Søk

Innhold

20. Forslag fra mindretall

Forslag fra Høyre, Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E10 Nappstraumen–Å i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2025–2036.

Forslag fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre:
Forslag 2

Stortinget ber regjeringen sørge for at kommersielle aktører innenfor person- og godstransport får tilgang til offentlig eid eller offentlig støttet ladeinfrastruktur på tider av døgnet der det er kapasitet.

Forslag 3

Stortinget ber regjeringen opprettholde ordningen med ferjeavløsningsmidler, slik at disse kan brukes i kalkyler for riksvei- og fylkesvei i ferjeavløsningsprosjekt.

Forslag 4

Stortinget ber regjeringen utrede hvordan Avinor kan gis bedre insentiver til å drive mer effektivt og med konkurransedyktige vilkår fremover. Det bør ses på områder hvor tjenester kan konkurranseutsettes. Stortinget ber regjeringen komme tilbake på egnet måte.

Forslag fra Høyre og Fremskrittspartiet:
Forslag 5

Stortinget ber regjeringen igangsette en ekstern evaluering av Nasjonal transportplan som verktøy for å videreutvikle transportsystemet.

Forslag 6

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E18 Ramstadsletta–Nesbru. Det legges til grunn oppstart i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2025–2036.

Forslag 7

Stortinget ber regjeringen prioritere helhetlig utbygging til firefeltsstandard for prosjektet E18 Oslo–Riksgrensen, herunder delprosjektet Retvet–Vinterbro. Det legges til grunn oppstart i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2025–2036.

Forslag 8

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E134 Dagslett–E18, Viker i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2025–2036.

Forslag 9

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E39 Ringvei øst med oppstart i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2025–2036.

Forslag 10

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E39 Hordfast.

Forslag 11

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E6 Narviktunnelen.

Forslag fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre:
Forslag 12

Stortinget ber regjeringen stille krav om nullutslipp på Kystruten innen 2030.

Forslag 13

Stortinget ber regjeringen legge til rette for lokalprodusert energi på nedbygde arealer og bygninger i forbindelse med all samferdselsinfrastruktur som vei, bane, flyplass, kaianlegg og parkeringsplasser, og tallfeste et mål for slik produksjon for samferdselssektoren.

Forslag 14

Stortinget ber regjeringen legge til rette for flere hjertesoner rundt skoler.

Forslag 15

Stortinget ber regjeringen gi en underveismelding i forbindelse med statsbudsjettet for 2025, vedrørende status for implementering av Riksrevisjonen sine funn i Dokument 3:10 (2023–2024) Sømløse kollektivreiser og regjeringens arbeid med konklusjonene gitt i rapporten.

Forslag 16

Stortinget ber regjeringen fremme egen sak til Stortinget med forslag til tiltak for å ta igjen etterslepet på fylkesveiene.

Forslag fra Høyre og Venstre:
Forslag 17

Stortinget ber regjeringen snarest klarlegge rammebetingelsene for drift og innkjøp av ferje- og hurtigbåtsamband som kjøpes inn og administreres av fylkeskommunene, slik at null- og lavutslippsløsninger sikres i kommende anbud.

Forslag 18

Stortinget ber regjeringen på ny gå gjennom alternative energibærere for de togstrekninger som ennå ikke er elektrifisert, sett i lys av den teknologiutviklingen som har skjedd etter at KVU Green la frem sin rapport, med formål om å finne mer optimale og kostnadseffektive løsninger for å sikre nullutslipp i transportsektoren. Arbeidet skal også sees i lys av verdikjeder som kan etableres, og næringsutvikling av nye energibærere.

Forslag 19

Stortinget ber regjeringen konkretisere mål for automatisert transport for alle transportformer i et kort og lengre perspektiv. Målene skal også ses på tvers av transportformer.

Forslag 20

Stortinget ber regjeringen melde Norge inn i EUs Unionsdatabase for bærekraftig drivstoff.

Forslag fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre:
Forslag 21

Stortinget ber regjeringen årlig rapportere status på vedlikeholdsetterslepet i veisektoren når statsbudsjettet legges frem.

Forslag fra Høyre:
Forslag 22

Stortinget ber regjeringen gjøre følgende endringer i prosjektporteføljen for Nasjonal transportplan 2025–2036:

Prosjekter som skal prioriteres opp:

  • E18 Ramstadsletta–Nesbru

  • Ringeriksbanen

  • E39 Hordfast

  • Vestfoldbanen, dobbeltspor Stokke–Sandefjord

  • E39 Vik–Molde

  • E10 Nappstraumen–Å

  • E18 Retvet–Vinterbro

  • E39 Smiene–Harestad

  • E134 Dagslett–E18

  • Rv. 15 Strynefjellet

  • E6 Narviktunnelen

  • Rv. 19 Moss.

Prosjekter som ikke er klare og derfor prioriteres ned:

  • Østfoldbanen, dobbeltspor Råde–Seut

  • E6 Høybukta–Hesseng, Finnmark

  • Rv. 4 Grua–Roa, Innlandet

  • E16 Nymoen–Eggemoen, Buskerud

  • E39 Klakegg–Byrkjelo, Vestland.

Forslag 23

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E39 Vik–Molde i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2025–2036.

Forslag 24

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E39 Smiene–Harestad i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2025–2036.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 25

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging fra E18, Batteriveien Arendal.

Forslag 26

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av Ballstad fiskerihavn.

Forslag fra Fremskrittspartiet og Venstre:
Forslag 27

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av ny kryssløsning for Kopstad Godsterminal ved E18 Vestfold.

Forslag 28

Stortinget ber regjeringen om å sikre oppstart på kolonnekjøring for tungbil over E134 Haukeli førstkommende vinter 2024–2025.

Forslag 29

Stortinget ber regjeringen prioritere helhetlig utbedring av Meråkerbanen.

Forslag 30

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av dobbeltspor på Ofotbanen.

Forslag 31

Stortinget ber regjeringen om å sikre beredskap for ambulansefly på Haugesund Lufthavn med flere og kompensere flyplassene for kostnadene i den forbindelse.

Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 32

Stortinget ber regjeringen øke rammen for Nasjonal transportplan 2025–2036 med 207 mrd. kroner med følgende fordeling:

Økonomisk ramme

Statlige midler

1 515 mrd. kroner

Bompenger

0

Reduksjoner i regjeringens forslag:

Innsparinger på jernbaneforvaltning samt investeringer gjennom bruk av konkurranse og Nye Veiers inntreden

-32 mrd. kr

Innsparinger på veiforvaltning samt investeringer gjennom bruk av konkurranse mellom 2 utbyggingsselskap

-58 mrd. kr

Nye prioriteringer

Vedlikehold:

Halvering av vedlikeholdsetterslep med følgende fordeling:

Riksvei

20 mrd. kr

Jernbane

15 mrd. kr

Redusert vedlikeholdsetterslep og utbedringer med følgende fordeling:

Kystinfrastruktur

1mrd. kr

Rassikring

10. mrd. kr

Fylkesveipakke

12 mrd. kr

Omdisponering fra fylkesvei til riksvei

4 mrd. kr

Beredskapsutbedringer fylkesvei

2 mrd. kr

Nye programområder:

Program for tømmertransport

1 mrd. kr

Program for døgnhvileplasser

1 mrd. kr

Nye Investeringer, fordeling transportformer:

Statens vegvesen (store prosjekter og utbedringsstrekninger)

115 mrd. kr

Nye Veier AS

72 mrd. kr

Veisikkerhet

1 mrd.kr

Kyst

3 mrd. kr

Beredskapsportefølje:

Beredskapsportefølje

40 mrd. kr (samlet)

Ofotbanen dobbeltspor

20 mrd. kr

Meråkerbanen, utbedring

5 mrd. kr

E14, helhetlig utbygging

12 mrd. kr

E6 Narviktunnelen

1 mrd. kr

Narvik havn:

1 mrd. kr

Stjørdal havn

1 mrd. kr

Bytransport (omdisponering):

Etablering av et eget program for bytransport, herunder investeringer og drift av kollektivtransport

20 mrd. kr (Omdisponeringer fra Øvrige tilskudd byområder)

Forslag 33

Stortinget ber regjeringen legge til rette for nysalg av bensin- og dieselbiler også etter 2025.

Forslag 34

Stortinget ber regjeringen avvikle krav om og ordninger for utslippsfrie anleggsplasser.

Forslag 35

Stortinget ber regjeringen sørge for at det ikke etableres særnorske krav om elektrifisering av tungbilsektoren.

Forslag 36

Stortinget ber regjeringen avvikle bompengeordningen.

Forslag 37

Stortinget ber regjeringen avslutte arbeidet med modeller for veiprising.

Forslag 38

Stortinget ber regjeringen etablere en ny fartsgrensestrategi med målsetting om å få samme nivå på fartsgrensene på hovedveinettet som nabolandene våre.

Forslag 39

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av rv. 36 Skjelsvik–Skyggestein.

Forslag 40

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E134 Saggrenda–Elgsjø i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2025–2036.

Forslag 41

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E45 Eiby.

Forslag 42

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E6 Alta bru parsell 2.

Forslag 43

Stortinget ber regjeringen prioritere E6 Tana bru–Skiippagurra.

Forslag 44

Stortinget ber regjeringen prioritere videre utbygging av rv. 70.

Forslag 45

Stortinget ber regjeringen prioritere rv. 15 Strynefjellet med arm til Geiranger i Nasjonal transportplans første seksårsperiode med oppstart og gjennomføring i denne delen av planperioden. Arm til Geiranger delfinansieres av staten i prosjektet som er et spleiselag med Møre og Romsdal fylkeskommune. Staten finansierer og gjennomfører planlegging og prosjektering.

Forslag 46

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E39 Volda–Furene i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2025–2036.

Forslag 47

Stortinget ber regjeringen følge opp og legge godt til rette for det private engasjementet for planlegging og mulig bygging av Borgundfjordtunnelen mellom Ålesund og Sula kommune i Møre og Romsdal.

Forslag 48

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E6 Nordkjosbotn–Hatteng i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2025–2036.

Forslag 49

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av rv. 83 Tjelsundet–Harstad i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2025–2036.

Forslag 50

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av ny innfartsvei til Tromsø over Malangen.

Forslag 51

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av Ullsfjordsforbindelsen mellom Tromsø og Nord-Troms.

Forslag 52

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E6 Fauske–Bognes i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2025–2036.

Forslag 53

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av rv. 80 Bodø–Fauske ’Fra bru til bru’ i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2025–2036.

Forslag 54

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E10 Fiskebøl–Å i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2025–2036.

Forslag 55

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E6 Sørelva–Borkamo i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2025–2036.

Forslag 56

Stortinget ber regjeringen sørge for at dagens rv. 85 opprettholdes som riksvei.

Forslag 57

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E18 til Larvik Havn.

Forslag 58

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av E16 Fagernes–Hande.

Forslag 59

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av rv. 3 Fjell–Opphus/Steinmoen–Motrøa.

Forslag 60

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av kanalbrua i Moss.

Forslag 61

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av Kjøkøysund bru.

Forslag 62

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av Sarpebrua.

Forslag 63

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av rv. 204 Halden–Riksgrensen.

Forslag 64

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av fv. 460 Lindesnes.

Forslag 65

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av Røatunnelen.

Forslag 66

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av prosjektet E6 Oslo Øst.

Forslag 67

Stortinget ber regjeringen om oppstart av Bakka–Solheim i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2025–2036, med oppstart av delprosjektet Bakka–Mo og regulering av hele prosjektet. Det resterende prosjektet skal startes i siste seksårsperiode.

Forslag 68

Stortinget ber regjeringen prioritere helhetlig utbygging av E14 fra Stjørdal til Riksgrensen.

Forslag 69

Stortinget ber regjeringen prioritere E39 Smiene–Harestad til Nye Veier AS sin portefølje.

Forslag 70

Stortinget ber regjeringen prioritere E39 Figgjo–Ålgård til Nye Veier AS sin portefølje.

Forslag 71

Stortinget ber regjeringen prioritere E39 Osli–Figgjo til Nye Veier AS sin portefølje.

Forslag 72

Stortinget ber regjeringen legge til rette for at Nye Veier AS kan bygge ut prosjektet E18 Bamble–Tvedestrand med helhetlig firefeltsstandard.

Forslag 73

Stortinget ber regjeringen legge til rette for at Nye Veier AS kan bygge ut prosjektet E39 Mandal–Lyngdal med helhetlig firefeltsstandard.

Forslag 74

Stortinget ber regjeringen legge til rette for utbygging av strekningen E6 Åsen–Steinkjer med helhetlig firefeltsstandard.

Forslag 75

Stortinget ber regjeringen tildele prosjektet rv. 4 Oslo–Mjøsbrua til Nye Veier AS sin portefølje. Det skal legges til rette for helhetlig utbygging med firefeltsstandard.

Forslag 76

Stortinget ber regjeringen legge til rette for at Nye Veier AS kan bygge ut prosjektet E6 Øyer–Dombås som et helhetlig prosjekt med firefeltsstandard.

Forslag 77

Stortinget ber regjeringen utvide Nye Veier AS’ prosjekt rv. 25 Hamar–Løten til å inkludere avkjøring rv. 3 ved Kolomoen E6 til påkobling rv. 25 Løten.

Forslag 78

Stortinget ber regjeringen prioritere en utvidelse av E136-prosjektet hos Nye Veier AS til å omfatte hele strekningen fra Dombås til Moa.

Forslag 79

Stortinget ber regjeringen tildele prosjektet E39 Solevågseidet–Veibust/Blindheim–Moa til Nye Veier AS’ portefølje.

Forslag 80

Stortinget ber regjeringen fastholde øremerking av statlige midler til fylkesveier.

Forslag 81

Stortinget ber regjeringen legge til rette for at fylkesveier med høyt trafikkgrunnlag eller høy andel næringstrafikk kan omklassifiseres til riksvei.

Forslag 82

Stortinget ber regjeringen utrede hvordan ny teknologi kan tas i bruk for å oppdage om et skred når veien, hindre at biler kjører inn i skredområdet og å detektere om det er biler eller mennesker inne i området, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte senest våren 2025.

Forslag 83

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av Sørvær havn.

Forslag 84

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av Alta cruisehavn.

Forslag 85

Stortinget ber regjeringen prioritere igangsetting av mudring av Leirpollen i Tana.

Forslag 86

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av Narvik havn.

Forslag 87

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av Stjørdal havn.

Forslag 88

Stortinget ber regjeringen legge til rette for en gjenåpning av sivil flyplassdrift på Moss Lufthavn Rygge.

Forslag 89

Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging av flyoppstillingsplass og vendesirkler på Banak lufthavn.

Forslag 90

Stortinget ber regjeringen om å avvikle nullvekstmålet.

Forslag 91

Stortinget ber regjeringen avvikle ordningene med byvekstavtaler og bypakker samt avslutte pågående byvekstavtaler og bypakker.

Forslag 92

Stortinget ber regjeringen opprette et nytt program for bytransport som likestiller transportformene og med formål om en enklere og mer effektiv reisehverdag.

Forslag 93

Stortinget ber regjeringen prioritere bidrag til finansiering av ny T-banetunnel i Oslo som del av program for bytransport.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre:
Forslag 94

Stortinget ber regjeringen videreføre målet om at 30 pst. av alt gods som fraktes på avstander over 300 km, skal overføres fra vei til sjø og bane innen 2030.

Forslag 95

Stortinget ber regjeringen utarbeide en nasjonal plan for godsoverføring fra vei til bane og sjø, som samordner etatene på området, med mål om å overføre alt overførbart gods.

Forslag 96

Stortinget ber regjeringen intensivere arbeidet med en helhetlig universell utforming av transportsektoren, inkludert plattformer og av- og påstigning på transportmidlet, for å sikre at alle kan benytte seg av offentlig transport, inkludert på jernbanestrekninger, uavhengig av funksjonsevne, og videreføre målet om universell utforming av samferdselssektoren innen 2035.

Forslag 97

Stortinget ber regjeringen revurdere Nasjonal transportplans vurdering av samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Nasjonal transportplan skal ikke primært baseres på historiske trender, men heller planlegge for kutt i klimagassutslipp.

Forslag 98

Stortinget ber regjeringen sette i gang arbeidet med å elektrifisere gjenværende dieselstrekninger på jernbane i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2025–2036.

Forslag 99

Stortinget ber regjeringen inkludere elektriske varebiler i den nye nasjonale regelen om at tyngre nullutslippskjøretøy skal ha 100 pst. miljørabatt ved bompasseringer fram til minst 2030.

Forslag 100

Stortinget ber regjeringen sikre at bomtaksten for nullutslippsbiler maksimalt kan settes til 70 pst. av takstene for personbiler med fossilt drivstoff, og sikre at denne regelen beholdes til minst 2030.

Forslag 101

Stortinget setter følgende mål:

  • 100 pst. av nye varebiler er elektriske i 2027

  • 100 pst. av nye lastebiler bruker nullutslippsteknologi eller biogass i 2030

  • Alle nye maskiner på bygge- og anleggsplasser er nullutslipp i 2030

  • 70 pst. av nye ikke-veigående maskiner i andre næringer er nullutslipp i 2030

  • 75 pst. av langdistansebusser er elektriske i 2030.

Forslag 102

Stortinget ber regjeringen sette et mål om at alle nye varebiler skal være nullutslipp fra 2027.

Forslag 103

Stortinget ber regjeringen, senest innen revidert nasjonalbudsjett for 2025 legges frem, innføre en ordning der bompenger på riks- og fylkesveier i distriktene kan få opptil 30 års nedbetalingstid, der det er lokal tilslutning og ønske om dette.

Forslag 104

Stortinget ber regjeringen sørge for at det utarbeides tallfestede mål for hver av samferdselsetatene for hvor mye lokal energiproduksjon det skal være på nedbygde arealer og bygninger i forbindelse med samferdselsinfrastruktur, innen 2030.

Forslag 105

Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet for 2025 redegjøre for arbeidet med å utnytte potensialet for lokal energiproduksjon på nedbygde arealer i forbindelse med samferdselsinfrastruktur gjennom krav og mål til samferdselsetatene.

Forslag 106

Stortinget ber regjeringen innføre krav om «prosjektvask» for vedtatte samferdselsprosjekter som ikke er gjennomført, slik at nedbygging av karbonrike områder og verdifull natur begrenses vesentlig.

Forslag 107

Stortinget ber regjeringen satse på viltoverganger for jernbane og vei.

Forslag 108

Stortinget ber regjeringen legge til rette for å videreutvikle Fagernes som regionsenter for Valdres. Fagernes sør–Hande må prioriteres med planleggingsmidler i første periode av Nasjonal transportplan 2025–2036.

Forslag 109

Stortinget ber regjeringen stanse planene om E6 mellom Moelv og Øyer over Lågendelta naturreservat.

Forslag 110

Stortinget ber regjeringen skrinlegge prosjektet E6 Moelv–Øyer, og arbeide for en løsning for veitraseen som tar hensyn til natur og verneverdier.

Forslag 111

Stortinget ber regjeringen legge frem en egen fylkesveiplan for Stortinget.

Forslag 112

Stortinget ber regjeringen legge frem en fylkesveiplan for Stortinget, med forslag til strukturelle grep som kan sette det offentlige bedre i stand til å ta igjen vedlikeholdsetterslepet på fylkesvei.

Forslag 113

Stortinget ber regjeringen sikre at det innhentes data og utvikles indikatorer til å holde løpende oversikt over tilstanden av både riks- og fylkesveinettet. Disse indikatorene skal være operative innen utgangen av 2025. Stortinget ber regjeringen vurdere om indikatorene for løpende oversikt over tilstanden på veinettet skal forvaltes av en uavhengig part som Vegtilsynet.

Forslag 114

Stortinget ber regjeringen utrede, teknisk og økonomisk, å opprette to tog i timen – som stiv rute – mellom Oslo og Kongsberg, på ett spor mellom Mjøndalen og Kongsberg. Utredningen skal også vurdere opprettelsen av en ny stasjon ved Gomsrud – før Kongsberg. Den skal også ta høyde for mulig lokaltog på Randsfjordbanen mellom Hønefoss og Drammen.

Forslag 115

Stortinget ber regjeringen opprette et nattogtilbud mellom Oslo og København.

Forslag 116

Stortinget ber regjeringen sikre at togtilbudet på Trønderbanen styrkes, og at rutetilbudet to tog i timen mellom Trondheim og Steinkjer blir en realitet senest i løpet av 2027.

Forslag 117

Stortinget ber regjeringen fremskynde realiseringen av effektpakken for gods Trondheim–Bodø.

Forslag 118

Stortinget ber regjeringen komme med en ny utredning av høyhastighetstog i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2025–2036.

Forslag 119

Stortinget ber regjeringen utrede strekningsvise høyhastighetsjernbaner mellom de største byene i Norge, samt mellom Oslo–Gøteborg og Oslo–Stockholm.

Forslag 120

Stortinget ber regjeringen fortsette planleggingen av sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen (Genistreken).

Forslag 121

Stortinget ber regjeringen skrote planene for tredje rullebane på Oslo lufthavn Gardermoen og andre rullebane på Bergen lufthavn Flesland.

Forslag 122

Stortinget ber regjeringen sikre framdrift i oppfølgingen av anbefalingene fra samarbeidsprosjektet mellom Oslo kommune og Statens vegvesen om rv. 4 og påse og sikre finansiering til at Statens vegvesen gjennomfører samarbeidsprosjektets anbefalinger som er markert med prioritert igangsetting, inkludert prinsippavklaring av framtidig funksjon, standard og status for rv. 4 Sinsen–Grorud.

Forslag 123

Stortinget ber regjeringen åpne for at kommunene kan innføre geografisk begrensede nullutslippssoner.

Forslag 124

Stortinget ber regjeringen åpne for differensierte takster for nye fossilbiler registrert etter 1. januar 2026.

Forslag 125

Stortinget ber regjeringen legge Bybanen til Åsane inn i Nasjonal transportplan 2025–2036 med oppstart i første seksårsperiode.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 126

Stortinget ber regjeringen sikre at universell utforming stilles som et absolutt krav i alle anbudsprosesser i transportsektoren.

Forslag 127

Stortinget ber regjeringen bevilge 2 mrd. kroner til en fullstendig universell utforming av Oslo Sentralstasjon.

Forslag 128

Stortinget ber regjeringen innføre en forutsigbar kompensasjonsordning for fylker som har innført og skal innføre nullutslippsferjer og -hurtigbåter fra 1. januar 2025, basert på en faglig vurdering. Ordningen må også dekke kostnader knyttet til etableringen av nødvendig lade- og fylleinfrastruktur og hensynta ekstrakostnadene i områder med lav befolkningstetthet og svakt nett. Ordningen må ha en varighet på ti år, i tråd med normal lengde på anbudene.

Forslag 129

Stortinget ber regjeringen øke midlene til formålet kyst tilsvarende Nasjonal transportplan 2022–2033, med 100 mill. kroner mer per år i første seksårsperiode og 400 mill. kroner mer per år i andre seksårsperiode. Av dette tilføres 100 mill. kroner til Kystverket for planlegging og oppstart av nye fiskerihavntiltak i første periode av Nasjonal transportplan 2025–2036.

Forslag 130

Stortinget ber regjeringen innføre et GPS-basert system for veiprising av tunge kjøretøy basert på den igangsatte utredningen på området. Dette skal brukes aktivt som et virkemiddel for å nå målet om at alle nye lastebiler skal være nullutslippskjøretøy eller gå på biogass i 2030.

Forslag 131

Stortinget ber regjeringen innskrenke muligheten til å bygge smal og normal firefeltsvei til veier med ÅDT over 15 000 kjøretøy.

Forslag 132

Stortinget ber regjeringen sikre at Mantena fortsetter å vedlikeholde togene og togtrafikken på Østlandet i hele Nasjonal transportplan 2025–2036-perioden.

Forslag 133

Stortinget ber regjeringen avvikle Nye Veier AS og overføre påbegynte prosjekter til Statens vegvesen.

Forslag 134

Stortinget ber regjeringen skrinlegge E39 Ådland–Svegatjørn (Hordfast).

Forslag 135

Stortinget ber regjeringen skrinlegge planene om ny E18 mellom Nesbru og Ramstadsletta.

Forslag 136

Stortinget ber regjeringen skrinlegge planene om E39 Ålesund–Molde (Møreaksen).

Forslag 137

Stortinget ber regjeringen nedskalere planene om E6 nord for Trondheim.

Forslag 138

Stortinget ber regjeringen skrinlegge planene om E18 Retvet–Vinterbro.

Forslag 139

Stortinget overfører ansvaret for strekningen på 100 km fra Vinje til Sogndal på rv.13 fra Nye Veier AS til Statens vegvesen. Statens vegvesen skal prosjektere og planlegge ny Vikafjellstunnel ferdig i første planperiode og oppgradere eksisterende vei på nevnte strekning.

Forslag 140

Stortinget ber regjeringen bevilge tilstrekkelige midler til å halvere dagens barnebillett og studentbillett på tog i hele Nasjonal transportplan-perioden.

Forslag 141

Stortinget ber regjeringen sette av 250 mill. kroner til planlegging og prosjektering av dobbeltspor på Jærbanen (Skeiane–Nærbø) i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2025–2036.

Forslag 142

Stortinget ber regjeringen sikre fortgang i prosessen med Nord-Norge-banen og følge opp KVUen med en KS1 og KS2 i Nasjonal transportplan-perioden.

Forslag 143

Stortinget ber regjeringen sikre at hurtigbåter som settes inn for å dekke veiløse samfunn i Finnmark, har tillatelser og kapasitet til å frakte både passasjerer og drivstoff, varer, kjøretøy som er nødvendig for å bo og drive næringsvirksomhet der.

Forslag 144

Stortinget ber regjeringen sikre at kommuner kan selv fastsette bøtenivå for parkeringsovertredelse slik at man også sikres muligheten for økt bøtenivå for gjentatte overtredelser.

Forslag fra Venstre:
Forslag 145

Stortinget ber regjeringen gjøre følgende endringer i prosjektporteføljen for Nasjonal transportplan 2025–2036:

Prosjekter som skal prioriteres opp:

  • E18 Ramstadsletta–Nesbru

  • Ringeriksbanen

  • Vestfoldbanen, dobbeltspor Stokke–Torp–Sandefjord

  • Vestfoldbanen, dobbeltspor Sandefjord–Larvik, planmidler

  • Rv. 15 Strynefjellet

  • E16 Fagernes–Hande, planmidler

  • Rv. 19 Moss

  • Rv. 4 Nittedal–Gjelleråsen, planmidler

  • Trønderbanen, elektrifisering og to tog i timen til Steinkjer

  • Ofotbanen

  • Toetasjes tog innen 2030

  • Økt vedlikehold av jernbanen

  • Godsterminal Eina Nord, planmidler

  • Havna i Longyearbyen

  • Majorstuen stasjon

  • Økt ramme til byvekstavtaler og belønningsordningen for mindre byområder

  • Økt sykkelramme

  • Viltoverganger.

Prosjekter som prioriteres ned i Nasjonal transportplan 2025–2036:

  • E18 Retvet–Vinterbro

  • E16 Nymoen–Eggemoen

  • E6 Moelv–Øyer (Nye Veier AS)

  • Østfoldbanen, dobbeltspor Råde–Seut

  • Dovrebanen, dobbeltspor Hamar–Åkersvika

  • Gratis ferje.

Forslag 146

Stortinget ber regjeringen i en tilleggsavtale gi Enova ansvaret for etablering av 30 offentlig tilgjengelige fyllestasjoner for hydrogen innen 2027.

Forslag 147

Stortinget ber regjeringen i en tilleggsavtale gi Enova ansvaret for etablering av et nasjonalt nettverk av fyllestasjoner med flytende biogass innen 2027.

Forslag 148

Stortinget ber regjeringen sikre at vedlikeholdsetterslepet på jernbanen går ned med minst én tredjedel i Nasjonal transportplan-perioden.

Forslag 149

Stortinget ber regjeringen tilrettelegge for bygging av det planlagte dobbeltsporet Sandnes–Nærbø, og at planlegging av strekningen videre til Egersund fortsetter.

Forslag 150

Stortinget ber regjeringen sørge for tilbudsforbedring på Jærbanen, ved å legge til rette for økt frekvens mellom Stavanger og Skeiane stasjon så snart som mulig.

Forslag 151

Stortinget ber regjeringen sikre videre planlegging av dobbeltsporet mellom Sandefjord og Larvik.

Forslag 152

Stortinget ber regjeringen sikre minimum 200 mill. kroner i planmidler til videre planlegging av dobbeltsporet mellom Sandefjord og Larvik.

Forslag 153

Stortinget ber regjeringen sikre at T-baneforlengelse til Skårer i Lørenskog blir en del av neste byvekstavtale mellom staten og Osloområdet, og at prosjektet finansieres som et 70/30-prosjekt.

Forslag 154

Stortinget ber regjeringen sørge for bistand til planlegging av det nye skinnegående kollektivtilbudet på Nord-Jæren og sørge for at utbygging kan skje i siste del av planperioden.

Forslag 155

Stortinget ber regjeringen sørge for at det årlige tilskuddet til byområdene uten byvekstavtaler videreføres med minst 150 mill. kroner i årlig gjennomsnitt.