Søk

Innhold

5. Etterspørsel etter transport – nå og fremover

Komiteen viser til at det for god planlegging er avgjørende med et godt kunnskapsgrunnlag om befolkningens og næringslivets framtidige transportbehov. Nasjonal transportplan er en langtidsplan for transport, og må ta utgangspunkt i tilgjengelig kunnskap om forhold som påvirker etterspørsel etter person- og godstransport.

Komiteen merker seg at transportvirksomhetene har utarbeidet framskrivinger av transportetterspørselen mot 2060, og at konklusjonen er at den forventede utviklingen er mer usikker enn tidligere. Komiteen understreker viktigheten av å ha gode analyser og scenarioer for fremtidig utvikling for å bidra til god bruk av ressursene.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at transportframskrivingene som ligger til grunn for Nasjonal transportplan 2025–2036, anslår fortsatt vekst i person- og godstransporten fram mot 2060. Analyser utført av Menon og Transportøkonomisk institutt (TØI) i rapporten «Veien til fremtiden» (2024), laget på oppdrag fra Statens vegvesen, tilsier imidlertid at transportbehovet vil bli enda høyere enn dagens framskrivinger anslår, og at midlertidige sjokk som koronapandemien synes å være mindre viktige for den langvarige utviklingen i transportbehovet. Disse medlemmer mener derfor at vi både må utnytte dagens infrastruktur bedre, og fortsette å bygge Norge sammen.

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre påpeker at mobilitet er et gode. Samtidig skal Norge være et lavutslippssamfunn i 2050, og vi skal kutte mer enn 90–95 pst. klimagassutslipp, sammenlignet med 1990-nivå. Disse medlemmer påpeker at en fortsettelse av dagens utvikling av transportsystemet vil føre til at transportsystemet legger beslag på arealer, ressurser og energi som er nødvendige i andre sektorer i omstillingen. Disse medlemmer påpeker at samfunnet bør planlegges i størst mulig grad slik at man unngår unødvendige reiser. For å omstille transportsystemet til et lavutslippssamfunn er det med andre ord sentralt å redusere behovet for transport så mye som mulig. Samtidig må vi flytte det som kan flyttes, til transportmidler med lavere ressurs- og energiforbruk og utslipp, og forbedre teknologi.