Finansdepartementet legger i proposisjonen frem forslag
til endringer i forsikrings- og finansmarkedslovgivingen.
I proposisjonens kapittel 2 foreslår departementet endringer
i forsikringsvirksomhetsloven, skatteforvaltningsloven og AFP-tilskottsloven.
Skatteetaten, Arbeids- og velferdsetaten, Fellesordningen for AFP
i privat sektor og nåværende og tidligere arbeidsgivere skal etter
forslaget få en plikt til å gi kommunale pensjonsleverandører opplysninger
disse trenger for å behandle søknader om ny avtalefestet pensjon
(AFP) i offentlig sektor, jf. punkt 2.2 i proposisjonen. For kontrollformål foreslås
det også at arbeidsgivere med kommunal tjenestepensjon får en plikt
til å rapportere hvilken pensjonsinnretning de har i skattemeldingen
for arbeidsgiveravgift. Forslagene har bakgrunn i innføringen av
ny AFP i offentlig sektor fra 1. januar 2025.
I punkt 2.3 i proposisjonen foreslås det at
Arbeids- og velferdsetaten skal gi opplysninger til kommunale pensjonsleverandører
til bruk for leverandørenes veiledning av sine medlemmer om forventet
fremtidig pensjon fra pensjonsordningen. Videre foreslås det at kommunale
pensjonsleverandører får en hjemmel til på nærmere angitte vilkår
å treffe automatiserte avgjørelser, jf. proposisjonen punkt 2.4.
Forslagene har som formål å bidra til mer effektiv saksbehandling
hos de kommunale pensjonsleverandørene.
Det foreslås også at det ikke lenger skal stilles
krav til at premien i skadeforsikring skal beregnes for en bestemt
tidsperiode, og å oppheve dagens maksimale bindingstid på forsikringspremien,
som er på fire år, jf. kapittel 3 i proposisjonen.
I kapittel 4 i proposisjonen foreslår departementet endringer
i verdipapirhandelloven, verdipapirfondloven og lov om alternative
investeringsfond (AIF-loven). Endringene skal sikre en forsvarlig
avvikling av konsesjonspliktig virksomhet når tillatelsen er kalt
tilbake, og slik bedre investorvernet. Det foreslås å klargjøre
at foretak som har fått tilbakekalt tillatelsen til å drive med investeringsvirksomhet,
fondsforvaltning eller forvaltning av alternative investeringsfond
må avvikle den konsesjonspliktige virksomheten, jf. punkt 4.4. Videre foreslås
det å klargjøre at Finanstilsynet fører tilsyn med foretak under
avvikling av konsesjonspliktig virksomhet og kan gi pålegg om hvordan
den konsesjonspliktige virksomheten skal avvikles, jf. proposisjonen
punkt 4.5. Departementet foreslår dessuten at det inntas en bestemmelse
i AIF-loven om at overføring av forvaltningen av et fond til en
annen forvalter forutsetter tillatelse fra Finanstilsynet, jf. punkt
4.6 i proposisjonen. I punkt 4.7 foreslås det at Finanstilsynet
skal få en hjemmel til å, på nærmere vilkår, oppnevne en administrator
til å sikre en forsvarlig avvikling av den konsesjonspliktige virksomheten.
Proposisjonens kapittel 5 inneholder forslag
til presiseringer i verdipapirhandelloven. Endringene foreslås for
å sikre korrekt gjennomføring av Europaparlaments- og rådsdirektiv
2014/65/EU av 15. mai 2014 om markeder for finansielle instrumenter
og om endring av direktiv 2002/92/EF og direktiv 2011/61/EU Verdipapirmarkedsdirektivet
2014 (MiFID II). Endringene er presiseringer, rettelser og tekniske
tilpasninger, og innebærer ingen realitetsendringer.