Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag om fritt valg av kjøretøy og kjøretøyberedskap

Dette dokument

Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

I dokumentet fremmes følgende forslag:

  • «1. Stortinget ber regjeringen legge til rette for fortsatt nysalg av bensin-, diesel- og hybridbiler også etter 2025.

  • 2. Stortinget ber regjeringen oppheve forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse til veitransport.

  • 3. Stortinget ber regjeringen stille beredskapskrav til fylkeskommunene ved tilretteleggingen av kollektivtransporten, for blant annet å unngå bestemmelser om teknologimonopol for drosjevirksomhet.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslagene.

Sakens dokumenter er tilgjengelige på sakssiden på stortinget.no.

Komiteens behandling

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård har uttalt seg til forslaget i brev av 23. desember 2024. Brevet følger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Representantforslag 8:31 S (2024–2025) fra stortingsrepresentantene Frank Edvard Sve, Morten Stordalen, Silje Hjemdal, Dagfinn Henrik Olsen, Hans Andreas Limi og Marius Arion Nilsen om fritt valg av kjøretøy og kjøretøyberedskap.

Komiteen viser videre til statsrådens svarbrev av 23. desember 2024. I brevet vises det til at forslagene ble sendt til Statens vegvesen den 6. desember 2024 for vurdering.

Komiteen merker seg at forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse til veitransport har et avgrenset virkeområde. Forskriften omfatter ikke kjøretøy som hovedsakelig er bygget for Forsvaret. Forskriften gjelder heller ikke for kjøretøy til Sivilforsvaret, tolletaten, brannvesen og politi. Det er også andre unntak, deriblant kjøretøy til personer med nedsatt funksjonsevne.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, viser til statsrådens svarbrev av 23. desember 2024 og vil understreke at overgang til nullutslippstransport er et helt sentralt tiltak for å kutte klimagassutslipp. Flertallet viser også til at det ikke foreligger noe forslag om å forby fossildrevne biler etter 2025.

Flertallet viser til at forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse til veitransport er viktig for å fremme nullutslippsløsninger i veitransporten. Forskriften inneholder også en avgrensning ved at kjøretøy som hovedsakelig er bygget for Forsvaret, Sivilforsvaret, tolletaten, brannvesen, ambulanse og politi, er unntatt.

Flertallet viser også til at forslag 2 i representantforslaget er nøyaktig og ordrett likelydende med forslag som Fremskrittspartiet fremmet i januar 2024 – Dokument 8:73 S (2023–2024). Forslaget fikk kun Fremskrittspartiets stemmer både ved komitébehandling og stortingsbehandling. Ved komitébehandlingen av forslaget uttrykte flertallet i Innst. 245 S (2023–2024):

«Det offentlige må ta en lederposisjon hvis man skal greie å omstille transportsektoren, og flertallet mener derfor at forskriften bør stå slik den er i sin nåværende form.»

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Sosialistisk Venstreparti, mener adgangen fylkeskommunen har til å stille miljøkrav, er et viktig virkemiddel for å fremme omstilling og kutte utslipp i transportsektoren i tråd med vedtatte mål. Dette flertallet vil påpeke at lokale miljøkrav ikke bare handler om utslippsreduksjoner, men også er et viktig virkemiddel i arbeidet med å bedre luftkvaliteten i byene. Dette flertallet viser for øvrig til statsrådens svarbrev, hvor det påpekes at fylkeskommunen har anledning til å legge vekt på hensynet til beredskap i utformingen av miljøkrav og kollektivtransporten, og ser ikke behov for ytterligere statlige krav.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til statsrådens svarbrev av 23. desember 2024, der det bekreftes at det vil være tillatt med forskjellige drivlinjer i nybilmarkedet også i tiden som kommer. Disse medlemmer mener imidlertid at regjeringens kraftige avgiftsøkninger for bensin-, diesel- og hybridbiler har mange likhetstrekk med en forbudsregulering. Bilmodeller som tidligere var et godt alternativ for mange bilkjøpere, prises nå politisk ut av markedet og begrenser folks frihet og valgmuligheter. Disse medlemmer vil her vise til at særlig ladbare biler har fått ekstreme avgiftsøkninger i denne regjeringens virketid. Dette er en uansvarlig avgiftspolitikk som bidrar til et nybilmarked preget av teknologimonopol og forhindrer en sunn konkurranse mellom drivlinjer der alle kan ha sine fordeler fra et forbrukerperspektiv. Regjeringens avgiftspolitikk gjør det norske nybilmarkedet fattigere og tvinger mange bilkjøpere til bruktmarkedet dersom man ikke kan akseptere dagens elbilers bruksbegrensninger når det gjelder rekkevidde og ladetid. Disse medlemmer mener at folk selv skal ha frihet til å velge kjøretøy og drivlinje etter eget behov, og at dette ikke skal bestemmes av politikere og byråkrater.

Disse medlemmer viser til at den sikkerhetspolitiske situasjonen gjør at det nå er mer oppmerksomhet rundt samfunnets beredskap. Regjeringen har denne sesjonen lagt frem Meld. St. 9 (2024–2025) Totalberedskapsmeldingen. Disse medlemmer mener at en mangel i meldingen er sviktende omtale av kjøretøyberedskap. Det er eksempelvis umulig å evakuere befolkning med tog og buss på strøm når strømnettet er slått ut. Regjeringen gjennomfører en ukritisk elektrifisering av den norske transportsektoren, og disse medlemmer mener det er manglende oppmerksomhet rundt negative utslag av et teknologimonopol. Innskrenket forbrukerfrihet, og beredskapselementet knyttet til å ha flere drivlinjer må hensyntas. Disse medlemmer mener at Forsvarets rekvisisjonsordning for blant annet kjøretøy er et praktisk eksempel på denne problemstillingen. Av 14 000 kjøretøy som nå blir rekvirert, er så godt som alle bensin-, diesel- eller hybridkjøretøy. Disse medlemmer mener det er grunn til å tro at dersom 2025-målsettingen om teknologimonopol får fortsette, kan det over tid bli vanskelig å finne kjøretøy med en drivlinje som er brukbare ved beredskapsbehov.

Disse medlemmer mener dette også gjør at de problematiske sidene ved forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse har fornyet interesse. Disse medlemmer har merket seg statsrådens svarbrev, der det fremkommer at kjøretøy bygget eksempelvis for Forsvaret, politi og brannvesen, ikke omfattes av kravene. Disse medlemmer mener imidlertid at kjøretøy som skal brukes eksempelvis til vann- og avløpstjenester og helse- og omsorgstjenester, også dekker tjenester som er del av samfunnets beredskap. Disse medlemmer mener at når hovedhensynet er å styrke samfunnets beredskap, så må bestemmelser som kan ha motsatt effekt, vike. Disse medlemmer mener at tilsvarende må gjelde for lokale bestemmelser om teknologimonopol i kollektivtrafikken.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen legge til rette for fortsatt nysalg av bensin-, diesel- og hybridbiler også etter 2025.»

«Stortinget ber regjeringen oppheve forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse til veitransport.»

«Stortinget ber regjeringen stille beredskapskrav til fylkeskommunene ved tilretteleggingen av kollektivtransporten, for blant annet å unngå bestemmelser om teknologimonopol for drosjevirksomhet.»

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen legge til rette for fortsatt nysalg av bensin-, diesel- og hybridbiler også etter 2025.

Forslag 2

Stortinget ber regjeringen oppheve forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse til veitransport.

Forslag 3

Stortinget ber regjeringen stille beredskapskrav til fylkeskommunene ved tilretteleggingen av kollektivtransporten, for blant annet å unngå bestemmelser om teknologimonopol for drosjevirksomhet.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av medlemmene i komiteen fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Dokument 8:31 S (2024–2025) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Frank Edvard Sve, Morten Stordalen, Sylvi Listhaug, Silje Hjemdal, Dagfinn Henrik Olsen, Hans Andreas Limi og Marius Arion Nilsen om fritt valg av kjøretøy og kjøretøyberedskap – vedtas ikke.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 11. februar 2025

Sigbjørn Gjelsvik

Jone Blikra

leder

ordfører