Innstilling frå næringskomiteen om representantforslag om å ivareta nasjonal sikkerhet på den norske handelsflåten

Søk
Til Stortinget

Bakgrunn

I dokumentet vert følgjande forslag fremja:

  • «1. Stortinget ber regjeringen stanse muligheten til å gi dispensasjon fra nasjonalitetskravet for kapteiner på skip i NIS-registeret fra land som utgjør en sikkerhetsrisiko for Norge.

  • 2. Stortinget ber regjeringen gjennomgå alle tillatelser og ordninger for personer fra land som utgjør en sikkerhetsrisiko for Norge, i alle sektorer, med mål om å tette sårbarheter.»

Ein viser til dokumentet for ei nærare utgreiing om forslaga.

Merknader frå komiteen

Komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Sverre Myrli, Runar Sjåstad, Rune Støstad og Solveig Vitanza, frå Høgre, Olve Grotle, Linda, Hofstad Helleland og Lene Westgaard-Halle, frå Senterpartiet, Hans Gunnar Holand, Jenny Klinge og Per Olav Tyldum, frå Framstegspartiet, Sivert Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, frå Sosialistisk Venstreparti, fung. leiar Torgeir Knag Fylkesnes, frå Raudt, Geir Jørgensen, frå Venstre, Alfred Jens Bjørlo, og frå Miljøpartiet Dei Grøne, Sigrid Zurbuchen Heiberg, viser til Dokument 8:164 S (2023–2024) om å ivareta nasjonal sikkerhet på den norske handelsflåten. Komiteen viser vidare til fiskeri- og havministerens brev frå 4. juni 2024 med statsråden si vurdering av representantforslaget. Brevet er vedlagt innstillinga. Komiteen viser vidare til at det har kome to høyringsinnspel i samband med saka, frå høvesvis Norges Rederiforbund og Norsk Sjøoffiserforbund. Komiteen merker seg den tryggingspolitiske situasjonen som følgje av Russlands angrepskrig mot Ukraina, og at det har skapt ei rekkje utfordringar og problemstillingar knytt til tryggleik og beredskap. Identifikasjon og tiltak for å redusere sårbarheiter, sikre samfunnskritiske funksjonar og Noregs nasjonale interesser er derfor eit viktig omsyn på mange område.

Fleirtalet i komiteen, alle unnateke medlemen frå Venstre, viser vidare til at Noreg er ei sjøfartsnasjon med ein handelsflåte på om lag 1 600 skip over 100 bruttotonn som seglar over heile verda, og som er bemanna av sjøfolk frå mange ulike nasjonar. Fleirtalet understrekar at dette løftar ei rekkje dilemma, som samstundes må vert vegne opp mot omsyn til bemanning, konkurransesituasjonen til norsk skipsfart og Noregs rolle som sjøfartsnasjon.

Fleirtalet i komiteen, medlemene frå Arbeidarpartiet, Høgre, Senterpartiet, Venstre og Miljøpartiet Dei Grøne, viser til at det for å oppretthalde Noregs posisjon som sterk sjøfartsnasjon for framtida er viktig å ha regelverk og ordningar som både sikrar at skip føretrekker å vera registrerte i NIS, at norske skip får rekruttert høgt kvalifisert mannskap, og at sikkerheita er godt ivareteken både for skipsfarten og Noreg. Fleirtalet er einige i intensjonen i representantforslaget og vil understreke at det er viktig å arbeide med tiltak for å ivareta nasjonal sikkerheit kontinuerleg.

Fleirtalet viser vidare til svaret frå statsråden, der det kjem fram at det er igangsett eit arbeid for å sjå på gjeldande dispensasjonspraksis kva gjeld tilsetting av kapteinar frå land som utgjer ein sikkerheitsrisiko for Noreg. Fleirtalet understrekar at det er fleire ulike omsyn som må verte vegne opp mot kvarandre i denne saka. Det er viktig å tette sårbarheiter og svekke sikkerheitsrisikoen med målretta tiltak, samtidig er det viktig at tiltaka er forholdsmessige og ikkje får utilsikta verknader som ein ikkje er bevisst på. Ei vurdering av reell sikkerheitsrisiko, som statsråden nemner i sitt svar, er viktig for å kunne velje hensiktsmessige tiltak.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Miljøpartiet De Grønne påpeker at den norske handelsflåten både spiller en nøkkelrolle for norsk næringsliv, og som en sikkerhetspolitisk ressurs dersom Norge havner i en krigssituasjon. Sett i lys av dagens sikkerhetssituasjon, med Russlands angrepskrig mot Ukraina, mener disse medlemmer det er svært alvorlig at det i stort omfang er gitt dispensasjoner fra nasjonalitetskravet for kapteiner på skip i NIS-registeret fra land som utgjør en sikkerhetsrisiko for Norge. Disse medlemmer påpeker at PST har slått fast at russiske fartøy er blitt brukt, og vil bli brukt, til spionasje i norske havner og fjorder. Disse medlemmer mener derfor det er åpenbare sikkerhetshull i dispensasjonsordningen når norske skip som i praksis fungerer som russiske, gjennom kun å benytte seg av russisk mannskap slik Ståle Ulriksen, forsker og lærer ved Sjøkrigsskolen, uttalte til Aftenposten 28. mai 2024.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjøre en revidering av forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, med hensyn til nåværende sikkerhetspolitiske omstendigheter.»

Disse medlemmer viser til viktigheten handelsflåten har hatt historisk både utenom og i fredstid. Disse medlemmer mener eventuelle lojalitetskonflikter i handelsflåten mot norsk styringsmakt kan få alvorlige konsekvenser i en eventuell krigssituasjon. Når det i tillegg er en betydelig andel kapteiner og mannskap på den norske handelsflåten fra land som utgjør en stor sikkerhetsrisiko for Norge, utgjør det en betydelig risiko for norsk sikkerhet.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Venstre og Miljøpartiet De Grønne fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen stanse muligheten til å gi dispensasjon fra nasjonalitetskravet for kapteiner på skip i NIS-registeret fra land som utgjør en stor sikkerhetsrisiko for Norge.»

Disse medlemmer viser til PSTs nasjonale trusselvurdering 2024, der det slås fast at Russland utgjør den største trusselen for etterretningsaktivitet fra sivile fartøy, samtidig som det slås fast at Kina også kan benytte sivile fartøy til å innhente informasjon om norske forhold. Ved å benytte skip som seiler under norsk flagg, kan russisk mannskap ha tilgang til sensitiv informasjon om norske havner, infrastruktur og maritime operasjoner. Disse medlemmer påpeker at dette ikke er tilgjengelig for skip som seiler under russisk flagg, men vil være tilgjengelig for et skip med norsk flagg og russisk mannskap.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen gjennomgå alle tillatelser og ordninger for personer fra land som utgjør en stor sikkerhetsrisiko for Norge, i alle sektorer, med mål om å tette sårbarheter.»

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til sak i Aftenposten 1. juni 2024, der det er avdekket at det siden 2015 har vært en kraftig økning i antall russiske statsborgere som har skaffet seg farledsbevis, hvilket betyr at skip som skulle hatt en los om bord, slipper å ha det. Disse medlemmer viser videre til uttalelser fra Norsk Losforbund som er kritiske til utbredelsen av farledsbevis til russiske statsborgere.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Venstre og Miljøpartiet De Grønne mener dagens praksis med utstedelse av farledsbevis ikke hensyntar sikkerhet i tilstrekkelig grad og fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen stanse utstedelser av farledsbevis til statsborgere av land som utgjør en stor sikkerhetsrisiko for Norge.»

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet og Venstre viser til høringsinnspill til saken fra Rederiforbundet, og anerkjenner utfordringene knyttet til frafall av kapteiner i en tid med mangel på norske sjøfolk. Disse medlemmer mener derfor rekruttering av norske sjøfolk er viktig både for næringen og fra et sikkerhetspolitisk perspektiv. Disse medlemmer viser videre til Dokument 8:110 S (2023–2024) om å styrke nettolønnsordningen for sjøfolk, der Fremskrittspartiet blant annet fremmet forslag om å fjerne taket på alle segmenter i tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk i forbindelse med statsbudsjettet for 2025. Disse medlemmer mener nylige avdekkinger av sikkerhetsrisikoer knyttet til russiske kapteiner og mannskap i norske havner, gjør det ytterligere kritikkverdig at regjeringen Støre har svekket tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk.

Forslag frå mindretal

Forslag frå Høgre, Framstegspartiet, Venstre og Miljøpartiet Dei Grøne:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen gjøre en revidering av forskrift om kvalifikasjoner og sertifikater for sjøfolk, med hensyn til nåværende sikkerhetspolitiske omstendigheter.

Forslag frå Framstegspartiet, Venstre og Miljøpartiet Dei Grøne:
Forslag 2

Stortinget ber regjeringen stanse muligheten til å gi dispensasjon fra nasjonalitetskravet for kapteiner på skip i NIS-registeret fra land som utgjør en stor sikkerhetsrisiko for Norge.

Forslag 3

Stortinget ber regjeringen gjennomgå alle tillatelser og ordninger for personer fra land som utgjør en stor sikkerhetsrisiko for Norge, i alle sektorer, med mål om å tette sårbarheter.

Forslag 4

Stortinget ber regjeringen stanse utstedelser av farledsbevis til statsborgere av land som utgjør en stor sikkerhetsrisiko for Norge.

Tilråding frå komiteen

Komiteens tilråding vert fremja av medlemene i komiteen frå Arbeidarpartiet, Høgre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Raudt.

Komiteen har elles ingen merknader, viser til dokumentet og rår Stortinget til å gjere følgjande

vedtak:

Dokument 8:164 S (2023–2024) – Representantforslag fra stortingsrepresentantene Sylvi Listhaug, Sivert Bjørnstad, Erlend Wiborg og Christian Tybring-Gjedde om å ivareta nasjonal sikkerhet på den norske handelsflåten – vert ikkje vedteke.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i næringskomiteen, den 13. juni 2024

Torgeir Knag Fylkesnes

Olve Grotle

fung. leiar

ordførar