Søk

Godtgjøringsutvalgets forslag til regulering av godtgjørelsene

Godtgjøringsutvalget la 31. mai 2024 frem sin innstilling for Stortingets presidentskap.

I retningslinjer for Stortingets godtgjøringsutvalg, vedtatt av Stortingets presidentskap 3. juni 2021, fremgår det blant annet at utvalget skal begrunne sine beslutninger og rapportere om utviklingen i godtgjørelsene i forhold til det generelle lønnsnivået i Norge. Den generelle lønnsutviklingen er den mest relevante indikatoren for regulering av godtgjørelsene. Samtidig bør utvalget ta hensyn til særlige samfunnsmessige utfordringer når det er påkrevd.

I sin innstilling gir godtgjøringsutvalget en redegjørelse for den generelle lønnsutviklingen i samfunnet og en vurdering av om det foreligger særskilte samfunnsmessige forhold:

«[…] Retningslinjer for Stortingets godtgjøringsutvalg slår fast, i tråd med Cappelen-utvalgets rapport, at den generelle lønnsutviklingen er den mest relevante indikatoren for vurdering av endring i godtgjøringen. Stortingets godtgjøringsutvalg (tidligere lønnskommisjon) har over lang tid lagt til grunn den økonomiske rammen for frontfaget ved regulering av godtgjørelsen for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer.

Resultatet av forhandlingene og meklingen i frontfaget 2024 er en ramme på 5,2 prosent. Den økonomiske rammen for lønnsoppgjøret i offentlig sektor endte på 5,2 prosent både i statsoppgjøret og i kommuneoppgjøret.

Erfaringsmessig er frontfagsrammen et godt anslag for utviklingen i det generelle lønnsnivået. Godtgjøringsutvalget anbefaler fortsatt at man som hovedregel legger rammen for frontfagsoppgjøret til grunn som utgangspunkt for de årlige justeringene av godtgjørelsen for stortingsrepresentanter og regjeringsmedlemmer. Dette vil over tid gi en utvikling av godtgjørelsene som samsvarer med den generelle lønnsutviklingen, i tråd med mandatet og retningslinjene som er gitt for godtgjøringsutvalgets arbeid.

[…] Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene (TBU) har anslått konsumprisveksten for 2024 til 4,1 prosent.1.Et urolig verdensbilde, samt utviklingen med høy inflasjon internasjonalt, drevet av økte energi- og matvarepriser, har påvirket norsk økonomi. Norges Bank satte renten kraftig opp i 2022 og 2023 for å få ned prisveksten. I 2023 var norsk økonomi preget av at høy inflasjon og høyere renter har redusert husholdningenes kjøpekraft. I 2024 venter Finansdepartementet og SSB moderat vekst i norsk økonomi, mens Norges Bank ikke venter noen vekst av betydning. Alle tre regner med at arbeidsledigheten vil fortsette å øke moderat, og at prisveksten vil avta. TBU mener at Norges Banks rentebane fra desember i fjor tyder på uendret rente til over sommeren, for deretter å peke nedover.

Godtgjøringsutvalget vurderer at det ikke er særskilte samfunnsmessige forhold som tilsier at profil eller ramme for anbefalt regulering av godtgjørelsene bør fravikes i 2024. Godtgjøringsutvalgets forslag er derfor basert på de økonomiske rammene for frontfagsoppgjørene i år.»

Stortingets presidentskap ba i Innst. 500 S (2022–2023) Stortingets godtgjøringsutvalg om å synliggjøre et moderasjonsalternativ i forbindelse med neste årlige justering av stortingsgodtgjørelsen. Presidentskapet viste til at et kronetillegg i tråd med økningen i gjennomsnittslønnen i landet har vært løftet som et slikt alternativ. I tråd med anmodningen har godtgjøringsutvalget vurdert hvordan en slik løsning eventuelt kunne gjennomføres praktisk.

Godtgjøringsutvalget har beskrevet to alternativer for hvordan et kronetillegg kan utformes: Alt. 1 – kronetillegg lik den faktiske gjennomsnittlige økningen i landet året før det året fastsettelsen gjelder, og alt. 2 – kronetillegg beregnet ut ifra gjennomsnittslønnen i Norge og frontfagsrammen. Utvalget har beskrevet konsekvensene av de ulike alternativene opp mot regulering i tråd med den generelle lønnsutviklingen.

Alternativene avviker fra prinsippet i retningslinjene om at den generelle lønnsutviklingen er den mest relevante indikatoren for vurdering av endring i godtgjørelsen. Utvalget mener et avvik eventuelt må skje som en konsekvens av politiske prosesser i Stortinget, og deres anbefaling er følgelig at godtgjørelsene justeres i tråd med de fastlagte prinsipper.

Godtgjøringsutvalget gir følgende konkrete begrunnelse og innstilling om regulering av godtgjørelsen for stortingsrepresentanter, statsministeren og regjeringens medlemmer i 2024:

«[…] Ifølge prinsippene for fastsetting av godtgjørelsen, er den generelle lønnsutviklingen indikatoren for endring i godtgjøringene. Resultatet for frontfagsoppgjøret i 2024 legges følgelig til grunn for regulering av godtgjørelsen for 2024: 5,2 prosent.

En godtgjøringsvekst på 5,2 prosent gir et datotillegg på 5,8 prosent ved regulering av godtgjørelsen per 1. mai 2024. Årsveksten på 5,2 prosent i 2023 gav et tillegg på 4 prosent per 1. mai 2023. Lønnsoverhenget fra 2023 til 2024 er 1,3 prosent.

[..]

Stortingets godtgjørelsesutvalg legger med dette frem sin anbefaling om endring i godtgjørelsene til stortingsrepresentantene, statsministeren og regjeringens medlemmer:

Det innstilles på at godtgjørelsene fastsettes som følger med virkning fra 1. mai 2024:

Stortingsrepresentanter

1 171 000 kr per år

Statsminister

2 057 177 kr per år

Regjeringsmedlemmer

1 671 256 kr per år

Innstillingen er enstemmig.»

1. Foreløpig hovedrapport fra Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene Oslo, 16. februar 2024.