Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik
Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra
Høyre, Jan Tore Sanner, Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde,
fra Senterpartiet, Aleksander Øren Heen, Gro-Anita Mykjåland og
Hans Inge Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Marius
Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, fra
Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, viser til Representantforslag 8:153 S (2023–2024)
der det fremmes en rekke forslag som omhandler å fremme innkjøp,
bruk og reparasjon av elbiler med lav miljøbelastning i hele livsløpet.
Komiteen viser til
at Stortinget ved behandlingen av Nasjonal transportplan (2018–2019),
Innst. 460 S (2016–2017), jf. Meld. St. 33 (2016–2017), sluttet
seg til målet om at alle nye personbiler, lette varebiler og nye bybusser
skal være nullutslippskjøretøy innen 2025.
Komiteen viser til
at Stortinget har vedtatt flere klimamål hvor formålet er at man
nasjonalt skal oppnå landets klimamål og Norges internasjonale klimaforpliktelser.
En omstilling til nullutslippsløsninger i kjøretøy er ett av dem.
Komiteen viser til
at man i dag bruker naturressursene mye raskere enn naturen klarer
å erstatte dem. I en sirkulær økonomi må ressursene brukes om igjen,
og produktene må utformes slik at de varer så lenge som mulig og
kan repareres, oppgraderes og i større grad brukes om igjen. I en
sirkulær økonomi er det også et mål at minst mulig av ressursene
ender som avfall. Komiteen viser til
Skatteutvalgets utredning (NOU 2022: 20 Et helhetlig skattesystem)
som framhever at sirkulær økonomi fremdeles er et relativt nytt
felt innenfor økonomifaget. Skatteutvalget mener det er et stort
kunnskapsbehov og anbefaler at det gjennomføres en bred utredning
av tiltak for å fremme sirkulære aktiviteter og at tiltak på skatte-
og avgiftssiden bør vurderes opp mot andre tiltak, herunder direkte
reguleringer og informasjonstiltak. Også Klimautvalget (NOU 2023:
25 Omstilling til lavutslipp – Veivalg for klimapolitikken mot 2050)
peker på at all politikk fremover må ta utgangspunkt i at alle ressurser
er knappe.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser til at regjeringen
har satt ned en ekspertgruppe som skal se på tiltak som kan bidra
til bedre utnyttelse av fornybare og ikke-fornybare ressurser, bærekraftig
produksjon og forbruk og økt verdiskapning. Ekspertgruppen skal
gjøre en helhetlig utredning av virkemidler som kan fremme sirkulære
aktiviteter som gir bedre utnyttelse av fornybare og ikke-fornybare ressurser,
bærekraftig produksjon og forbruk og økt verdiskaping innenfor alle
sektorer. Det innebærer å identifisere hvilke virkemidler som er
samfunnsøkonomisk lønnsomme og med bakgrunn i dette foreslå eventuelle endringer
i dagens virkemiddelbruk (regulatoriske, økonomiske og informative).
Utredningen skal inkludere vurderinger av og eventuelle forslag
til endringer i skatte- og avgiftssystemet. Ekspertgruppen skal
levere en samlet rapport og anbefaling innen april 2025.
Komiteens medlemmer
fra Høyre støtter intensjonen bak forslaget om å fremme innkjøp,
bruk og reparasjon av elbiler med lav miljøbelastning i hele livsløpet. Disse medlemmer vil støtte forslag 3
fremmet i Dokument 8:153 S (2023–2024), men mener at de øvrige forslagene
bør vurderes i en større sammenheng. Det vises til behandlingen
av Dokument 8:176 S (2023–2024) om en reell handlingsplan for sirkulær
økonomi og Meld. St. 35 (2023–2024) Bærekraftig bruk og bevaring
av natur.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti har merket seg at det fra 1. januar
2024 ble innført et krav om at klima- og miljøhensyn skal vektes
med minst 30 pst. i offentlige anskaffelser. For at alle kommuner
over hele landet skal klare å stille miljøkrav og sikre at kontraktene
følges opp, er det behov for styrking av regional kompetanse og
kapasitet på miljøinnkjøp, slik for eksempel Klima Østfold har hatt
stor suksess med.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at kommuner og fylkeskommuner sikres tilgang på tilstrekkelig
kompetanse og kapasitet til å stille miljøkrav ved anskaffelser og
følge opp kontrakter, for eksempel ved å opprette en regional kompetanseordning
for miljøinnkjøp.»
Disse medlemmer viser
til at det i dag er hindringer mot å bruke brukte deler i reparasjon
av biler, spesielt i de fem første leveårene til en bil. Dette problemet fikk
stor oppmerksomhet etter programserien «Sløsesjokket» (NRK 2021),
som viste at mange nesten helt nye biler ble kondemnert fordi reparasjon
ikke lønte seg.
Disse medlemmer har
registrert at det inntil nylig har vært krav om bruk av helt nye
deler i reparasjon for å beholde nybilgarantien. Nye bildeler er
svært dyre, og konsekvensen av kravet om nye deler er at mange nesten
nye elbiler har blitt kondemnert i stedet for å bli reparert. Men
nybilgarantien er i endring, og noen forsikringsselskaper har nå
begynt å ta risikoen med å bevare nybilgarantien ved bruk av brukte
deler.
Disse medlemmer viser
til at det er satt i gang arbeid med mer systematisk kvalitetssikring
av brukte deler. Men det er viktig å videreutvikle bransjesamarbeidet,
særlig for batterier og andre større høyspenningskomponenter som
ombordladere, omformere og elmotorer, for å gjøre gjenbruk både
mulig og attraktivt. Det er behov for å sikre trygghet om reparerte
delers kvalitet for å sikre gjenbruk. Dette kan løses gjennom en
sertifiseringsordning med sertifisører som kan vurdere videre bruk
av brukte høyspenningskomponenter. Det trengs også en felles plattform
for omsetning av ødelagte og reparerte deler som sikrer transparens,
bygger et fungerende marked og kan rapportere på reduksjon av klimagassutslipp.
Disse medlemmer mener
det er viktig å få på plass et system for kvalitetssikring av brukte
og reparerte bildeler. Nye, dyre deler øker kostnaden på reparasjonen,
som igjen øker sjansen for miljøbelastende kondemnering av brukbare
biler.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
hvordan uavhengige sertifisører eller andre ordninger kan bidra
til trygg bruk av brukte (likeverdige) bildeler, inkludert gjenbruk av
batterier.»
Komiteen fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
potensialet i Norge for gjenbruk av kasserte elbilbatterier samt
økonomiske insentiver for at bedrifter eller husholdninger kan ta
slike batterier i bruk.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at den pågående utredningen om momsfritak for brukthandel og reparasjon
skal inkludere en vurdering av bilreparasjon og brukte (likeverdige)
bildeler.»
Komiteens
medlemmer fra Fremskrittspartiet støtter ønsket om mer gjenbruk
samt reparasjon. Gjenbruk og reparasjon spiller en sentral rolle
i arbeidet med å forlenge livsløpet til blant annet forbruksvarer,
samt arbeidet mot forsøpling. Disse medlemmer mener
det er positivt å oppfordre til reparasjon og gjenbruk der det er
både forsvarlig og mulig, men mener samtidig at statlige økonomiske
insentiver ikke er korrekt bruk av skattebetalernes penger. Det er
viktigere å sikre folk stabile og trygge økonomiske rammer, eksempelvis
gjennom skattelette, som vil gjøre det mulig for folk å kjøpe reparasjonstjenester.
Disse medlemmer har
tidligere uttrykt opposisjon mot målet om at nye personbiler samt
lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy fra 2025. Disse medlemmer påpeker at dette innebærer
en stor inngripen i manges liv og økonomi. Disse
medlemmer fastholder at det bør være færre og lavere avgifter
relatert til kjøp og bruk av bil, uavhengig av om bilen har forbrenningsmotor,
elektrisk motor eller brenselcelle. Et eksempel på dette er engangsavgiften
som disse medlemmer ønsker å redusere,
med mål om å fjerne helt.
Disse medlemmer viser
til forskriftsendringen om offentlige anskaffelser som trådte i
kraft 1. januar 2024. Nytt krav om at klima- og miljøhensyn skal
vektes 30 pst. vil innebære mer krevende anskaffelsesprosesser for
det offentlige og særlig for kommuner. Disse
medlemmer frykter at dette vil fortsette å medføre økte utgifter
for kommunal sektor, som allerede har store økonomiske utfordringer.
Videre mener disse medlemmer at krav
om EUs standard for livssyklusanalyse (LCA) i offentlige anskaffelser
vil medføre en enda tyngre bør å bære for kommuner, samt medføre
at flere skattekroner går til byråkratiske anskaffelsesprosesser
i stedet for til bedre tjenestetilbud.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Miljøpartiet De
Grønne viser til at Stortinget har sluttet seg til målet om
at alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy
i 2025. Å nå dette målet er, i likhet med mye annen klimapolitikk,
avgjørende for å nå Norges klimamål. Samtidig er det ikke bare ved
bruk, men også under produksjon, at utslippene fra personbiler oppstår.
Disse medlemmer har
merket seg at Norge har ledet an internasjonalt i omstillingen til
en utslippsfri personbilpark. Nå er det nødvendig at miljøperspektivet for
elbiler utvides til hele verdikjeden, med tiltak som også reduserer
utslipp fra produksjonsfasen, og som reduserer utslipp gjennom å
fremme reparasjon og gjenbruk og forlenge bilenes levetid.
Disse medlemmer viser
til at kollektivselskapet Ruter har vært en pådriver for å redusere
utslipp fra produksjonen av elektriske busser ved å stille krav
til anbudene om miljødokumentasjon fra produksjon. Hittil har det
vært dårlig tilgang på sammenlignbare data for utslipp fra produksjonen,
men EU innfører nå ny politikk som vil gjøre det lettere for innkjøpere
å sammenligne produksjonsutslipp framover. Det innføres obligatorisk CO2-sertifikat
for alle batterier fra 2025, med egne bestemmelser for batterier
i store og små kjøretøy og maskiner.
Disse medlemmer har
merket seg at det også innføres en felles livssyklusanalyse-standard
(LCA) for personbiler og lette varebiler som settes på markedet
i EU fra 2025, som blant annet vil vise bilenes produksjonsutslipp.
Standarden blir i første omgang frivillig å bruke, men den kan brukes
i anbudsprosesser, og den vil gjøre det mulig for innkjøpere å sammenligne
utslippstall og premiere produsenter med lave produksjonsutslipp.
Disse medlemmer viser
til at strenge miljøkrav i verdikjeden vil gi produsenter med lavere
utslipp fra produksjon og materialer en fordel i konkurransen. Strengere
miljøkrav vil kunne favorisere produsenter av stål, aluminium, batterier,
grafén til batterier og plast, samt ferrolegeringsindustri og sirkulær
gruvevirksomhet med lave utslipp, både i Norge og utlandet.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og
Kristelig Folkeparti mener at det bør opprettes en regional
kompetanseordning for miljøinnkjøp, for eksempel i regi av Direktoratet
for forvaltning og økonomistyring (DFØ).
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at det stilles krav om bruk av EUs nye standard for livssyklusanalyse
(LCA) i alle offentlige anskaffelser av personbiler og lette varebiler
fra og med når standarden er klar i 2025, og at det offentlige prioriterer
biler med samlet lavt CO2-avtrykk gjennom livsløpet,
i tillegg til andre miljø- og bærekrafthensyn.»
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at engangsavgiften for
bilkjøp i hovedsak er knyttet til bilens utslipp og vekt. Den vil
derfor falle bort, med unntak av den nylig innførte vektavgiften på
elkjøretøy, når alle biler som selges er utslippsfrie. Dette medlem mener at staten fortsatt
bør kreve engangsavgift for personbiler, både for å sikre inntekter
og for å gi andre transportmidler og bildeling en fordel. Men fordi
en stadig større andel av bilparken består av nullutslippsbiler,
og fordi en klar overvekt av nye biler som selges er nullutslippsbiler,
mener dette medlem at det bør utredes
hvordan engangsavgiften også kan bidra til reduksjon av utslipp
fra produksjonen. Dette vil være mulig etter at EUs standard for
livssyklusanalyser (LCA) for biler innføres fra 2025.
Når det gjelder fossilbiler, mener komiteens medlemmer fra Rødt og Miljøpartiet
De Grønne at CO2-utslipp i bruksfasen fremdeles
må vektes tyngst.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
en endring av engangsavgiften for nullutslippsbiler, som sikrer
at CO2-komponenten vektes etter utslipp i bilens produksjonsfase.»