), jf. Innst. 327 S (2023–2024).
Komiteens medlemmer
fra Senterpartiet støtter ikke å innføre en nasjonal boligplikt,
og viser til at kommunene i dag kan innføre forskrift om konsesjonsplikt
dersom det er nødvendig for å hindre at hus blir brukt til hytter.
Disse medlemmer ønsker
ikke å innføre mer byråkrati, noe flere av forslagene i dette representantforslaget
vil føre til. Disse medlemmer vil heller ikke
utvide bruken av ekspropriasjon, og vil understreke at ekspropriasjon
er et stort inngrep i den private eiendomsretten.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til at Sosialistisk Venstreparti
ikke har tatt stilling til nasjonal boplikt, men at partiet ønsker
å utrede fordeler og ulemper med en slik ordning, og at Norge i
den forbindelse ser til andre land for om mulig å finne bedre løsninger
enn i dag på regulering av boligsektoren. Dette
medlem viser til at Norge har et av de mest liberaliserte
boligmarkedene i Europa. Dette medlem er
enig i at ekspropriasjon er inngripende, og at frivillige salg og
avtaler selvsagt bør være prøvd før kommunen går til ekspropriasjon.
Men dette medlem mener at i en situasjon
med mangel på boliger, og der bygninger står tomme og forfaller,
er det i alles interesse å gjennomføre ekspropriasjon av en eiendom
som kan bli bolig for innbyggerne i lokalsamfunnet. Dette medlem viser til at ekspropriasjon
er sterkt regulert med strenge krav til samfunnsnytte, og grunneieres
rett til erstatning er ivaretatt av loven. Dette
medlem viser til at lov om oreigning av fast eigedom (oreigningslova)
har en liste på 55 formål som kan hjemle ekspropriasjon. Dette medlem mener at å skaffe mennesker
bolig er så grunnleggende at formålet burde være tydeligere presisert
i oreigningslova, slik at det ikke er tvil om hjemmel i saker der
kommunen mener det er nødvendig ekspropriere eiendom for å oppfylle oppdraget
med å skaffe nok boliger til alle.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at forslagene som ligger i representantforslaget,
vil føre til strengere reguleringer som vil virke begrensende på
boliginvesteringer og svekke boligforsyningen. Disse
medlemmer mener at nye rådighetsbegrensninger i eiendomsretten
som Sosialistisk Venstreparti tar til orde for, vil gjøre det mindre
attraktivt å bygge, eie og forvalte boligeiendom. Disse medlemmer mener
også forslagene vil føre til at det blir mindre attraktivt å leie
ut, og kan føre til at mange utleiere slutter å leie ut. Ytterligere
regulering på korttidsutleie ved muligheten for lokale forbud vil
være en stor inngripen i den private eiendomsretten. Disse medlemmer viser til at en nasjonal
boplikt vil føre til en streng innskrenkelse av den private eiendomsretten. Disse medlemmer er opptatt av å få gjennomført en
boligpolitikk som bidrar til at det bygges flere boliger, slik at
flere får muligheten til å komme seg inn på boligmarkedet. Disse medlemmer er videre opptatt av
flere forenklinger og færre krav innenfor plan og bygg for å sikre
billigere boliger, slik at flere kan eie en bolig. Disse
medlemmer viser videre til Dokument 8:239 S (2022–2023), jf.
Innst. 109 S (2023–2024), hvor Fremskrittspartiet har fremmet en
rekke forslag for en bedre politikk for anskaffelse, bytte og eie
av bolig.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt er enig i at en kan
se på forenklinger i regelverket, men er ikke enig i at deregulering
og det å fire på tekniske krav er løsningen for å få kontroll på
prisene. Det er betalingsviljen og betalingsevnen som setter prisene
i et deregulert boligmarked, ikke byggekostnadene alene. Tekniske
krav og krav til planlegging er der for å sikre bokvalitet, ta vare
på sikkerheten og beskytte miljøet. Disse
medlemmer mener det ville bli kaos og flere dyre konflikter
hvis alle eiendomsutviklere skulle kunne gjøre som de ville. Disse medlemmer viser til nettsiden boligeiere.no, som
opplyser at det er et stort problem med feil og mangler i nybygg.
Mange huseiere får store ekstrakostnader på grunn av at regler ikke
er etterlevd. Gjerdrum-raset og flomhendelsen «Hans» er dessuten
en påminning om at det er viktig at vi har regler for å ivareta grunnleggende
sikkerhet for innbyggerne i forbindelse med boligbygging. Disse medlemmer viser til at det er selvkostprinsippet
som gjelder for byggesaker i kommunene, og mener det er viktig med
forbedringer, samarbeid og effektivisering i planprosesser. Disse medlemmer mener god planlegging
er halve jobben, og at det kan bli svært kostbart å ikke bruke nok
ressurser på planarbeid i kommunenes rolle med å ivareta innbyggernes
overordnede interesser i forbindelse med bygging av boliger.
Disse medlemmer viser
til at generell dyrtid, økte renter og økte kostnader på byggevarer
og energi har gitt nesten full stans i boligbyggingen i Norge. Disse medlemmer viser til at eierlinja
har stått sterkt i norsk boligpolitikk helt siden etterkrigstiden.
En totalt deregulert boligsektor, sammen med gunstige skatteordninger
for eiere det meste av tiden, har gjort det til tider svært lønnsomt
å investere i eiendom. Dette har ført til høyere boligprisvekst
enn lønnsvekst i Norge, noe som har gjort det vanskeligere og vanskeligere
også for personer med fast jobb og inntekt å ha råd til å kjøpe
bolig. Allerede i 2021 uttalte økonomiprofessor Ola Grytten til
NRK at flere stanger i lånetaket (nrk.no 6. februar 2021).
Disse medlemmer viser
til LOs høringsinnspill og at halvparten av de som leier bolig i
Norge, ca. 500 000, er lavinntektshusholdninger som er langtidsleiere. Disse medlemmer viser til at leieboerforeningen
merker kraftig vekst i antall medlemmer og mener det er et tegn
på at leietakerne i Norge sliter i et presset boligmarked. Disse medlemmer viser til at til tross
for at andelen husholdninger som leier bolig, øker, så mangler det
en definisjon av hva som er tomme boliger, samt god statistikk over
leiemarkedet og leieforhold. Det manglende tallgrunnlaget skaper
et dårlig utgangspunkt for å gjennomføre gode grep for å utvikle
ny boligpolitikk for å løse en boligsektor i krise. Dette skaper
et rom for useriøse aktører til å tjene gode penger på desperate
boligsøkere, gjerne unge med lav inntekt og mennesker i krise.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
innføre et eget utleieregister for utleieboliger, hvor det oppgis
leieforhold som kontraktlengde og leiepris.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag som etablerer en juridisk definisjon av begrepet ‘ubebodde boliger’.»
Disse medlemmer viser
til at Kommunal- og distriktsdepartementet oppgir at det står om
lag 125 000 boliger tomme i Norge, og i en artikkel i Aftenposten
29. april 2023 er det opplyst at det står over 500 kommunale boliger
tomme i Oslo, og at det er et stort behov for oppgradering av disse
for å gjøre dem beboelige. Disse medlemmer mener
at det i en tid hvor det er sterkt press i leiemarkedet og full
stans i boligbyggingen, er viktig å både få bedre oversikt over
kommunale boliger og andre boliger som står tomme, få på plass tiltak
som kan stimulere til å få rustet opp disse boligene så de kan leies
ut, og utvikle en ikke-kommersiell boligsektor som sikrer stabilitet
for leietakerne.
Disse medlemmer viser
til SSBs oversikt publisert 13. september 2023, som viser at 13
pst. av boliger i Norge som er eid av privatpersoner, er sekundærboliger. Oversikten
viser at cirka 257 800 sekundærboliger er eid av eldre formuende.
Oversikten viser også at mange av disse eierne, over 11 000, er
personer som enten er døde eller bosatt utenfor Norge. Samtidig
viser statistikken at antall bosatte personer i aldersgruppen 17–24
år og 25–34 år har gått ned fra 2010 til 2021. Personer som er 67
år og eldre med minst ett eierforhold i sekundærbolig, økte med
hele 62 pst. i samme periode. De som eier flest sekundærboliger
i Norge, er i aldersgruppen 45–54 år og 55–66 år. Eierskap i sekundærbolig
i disse aldersgruppene økte med henholdsvis 23 og 26 pst. i perioden
2010–2021.
Disse medlemmer viser
til at en rapport fra Samfunnsøkonomisk analyse (Dagens Næringsliv 8. august
2024) viser at økt skattlegging av sekundærboliger, renteøkning
og økte kostnader med å eie har ført til færre sekundærboliger i
Oslo.
Disse medlemmer mener
at dette viser at økt skattlegging av sekundærboliger gjør at stadig
flere boliger blir tilgjengelige som primærboliger, og dermed støtter
opp under eierlinja.
Disse medlemmer viser
til Aftenpostens artikkel 30. november 2023 «Boligmarkedet i Oslo
er ikke for alle», som fastslår at bare 67 pst. av de som bor i
Oslo, eier sin egen bolig, og i bydelen St. Hanshaugen er andelen
så lav som 45 pst. 51 000 personer eier sekundærbolig i Oslo, og
en god del eier opptil fire boliger. Omfanget av «hytter i byen»
og «hotellifisering» i Oslo sentrum har økt i perioden 2010–2021. Disse medlemmer viser til en rekke medieoppslag
om tomme boliger både i privat og offentlig eie. Hvor mange boliger
som står tomme det meste av året, er det ingen som vet.
Disse medlemmer viser
til Senter for bolig- og velferdsforskning (BOVEL) sin forskning
som dokumenterer at leieboere har færre muligheter enn boligeiere
til å tilpasse privatøkonomien i tider med prisstigning, og at flere
må nedjustere forbruket av mat og strøm for å finansiere økte boutgifter.
Leietakere går glipp av skattefordeler og har heller ikke mulighet
til å refinansiere lån (NOVA, 11. desember 2023).
Disse medlemmer mener
at det er nødvendig å gjøre flere grep for å sørge for å forhindre
økte leiepriser og tilrettelegge for flere tilgjengelige trygge
og rimelige hjem for folk med lav og vanlig inntekt på leiemarkedet.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
omfanget av ubebodde boliger og boliger som står tomme mer enn ni
måneder i året i Oslo, Tromsø, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand,
og komme tilbake til Stortinget på egnet måte innen utgangen av
vårsesjonen 2025.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
og komme med forslag til hvordan Airbnb og andre plattformselskap skal
sørge for innberetning til staten av inntekter fra korttidsutleie.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
fordeler og ulemper ved å innføre nasjonal lovgivning rundt boplikt,
tilsvarende det danske regelverket om bopælsplikt, hvor det stilles
krav om at boligen er bebodd minst 180 dager i året.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
og foreslå lovendringer for å utvide tidsbestemmelsene på korttidsutleie
til å gjelde selveide boliger som ikke er del av et sameie.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
og foreslå lovendringer som åpner for at kommuner kan forby dags- og
korttidsutleie av boliger ut over 60 dager i løpet av et år i områder
med press på langtidsleiemarkedet.»
«Stortinget ber regjeringen gjennomgå
og fremme nødvendige lovforslag som sikrer at boligeiere ikke kan omgå
begrensninger i regelverket for korttidsutleie.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å utvide kommunenes adgang til å ekspropriere bygninger som
står tomme og forfaller.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
og vurdere endringer i Husbankens tilskuddsordninger og lånerammer
til oppgradering av kommunale boliger, med mål om å få ned andelen
tomme kommunale boliger. Forslag om innretningen av nye ordninger
skal fremmes i forbindelse med statsbudsjettet for 2026.»
Disse medlemmer viser
til kommunal- og forvaltningskomiteens behandling av Meld. St. 13
(2023–2024), jf. Innst. 327 S (2023–2024), også kjent som bustadmeldinga.
En rekke gode forslag og tanker i selve meldingen ble ikke fulgt
opp i stortingsbehandlingen, og ingen forslag fikk flertall da Stortinget
behandlet meldingen.
Disse medlemmer vil
videre vise til behandlingen av Rødts representantforslag Dokument
8:6 S (2024–2025), jf. Innst. 124 S (2024–2025), som omhandler flere
av de samme forholdene som tas opp i representantforslaget som nå
er til behandling. Disse medlemmer understreker
at det haster å gjøre noe med situasjonen i leiemarkedet, og peker
nok en gang på at boliger som står tomme og/eller primært benyttes til
korttidsutleie, utgjør en form for skjult boligreserve. Å finne
mekanismer og insentiver som kan flytte disse over i det ordinære
eie- og leiemarkedet, vil bidra til å dempe presset i boligsektoren
som helhet.
Komiteens medlem
fra Rødt vil særlig vise til de 38 forslagene i Innst. 327
S (2023–2024) som Rødt var med på å fremme, som i sum vesentlig
ville endret det norske boligmarkedet til det bedre for folk flest.