Justis- og beredskapsdepartementet fremmer i proposisjonen
forslag til endringer i tvisteloven for å ivareta at en sperret
adresse ikke avsløres som følge av plikten etter tvisteloven til
å oppgi navn og andre opplysninger ved innledningen til parts- og
vitneavhør. Det foreslås også endringer i tvistelovens regler om rettsbokens
innhold og om partenes rett til innsyn i saksdokumentene for å sikre
at en part heller ikke gjennom innsynsretten skal kunne skaffe seg
kunnskap om den sperrede adressen. Endringsforslagene vil også komme
til anvendelse i tilfeller der en part eller et vitne har fått innvilget
fiktiv identitet eller bor på skjult adresse etter barnevernsloven.
I proposisjonen foreslås det videre en endring
i straffeprosessloven som går ut på å innføre et unntak fra lengstefristen
på ti år for å begjære gjenåpning for sivile krav som er fremmet
i forbindelse med en straffesak. Etter forslaget skal unntaket gjelde
både for sivile krav som er behandlet i en straffesak når straffesaken
gjenåpnes, og for sivile krav som begjæres gjenåpnet uten at straffesaken
gjenåpnes. Det foreslås også å fastsette i loven at når straffesaken
gjenåpnes, kan avgjørelsen av sivile krav kreves gjenåpnet etter
straffeprosesslovens vilkår. Videre foreslås det at gjenåpning av
det sivile kravet skal omfattes av reglene om forsvarer- og bistandsadvokatoppdraget,
og en bestemmelse om at staten skal dekke en eventuell tilbakebetaling
av utbetalt erstatning når det er gått mer enn ti år siden kravet
ble pådømt. I tillegg foreslås det en overgangsregel slik at unntaket
fra lengstefristen gis med virkning tilbake i tid for avgjørelser
av erstatningskrav som begjæres gjenåpnet til gunst for den erstatningsdømte.
Departementet foreslår også enkelte forskriftshjemler
i naturskadeforsikringsloven. Disse vil gi hjemler for enkelte forskriftsbestemmelser
i forskrift 26. januar 2024 nr. 111 om naturskadeforsikring, som trer
i kraft 1. januar 2025. De vedtatte forskriftsbestemmelsene innebærer
bare mindre endringer sammenlignet med gjeldende regler og praksis.