Justis- og beredskapsdepartementet legger i
Prop. 32 L (2024–2025) frem forslag til endringer i lov 15. mai 2008
nr. 35 om utlendingers adgang til riket og deres opphold her (utlendingsloven).
Det foreslås tilpasninger i utlendingsloven for å legge til rette
for at utlendinger med ulovlig opphold effektivt forlater Norge
og resten av Schengen- og EU-området samt om nødvendig hindres i
å reise tilbake igjen, i etterkant av nye EU-forordninger om Schengen
informasjonssystem (SIS).
SIS er en database for informasjonsutveksling
mellom medlemslandene i Schengen-samarbeidet. Myndighetene i de
ulike medlemslandene registrerer meldinger i SIS innenfor ulike
samarbeidsområder, med opplysninger om personer og gjenstander.
Når et medlemsland registrerer en melding i SIS, blir meldingen
automatisk søkbar også for de øvrige medlemslandene. SIS er et av
de viktigste kompenserende tiltakene for opphevelsen av den indre
grensekontrollen på Schengen-området, og skal bidra til et tryggere
Europa.
Tilpasningene i utlendingsloven går i hovedsak
ut på følgende:
-
Innføring av en ny
bestemmelse som synliggjør registreringsplikten i SIS på utlendingsfeltet,
og gir uttrykk for hvilke utlendingsrettslige vedtak som utløser
den, i § 90 f.
-
Lovfesting av skillet mellom vedtak som
pålegger en utreiseplikt fra riket, og vedtak som pålegger en utreiseplikt
fra Schengen- og EU-området (inkludert Norge), i § 90 om utreiseplikt.
Det foreslås også lovfestet i bestemmelsen hvilket land utreise
skal skje til etter returdirektivet artikkel 3 nr. 3, dersom utreiseplikten
gjelder Schengen- og EU-området.
-
Oppstykking av bestemmelsen om iverksetting
av vedtak i nåværende § 90, av pedagogiske hensyn. Reglene som hører
mest naturlig sammen, samles i egne paragrafer, henholdsvis i § 90
a om utreisefrist, § 90 c om tidspunktet for iverksetting av vedtak, § 90
d om instruksjonsadgang om utsatt iverksetting, og § 90 e om uttransportering.
-
Innføring av en særbestemmelse om utreiseplikt
og utreisefrist for tredjelandsborgere med lovlig opphold i et Schengen-
eller EU-medlemsland, som synliggjør innholdet i returdirektivet
artikkel 6 nr. 2, i § 90 b.
-
Lovfesting av skillet mellom utvisningsvedtak
som innebærer et fremtidig innreiseforbud til riket, og utvisningsvedtak
som innebærer et fremtidig innreiseforbud til Schengen- og EU-området
(inkludert Norge), i § 71 om utvisningens virkning og varighet. Gjeldende
praksis om tidspunktet innreiseforbudet begynner å løpe, foreslås
også lovfestet i bestemmelsen.
-
Endring i bestemmelsen om straff for brudd
på innreiseforbud i § 108 tredje ledd bokstav e. Endringen innebærer
at det i tilfeller hvor utlendingen er utvist for brudd på utlendingsloven
og ikke for ilagt straff for andre forhold, skal igangsettes prosedyrer
for retur fra Schengen- og EU-området ved brudd på innreiseforbudet,
fremfor at utlendingen ilegges fengselsstraff i Norge, også i tilfeller
hvor utlendingen har oppholdstillatelse i et Schengen- eller EU-medlemsland.
Lovforslaget innebærer klargjøringer
som vil bidra til at utlendinger med ulovlig opphold effektivt forlater Norge
og resten av Schengen- og EU-området, samt om nødvendig hindres
i å vende tilbake, i etterkant av nye EU-forordninger om SIS.
Forslaget innebærer i all hovedsak at regler
som allerede gjelder, synliggjøres i utlendingsregelverket av informasjonshensyn.
Det forventes ikke at endringene som er direkte knyttet til SIS,
vil innebære vesentlige økonomiske og administrative konsekvenser
som ikke allerede er hensyntatt i programmet for implementeringen
av SIS i Utlendingsdirektoratet og Politidirektoratet.