1. Innledning

1.1 Proposisjonens hovedinnhold

I proposisjonen fremmes forslag til endringer i lov 4. juni 1993 nr. 58 om allmenngjøring av tariffavtaler m.v. (allmenngjøringsloven). Forslaget innebærer at loven gjøres gjeldende på Svalbard.

Det vises til proposisjonens kapittel 2, der gjeldende rett og bakgrunnen for forslaget er detaljert redegjort for, herunder:

  • Om Svalbard og lokalsamfunnene

  • Svalbardpolitikken

  • Utvikling i lokalsamfunn, nærings- og arbeidsliv

  • Kontroll- og tilsynsvirksomhet på Svalbard

  • Behovet for å gjøre flere lover gjeldende på Svalbard

Forslag til endringer i allmenngjøringsloven § 2 nr. 4 og ny forskrift om anvendelse av ferieloven på Svalbard i medhold av ferieloven § 2 nr. 3 har vært på høring.

1.2 Forslaget om å gjøre allmenngjøringsloven gjeldende på Svalbard

1.2.1 Departementets forslag

Det foreslås å gjøre allmenngjøringsloven og ferieloven gjeldende på Svalbard. I samsvar med norsk lovgivningspraksis på Svalbard foreslås det at loven gjøres gjeldende på hele øygruppen. Ferieloven er blitt gjort gjeldende på Svalbard gjennom ny forskrift 26. november 2021 nr. 3291 om anvendelse av ferieloven på Svalbard, som trådte i kraft 1. januar 2022. Denne endringen omtales derfor ikke i proposisjonen.

Å gjøre allmenngjøringsloven gjeldende på Svalbard vil medføre at flere ansatte på Svalbard sikres visse grunnvilkår. På denne måten legges det til rette for trygge og stabile arbeidsvilkår for de ansatte. Dette vil både styrke den enkeltes rettigheter i arbeidslivet og gi grunnlag for et velfungerende og seriøst arbeidsliv med konkurranse på like vilkår.

Kompetansen til å fatte vedtak om allmenngjøring er lagt til Tariffnemnda, jf. allmenngjøringsloven § 5. Hvorvidt det er grunnlag for allmenngjøring i en gitt bransje eller på et nærmere angitt geografisk sted, beror dessuten på en konkret vurdering av om vilkårene i allmenngjøringsloven § 5 er oppfylt. Allmenngjøringsforskriftene som er vedtatt med hjemmel i dagens allmenngjøringslov, gjelder derfor ikke automatisk for øygruppen fra det tidspunktet allmenngjøringsloven trer i kraft på Svalbard.

Det legges til grunn at forskrifter om allmenngjøring av de enkelte tariffavtalene på Svalbard vurderes opp mot Svalbardtraktatens bestemmelser om likebehandling.

Direktoratet for Arbeidstilsynet har gitt uttrykk for at det kan bli utfordrende å følge opp etterlevelsen av allmenngjøringsforskriftene i Barentsburg. Arbeidstilsynets erfaring fra tilsyn på Svalbard er at virksomhetene som opererer i Barentsburg, i all hovedsak hører hjemme i Russland og Ukraina, og at disse per i dag også betaler sine ansatte lønn etter russisk og ukrainsk målestokk.

I samsvar med norsk lovgivningspraksis på Svalbard foreslås det at loven gjøres gjeldende på hele øygruppen, inkludert Barentsburg og Pyramiden. Regjeringen vil imidlertid foreta en nærmere vurdering av om ikrafttredelsen av loven bør utsettes for deler av øygruppen.

1.3 Økonomiske og administrative konsekvenser

Innføring av allmenngjøringsloven og en eventuell anvendelse av tilhørende forskrifter på Svalbard vil medføre økte lønnsutgifter for virksomheter som betaler lavere lønn enn det som er fastsatt i allmenngjøringsforskriftene. Virksomheter som setter ut oppdrag, er også pålagt bestemte plikter gjennom allmenngjøringsregelverket og kan få økte utgifter på grunn av den foreslåtte endringen.

Endringen vil ikke medføre økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning for Tariffnemnda.

Arbeidstilsynet fører allerede tilsyn med arbeidsmiljøloven på Svalbard, og tilsyn med allmenngjøringsloven og -forskriftene forutsettes, på samme måte som på fastlandet, å være en del av etatens ordinære tilsynsvirksomhet.

Eventuelle merutgifter dekkes innenfor gjeldende budsjettrammer.