4.1 Sammendrag fra Prop. 1 S (2024–2025) Finansdepartementet
Tabell 4.1 Oversikt over
regjeringens forslag til bevilgninger under de respektive budsjettkapitler
og poster under rammeområde 20 (tall i kroner)
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop. 1 S (2024–2025)
Gul bok
|
Utgifter
|
Stortinget
og eksterne organer
|
41
|
|
Stortinget
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 220 405 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
175 247 000
|
|
70
|
Tilskudd
til partigruppene
|
255 288 000
|
|
73
|
Kontingenter,
internasjonale delegasjoner
|
18 788 000
|
|
74
|
Reisetilskudd
til skoler
|
7 120 000
|
Finansdepartementet
|
1600
|
|
Finansdepartementet
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
463 902 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter, kan overføres
|
67 874 000
|
|
71
|
Forskning
og allmennopplysning – Norges forskningsråd
|
38 400 000
|
1602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
556 492 000
|
|
23
|
Spesielle
driftsutgifter – Klagenemnd
|
8 900 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
33 725 000
|
1605
|
|
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 122 485 000
|
|
22
|
Opplæringskontoret
OK stat
|
13 296 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
20 237 000
|
1610
|
|
Tolletaten
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
2 042 566 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
321 854 000
|
1618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
8 152 802 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
109 000 000
|
|
22
|
Større
IT-prosjekter, kan overføres
|
557 631 000
|
|
23
|
Spesielle
driftsutgifter, a-ordningen
|
110 132 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
112 029 000
|
|
50
|
Skatte-
og avgiftsforskning
|
6 142 000
|
1619
|
|
Skatteklagenemnda
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
80 238 000
|
1620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
783 068 000
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter, kan overføres
|
242 503 000
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
|
4 183 000
|
1632
|
|
Kompensasjon for merverdiavgift
|
|
|
61
|
Tilskudd
til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning
|
35 350 000 000
|
|
72
|
Tilskudd
til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning
|
2 850 000 000
|
1633
|
|
Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift
|
|
|
1
|
Driftsutgifter, overslagsbevilgning
|
10 500 000 000
|
1635
|
|
Forskuttering av erstatningskrav
|
|
|
70
|
Utbetaling
av erstatning, kan overføres
|
20 000 000
|
1650
|
|
Statsgjeld, renter mv.
|
|
|
89
|
Renter og provisjon mv. på innenlandsk
statsgjeld, overslagsbevilgning
|
16 426 200 000
|
|
|
Sum utgifter
rammeområde 20
|
81 670 507 000
|
Inntekter
|
Inntekter
under departementene
|
3041
|
|
Stortinget
|
|
|
1
|
Salgsinntekter
|
6 190 000
|
|
3
|
Leieinntekter
|
2 387 000
|
4600
|
|
Finansdepartementet
|
|
|
2
|
Diverse
refusjoner
|
50 000
|
4602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
3
|
Saksbehandlingsgebyr
|
18 700 000
|
|
86
|
Vinningsavståelse
og overtredelsesgebyr mv.
|
500 000
|
4605
|
|
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring
|
|
|
1
|
Økonomitjenester
og andre driftsinntekter
|
282 112 000
|
|
2
|
Opplæringskontoret
OK stat
|
20 080 000
|
4610
|
|
Tolletaten
|
|
|
1
|
Særskilt
vederlag for tolltjenester
|
6 950 000
|
|
2
|
Andre
inntekter
|
2 492 000
|
|
4
|
Diverse
refusjoner
|
1 193 000
|
|
5
|
Refusjon
fra Avinor AS
|
31 430 000
|
|
85
|
Tvangsmulkt
og overtredelsesgebyr
|
12 500 000
|
4618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
1
|
Refunderte
utleggs- og tinglysingsgebyr
|
23 500 000
|
|
3
|
Andre
inntekter
|
7 044 000
|
|
5
|
Gebyr
for utleggsforretninger
|
64 000 000
|
|
7
|
Gebyr
for bindende forhåndsuttalelser
|
5 000 000
|
|
11
|
Gebyr
på kredittdeklarasjoner
|
3 360 000
|
|
85
|
Inngått
på tapsførte lån mv.
|
300 000 000
|
|
86
|
Bøter,
inndragninger mv.
|
2 000 000 000
|
|
87
|
Trafikantsanksjoner
|
70 000 000
|
|
88
|
Forsinkelsesgebyr,
Regnskapsregisteret
|
300 000 000
|
|
89
|
Overtredelsesgebyr
og tvangsmulkt
|
5 000 000
|
4620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
2
|
Oppdragsinntekter
|
247 103 000
|
|
85
|
Tvangsmulkt
|
10 000 000
|
5351
|
|
Overføring fra Norges Bank
|
|
|
85
|
Overføring
|
18 974 000 000
|
Avskrivninger,
avsetninger til investeringsformål og inntekter av statens forvaltningsbedrifter
i
samband med nybygg, anlegg mv.
|
5491
|
|
Avskrivning på statens kapital i statens forvaltningsbedrifter
|
|
|
30
|
Avskrivninger
|
1 755 000 000
|
Renter og
utbytte mv.
|
5603
|
|
Renter av statens kapital i statens forvaltningsbedrifter
|
|
|
80
|
Renter
av statens faste kapital
|
2 593 000 000
|
5605
|
|
Renter av statskassens kontantbeholdning og
andre fordringer
|
|
|
80
|
Av
statskassens foliokonto i Norges Bank
|
10 465 000 000
|
|
81
|
Av
verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk valuta
|
200 000
|
|
82
|
Av
innenlandske verdipapirer
|
1 859 300 000
|
|
83
|
Av
alminnelige fordringer
|
60 000 000
|
|
84
|
Av driftskreditt til statsbedrifter
|
3 163 200 000
|
|
|
Sum inntekter
rammeområde 20
|
42 289 291 000
|
|
|
Netto rammeområde 20
|
39 381 216 000
|
4.2 Stortingets vedtak om netto rammebeløp for rammeområde 20
Komiteen viser til
Stortingets vedtak 5. desember 2024, der netto utgiftsramme for
rammeområde 20 er fastsatt til 39 381 216 000 kroner.
For nærmere omtale av de enkelte poster vises
det til Prop. 1 S (2024–2025) Finansdepartementet.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens medlem
fra Rødt mener at politikergodtgjørelsene over tid har blitt
for høye sammenlignet med gjennomsnittslønna, noe som har bidratt
til å øke avstanden mellom politikerne og innbyggerne de er valgt
til å representere.
Dette medlem viser
til Rødts forslag ved behandling av Innst. 123 S (2021–2022) om
at godtgjørelsene for stortingsrepresentanter reduseres til maksimalt
halvannen ganger medianinntekten for deretter å justeres årlig med
et kronebeløp tilsvarende utviklingen i medianinntekt foregående
år, samt at godtgjørelsen for statsråder og statsminister fastsettes
til 1,25 og 1,75 ganger godtgjørelsen for stortingsrepresentanter.
Dette medlem viser
til Rødts alternative statsbudsjett, der det foreslås å redusere
godtgjørelsene til stortingsrepresentanter i tråd med ovennevnte
modell, noe som innebærer en reduksjon på om lag 20 pst. og et redusert
bevilgningsbehov på posten på 44 mill. kroner.
Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 70 Tilskudd til partigruppene
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 73 Kontingenter, internasjonale delegasjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 74 Reisetilskudd til skoler
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.5 Kap. 1600 Finansdepartementet
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 71 Forskning og allmennopplysning – Norges
forskningsråd
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det
foreslås at det opprettes en tilskuddsordning under Finansdepartementet
til organisasjoner som jobber med økonomiske spørsmål rundt skatt
og åpenhet.
Fullmakt til å forlenge bilateral låneavtale IMF
Komiteens merknader
Komiteen slutter
seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak X.
Fullmakt til å yte likviditetslån til Bankenes sikringsfond
Komiteens merknader
Komiteen slutter
seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VIII.
Fullmakt til å videreføre forpliktelser i IMFs multilaterale
låneordning
Komiteens merknader
Komiteen slutter
seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak IX.
Fullmakt til å rette opp uoppklarte differanser
og feilposteringer i tidligere års statsregnskap
Komiteens merknader
Komiteen slutter
seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak XI.
Fullmakt til postering mot mellomværendet med statskassen
Komiteens merknader
Komiteen slutter
seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak XIII.
4.6 Kap. 4600 Finansdepartementet
Post 2 Diverse refusjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.7 Kap. 1602 Finanstilsynet
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 23 Spesielle driftsutgifter, klagenemnd
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.8 Kap. 4602 Finanstilsynet
Post 3 Saksbehandlingsgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 86 Vinningsavståelse og overtredelsesgebyr
mv.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.9 Kap. 1605 Direktoratet for forvaltning og økonomistyring
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 22 Opplæringskontoret OK stat
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.10 Kap. 4605 Direktoratet for økonomistyring
Post 1 Økonomitjenester og andre driftsinntekter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 2 Opplæringskontoret OK stat
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.11 Kap. 1610 Tolletaten
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til Rødts alternative statsbudsjett, der det
foreslås å øke bevilgningen til Tolletaten med 12 mill. kroner.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.12 Kap. 4610 Tolletaten
Post 1 Særskilt vederlag for tolltjenester
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak I og
XII.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 4 Diverse refusjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 5 Refusjon fra Avinor AS
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 85 Tvangsmulkt og overtredelsesgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.13 Kap. 1618 Skatteetaten
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens medlem
fra Rødt viser til at Skatteetaten har hatt stramme budsjettrammer
over flere år, og etatens årlige driftsbudsjett ble høvlet med til sammen
300 mill. kroner gjennom åtte år med ABE-kutt under Solberg-regjeringa.
Dette medlem viser
til at disse kuttene får konsekvenser, og at de ansattes organisasjoner
gjentatte ganger har advart om at det er behov for en betydelig styrking
av etaten, og at staten trolig går glipp av enorme beløp hvert år
på grunn av denne ressursmangelen.
Dette medlem mener
at regjeringa undervurderer konsekvensene av å kutte i Skatteetatens
driftsbudsjett, og mener snarere at etaten burde få tilført flere
ressurser. Dette medlem viser til egne
forslag i Dokument 8:60 S (2022–2023) og Rødts alternative statsbudsjett,
der det foreslås å styrke bevilgningen med 100 mill. kroner ut over
regjeringas forslag.
Post 21 Spesielle driftsutgifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 22 Større IT-prosjekter, kan
overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 23 Spesielle driftsutgifter, a-ordningen
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 50 Skatte- og avgiftsforskning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.14 Kap. 4618 Skatteetaten
Post 1 Refunderte utleggs- og tinglysingsgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 5 Gebyr for utleggsforretninger
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 7 Gebyr for bindende forhåndsuttalelser
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 11 Gebyr på kredittdeklarasjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 85 Inngått på tapsførte lån mv.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 86 Bøter, inndragninger mv.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 87 Trafikantsanksjoner
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 88 Forsinkelsesgebyr, Regnskapsregisteret
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 89 Overtredelsesgebyr
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Tilsagnsordningen ved oppfølging av konkursbo
Komiteens merknader
Komiteen slutter
seg til regjeringens forslag, jf. forslag til vedtak VII.
4.15 Kap. 1619 Skatteklagenemnda
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.16 Kap. 1620 Statistisk sentralbyrå
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 21 Spesielle driftsutgifter, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.17 Kap. 4620 Statistisk sentralbyrå
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.18 Kap. 1632 Kompensasjon for merverdiavgift
Post 61 Tilskudd til kommuner og fylkeskommuner, overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 72 Tilskudd til private og ideelle virksomheter, overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.19 Kap. 1633 Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift
Post 1 Driftsutgifter, overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.20 Kap. 1635 Forskuttering av erstatningskrav
Post 70 Utbetaling av erstatning, kan
overføres
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.21 Kap. 1650 Statsgjeld, renter mv.
Post 89 Renter og provisjon mv. på innenlandsk
statsgjeld, overslagsbevilgning
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.22 Kap. 5351 Overføring fra Norges Bank
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.23 Kap. 5491 Avskrivning på statens kapital i statens forvaltningsbedrifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.24 Kap. 5603 Renter av statens kapital i statens forvaltningsbedrifter
Post 80 Renter av statens faste kapital
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.25 Kap. 5605 Renter av statskassens kontantbeholdning og andre fordringer
Post 80 Av statens foliokonto i Norges Bank
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 81 Av verdipapirer og bankinnskudd i utenlandsk
valuta
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 82 Av innenlandske verdipapirer
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 83 Av alminnelige fordringer
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
Post 84 Av driftskreditt til statsbedrifter
Komiteens merknader
Komiteens flertall, medlemmene
fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne
og Kristelig Folkeparti viser til sine respektive alternative
budsjetter.
4.26 Oversikt over partienes forslag til bevilgninger under rammeområde 20
Forslag til bevilgninger
under de respektive kapitler og poster der det er avvik fra regjeringens
forslag. Avvik i parentes. Forslaget fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet
og Sosialistisk Venstreparti er komiteens tilråding. Øvrige forslag
uttrykker alternativbudsjettenes standpunkter.
Kap.
|
Post
|
Formål
|
Prop. 1 S
|
A, Sp og SV
|
H
|
FrP
|
SV
|
R
|
V
|
MDG
|
KrF
|
Utgifter
rammeområde 20 (i tusen kroner)
|
41
|
|
Stortinget
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
1 220 405
|
1 220 405 (0)
|
1 220 405 (0)
|
1 220 405 (0)
|
1 220 405 (0)
|
1 176 085 (-44 320)
|
1 200 405 (-20 000)
|
1 220 405 (0)
|
1 220 405 (0)
|
1600
|
|
Finansdepartementet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
21
|
Spesielle
driftsutgifter
|
67 874
|
67 874 (0)
|
67 874 (0)
|
67 874 (0)
|
67 874 (0)
|
67 874 (0)
|
67 874 (0)
|
77 874 (+10 000)
|
67 874 (0)
|
|
71
|
Forskning
og allmennopplysning – Norges forskningsråd
|
38 400
|
38 400 (0)
|
38 400 (0)
|
38 400 (0)
|
38 400 (0)
|
43 400 (+5 000)
|
38 400 (0)
|
38 400 (0)
|
38 400 (0)
|
1602
|
|
Finanstilsynet
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
556 492
|
556 492 (0)
|
556 492 (0)
|
556 492 (0)
|
556 492 (0)
|
556 492 (0)
|
571 492 (+15 000)
|
556 492 (0)
|
556 492 (0)
|
1610
|
|
Tolletaten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
2 042 566
|
2 042 566 (0)
|
2 042 566 (0)
|
2 042 566 (0)
|
2 042 566 (0)
|
2 054 566 (+12 000)
|
2 042 566 (0)
|
2 042 566 (0)
|
2 167 566 (+125 000)
|
|
45
|
Større
utstyrsanskaffelser og vedlikehold
|
321 854
|
321 854 (0)
|
321 854 (0)
|
321 854 (0)
|
321 854 (0)
|
321 854 (0)
|
321 854 (0)
|
321 854 (0)
|
361 854 (+40 000)
|
1618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
8 152 802
|
8 152 802 (0)
|
8 212 802 (+60 000)
|
8 152 802 (0)
|
8 222 802 (+70 000)
|
8 252 802 (+100 000)
|
8 152 802 (0)
|
8 352 802 (+200 000)
|
8 152 802 (0)
|
|
50
|
Skatte-
og avgiftsforskning
|
6 142
|
6 142 (0)
|
6 142 (0)
|
6 142 (0)
|
6 142 (0)
|
6 142 (0)
|
6 142 (0)
|
26 142 (+20 000)
|
6 142 (0)
|
1620
|
|
Statistisk sentralbyrå
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
783 068
|
783 068 (0)
|
783 068 (0)
|
783 068 (0)
|
783 068 (0)
|
783 068 (0)
|
783 068 (0)
|
813 068 (+30 000)
|
783 068 (0)
|
1633
|
|
Nettoordning, statlig betalt merverdiavgift
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1
|
Driftsutgifter
|
10 500 000
|
10 500 000 (0)
|
10 500 000 (0)
|
10 500 000 (0)
|
10 500 000 (0)
|
10 500 000 (0)
|
10 500 000 (0)
|
10 510 000 (+10 000)
|
10 500 000 (0)
|
1650
|
|
Statsgjeld, renter mv.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
89
|
Renter og provisjon mv. på innenlandsk
statsgjeld
|
16 426 200
|
16 426 200 (0)
|
16 136 200 (-290 000)
|
16 426 200 (0)
|
16 426 200 (0)
|
16 426 200 (0)
|
16 136 200 (-290 000)
|
16 426 200 (0)
|
16 136 200 (-290 000)
|
|
|
Sum utgifter
rammeområde 20
|
81 670 507
|
81 670 507 (0)
|
81 440 507 (-230 000)
|
81 670 507 (0)
|
81 740 507 (+70 000)
|
81 743 187 (+72 680)
|
81 375 507 (-295 000)
|
81 940 507 (+270 000)
|
81 545 507 (-125 000)
|
Inntekter
rammeområde 20 (i tusen kroner)
|
4618
|
|
Skatteetaten
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
86
|
Bøter, inndragninger mv.
|
2 000 000
|
2 000 000 (0)
|
2 000 000 (0)
|
2 000 000 (0)
|
2 000 000 (0)
|
2 000 000 (0)
|
2 000 000 (0)
|
2 200 000 (+200 000)
|
2 000 000 (0)
|
|
|
Sum inntekter
rammeområde 20
|
42 289 291
|
42 289 291 (0)
|
42 289 291 (0)
|
42 289 291 (0)
|
42 289 291 (0)
|
42 289 291 (0)
|
42 289 291 (0)
|
42 489 291 (+200 000)
|
42 289 291 (0)
|
|
|
Sum netto
rammeområde 20
|
39 381 216
|
39 381 216 (0)
|
39 151 216 (-230 000)
|
39 381 216 (0)
|
39 451 216 (+70 000)
|
39 453 896 (+72 680)
|
39 086 216 (-295 000)
|
39 451 216 (+70 000)
|
39 256 216 (-125 000)
|
|
|
Avvik fra rammevedtak
|
0
|
0
|
-230 000
|
0
|
70 000
|
72 680
|
-295 000
|
70 000
|
-125 000
|