Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Lise Christoffersen, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje
Sørvik og lederen Lene Vågslid, fra Høyre, Mudassar Kapur og Anne
Kristine Linnestad, fra Senterpartiet, Heidi Greni og Kathrine Kleveland,
fra Fremskrittspartiet, Per-Willy Amundsen og Erlend Wiborg, fra
Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad, og fra Rødt, Tobias
Drevland Lund, viser til Representantforslag 8:169 S (2023–2024),
der det foreslås at beviskravene i saker om mulig tilbakekall av
oppholdstillatelse/statsborgerskap for asylsøkere senkes, og at
alle indikasjoner på mulig juks i slike saker etterforskes og prioriteres.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser også til mottatte skriftlige innspill i saken.
Norsk organisasjon for asylsøkere (NOAS) støtter ikke forslagene
under henvisning til at senkede beviskrav kan medføre svekket rettssikkerhet, og
at flere saker kan bli reist på sviktende grunnlag, med de belastningene
det innebærer for den enkelte. Øvrige uttalelser, som for en stor
del kommer fra privatpersoner, knytter sine innspill til Stortingets
vedtak 15. mars 2024 om å iverksette tiltak for å forhindre transnasjonal undertrykkelse
av personer i Norge (jf. Dokument 8:30 S (2023–2024), Innst. 226
S (2023–2024)).
Flertallet viser
videre til statsrådens svarbrev, der statsråden understreker at
den klare hovedregelen i norsk sivilprosess er at det mest sannsynlige
faktum skal legges til grunn, og at det også gjelder i saker etter
utlendingsloven. Et senket beviskrav vil derfor stride mot helt grunnleggende
rettssikkerhetsprinsipper. Statsråden viser videre til at Utlendingsdirektoratet
(UDI) av hensyn til ressursbruk og forvaltningslovens krav til saksbehandlingstid
er pålagt å prioritere de mest alvorlige tilbakekallssakene. Samtidig
vises det til Utenriksdepartementets reviderte verifiseringsinstruks
av 2023 for spesialutsendinger på utlendingsfeltet, utstasjonert
ved flere norske ambassader.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at UDI i 2023 henla mer enn
tusen saker der det var mistanke om en eller annen form for juks i
asyl- og innvandringssaker. Former for juks kan være at personer
enten har løyet om hvilket land de er fra, oppgitt uriktige identitetsopplysninger,
for eksempel navn, fødselsdato, fødested eller liknende, eller benyttet
to ulike identiteter i Norge. Henleggelsene skyldes at UDI i 2023
fikk beskjed fra Justis- og beredskapsdepartementet om å få ned
køen av saker. UDI tolket det dit hen at de måtte prioritere de
viktigste og mest alvorlige sakene. De andre måtte henlegges.
Disse medlemmer viser
til at det finnes flere eksempler i Norge på mennesker som har jukset
til seg oppholdstillatelse/statsborgerskap. I en artikkel fra NRK
fremgår det at en eritreer har fått bli i Norge selv om han åpent
har støttet regimet han sa han flyktet fra. Personen stod oppført
som styreleder i en av YPFDJs organisasjoner i Norge. YPFDJ er ungdomsbevegelsen
til ettpartistaten Eritrea, som er et av verdens verste regimer
når det gjelder menneskerettigheter. Det finnes også flere tilfeller
hvor UDI har henlagt saker fra Somalia. Dette gjelder saker der
det har vært mistanke om at asylsøkere har gitt gale opplysninger
om hvor i Somalia de kommer fra og hvilken klan de tilhører. Dette
har fått betydning for om de har fått opphold i Norge eller ikke. Disse medlemmer viser til at avdekningene
gjort av NRK blant annet viser at pakistanere som utgir seg for
å være afghanere, får asyl i Norge. Dette skyldes at det er større
sjanse for afghanere for å få asyl eller en annen form for opphold
i Norge, på grunn av de vanskelige forholdene i Afghanistan. UDI
har i dag ca. 350 saker der det er mistanke om denne typen juks.
I mange tilfeller lyves det ikke bare om hvilket land man er fra,
men for at historien skal fremstå troverdig, oppgis det falske opplysninger
om navn, fødselsdato, familierelasjoner og bakgrunn. Flere har derfor
fått opphold eller statsborgerskap på uriktig grunnlag og med falsk
identitet.
Disse medlemmer viser
til at da Fremskrittspartiet satt i regjering, ble det startet et
intensivt arbeid med å avdekke asyljuks. Regjeringen foreslo den
gang i Prop. 1 S (2016–2017) fra Justis- og beredskapsdepartementet
å styrke UDI ved å videreføre 177 mill. kroner til saksbehandling,
i tillegg til å øke bevilgningen til Utlendingsnemnda (UNE) med
15,7 mill. kroner, for å redusere antallet ubehandlede saker i UDI
og UNE. I tildelingsbrev 2017 til UDI ble det også presisert at
UDI skulle benytte handlingsrommet til å bygge ned antall ubehandlede
asyl- og oppholdssaker til et effektivt restansenivå, og skulle
styrke arbeidet med tilbakekall av tillatelser. Det ble også presisert
at man forventet at UDI skulle prioritere arbeidet med tilbakekall.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at antall tilbakekallssaker
etter utlendingsloven § 63 på grunn av feil og uriktige opplysninger
har vært høyere under dagens regjering enn under regjeringen Solberg,
da Fremskrittspartiet hadde ansvar for saksfeltet, og at tilbakekallssaker på
grunn av feil og uriktige opplysninger nå utgjør en høyere andel
av det totale antallet tilbakekallinger. Antall ubehandlede saker
om tilbakekall av oppholdstillatelse med søknadshjemmel i utlendingsloven
§ 63 er ved utgangen av hvert år også lavere under dagens regjering.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at justis- og beredskapsministeren
har svart følgende på et skriftlig spørsmål, jf. Dokument 15:1898
(2023–2024):
«Beviskravene gjør at vilkårene for tilbakekall
ofte ikke vil være oppfylt, selv om det er foreligger relativt klare
indikasjoner på at utlendingen har fått tillatelse på uriktig grunnlag.»
Disse medlemmer vil
påpeke at juks i asylsaker er med på å undergrave hele asylinstituttet.
De som jukser seg til opphold, opptar enorme ressurser som kunne gått
til andre som trenger det. Disse medlemmer mener
konsekvensene av dagens praksis er med på å sende ut signaler som
vil spre seg raskt til ulovlige immigranter som ønsker å jukse seg
til opphold. Når man mottar beskyttelse fra et regime man åpenlyst
støtter, og likevel oppnår opphold gjennom juks, bidrar dette til
å skade norsk asylpolitikk.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til å endre på beviskravene i tilbakekallssaker hvor det foreligger
relativt klare indikasjoner på at utlendingen har fått tillatelse
på uriktig grunnlag, slik at de som har jukset seg til opphold,
enklere kan få sin tillatelse tilbakekalt.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at alle indikasjoner om mulig juks knyttet til oppholdstillatelse
og statsborgerskap etterforskes og prioriteres.»
Medlemane frå
Sosialistisk Venstreparti og Raudt viser til Innst. 277 S
(2023–2024), jf. Dokument 8:77 S (2023–2024), om tilbakekall av oppholdstillatelse
og statsborgerskap og merknadene partia er med på i denne. Rettstryggleiken
i eit velfungerande demokrati er knytt til maktfordelingsprinsippet, likskap
for lova og det å kunne prøve saka si for retten med høve til kontradiksjon. Desse medlemane meiner at å foreslå å
svekke beviskrava i tilbakekallssaker vil vere eit angrep på den
grunnleggande rettstryggleiken til menneske som ifylgje Sivilsamfunnets rettsstatsmelding
frå 2024 allereie har svak tilgang til å få prøve sakene sine i
retten.
Desse medlemane er
samde i at ikkje alle har rett til vern og at i nokre spesielle
saker kan det vere rett å kalle tilbake opphaldsløyve og statsborgarskap
slik lova gir høve til. Desse medlemane vil
understreke at asylsaker kan vere svært kompliserte, og viser til
at det finst fleire døme på at opphaldsland for asylsøkjarar og flyktningar
ikkje alltid er så enkelt å fastslå. Det gjeld særleg når menneska
som søkjer vern, er frå land der store grupper har vore på flukt
i mange tiår og gjerne over fleire landegrenser. Desse
medlemane meiner derfor at reine formelle feil i ei sak ikkje
nødvendigvis inneber at det er snakk om fusk.
Desse medlemane meiner
at å opprette tidkrevjande tilbakekallssaker og etterforsking på
grunnlag av «alle mulige indikasjoner» slik forslagsstillarane føreslår,
særleg etter at det har gått mange år, ofte vil vere feil bruk av
ressursane til utlendingsmyndigheitene.