Merknad
4. Oppfølging av anmodningsvedtak
Nedenfor gis en oversikt over oppfølging av anmodnings- og utredningsvedtak under Helse- og omsorgsdepartementet. Oversikten inkluderer alle vedtak fra stortingssesjonen 2023–2024 samt de vedtakene som kontroll- og konstitusjonskomiteen i Innst. 239 S (2023–2024) mente ikke var kvittert ut. I tabellen under angis det også hvorvidt departementet planlegger at rapporteringen knyttet til anmodningsvedtaket nå avsluttes, eller om departementet vil rapportere konkret på vedtaket også i neste års budsjettproposisjon.
Oversikt over anmodnings- og utredningsvedtak, ordnet etter sesjon og nummer
Sesjon |
Vedtak nr. |
Stikkord |
Rapportering avsluttes (Ja/Nei) |
2023–2024 |
3 |
Sikre kvinnehelse i nasjonal helse- og samhandlingsplan |
Ja |
2023–2024 |
66 |
Tannhelsebehandling til personer over 85 år |
Ja |
2023–2024 |
67 |
Registreringsordning for kommersielle helseinstitusjoner |
Ja |
2023–2024 |
87 |
Varig tilskudd til Helse Nord for å begrense bruken av innleie |
Ja |
2023–2024 |
88 |
Rekrutterings- og samhandlingstilskudd til Helse Nord |
Ja |
2023–2024 |
120 |
Øke antall døgnplasser |
Ja |
2023–2024 |
121 |
Helseutfordringer knyttet til rasisme og diskriminering |
Nei |
2023–2024 |
122 |
Oppfølging av spesialister som arbeider med psykisk helsevern |
Nei |
2023–2024 |
123 |
Helseteam i barneverntjenesten |
Nei |
2023–2024 |
124 |
Personlige økonomiske hensyn i det selvmordsforebyggende arbeidet |
Nei |
2023–2024 |
125 |
Konkrete tiltak i opptrappingsplan psykisk helse |
Nei |
2023–2024 |
126 |
Stanse nedbygging av døgnplasser i psykisk helsevern |
Ja |
2023–2024 |
489 |
Stortingsmelding om BPA |
Nei |
2023–2024 |
542 |
Produksjon og lagring av legemidler og smittevernutstyr i Norden |
Ja |
2023–2024 |
543 |
Frivillighetens rolle i helseberedskapen |
Ja |
2023–2024 |
612 |
Overgrepsmottak for barn |
Nei |
2023–2024 |
614 |
Intervensjonsprogram førstegangsfødende |
Nei |
2023–2024 |
628 |
Tjeneste med integrert ettervern |
Ja |
2023–2024 |
629 |
Behandlingstilbudet til voldsutsatte kvinner med ruslidelse |
Ja |
2023–2024 |
630 |
Følgeforskning i forbindelse med TSB |
Nei |
2023–2024 |
684 |
Godkjenningsordning for kommersielle aktører |
Nei |
2023–2024 |
685 |
Folkehelseundersøkelse i Groruddalen |
Ja |
2023–2024 |
686 |
Ivaretakelse av kjønnsperspektiv |
Nei |
2023–2024 |
687 |
Kjønnsperspektiv i behandlingsretningslinjene |
Nei |
2023–2024 |
688 |
Døgnplasser i psykiatrien |
Ja |
2023–2024 |
689 |
Sikkerhetshjem |
Ja |
2023–2024 |
690 |
Reduksjon i bruk av bemanningsbyrå |
Nei |
2023–2024 |
691 |
Innleie i helseforetak |
Ja |
2023–2024 |
692 |
Kostnader sykehusbygg |
Nei |
2023–2024 |
693 |
Kontraktsansvar for fristbruddordningen |
Nei |
2023–2024 |
694 |
Ikke møtt-gebyr innen psykisk helse |
Nei |
2023–2024 |
908 |
Endre tannhelsetjenesteloven for 25- og 26-åringer |
Nei |
2022–2023 |
1 |
Ideelle tilbud rusomsorgen |
Ja |
2022–2023 |
2 |
Avlasting av fastleger |
Nei |
2022–2023 |
44 |
Nasjonal helse- og samhandlingsplan og barnepalliasjon |
Ja |
2022–2023 |
79 |
Styrke allmennlegetjenesten |
Nei |
2022–2023 |
86 |
Rett til nødvendig tannhelsehjelp i den offentlige tannhelsetjenesten for unge voksne |
Nei |
2022–2023 |
137 |
Akuttilbud til personer som er utsatt for vold i nære relasjoner |
Nei |
2022–2023 |
486 |
Lovendring om å innhente opplysninger uten samtykke i pasientskadesaker |
Nei |
2022–2023 |
610 |
Evaluering av Norsk Pasientskadeerstatning |
Nei |
2022–2023 |
742 |
Brukerstyrt personlig assistanse |
Nei |
2022–2023 |
744 |
Forbud mot markedsføring av usunn mat og drikke |
Ja |
2022–2023 |
745 |
Aldersgrense for kjøp og salg av energidrikker |
Nei |
2022–2023 |
746 |
Økt bruk av grønn resept |
Nei |
2022–2023 |
748 |
Selvmordsforebygging |
Nei |
2022–2023 |
756 |
Apotekenes rolle i vaksinasjonsarbeidet |
Nei |
2022–2023 |
825 |
Status vann- og avløpssituasjonen |
Ja |
2022–2023 |
929 |
Utvide vilkårene for folketrygdstønad på grunnlag av sterkt nedsatt evne til egenomsorg |
Nei |
2022–2023 |
938 |
Utvidelse av rettigheter for psykisk syke på tannhelseområdet – Fylkeskommunens tilbud |
Ja |
2021–2022 |
416 |
Overgangsordning for autorisasjon av paramedisinere |
Ja |
2021–2022 |
417 |
Avklaring knyttet til Register for utøvere av alternativ behandling |
Nei |
2021–2022 |
516 |
Sikring av helsefaglig oppfølging etter fødsel |
Ja |
2021–2022 |
517 |
Lovfeste rett til selvvalgt støtteperson gjennom graviditet og fødsel |
Nei |
2021–2022 |
518 |
Oppfølging og hjelpeapparat for forebygging av fødselsdepresjon |
Nei |
2021–2022 |
519 |
Behandlingssenter ved alvorlig fødselsdepresjon for mor med barn |
Ja |
2021–2022 |
520 |
Rettighetsfesting av hjemmebesøk av jordmor |
Ja |
2021–2022 |
561 |
Utredning av spesialistforskriften |
Nei |
2021–2022 |
762 |
Handlingsplan for reduksjon av ensomhet |
Nei |
2021–2022 |
763 |
Styrking av forskning på ensomhet |
Ja |
2021–2022 |
764 |
Styrking av samarbeid for forebygging av ensomhet |
Nei |
2021–2022 |
832 |
Rett til nødvendig tannhelsehjelp i den offentlige tannhelsetjenesten for unge voksne |
Ja |
2020–2021 |
5 |
Økonomiske modeller for utvikling av antibiotika |
Nei |
2020–2021 |
9 |
Lovendring om mennesker på sykehjem mot deres egen vilje |
Ja |
2020–2021 |
84 |
Revisjon av smittevernloven etter Koronakommisjonens rapport |
Nei |
2020–2021 |
96 |
Gjennomgang av folketrygdens refusjonsordning for tannbehandling |
Nei |
2020–2021 |
645 |
Voksenvaksinasjonsprogram |
Ja |
2020–2021 |
646 |
Automatisk informasjonsordning |
Ja |
2020–2021 |
692 |
Botilbud for personer som har kommet ut av aktiv rus |
Ja |
2020–2021 |
693 |
Finansieringsordning innen rusfeltet |
Ja |
2020–2021 |
702 |
Helhetlig og koordinert helse- og omsorgstjenestetilbud |
Ja |
2020–2021 |
726 |
Responstider, kompetanse og akuttmedisinsk utstyr |
Nei |
2020–2021 |
876 |
Koronakommisjonen – situasjonen for kommuneoverleger og kommunale smittevernleger |
Nei |
2020–2021 |
986 |
Eldrevoldssaker – nasjonale retningslinjer |
Ja |
2020–2021 |
987 |
Eldrevoldssaker – meldeplikt |
Ja |
2020–2021 |
1114 |
Legemiddelloven – narkotika til eget bruk |
Nei |
2020–2021 |
1122 |
Ettervernsreform for rusavhengige |
Nei |
2020–2021 |
1164 |
Evaluering av de regionale odontologiske kompetansesentrene |
Nei |
2019–2020 |
347 |
Prøveprosjekt der helsesykepleiere henviser til BUP |
Nei |
2019–2020 |
611 |
Utredning av markedet for genetisk selvtesting |
Nei |
2019–2020 |
612 |
Forbud genetisk testing av barn |
Nei |
2019–2020 |
616 |
Preimplantasjonsdiagnostikk |
Nei |
2018–2019 |
20 |
Styrking av norsk tannhelse |
Nei |
2018–2019 |
25 |
Ensomhet inn i folkehelseloven §7 |
Nei |
2018–2019 |
39 |
Forslag om innholdsmerking på alkoholholdig drikk |
Nei |
2018–2019 |
44 |
Innføring av merking med helseadvarsler på alkoholholdig drikk |
Nei |
2018–2019 |
82 |
Ideelle organisasjoners pensjonskostnader |
Nei |
2018–2019 |
93 |
Årsmeldingen for 2017 fra Norges nasjonale institusjon for menneskerettigheter |
Nei |
2017–2018 |
468 |
Legevakt- og fastlegeordningen |
Nei |
2017–2018 |
615 |
Regelverket for pasientreiser |
Nei |
2017–2018 |
915 |
Tobakksskadeloven |
Nei |
2015–2016 |
627 |
Prevensjon til rusavhengige |
Ja |
Komiteen viser til at det flere steder i budsjettproposisjonen Prop. 1 S (2024–2025), samt i et eget kapittel, er referert til Stortingets anmodningsvedtak. Komiteen viser til at proposisjonen gjør rede for oppfølging av i alt 32 anmodningsvedtak fra stortingssesjonen 2023–2024 under Helse- og omsorgsdepartementets ansvarsområde og 59 vedtak fra tidligere sesjoner. Komiteen viser til at det fremgår av Prop. 1 S (2024–2025) at regjeringen anser at oppfølgingen av 56 vedtak ikke er avsluttet. Komiteen viser til regjeringens rapportering på ulike anmodningsvedtak i budsjettproposisjonen. Komiteen legger til grunn at arbeidet med oppfølging av disse vedtakene videreføres. Komiteen tar i denne innstillingen ikke stilling til realiteten i de enkelte forslagene eller regjeringens konklusjon om videre rapportering eller ikke. Komiteen vil understreke at komiteens merknader til anmodningsvedtakene ikke er å anse som Stortingets kontroll av regjeringens oppfølging av vedtakene, og således ikke kan erstatte den normale behandlingen gjennom den årlige meldingen til Stortinget om anmodnings- og utredningsvedtak. Dette vil bli gjort ved behandling av Meld. St. 4 (2024–2025).
Komiteens flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus, viser til at regjeringen foreslår oppheving av anmodningsvedtak nr. 3, 5. oktober 2023:
«Stortinget ber regjeringen sikre at kvinnehelse blir en sentral del av nasjonal helse- og samhandlingsplan og at det legges frem konkrete forslag til tiltak og en plan slik at kvinnehelse blir behandlet i Stortinget.»
Flertallet viser til begrunnelsen for oppheving, som er at det i Meld. St. 9 (2023–2024) er et eget kapittel om fødsels- og barselomsorg. Flertallet mener at kvinnehelse er mer enn fødselsomsorg. Flertallet viser også til at vedtaket innebærer at det i Nasjonal helse- og samhandlingsplan skulle bli lagt frem en plan, og viser til at dette ikke ble gjort. Flertallet mener regjeringens oppfølging er mangelfull, og vil understreke at flertallet mener regjeringen ikke har fulgt opp Stortingets vedtak nr. 3, 5. oktober 2023 på en tilfredsstillende måte.
Flertallet viser til at regjeringen foreslår oppheving av anmodningsvedtak nr. 543, 4. april 2024:
«Stortinget ber regjeringen sikre at frivillighetens rolle i helseberedskapen styrkes, og at de frivillige organisasjonene integreres i planverk og øvelser.»
Flertallet viser til begrunnelsen for oppheving, som er at det i Meld. St. 5 (2023–2024) står at det skal legges til rette for at frivillig sektor blir bedre integrert, og at utvalg skal ha kontakt med frivillige organisasjoner der det er relevant. Disse medlemmer viser til at vedtaket ble fattet ved behandling av Meld. St. 5 (2023–2024), og at regjeringen derfor bør legge til grunn at eksisterende forslag ikke er tilstrekkelig.
Flertallet mener regjeringens oppfølging er mangelfull, og vil understreke at flertallet mener regjeringen ikke har fulgt opp Stortingets vedtak nr. 543, 4. april 2024 på en tilfredsstillende måte.
Flertallet viser videre til at regjeringen foreslår oppheving av anmodningsvedtak nr. 628, 14. mai 2024:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at det snarest utvikles en tjeneste med integrert ettervern som inkluderer brukerstyrte plasser, i samarbeid med kommunene.»
Flertallet viser til begrunnelsen for oppheving, som er at et oppdrag er gitt helseforetakene. Flertallet mener regjeringen bør tilse at tjenesten er utviklet, og kunne fremvise resultater av dette. Flertallet mener regjeringens oppfølging er mangelfull, og vil understreke at flertallet mener regjeringen ikke har fulgt opp Stortingets vedtak nr. 628, 14. mai 2024 på en tilfredsstillende måte.
Flertallet viser til at regjeringen foreslår oppheving av anmodningsvedtak nr. 629, 14. mai 2024:
«Stortinget ber regjeringen sørge for at det snarest bygges opp kapasitet i behandlingstilbudet til voldsutsatte kvinner med ruslidelse i spesialisthelsetjenesten.»
Flertallet viser til begrunnelsen for oppheving, som er at et oppdrag er gitt helseforetakene, samtidig står Kvinnekollektivet ARKEN i fare for å legges ned. Flertallet mener regjeringen bør tilse at et tilbud er bygget opp, og at det er forutsigbarhet om tilbudet. Flertallet mener på bakgrunn av dette at regjeringens oppfølging er mangelfull, og vil understreke at flertallet mener regjeringen ikke har fulgt opp Stortingets vedtak nr. 629, 14. mai 2024 på en tilfredsstillende måte.
Flertallet viser til at regjeringen foreslår oppheving av anmodningsvedtak nr. 520, 3. mai 2022:
«Stortinget ber regjeringen rettighetsfeste hjemmebesøk av jordmor innen én uke etter fødsel.»
Flertallet er uenig i regjeringens konklusjon og anser ikke vedtak nr. 520, 3. mai 2022 for å være oppfylt.
Flertallet viser til at regjeringen foreslår oppheving av anmodningsvedtak nr. 763, 10. juni 2022:
«Stortinget ber regjeringen styrke forskning på ensomhet og øke kunnskapen om tiltak som motvirker ensomhet.»
Flertallet er uenig i regjeringens konklusjon og anser ikke vedtak nr. 763, 10. juni 2022 for å være oppfylt.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus viser videre til at regjeringen foreslår oppheving av anmodningsvedtak nr. 542, 4. april 2024:
«Stortinget ber regjeringen styrke og utvide det nordiske samarbeidet om produksjon og lagring av legemidler og smittevernutstyr i Norden.»
Disse medlemmer viser til begrunnelsen for oppheving, som er at Nordisk Råd sin anbefaling er at nordisk samarbeid bidrar inn i det europeiske samarbeidet for å være en felles stemme inn i dette. Disse medlemmer viser til at Norge står på utsiden av det europeiske samarbeidet og derfor ikke har en felles stemme. Disse medlemmer mener regjeringens oppfølging er mangelfull, og vil understreke at disse medlemmer mener regjeringen ikke har fulgt opp Stortingets vedtak nr. 542, 4. april 2024 på en tilfredsstillende måte.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Pasientfokus merker seg at regjeringen i Prop. 1 S (2024–2025) foreslår at vedtak nr. 9 (2020–2021) om lovendring om mennesker på sykehjem mot deres egen vilje skal oppheves. Disse medlemmer er uenige i regjeringens konklusjon, og mener at regjeringen bør sikre at denne grunnleggende rettigheten lovfestes.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Rødt og Pasientfokus peker på at de vil komme tilbake til de opphevede anmodningsvedtakene i kontroll- og konstitusjonskomiteens behandling av Meld. St. 4 (2024–2025).