Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet
foreslår i Prop. 93 LS (2023–2024) en ny lov om elektronisk kommunikasjon
(ekomloven) som skal erstatte gjeldende lov 4. juli 2003 nr. 83
om elektronisk kommunikasjon (ekomloven). Loven vil regulere og
gi rammer for ekomsektoren og datasenterindustrien i årene som kommer.
I denne innstillingen behandles den delen av
Prop. 93 LS (2023–2024) som gjelder ny lov om elektronisk kommunikasjon
(ekomloven).
I Innst. 29 S (2024–2025) behandles den delen
av Prop. 93 LS (2023–2024) som gjelder samtykke til godkjenning
av EØS-komiteens beslutning nr. 274/2021, 275/2021, 276/2021 og
277/2021 om innlemmelse i EØS-avtalen av forordningene (EU) 2018/1971,
(EU) 2019/2243 og (EU) 2020/1070 og direktiv (EU) 2018/1972. Det
vises til Innst. 29 S (2024–2025) for nærmere omtale av dette.
Loven regulerer mobil- og bredbåndstjenester
og andre tradisjonelle elektroniske kommunikasjonstjenester og elektroniske
kommunikasjonsnett. Nummeruavhengige person-til-person-kommunikasjonstjenester
er inkludert i lovens virkeområde. Eksempler på slike tjenester
er meldingstjenester i internettbaserte applikasjoner eller på sosiale
medier. Slike tjenester underlegges kun enkelte av lovens bestemmelser,
for eksempel enkelte sikkerhetskrav.
Datasentre reguleres for første gang i ny ekomlov. Reguleringen
er ment å være en første regulering som kan utvides etter hvert
og ved behov. Datasentre er infrastruktur som lagrer og bærer digitale
tjenester og data. Disse er viktige for å sikre en robust nasjonal
infrastruktur med trygge og fleksible tjenester over hele landet.
Mange viktige funksjoner i samfunnet i dag hviler på tjenester som
blir levert av datasentre, og datasentre legger til rette for innovasjon
og effektivisering både i næringslivet og i det offentlige. Loven
innfører en registreringsplikt for datasentre, og den stiller krav
til forsvarlig sikkerhet og beredskap i datasentre.
Samfunnets avhengighet av elektronisk kommunikasjon
er økende og stadig mer kritisk. Loven legger derfor til rette for
en ytterligere styrking av sikkerheten og robustheten i elektroniske
kommunikasjonsnett og -tjenester. Loven fastslår blant annet at
elektroniske kommunikasjonsnett og -tjenester skal ha forsvarlig
sikkerhet i fred, krise og krig.
Loven inneholder regler for å sikre kommunikasjonsvernet.
Det er viktig at brukerne av internett, mobiltjenester og andre
elektroniske kommunikasjonstjenester kan ha tillit til at de trygt
kan bruke tjenestene uten at de må gi fra seg mer informasjon enn
det som er nødvendig, og uten at uvedkommende kan få tilgang til kommunikasjonen
og trafikkdata. Kommunikasjonsvernet skal sikre konfidensialitet,
autentisitet og integritet i bruken av elektronisk kommunikasjon
for alle, slik som forbrukere og virksomheter med mer. Loven inneholder
også regler for lovbestemt tilgang til informasjon for politiet
og andre myndigheter.
Informasjonskapsler, også omtalt som cookies,
reguleres også i loven. Reglene om samtykke skjerpes i forhold til
gjeldende rett for å sikre at samtykke er en frivillig, spesifikk,
informert og utvetydig viljesytring gitt ved en erklæring eller
en tydelig bekreftelse.
Loven inneholder en sektorspesifikk markedsregulering
der forhåndsdefinerte markeder analyseres og tilbyder som har sterk
markedsstilling utpekes. Tilbyder med sterk markedsstilling kan
pålegges å gi konkurrentene tilgang til sine elektroniske kommunikasjonsnett, dersom
tilgang til anleggsinfrastruktur ikke er tilstrekkelig til å fremme
bærekraftig konkurranse. Loven gir Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
kompetanse til å fastsette vilkår for tilgangen. Tilbyder med sterk
markedsstilling kan selv påvirke forpliktelsene Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
pålegger, ved å påta seg forpliktelser om saminvesteringer med andre
tilbydere i nye nett med svært høy kapasitet. Tilbydere med sterk markedsstilling
som kun er aktive i grossistmarkedet, gis lettelser i reguleringen.
Loven regulerer også prisen ved terminering av tale (avslutning
av en samtale i et annet nett enn der samtalen starter) i mobilnett
og fastnett.
Overgangen fra eldre infrastruktur til nyere
infrastruktur reguleres i loven, og den gir Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
kompetanse til å pålegge særskilte plikter på tilbyder med sterk
markedsstilling. Pliktene kan for eksempel pålegges i forbindelse
med overgang fra kobberinfrastruktur til fiber for å ivareta hensynet
til konkurransen og sluttbrukernes rettigheter.
Loven åpner for symmetrisk regulering av tilgang
til nett og fasiliteter i og utenfor bygninger. Med symmetrisk regulering
menes at tilbydere uten sterk markedsstilling også kan pålegges
tilgangsforpliktelser. I særlige tilfeller kan tilgangsplikten utvides
til et punkt som ligger forbi det første tilkoblingspunktet og lenger inn
i nettet. Slik tilgang skal ikke pålegges tilbyder som kun er aktiv
i grossistmarkedet, og som tilbyr tilgang til nett med svært høy
kapasitet på ikke-diskriminerende vilkår. Dette gjelder likevel
ikke dersom nettet er finansiert gjennom offentlige midler.
Når det gjelder frekvensspekteret, gir loven
regler om fastsetting av nasjonal frekvensplan, saksbehandlingsregler
ved tildeling, tilbakekall og endring av frekvensressurser, rett
til bruk av frekvenser som er tildelt andre, samt regler for å ivareta
nasjonale sikkerhetshensyn. Loven inneholder regler om etablering
og drift av småcellebasestasjoner, inkludert en plikt for statlige, fylkeskommunale
og kommunale myndigheter til å imøtekomme rimelige anmodninger om
tilgang til fysisk infrastruktur for å etablere slike småcellebasestasjoner.
Begrensede ressurser som nummer, navn og adresser
for elektronisk kommunikasjon reguleres i loven. Loven gir i tillegg
rammevilkår for norske landkodetoppdomener og andre domenenavn av
nasjonal betydning.
Loven regulerer forbrukerrettigheter på området for
elektronisk kommunikasjon, slik som forbud mot diskriminerende krav
eller vilkår, rett til avtalesammendrag, kontroll av kostnader,
prissammenlikningstjenester og tilgang til e-post etter oppsigelse
av abonnementsavtale. Enkelte regler om beskyttelse av forbrukere
er i tillegg utvidet til å gjelde mikroforetak, små foretak og ideelle
organisasjoner som kjøper tjenester. Loven inneholder også en forskriftshjemmel
som gir kompetanse til å regulere fellesfakturerte tjenester. Dette
er varer og tjenester som faktureres sammen med elektroniske kommunikasjonstjenester.
Brukere med funksjonsnedsettelser skal sikres
likeverdig tilgang til og utvalg av elektroniske kommunikasjonstjenester.
Loven søker å ivareta disse brukernes behov for å få informasjon
om relevante tjenester, avtalevilkår og brukerutstyr.
Loven innfører hjemmel til å kunne pålegge leveringsplikt
for bredbånd. Leveringsplikt vil først være aktuell dersom andre
mindre inngripende virkemidler ikke fører frem (som for eksempel
bredbåndsstøtteordningen).
Reguleringen av radioutstyr, terminalutstyr
og annet utstyr videreføres i det vesentligste fra gjeldende rett med
enkelte mindre endringer knyttet til blant annet krav til sikkerhet.
Loven inneholder regler om at radioutstyr og annet utstyr som er
beregnet på å forstyrre eller hindre lovlig elektronisk kommunikasjon
(jammere for GPS-signaler mv.), ikke er tillatt å innføre, besitte, bringe
i omsetning, gjøre tilgjengelig på markedet, sette i drift eller
bruke. Slike GPS-signaler er blant annet egnet til å forstyrre helikopter
og luftambulanse ved landing.
Autorisasjonsregimet for prosjektering, installasjon,
vedlikehold og sammenkobling av elektronisk kommunikasjonsnett reguleres
med hjemmel i loven. På bakgrunn av nasjonale behov innføres et
krav om autorisasjon for prosjekterende virksomhet.
Loven setter rammer for en klagenemnd som skal behandle
de fleste av klagene på enkeltvedtak fattet av Nasjonal kommunikasjonsmyndighet
i saker som følger ekomdirektivet. Loven inneholder en forskriftshjemmel
med sikte på å fastsette de nærmere detaljene i klageordningen.
Forordningen om opprettelsen av sammenslutningen
av europeiske reguleringsmyndigheter for elektronisk kommunikasjon
(BEREC) ble innlemmet i EØS-avtalen 24. september 2021. Ekomloven
inneholder en forskriftshjemmel med sikte på å kunne inkorporere
forordningen i norsk rett. Dette vil legge til rette for at Nasjonal
kommunikasjonsmyndighet kan delta i BEREC og BERECs arbeid på lik
linje med andre europeiske reguleringsmyndigheter, men uten stemmerett.
Det vises til proposisjonen for nærmere omtale
av rettsaktene og lovforslaget.