Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Åsmund Aukrust, Nils-Ole Foshaug, Eva Kristin Hansen
og Trine Lise Sundnes, fra Høyre, Hårek Elvenes, Ingjerd Schie Schou, Erna
Solberg og lederen Ine Eriksen Søreide, fra Senterpartiet, Marit
Arnstad, Bengt Fasteraune og Ola Borten Moe, fra Fremskrittspartiet,
Sylvi Listhaug og Morten Wold, fra Sosialistisk Venstreparti, Ingrid
Fiskaa, fra Rødt, Bjørnar Moxnes, fra Venstre, Guri Melby, fra Kristelig
Folkeparti, Dag-Inge Ulstein, og uavhengig representant Christian
Tybring-Gjedde, viser til representantforslagene Dokument
8:9 S og Dokument 8:5 S.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, deler utenriksministerens
dype bekymring for den alvorlige utviklingen, som har forårsaket,
og fortsatt forårsaker, ufattelige lidelser for sivilbefolkningen
med svært mange drepte i Gaza, på Vestbredden og nå også i Libanon.
Flertallet viser til at UNIFIL har
en viktig rolle i Libanon, og støtter at regjeringen følger diskusjonene
om hvordan de kan styrkes i lys av den nåværende situasjonen. Det
er viktig at det fortsatt er et sterkt mandat for FNs fredsbevarende
styrker.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre, viser til at Norge gjennom en rekke år har
arbeidet for å unngå at man fra norsk side bidrar til å støtte opp
under israelsk tilstedeværelse på okkupert palestinsk territorium. Dette flertallet viser i denne sammenheng
til at regjeringen 7. mars frarådet handel og næringsvirksomhet
med israelske bosetninger. Frarådingen ble ytterligere skjerpet
18. oktober og advarer nå norsk næringsliv mot å drive handel og
næringsvirksomhet som bidrar til å opprettholde Israels ulovlige
okkupasjon av Palestina.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Venstre,
viser til at regjeringen legger til grunn at Norges politikk er
i tråd med ICJs uttalelser om tredjestaters forpliktelser, og at det
derfor ikke er behov for å sette ned en gruppe folkerettseksperter
for å gjennomgå norsk samhandling med Israel i lys av ICJs rådgivende
uttalelse.
Et
fjerde flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet,
Venstre og Kristelig Folkeparti, viser til at det ikke er
i samsvar med norsk sanksjonspolitikk å ensidig innføre sanksjoner,
og at slike sanksjoner innført av Norge alene ikke vil være et effektivt
virkemiddel. Dette flertallet deler
regjeringens syn på at det er multilaterale, globale og tvingende
sanksjoner vedtatt av FNs Sikkerhetsråd eller andre tiltak som det
er bred internasjonal oppslutning om, som har størst legitimitet
og effekt for å påvirke en stat til å endre adferd. Dette flertallet viser i denne sammenheng
til at Norge både i april og juni 2024 har sluttet opp om EUs listeføringer
av voldelige bosettere.
Komiteen viser
til at retningslinjene for observasjon og utelukkelse av selskaper
fra Statens pensjonsfond utland (SPU) ble revidert i 2020, og at
det er Etikkrådet som gir råd om observasjon eller utelukkelse av
selskaper, mens Norges Banks hovedstyre tar beslutninger i slike
saker. Komiteen viser i den sammenheng
til at Etikkrådet 30. august 2024 redegjorde i sitt brev til Finansdepartementet
grundig som sin skjønnsutøvelse i arbeidet med å vurdere selskaper
opp mot kriteriene for observasjon og utelukkelse.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, viser her til at
Etikkrådet etter ICJs kjennelse har satt i gang en bredere gjennomgang
av selskaper tilknyttet okkupasjonen og bosettingene.
Komiteen viser
til redegjørelsen holdt av utenriksministeren og den påfølgende
kommentarrunden fra partiene i Stortinget 24. oktober 2024. For
øvrig viser komiteen til utenriksministerens
redegjørelse i begge brev oversendt Stortinget.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti er dypt bekymret
over situasjonen som utvikler seg i Midtøsten. Irans aktive støtte til
grupperinger som kjemper mot Israel, og deres gjentatte direkte
angrep på Israel, gjør situasjonen mer alvorlig og bidrar til ytterligere
tap av menneskeliv. Det er grusomt å se at sivile i Israel, Gaza,
Vestbredden og Libanon både skades og drepes, og at de menneskelige
lidelsene er forferdelige. Fortsatt sitter det mange israelske gisler
i fangenskap i Gaza.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener norsk forsvarsindustri må kunne
levere produkter som ender opp i materiell som våre allierte trenger.
Dette er viktig for å sikre forutsigbarhet og leveransesikkerhet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti ser positive
effekter av utdannings- og forskningssamarbeid med Israel, og mener dette
samarbeidet bør utvides.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt viser til
at Israel i løpet av det siste året har lagt Gaza i grus og drepe
minst 43 000 palestinarar. Krigen bryt alle raude linjer: Aldri
før har den humanitære tilgangen blitt avskore i så stor grad, sjukehus
så systematisk angripne eller sivile tap vore høgare samanlikna med
militære mål. Halvparten av borna som vart drepne i dei mange krigane
i verda i 2023 var frå Gaza. Desse medlemene minner
om at Israel er skulda for krigsbrotsverk, at aktor i Den internasjonale
straffedomstolen har bede om arrestordre på Netanyahu og at Israel
er under etterforsking for mogleg folkemord i Den internasjonale
domstolen. Situasjonen kunne knapt ha vore meir alvorleg.
Desse medlemene viser til at Israels
krig mot Palestina starta lenge før det grufulle terrorangrepet
utført 7. oktober 2023. Israel har okkupert palestinske område på Vestbreidda,
i Aust-Jerusalem og i Gaza i snart 60 år. Den internasjonale domstolen
slo i sommar fast at Israels okkupasjon av desse områda er ulovleg.
19. juli 2024 kom domstolen med ei rådgjevande erklæring som slo
fast at Israel må avslutta okkupasjonen, stoppa alle busettingsaktivitetar
med ein gong, evakuera alle busetjarar og bøta på skadane dei har
påført dei palestinske områda. FN-domstolen går såleis lengre i å
konstatera Israels folkerettsbrot enn dei gjorde i 2004, då det
vart slått fast at den israelske muren bygd på okkupert palestinsk
område var ulovleg.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Venstre merkar
seg at erklæringa Den internasjonal domstolen (ICJ) kom med i sommar,
2024, har følgjer for Noreg fordi domstolen slår fast at Israels
folkerettsbrot vedgår alle statar, og at alle land er forplikta
til å skilja mellom Israels territorium og dei okkuperte palestinske
områda i si samhandling med Israel.
Desse medlemene meiner at det er
nødvendig med ein gjennomgang av norsk samhandling med Israel i
lys av den omtalte erklæringa. Utanriksdepartementets gjennomgang
av Noregs forpliktingar utført tidlegare i 2024 er ikkje dekkande,
då den berre vurderte Noregs forpliktingar etter folkemordskonvensjonen
artikkel 1. I tråd med domstolen si erklæring av 19. juli 2024 må
norsk samhandling med Israel også vurderast i lys av Genèvekonvensjonen
og av at Israel nå okkuperer dei palestinske områda i strid med
FN-pakta.
På denne bakgrunnen fremjar desse medlemene følgjande
forslag:
«Stortinget ber regjeringa setja
ned ei gruppe med uavhengige folkerettsekspertar for å gjennomgå
norsk samhandling med Israel i lys av Den internasjonale domstolen
(ICJ) si erklæring av 19. juli 2024.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt merkar seg
at statsråden i svarbrevet sitt til forslaget
«er trygg på at Norges politikk er i tråd med ICJs uttalelser
om tredjestaters forpliktelser. Jeg ser derfor ikke behov for å
sette ned en gruppe folkerettseksperter for å gjennomgå norsk samhandling
med Israel i lys av ICJs rådgivende uttalelse.»
Men Noreg skil nettopp ikkje mellom Israel og ulovleg okkuperte
område i regelverket vårt for offentlege innkjøp, frihandelsavtalen
vår med Israel eller handelspolitikken vår elles. Desse
medlemene meiner at norsk politikk derfor ikkje er i tråd
med domstolens erklæring om tredjestatar sine forpliktingar.
På denne bakgrunnen fremjar desse medlemene følgjande
forslag:
«Stortinget ber regjeringa legga
fram eit forslag til forbod mot handel med varer og tenester med
selskap som støttar opp om dei ulovlege israelske busettingane.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Venstre fremjar
følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa reforhandla
EFTAs frihandelsavtale med Israel slik at avtala tydeleg skil mellom
Israel og okkuperte palestinske område.»
«Stortinget ber regjeringa revidera
regelverket for innkjøp i forsvarssektoren slik at også Forsvaret
blir pålagt ei plikt til å vurdera om leverandørar bidrar til brot
på humanitærretten, og setja i verk tiltak dersom dette skulle vera
tilfelle.»
Desse medlemene viser
vidare til at statsråden i svarbrevet sitt erkjenner at grensene
for israelsk territorium ikkje vert spesifisert i frihandelsavtala
mellom Efta og Israel, men at regjeringa si haldning om at Israel
omfattar territoriet som var underlagt israelsk kontroll før 4. juni
1967 ligg til grunn. Det er derimot lite som tyder på at Israel
respekterer norske haldningar i så måte. Desse
medlemene understrekar at EU-domstolen 4. oktober 2024 slo
fast at EU-kommisjonen med fiskeri- og frihandelsavtala med Marokko gjorde
seg skuldig i brot på Vest-Sahara si sjølvråderett. Denne saka er
parallell til frihandelsavtalen med Israel. Noreg må gjera alt me
kan for å hindra at me vert medskuldig i den ulovlege okkupasjonen
av palestinske område, og kjenninga til EU-domstolen gjer det klart
at Noreg må reforhandla frihandelsavtala med Israel og skilja mellom
Israel og okkuperte palestinske område i kapittelet om opphavsland.
Når det gjeld forslaget om å oppdatera regelverket for offentlege
innkjøp slik at det vert ei plikt å avvisa selskap som blir knytt
til folkerettsbrot, merkar desse medlemene seg at
statsråden kjem vårt ynskje i møte: «Regjeringa vil vurdere forslaget
i sammenheng med det pågående arbeidet med ny lov om offentlige
innkjøp».
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt viser til
at regjeringa har frårådd norsk næringsverksemd i og handel med
israelske busetjingar og at frårådinga vart skjerpa den 18. oktober.
Ulike næringsaktørar har likevel bede om eit tydelegare reglement. Desse medlemene viser til eit norsk forsikringsselskap som
i oktober 2024 meinte at selskapets forsikring av eit skip lasta
med våpen som skulle til Israel ikkje stod i strid med regjeringas
fråråding. Når eit så openbart bidrag til Israels folkerettsbrot
tolkast som greitt, tener det som bevis på at det trengs langt tydelegare
reglement. Handel og næringsverksemd med selskap som støttar opp
om Israels krigsbrotsverk og okkupasjon av palestinske område, må
verta forbode. Desse medlemene merkar
seg vidare at statsrådens argument mot eit forbod er sanksjonslova
og prinsippet om å berre delta i internasjonale sanksjonar. Desse medlemene meiner at eit slikt prinsipp
ikkje står seg i den situasjonen me er i. USA og Tyskland set ned
foten for eitkvart internasjonalt initiativ som legg press på Israel.
Regjeringa har rett nok tatt til motmæle mot dei i internasjonale
forum. Skal me følgja forpliktingane våre etter folkeretten og følgja
opp Den internasjonale domstolen si erklæring, må me også visa mot
til å innføra tiltak sjølv om ikkje USA og Tyskland vil vera med. Desse medlemene viser til Forsvar Folkeretten
som dei siste to åra har arbeidd grundig med eit forslag til lov
som forbyr økonomisk samhandling som medverkar til ulovleg okkupasjon
og anneksjon. Desse medlemene meiner
dette er eit godt forslag som regjeringa kan senda på høyring og legga
fram for Stortinget.
Desse medlemene viser til at Noreg
etter eksportkontrollregelverket ikkje skal eksportera forsvarsmateriell
til Israel. Men som desse medlemene gjentekne
gonger har peika på, er det fleire hol i regelverket, og det siste
året har ein sett fleire døme på at forsvarsmateriell produsert
av norske bedrifter har blitt brukt av Israel i den brutale krigen
mot Gaza. Komponentar til F-35-flya og olje til Hellfire-rakettar
produserte i Noreg kan enda opp i Israel via USA, som donerer og
eksporterer store mengder våpen til Israel. Utan krav om sluttbrukarerklæring
med reeksportklausul til allierte, kan Noreg ikkje forsikra seg
mot at norskprodusert forsvarsmateriell blir brukt av Israel. Tvert
imot har avsløringar i media det siste året vist at tillit ikkje
er tilstrekkeleg når Noreg sine allierte har ei heilt anna haldning
til våpeneksport enn Noreg. Den internasjonale Røde Kors-komiteen
har uttalt at statar er forplikta til å vurdera fare for reeksport
av våpen til statar der det er ein risiko for at varene blir brukte
i brot på humanitærretten.
På denne bakgrunnen fremjar desse medlemene følgjande
forslag:
«Stortinget ber regjeringa inngå
ei bilateral avtale med USA om at norskproduserte komponentar i
F-35-programmet ikkje skal inngå i fly som blir eksporterte eller
donerte til Israel.»
«Stortinget ber regjeringa sørga
for at Forsvaret ikkje inngår avtaler om kjøp av forsvarsmateriell
med israelske leverandørar.»
Desse medlemene viser
til statsrådens svarbrev som slår fast at det ikkje er aktuelt for
regjeringa å stilla krav til USA om at norskproduserte komponentar
i F-35- programmet ikkje skal inngå i fly som vert eksportert vidare
til Israel. Ifølgje statsråden vil «slike krav kunne ramme norske
forsvarsbedrifters deltakelse i F-35-programmet og eksportmuligheter».
Desse medlemene viser vidare til
Forsvar Folkeretten si fortolking av Noregs forpliktingar etter
Den internasjonale domstolen si rådgjevande erklæring i sommar.
Ifølge dei norske folkerettsekspertane er Noreg forplikta til å
«Stoppe alle våpenavtaler, import av våpen og våpenteknologi
fra Israel, eksport av våpen til Israel, inkludert våpen og våpendeler
som kan bli brukt mot den okkuperte palestinske befolkningen eller
til å opprettholde okkupasjonen (FN-ekspertene pkt. 3, COI para.
25) – dette må også omfatte indirekte salg av våpen og våpendeler
via USA eller andre land til Israel. Etter folkerettslig strafferett
er indirekte medvirkning like straffbart som direkte medvirkning
hvis man er klar over hva bidraget kan bli brukt til. Alle stater
er i dag informert om at Israel har begått krigsforbrytelser og
et mulig folkemord i Gaza – og at Israel begår eller kan begå ulovlige handlinger
både i Gaza, på Vestbredden og i Øst-Jerusalem (COI para. 23). Hvis
ikke en stat stopper assistanse til Israels i utførelsen av disse
handlingene skal disse statene bli ansett for å ha medvirket (COI
para. 23).»
Desse medlemene forstår det slik
at regjeringa i dette tilfelle veg norsk forsvarsindustri sine interesser
høgare enn norske forpliktingar til å ikkje bidra til Israels krigsbrotsverk.
Desse medlemene peikar på at me i
dag ikkje har nokon garanti for at forsvarsmateriell produsert av
norske bedrifter i utlandet ikkje endar opp i Israel. På gjentekne
spørsmål frå Stortinget det siste året har regjeringa svart at norske våpenprodusentar
sine dotterselskap i utlandet må retta seg etter regelverket i det
landet dei opererer i, men at det blir forventa at selskapa rettar
seg etter openheitslova og eigarskapsmeldinga. Ifølgje desse skal
norske selskap gjera skjerpa aktsemdsvurderingar når det gjeld brot
på humanitærretten. Men openheitslova avgrensar ansvaret til fyrste
nedstraums ledd. Om forsvarsmateriell blir selt vidare til land
der det er risiko for at varene blir brukte i strid med humanitærretten,
er såleis ikkje å forstå som selskapet sitt ansvar. Her bryt den
norske lova med retningslinjene for ansvarleg næringsliv i OECD
og FN. Det er derfor nødvendig å revidera openheitslova slik at han
er i tråd med bestestandard.
Desse medlemene viser til statsrådens
svarbrev der det vert sagt at
«BFD vil foreta en ny vurdering av rekkevidden av virksomhetenes
plikt til å gjøre aktsomhetsvurderinger i åpenhetsloven, både som
ledd i evalueringen av loven og i lys av EUs aktsomhetsdirektiv.»
Desse medlemene reknar med at intensjonen
i forslaget vårt vert ivaretatt i denne prosessen.
Desse medlemene viser til at Oljefondet
er investert i fleire av dei selskapa som FN har svartelista for
å støtta opp om dei ulovlege busettingane. Erklæringa frå Den internasjonale
domstolen tilseier at fondet må selja seg ut av desse selskapa.
Det siste året har ein likevel vore vitne til ei ballkasting mellom
Finansdepartementet, Noregs Bank og Etikkrådet som har ført til
fullstendig ansvarsfråskriving. Som Etikkrådet skreiv i sitt brev
til Finansdepartementet i august 2024, har det skjedd ei rettsutvikling
dei siste åra der næringslivsaktørar har fått eit langt større ansvar
for å hindra brot på menneskerettane. Denne utviklinga er ikkje
reflektert i dei etiske retningslinjene til fondet, og det er grunn
til å spørja om retningslinjene har gått ut på dato.
Eit døme som er talande for situasjonen i okkuperte palestinske
område, er dei etiske retningslinjene § 4 c om utelukking av selskap
som sel våpen til krigførande partar. Terskelen for utelukking av
våpenselskap frå oljefondet er langt høgare enn det folkeretten
tilseier, fordi det krevst både alvorlege og systematiske brot på
humanitærretten før Etikkrådet kan tilrå utelukking. I sommar kom
ei ekspertgruppe i FN med ei åtvaring om at finansinstitusjonar
som investerer i selskap som leverer våpen til Israel, kan bli medskuldige
i krigsbrotsverk.
Eit anna døme er åtferdskriteriet i dei etiske retningslinjene
§ 4 b om alvorleg krenking av folks rettar i krig og konflikt, der
det blir lagt til grunn at det må vera ein nær relasjon mellom selskapet
si verksemd og folkerettsbrotet. Selskap som sel generiske varer,
vil såleis ikkje bli omfatta av kriteriet sjølv om dei støttar opp
om dei ulovlege busettingane.
På denne bakgrunnen fremjar desse medlemene følgjande
forslag:
«Stortinget ber regjeringa gje instruks
til Noregs Bank om raskt nedsal i oljefondet av selskap som svartelista
av FN, og våpenselskap som bidrar til Israels krigsbrotsverk og
ulovlege okkupasjon av palestinske område.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt og Venstre fremjar
følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa revidera
dei etiske retningslinjene til oljefondet i tråd med rettsutviklinga
innan ansvarleg næringsliv og menneskerettar og humanitærretten.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt merkar seg
at statsrådens svar til forslaget slår fast at «SPU er ikke et virkemiddel
i utenrikspolitikken, noe det er det bred enighet om i Stortinget». Desse medlemene vil minna om at det var
nettopp eit utanrikspolitisk instrument Oljefondet vart brukt som
då finansministeren rett etter Russlands fullskala invasjon av Ukraina
gav Norges Bank instruks om å selja seg ut av Russland.
Desse medlemene viser til at Noregs
Bank ikkje har rutinar for førehandsfiltrering og risikobasert nedsal
i selskap som medverkar til Israels folkerettsbrot, og derfor vil
desse selskapa bli verande i porteføljen til Oljefondet inntil Etikkrådet
eventuelt tilrår uttrekk og dette er avgjort av Noregs Bank. I praksis
kan dette ta over eit år. Desse medlemene meiner
det er uakseptabelt at dei felles sparepengane vår skal vera involvert
i eit pågåande folkerettsbrot eit heilt år.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at verken
Norge eller Den internasjonale domstolen (ICJ) anser Golanhøyden, Gaza
eller Vestbredden inkludert Øst-Jerusalem, som en del av Israel.
Et forbud mot handel og investeringer som bidrar til folkerettsstridige
bosetninger i disse områdene er dermed ikke er å forstå som en sanksjon
mot Israel, men som en oppfølging av Norges forpliktelse om å ikke
medvirke til folkerettsstridig okkupasjon. Irland, som i motsetning
til Norge er en del av EUs felles handelspolitikk, har varslet at
de vil iverksette et unilateralt forbud mot handel med varer fra
folkerettsstridige bosetninger på Vestbredden uten å vente på vedtak
i EU.
Disse medlemmer viser til at åpenhetsloven
pålegger virksomheter over en viss størrelse å utarbeide, og redegjøre
for, aktsomhetsvurderinger av egen virksomhet, og at loven håndheves
av Forbrukertilsynet. Disse medlemmer synes
ikke denne løsningen er tilstrekkelig for å hindre investeringer
og handel i okkuperte områder, like lite som de var tilstrekkelige
i møte med Russlands annektering av Donetsk, Luhansk, Kherson og
Zaporizjzja.
Disse medlemmer viser til at 29 organisasjoner
på initiativ fra juristsammenslutningen Forsvar Folkeretten den 28. oktober
2024 presenterte et grundig utarbeidet forslag til en generell lov
som vil forby handel med og investeringer i ulovlig okkuperte områder
likt, enten de ligger i Palestina, Øst-Ukraina eller Vest-Sahara. Disse medlemmer mener forslaget vil utgjøre
et godt utgangspunkt for et lovforslag fra regjeringen.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
til Stortinget med forslag til lov som forbyr handel og investeringer
som medvirker til okkupasjon i strid med folkeretten.»
Disse medlemmer viser
til at Israel har stengt UNRWA, den eneste organisasjonen som er
i stand til å koordinere humanitær hjelp i stor skala i området,
fra å operere på Gaza samt at Israel har utført angrep på FNs fredsbevarende styrker
i Libanon og forsøkt å få dem fjernet fra områder de beskytter. Disse medlemmer må derfor konkludere
med at krigen har vokst til å bli en konfrontasjon mot FN og en
folkerettsbasert verdensorden, og at dette skjer med militær, økonomisk
og politisk støtte fra vestlige land, i fremste rekke USA.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til et møte i FNs sikkerhetsråd angående Israels angrep på Libanon,
med formål om å sette FNs fredsbevarende styrke i stand til å ivareta sitt
mandat og stanse Israels aggresjon.»
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til å avslutte NATOs partnerskap med Israel og ta avstand fra NATOs
beskrivelse av Israel som en ‘likesinnet partner’.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen oppfordre
USAs myndigheter til å avslutte all militær deltakelse i og støtte
til Israels okkupasjoner og folkerettsstridige krigføring.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til utenriksministerens
vurdering av forslag Dokument 8:5 S (2023–2024), hvor han hevder:
«Det er ikke i samsvar med norsk sanksjonspolitikk å innføre
sanksjoner alene. Innføring av slike sanksjoner vil innebære brudd
med etablert norsk sanksjonspolitikk gjennom en årrekke, en linje
som er tverrpolitisk forankret.»
Disse medlemmer viser til at en rekke
av sanksjonene som Norge innførte som respons på Russlands folkerettsstridige
invasjon av Ukraina ble unilateralt bestemt og ikke begrenset seg
til å implementere sanksjoner vedtatt i EU. Dette gjelder blant
annet:
-
Finansdepartementets instruks av 28. februar
om å trekke Oljefondet ut av Russland.
-
Kunnskapsdepartementets instruks av 5. mars 2022 om å fryse
forsknings- og utdanningssamarbeidet med Russland.
-
Justis- og beredskapsdepartementet og UDIs innstramming
av visumpraksis av mai 2022, samt instruks om bortvisning av 23. mai
2024.
Disse medlemmer mener
Israel bryter folkeretten ved å kollektivt avstraffe innbyggerne
på Gaza-stripen, ved å annektere stadig større deler av Vestbredden
og ved sin invasjon av nabolandet Libanon. Disse
medlemmer mener det vil undergrave Norges troverdighet som
prinsipiell forsvarer av folkeretten om vi utelukker tiltak overfor
én stat som bryter folkeretten, som vi med rette benytter mot en
annen.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at Statens pensjonsfond utland sine investeringer i finansielle
instrumenter utstedt av israelske foretak, den israelske stat eller
enheter tilknyttet den israelske stat, fryses og en plan for nedsalg
utarbeides.»
«Stortinget ber regjeringen endre
adferdskriteriet for observasjon og utelukkelse av selskaper for
å sikre at Statens pensjonsfond utland trekker sine investeringer
ut av selskaper knyttet til folkerettsstridig okkupasjon og andre
folkerettsbrudd, samt at disse ikke skal inngå i fondets referanseindekser.»
«Stortinget ber regjeringen fryse
alt forskningssamarbeid og annet samarbeid med israelske universiteter
og andre forskningsinstitusjoner som er involvert i militær forskning, etter
modell av regjeringens frys av forskningssamarbeid med Russland.»
Disse medlemmer viser
til at Norge understøtter den israelske våpenindustrien gjennom
EUs forskningsprogrammer. Inneværende år bidrar Norge med ca. 5
mrd. kroner til EUs rammeprogram Horisont Europa, hvor Israel deltar. Ifølge
rapporten «Partners in Crime – EU complicity in Israel’s genocide
in Gaza» fra Transnational Institute har Horisont Europa godkjent
130 prosjekter med israelsk deltakelse siden 7. oktober 2023, deriblant
fra israelsk våpenindustri og fra universiteter med nært samarbeid
med denne våpenindustrien.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen trekke
seg fra EUs forskningssamarbeid der disse omfatter Israel.»
Disse medlemmer viser
til komiteens møte med Colombias utenriksminister Luis Gilberto
Murillo Urrutia i november. I motsetning til Norge har Colombia
har innført statlige, økonomiske sanksjoner mot Israel. Fra og med 22. august
2024 har landet forbudt eksport av kull til Israel inntil krigshandlingene
på Gaza opphører. Kull stod for 93 pst. av all eksport til Israel
i perioden januar–august 2024 og er ifølge colombianske myndigheter
en viktig innsatsvare til den israelske våpenindustrien.
Disse medlemmer viser videre til
at Spania og Irland aktivt forsøker å samle internasjonal oppslutning
om økonomiske sanksjoner, herunder å si opp EUs frihandelsavtale
med Israel.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til å si opp EFTAs frihandelsavtaler med Israel.»
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til, og slutte opp om, internasjonale, økonomiske sanksjoner mot
Israel.»
Disse medlemmer viser
til at Frankrikes president, Emmanuel Macron, har bedt om at Libanon
ikke må bli et nytt Gaza og har tatt til orde for en våpenembargo
mot Israel for å legge press bak kravet om våpenhvile på Gaza og
en politisk løsning med palestinerne. Fra før har både FNs menneskerettighetsråd
og FNs panel av eksperter og spesialrapportører bedt alle stater
stanse våpenforsendelser til Israel. FNs ekspertpanel understreket
20. juni 2024 følgende:
«En stans i forsendelser må også omfatte indirekte forsendelser
gjennom mellomland som i siste instans kan bli brukt av israelske
styrker, i særdeleshet i de pågående angrepene på Gaza.»
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at våpenprodusenter hvor staten inngår som eier ikke selger våpen,
våpenkomponenter eller annet militært utstyr direkte eller indirekte
til Israel.»
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til, og slutte opp om, en internasjonal toveis våpenembargo mot
Israel.»
Disse medlemmer viser
til at den norske forsvarssektoren bidrar til Israels våpenindustri
gjennom anskaffelser av materiell med israelske komponenter, og
at Forsvaret ifølge Meld. St. 25 (2023–2024) sender eget materiell
til Israel for vedlikehold.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sette
som vilkår at forsvarsanskaffelser ikke skal inneholde israelske
komponenter eller innebære israelsk understøttelse.»
Disse medlemmer viser
til forsvarsminister Bjørn Arild Grams svar på skriftlig spørsmål
fra representant Bjørnar Moxnes 26. juni 2024 hvor det framgår at
USA har kontroll over reservedeler til kampflyet F-35 som er lagret
i Norge og har mulighet til å sende disse til andre land. USA har
tidligere i år sendt slike deler fra Danmark til Israel.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at norsk territorium ikke på noen måte benyttes til militær støtte
til Israel, herunder til overføring av utenlandsk militært materiell
som er lagret i Norge.»
Disse medlemmer viser
til at det israelskeide Green Mountain er ansvarlig for sikkerheten
til firmaets datasentre i Norge, herunder å regulere den fysiske
adgangen til anleggene. I lys av Israels utstrakte etterretningsarbeid
mot vennligsinnede nasjoner, og det faktum at israelsk etterretning infiltrerte
leverandørkjeden av elektronisk utstyr blant annet i Europa for
å plassere eksplosiver i personsøkere, ser disse medlemmer et
behov for å regulere tilgang og eierskap i datasektoren strengt.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at israelsk-kontrollerte selskaper ikke får digital tilgang til
norske data eller anledning til å kontrollere adgang til datalagringsutstyr
i Norge.»
Komiteen mener
krigen som utspiller seg i Gaza er i en svært kritisk fase. Komiteen fordømmer Hamas sitt brutale
terrorangrep 7. oktober 2023, og krever at samtlige gisler frigis.
Selv om Israel har rett til å forsvare
seg innenfor de rammene folkeretten setter, mener komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet,
Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Venstre og Kristelig Folkeparti,
at brutaliteten i Israels krigføring på Gaza har beveget seg langt
utenfor det som er proporsjonalt eller legitimt. Flertallet mener
det er nødvendig å legge ytterligere press på Israel for å stanse
volden og lidelsene mot sivilbefolkningen i Gaza og på Hamas for
å stoppe angrepene på Israel. Det må legges press på begge parter
for at de skal inngå en varig våpenhvile.
Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Venstre fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til at USA og NATOs øvrige medlemsland stanser alle leveranser av
våpen, våpenkomponenter og flerbruksvarer som kan bidra til krigsforbrytelser.»
Disse medlemmer støtter
at Norge ikke åpner for eksport av hverken forsvarsmateriell eller
flerbruksvarer for militær sluttbruk i Israel, og støtter opp om
hovedsynspunktet om at Norge ikke vil tillate salg av våpen og ammunisjon
til områder hvor det er krig eller krig truer. Disse
medlemmer mener derfor det er bekymringsverdig når våpen produsert
av statlig eide selskaper likevel brukes i Israels krigføring i
Gaza.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen vurdere
nødvendige tiltak for å unngå at norsk forsvarsindustri ikke direkte
eller indirekte selger våpen eller våpenkomponenter til Israel.»
Disse medlemmer viser
til at Israel over tid har drevet en ulovlig bosettingspolitikk
på okkupert palestinsk territorium på Vestbredden og i Øst-Jerusalem.
Alle de israelske bosettingene på den okkuperte Vestbredden og Øst-Jerusalem
er etablert i strid med folkeretten. De ulovlige bosettingene er
direkte i strid med målet om en tostatsløsning, og må opphøre.
Disse medlemmer fremmer derfor følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen tilslutte
seg Belgias initiativ til sanksjoner fra EU overfor varer produsert
i Israels ulovlige bosettinger.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
at Norge ikke importerer varer fra ulovlige bosettinger, okkupert
jord og selskaper som medvirker til brudd på folkeretten og menneskerettigheter
i ulovlig okkuperte områder, samt vurdere om dette krever lovendring.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
om dagens adferdsbaserte kriterier for utelukkelse for Statens Pensjonsfond
utland, godt nok fanger opp brudd på individets rettigheter som følge
av en langvarig okkupasjon.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
nødvendige tiltak for å unngå at Oljefondet er investert i selskaper
knyttet til ulovlig okkupasjon og andre folkerettsbrudd.»
Komiteens medlem,
uavhengig representant Christian Tybring-Gjedde, viser til
at tilnærmingene til konfliktene i Midtøsten og krigen mot Hamas
har lange historiske og religiøse røtter og kan ikke sees i isolasjon hvor
en part oppfattes som en aggressor som må tvinges i kne, mens andre
påstås å være et stakkarslig uskyldig folk som gjennom tiår har
gjennomgått lidelser.
Dette medlem ønsker å minne forslagsstillerne
om at den pågående krigen på Gaza ikke er en krig mot det palestinske
folk, men en krig mot terrorgruppen Hamas, og at årsaken til dagens
situasjon på Gaza skyldes Hamas sin massakre på 1 200 israelere
7. oktober 2023. I tillegg ble 250 israelere tatt som gisler. Noen
av disse gislene er drept, men fremdeles sitter mange fanget i Hamas
sine kilometer lange tunneler under bakken. Dette
medlem vil også minne om at Hamas sin nedslakting i etterkant
ble mottatt med jubelrop og rop om at «Allah er stor». Også i USA
og Europa ble det arrangert markeringer til støtte for Hamas sitt
terrorangrep.
Dette medlem mener derfor det blir
feil og historieløst å fremme krav om boikott av Israel med bakgrunn
i Israels gjengjeldelse på Gaza. Også dette
medlem har sympati med de mange sivile som er blitt drept
på Gaza og angrepene har rammet sivil infrastruktur. Dette medlem vil samtidig minne om at
Israels krigføring ikke har som intensjon om å drepe fredfulle palestinere,
men at dette har funnet sted fordi Hamas har bygget sin krigsinfrastruktur
i tuneller under bakken, og gjerne under sykehus og skoler. Hamas
bruker med andre ord sine egne innbyggere som levende skjold. Dette medlem mener det også er verdt
å minne om at Hamas kom til makten i Gaza gjennom valg i 2007, og
at sympatien for organisasjonen strekker seg lenger enn terrororganisasjonens
krigere.
Dette medlem vil også minne om at
Hamas har som uttalt ønske å fjerne Israel fra kartet og sverget
på at den vil bekjempe «den sionistiske fienden». Dette
medlem avviser derfor forslagsstillernes forsøk på å skape
et narrativ hvor det finnes en aggressiv og voldelig krigfører som
dreper et uskyldig folk, og at den krigførende part derfor bør bli
en pariakaste i det internasjonale samfunnet.
Dette medlem mener det er relevant
å minne om jødenes historie hvor de gjennom århundrer er blitt møtt
med hat og forfølgelse, noe som kulminerte med utslettelsen av 6 millioner
jøder under den 2. verdenskrig. Dette førte til at FN vedtok at
verdens 10 millioner gjenværende jøder skulle få sitt eget hjemland.
Det førte til opprettelsen av Israel som ble tildelt et lite geografisk
område for å bygge sitt land med håp om å slippe å frykte forfølgelse.
Staten Israel ønsket også å leve i fred med sine naboer. Dette medlem anerkjenner samtidig at
etableringen av Israel førte til at beboerne som allerede bodde
i landområdet ble fordrevet, og at mange av disse endte opp i Gaza.
Dette fant sted for 75 år siden, og de som i dag på beroper seg
å være flyktninger er 3. og 4. generasjon. Med andre ord har status
som flyktninger gått i arv, og dessuten har antallet blitt langt
høyere. Dette medlem ønsker også minne
om at etableringen av Israel førte til at mange jøder ble tvunget
til å forlate sine hjem i ulike arabiske land.
Dette medlem viser til påstandene
om at Israels forsvarskrig er brudd på folkeretten og at den bryter
med prinsippet om proporsjonalitet. Dette er et argument som ikke
har gyldighet all den tid Hamas har valgt å gjemme sitt krigsmaskineri
under sivil infrastruktur. Dette medlem mener
det er mer relevant å sammenligne Hamas sitt terrorangrep på Israel
7. oktober 2023 med Al-Qaidas terrorangrep på USA 11. september
2001. Hamas begrunnet og forsvarte sitt angrep med påstanden om
at Israels territorium tilhører palestinerne og at Israel okkuperer
«deres land». Dette medlem viser til
at al-Qaidas forsvarte og begrunnet sitt terrorangrep mot USA med
påstanden om at USA bedrev imperialisme og at USAs nærvær i området
var et angrep på islam. Dette medlem vil
minne om at angrepet på USA i 2001 ble møtt med global fordømmelse
og enighet om at USA hadde en soleklar rett til å gå til krig mot
de som sto bak angrepet. USA fikk støtte fra hele NATO-alliansen
og krigen mot al-Qaida ble sanksjonert i FN. Dette
medlem minner om at Hamas sitt angrep på Israel ble først
fordømt, men etter få dager med Israels gjengjeldelse, var det palestineres
lidelse som fikk all sympati. Israel krig mot Hamas ble raskt beskrevet
som en krig mot palestinerne og at krigføringen var brudd på Folkeretten
og etter hvert kom også påstanden om at Israel bedriver et folkemord.
Dette medlem vil igjen understreke
at ingen ønsker at uskyldige palestinere skal dø, og ikke minst
er hvert eneste døde barn en tragedie. Dette
medlem vil allikevel minne om at antall afghanere som ble
drept i krigen mot Taliban i Afghanistan var veldig mye høyere og
at krigen raste i 10 år og med stor global støtte. Dette
medlem vil også minne om at al-Qaidas angrep på USA ble forstått
som et angrep på vestens liberale verdier. Angrepet på Israel derimot
ble ansett som handling «med et historisk bakteppe» hvor påstanden
om at Israel ikke ønsker en fredsløsning.
Dette medlem mener forslagene fra
Rødt og Sosialistisk Venstreparti bidrar til å forsterke et fiendebilde
som særlig venstresiden over år har vært med å skape. Mange oppfatter
kampen mot Israel som en kamp mot jødene. Dette medlem ønsker
ikke å tillegge forslagsstillerne et slikt motiv, men det er samtidig
relevant å minne om at mange oppfatter krav om boikott av Israel
som en kamp mot jøder. Dette har vi blant erfart gjennom antisemittismen
som jøder over hele verden er blitt utsatt for. Også i Norge.
Med dette som bakteppe mener dette medlem at
en omfattende boikott av Israel og utestengelse fra det internasjonale
samfunnet både er galt samtidig som det oppmuntrer og delvis legitimerer
kamp mot jøder. Dersom man ønsker varig fred i Midtøsten, gir en
omfattende boikott av Israel det aller dårligste utgangspunktet. Dette medlem avviser derfor alle forslagene.