Komiteen, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Mona Nilsen og Torstein
Tvedt Solberg, fra Høyre, Turid Kristensen og Tage Pettersen, fra Senterpartiet,
Margrethe Haarr og Åslaug Sem-Jacobsen, fra Fremskrittspartiet,
Silje Hjemdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og fra
Venstre, lederen Grunde Almeland, viser til representantforslaget
om å sikre etiske standarder i gravferdsbransjen. Forslaget viser
til flere rapporterte eksempler på at aktører i bransjen ikke er
seg sitt ansvar bevisst, og ikke forholder seg til etiske og juridiske
normer. Forslaget tar til orde for at standarder for god gravferdsskikk
innføres og følges opp.
Komiteen viser til
at barne- og familieministeren har gitt en vurdering av forslaget.
Statsråden er enig i at det er viktig med orden og respekt ved gravferdsseremonier,
ved gravlegging og på gravplasser. Det påpekes at det allerede finnes
en rekke regler og ordninger som skal bidra til dette. Statsråden
henviser til gravplassloven og gravplassmyndighetenes ansvar. Samtidig
er de fleste begravelsesbyrå i landet medlemmer av Virke Gravferd.
Medlemskap i bransjeforeningen forplikter medlemmene til å følge
fastsatte etiske standarder, og byråer kan miste medlemskapet hvis
de ikke følger disse.
Statsråden redegjør for regulering i andre land.
I de nordiske landene er situasjonen langt på vei slik som i Norge.
I andre land finnes det ulike regler, men også annerledes organisering,
for eksempel når det gjelder arbeidsfordelingen mellom offentlig
og privat sektor med hensyn til drift av krematorier.
Statsråden vurderer det slik at noen brudd på
etiske og juridiske normer kan være lovbrudd, og at det i slike tilfeller
er andre grep enn regulering av bransjen som er mest hensiktsmessig.
Statsråden redegjør videre for at bransjen selv er positiv til en
form for offentlig godkjenningsordning, men at det er uklart hvordan
dette skal gjennomføres og organiseres. Konklusjonen er at det er uklart
hvor mye noe slikt vil koste, og hva det eventuelt kan bidra med.
Derfor bør det eventuelt utredes før beslutning tas.
Komiteen viser videre
til at Virke har sendt skriftlig innspill til saken. Virke skriver
at de
«verdsetter initiativet, og stiller seg
positiv til at det utredes og etableres en offentlig autorisasjon
eller annen godkjenningsordning for etablering av gravferdsbyråer.»
Komiteen merker
seg videre at Virke redegjør for bransjeorganisasjonen og deres
etiske regelverk. Konklusjonen er at en slik ordning bør forvaltes
av bransjen selv, men at det bør legges offentlig kontroll og tilsyn med
godkjenningsordningen.
Komiteen viser også
til at Norsk forening for gravplasskultur har sendt skriftlig innspill.
Foreningen støtter standardisering av gravplassbransjen. Foreningen
etterlyser også et regelverk for krematorier og standardisering
av ulike sider ved gravferd.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til statsrådens svarbrev. Flertallet er opptatt av at det skal
være orden og respekt ved gravferder. Omtrent 90 pst. av alle gravferdsbyrå
er i dag medlem av Virke Gravferd, som pålegger sine medlemmer en
rekke etiske standarder. I tillegg har prisopplysningsforskriften
et eget kapittel om gravferdstjenester med formål om å sikre god
prisinformasjon for å sørge for en bedre konkurranse og gjøre det
lettere for etterlatte å sammenligne priser.
Flertallet mener
at det ikke er behov for å bygge opp et helt nytt regelsett og kontrollapparat,
slik forslagsstillerne ber om. Det foregår i dag mye godt arbeid i
bransjen og bransjen selv kan ta et større ansvar.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at gravferdskonsulenter kommer
inn i folks liv på et tidspunkt hvor de befinner seg i svært sårbare
livssituasjoner. De forholder seg til mennesker som akkurat har
mistet sine kjære, og som står oppe i store livskriser. Da påhviler
det dem et særskilt ansvar for å opptre på en etisk forsvarlig måte.
Det bransjen har i dag av etiske retningslinjer, er en standard
for god gravferdsskikk, som per i dag ikke fanger opp f.eks. misbruk
av overmaktforhold. For disse medlemmer synes
det som om det i dag er et misforhold mellom hvor sårbare brukerne
av tjenestene er, og hvor spinkel den offentlige reguleringen av
virksomheten til byråene er, noe Venstre også har gitt uttrykk for
i Dokument nr. 15:739 (2023–2024).
Disse medlemmer viser
til at bransjen ikke er uregulert. Den må både forholde seg til
gravferdsloven og forskrifter om hygiene. Gravferdsbyråene forholder seg
også til regler om salg av varer av tjenester og til personvernregelverket.
Det er allerede strenge regler for markedsføring: Byråene skal være
der for folk når de trenger det, men ikke være påtrengende. Men
selve etableringsretten er fri og uregulert, og det stilles ingen krav
til formell kompetanse eller tidligere erfaring fra bransjen.
Etter disse medlemmers syn
kan være aktuelt å se på om det er behov for å få på plass en offentlig
autorisasjon eller en annen godkjenningsordning for gravferdsbransjen. Disse medlemmer viser til at Virke Gravferd
i sitt høringsinnspill opplyser om at de tidligere har utredet muligheten
for en slik autorisasjonsordning, men at arbeidet har blitt lagt
bort fordi det vil være både kostbart og arbeidskrevende for bransjen
å drifte en slik ordning alene. En autorisasjonsordning forvaltet av
bransjen selv, men kontrollert og tilsynsført av det offentlige,
ønsker bransjeorganisasjonen imidlertid velkommen. Disse
medlemmer viser til at Virke Gravferd i sitt høringsinnspill
skriver:
«En offentlig godkjenningsordning vil
kunne gi et tydelig signal om seriøsitet og profesjonalitet ved
etterlattes valg av byrå, og på den måten også være i bransjens
interesse.»
Etter disse medlemmers syn
vil en autorisasjonsordning for det første kunne løfte bransjens
omdømme. For det andre, og dette er for disse
medlemmer det viktigste, vil det kunne trygge brukere av tjenestene
om at de i et av sitt livs mest sårbare øyeblikk blir møtt av skikket
og kompetent personell, som ikke trår feil i situasjoner som krever
ekstra stor aktsomhet og solid etisk dømmekraft.
Komiteens medlem
fra Venstre stiller seg derfor positiv til å utrede en slik
autorisasjonsordning, men mener det vil føre for langt å innføre
standarder for god gravferdsskikk som norsk lov.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at det ikke finnes spesifikke krav til
kompetanse eller utdanning for å drive eller arbeide i begravelsesbyrå
– hvem som helst kan starte et begravelsesbyrå. Den siste tiden
har man sett enkelte saker i mediene som har vist at det er behov
for en kvalitetssikring av denne bransjen. Slike saker svekker tilliten
til en i utgangspunktet seriøs bransje og gjør en tung situasjon
enda verre for de etterlatte.
Disse medlemmer påpeker
at dette kan være et resultat av at det i realiteten ikke stilles
noen krav til formell eller reell kompetanse eller til forpliktelse
til nasjonale og internasjonale standarder ved etablering av et begravelsesbyrå.
På nettstedet «Dine penger» uttaler daglig leder
i Fonus Begravelsesbyrå at bransjen ikke har en felles bransjestandard,
og at prissammenligninger mellom begravelsesbyråene er en utfordring.
Til samme nettsted reagerer Forbrukerrådet på prisene og prisforskjellene
og kaller dem forvirrende og uoversiktlige. Forbrukerrådet uttaler
at de er opptatt av at pårørende skal kunne planlegge gravferden
på en trygg, oversiktlig og verdig måte.
Disse medlemmer viser
videre til at det den senere tiden er tatt initiativ til etablering
av private krematorier i både Nedre Glomma og i Stange kommune. Statsråden
har uttrykt seg kritisk til dette. Ved å ha et etisk regelverk for
etablering og drift av krematorier vil det være enklere å forholde
seg til forespørsler om denne typen etableringer.
Disse medlemmer viser
til at det er to aktører som har uttalt seg om representantforslaget.
Virke Gravferd stiller seg positiv til at det utredes og etableres en
offentlig autorisasjon eller annen godkjenningsordning for etablering
av gravferdsbyråer i Norge. Norsk forening for gravplasskultur støtter
representantforslaget fordi de mener det er nødvendig å etablere
gode verktøy i bransjen for å sikre kvalitet og forutsigbarhet i alle
ledd.
Disse medlemmer viser
til at Norsk forening for gravplasskultur også etterlyser regelverk
for krematorier i Norge og en standardisering av kister og urner.
Disse medlemmer mener
det offentliges oppgave er å bidra til å forebygge utrygghet og
sikre verdighet i forbindelse med gravferder, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag til innføring og oppfølging av
nasjonale og internasjonale standarder for god gravfredsskikk gjeldende
for gravferdsbransjen, inkludert etablering og drift av krematorier,
i Norge.»