Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 32
Stortinget ber regjeringen øke rammen for Nasjonal
transportplan 2025–2036 med 207 mrd. kroner med følgende fordeling:
Økonomisk ramme
|
|
Statlige
midler
|
1 515 mrd. kroner
|
Bompenger
|
0
|
Reduksjoner i regjeringens
forslag:
Innsparinger
på jernbaneforvaltning samt investeringer gjennom bruk av konkurranse
og Nye Veiers inntreden
|
-32 mrd. kr
|
Innsparinger
på veiforvaltning samt investeringer gjennom bruk av konkurranse
mellom 2 utbyggingsselskap
|
-58 mrd. kr
|
Nye prioriteringer
Vedlikehold:
Halvering av vedlikeholdsetterslep med følgende
fordeling:
|
|
Riksvei
|
20 mrd. kr
|
Jernbane
|
15 mrd. kr
|
Redusert vedlikeholdsetterslep og utbedringer
med følgende fordeling:
|
|
Kystinfrastruktur
|
1mrd. kr
|
Rassikring
|
10. mrd.
kr
|
Fylkesveipakke
|
12 mrd.
kr
|
Omdisponering
fra fylkesvei til riksvei
|
4 mrd.
kr
|
Beredskapsutbedringer
fylkesvei
|
2 mrd.
kr
|
Nye programområder:
|
|
Program
for tømmertransport
|
1 mrd. kr
|
Program
for døgnhvileplasser
|
1 mrd. kr
|
Nye Investeringer, fordeling transportformer:
|
|
Statens
vegvesen (store prosjekter og utbedringsstrekninger)
|
115 mrd. kr
|
Nye
Veier AS
|
72 mrd. kr
|
Veisikkerhet
|
1 mrd.kr
|
Kyst
|
3 mrd. kr
|
Beredskapsportefølje:
|
|
Beredskapsportefølje
|
40 mrd. kr (samlet)
|
Ofotbanen
dobbeltspor
|
20 mrd. kr
|
Meråkerbanen,
utbedring
|
5 mrd. kr
|
E14,
helhetlig utbygging
|
12 mrd. kr
|
E6
Narviktunnelen
|
1 mrd. kr
|
Narvik
havn:
|
1 mrd. kr
|
Stjørdal
havn
|
1 mrd. kr
|
Bytransport (omdisponering):
|
|
Etablering
av et eget program for bytransport, herunder investeringer og drift
av kollektivtransport
|
20 mrd.
kr (Omdisponeringer fra
Øvrige tilskudd byområder)
|
Forslag 33
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
nysalg av bensin- og dieselbiler også etter 2025.
Forslag 34
Stortinget ber regjeringen avvikle krav om og
ordninger for utslippsfrie anleggsplasser.
Forslag 35
Stortinget ber regjeringen sørge for at det
ikke etableres særnorske krav om elektrifisering av tungbilsektoren.
Forslag 36
Stortinget ber regjeringen avvikle bompengeordningen.
Forslag 37
Stortinget ber regjeringen avslutte arbeidet
med modeller for veiprising.
Forslag 38
Stortinget ber regjeringen etablere en ny fartsgrensestrategi
med målsetting om å få samme nivå på fartsgrensene på hovedveinettet
som nabolandene våre.
Forslag 39
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av rv. 36 Skjelsvik–Skyggestein.
Forslag 40
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av E134 Saggrenda–Elgsjø i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan
2025–2036.
Forslag 41
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av E45 Eiby.
Forslag 42
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av E6 Alta bru parsell 2.
Forslag 43
Stortinget ber regjeringen prioritere E6 Tana
bru–Skiippagurra.
Forslag 44
Stortinget ber regjeringen prioritere videre
utbygging av rv. 70.
Forslag 45
Stortinget ber regjeringen prioritere rv. 15
Strynefjellet med arm til Geiranger i Nasjonal transportplans første
seksårsperiode med oppstart og gjennomføring i denne delen av planperioden.
Arm til Geiranger delfinansieres av staten i prosjektet som er et
spleiselag med Møre og Romsdal fylkeskommune. Staten finansierer
og gjennomfører planlegging og prosjektering.
Forslag 46
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av E39 Volda–Furene i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan
2025–2036.
Forslag 47
Stortinget ber regjeringen følge opp og legge
godt til rette for det private engasjementet for planlegging og mulig
bygging av Borgundfjordtunnelen mellom Ålesund og Sula kommune i
Møre og Romsdal.
Forslag 48
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av E6 Nordkjosbotn–Hatteng i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan
2025–2036.
Forslag 49
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av rv. 83 Tjelsundet–Harstad i første seksårsperiode av Nasjonal
transportplan 2025–2036.
Forslag 50
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av ny innfartsvei til Tromsø over Malangen.
Forslag 51
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av Ullsfjordsforbindelsen mellom Tromsø og Nord-Troms.
Forslag 52
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av E6 Fauske–Bognes i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan
2025–2036.
Forslag 53
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av rv. 80 Bodø–Fauske ’Fra bru til bru’ i første seksårsperiode av
Nasjonal transportplan 2025–2036.
Forslag 54
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av E10 Fiskebøl–Å i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan
2025–2036.
Forslag 55
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av E6 Sørelva–Borkamo i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan
2025–2036.
Forslag 56
Stortinget ber regjeringen sørge for at dagens
rv. 85 opprettholdes som riksvei.
Forslag 57
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av E18 til Larvik Havn.
Forslag 58
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av E16 Fagernes–Hande.
Forslag 59
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av rv. 3 Fjell–Opphus/Steinmoen–Motrøa.
Forslag 60
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av kanalbrua i Moss.
Forslag 61
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av Kjøkøysund bru.
Forslag 62
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av Sarpebrua.
Forslag 63
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av rv. 204 Halden–Riksgrensen.
Forslag 64
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av fv. 460 Lindesnes.
Forslag 65
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av Røatunnelen.
Forslag 66
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av prosjektet E6 Oslo Øst.
Forslag 67
Stortinget ber regjeringen om oppstart av Bakka–Solheim
i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2025–2036, med
oppstart av delprosjektet Bakka–Mo og regulering av hele prosjektet.
Det resterende prosjektet skal startes i siste seksårsperiode.
Forslag 68
Stortinget ber regjeringen prioritere helhetlig
utbygging av E14 fra Stjørdal til Riksgrensen.
Forslag 69
Stortinget ber regjeringen prioritere E39 Smiene–Harestad
til Nye Veier AS sin portefølje.
Forslag 70
Stortinget ber regjeringen prioritere E39 Figgjo–Ålgård
til Nye Veier AS sin portefølje.
Forslag 71
Stortinget ber regjeringen prioritere E39 Osli–Figgjo
til Nye Veier AS sin portefølje.
Forslag 72
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
at Nye Veier AS kan bygge ut prosjektet E18 Bamble–Tvedestrand med
helhetlig firefeltsstandard.
Forslag 73
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
at Nye Veier AS kan bygge ut prosjektet E39 Mandal–Lyngdal med helhetlig
firefeltsstandard.
Forslag 74
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
utbygging av strekningen E6 Åsen–Steinkjer med helhetlig firefeltsstandard.
Forslag 75
Stortinget ber regjeringen tildele prosjektet
rv. 4 Oslo–Mjøsbrua til Nye Veier AS sin portefølje. Det skal legges
til rette for helhetlig utbygging med firefeltsstandard.
Forslag 76
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
at Nye Veier AS kan bygge ut prosjektet E6 Øyer–Dombås som et helhetlig
prosjekt med firefeltsstandard.
Forslag 77
Stortinget ber regjeringen utvide Nye Veier
AS’ prosjekt rv. 25 Hamar–Løten til å inkludere avkjøring rv. 3 ved
Kolomoen E6 til påkobling rv. 25 Løten.
Forslag 78
Stortinget ber regjeringen prioritere en utvidelse
av E136-prosjektet hos Nye Veier AS til å omfatte hele strekningen
fra Dombås til Moa.
Forslag 79
Stortinget ber regjeringen tildele prosjektet
E39 Solevågseidet–Veibust/Blindheim–Moa til Nye Veier AS’ portefølje.
Forslag 80
Stortinget ber regjeringen fastholde øremerking
av statlige midler til fylkesveier.
Forslag 81
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
at fylkesveier med høyt trafikkgrunnlag eller høy andel næringstrafikk
kan omklassifiseres til riksvei.
Forslag 82
Stortinget ber regjeringen utrede hvordan ny
teknologi kan tas i bruk for å oppdage om et skred når veien, hindre
at biler kjører inn i skredområdet og å detektere om det er biler
eller mennesker inne i området, og komme tilbake til Stortinget
på egnet måte senest våren 2025.
Forslag 83
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av Sørvær havn.
Forslag 84
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av Alta cruisehavn.
Forslag 85
Stortinget ber regjeringen prioritere igangsetting
av mudring av Leirpollen i Tana.
Forslag 86
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av Narvik havn.
Forslag 87
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av Stjørdal havn.
Forslag 88
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
en gjenåpning av sivil flyplassdrift på Moss Lufthavn Rygge.
Forslag 89
Stortinget ber regjeringen prioritere utbygging
av flyoppstillingsplass og vendesirkler på Banak lufthavn.
Forslag 90
Stortinget ber regjeringen om å avvikle nullvekstmålet.
Forslag 91
Stortinget ber regjeringen avvikle ordningene
med byvekstavtaler og bypakker samt avslutte pågående byvekstavtaler
og bypakker.
Forslag 92
Stortinget ber regjeringen opprette et nytt
program for bytransport som likestiller transportformene og med
formål om en enklere og mer effektiv reisehverdag.
Forslag 93
Stortinget ber regjeringen prioritere bidrag
til finansiering av ny T-banetunnel i Oslo som del av program for
bytransport.
Forslag
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre:
Forslag 94
Stortinget ber regjeringen videreføre målet
om at 30 pst. av alt gods som fraktes på avstander over 300 km, skal
overføres fra vei til sjø og bane innen 2030.
Forslag 95
Stortinget ber regjeringen utarbeide en nasjonal plan
for godsoverføring fra vei til bane og sjø, som samordner etatene
på området, med mål om å overføre alt overførbart gods.
Forslag 96
Stortinget ber regjeringen intensivere arbeidet
med en helhetlig universell utforming av transportsektoren, inkludert
plattformer og av- og påstigning på transportmidlet, for å sikre
at alle kan benytte seg av offentlig transport, inkludert på jernbanestrekninger,
uavhengig av funksjonsevne, og videreføre målet om universell utforming
av samferdselssektoren innen 2035.
Forslag 97
Stortinget ber regjeringen revurdere Nasjonal transportplans
vurdering av samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Nasjonal transportplan
skal ikke primært baseres på historiske trender, men heller planlegge
for kutt i klimagassutslipp.
Forslag 98
Stortinget ber regjeringen sette i gang arbeidet
med å elektrifisere gjenværende dieselstrekninger på jernbane i
første seksårsperiode av Nasjonal transportplan 2025–2036.
Forslag 99
Stortinget ber regjeringen inkludere elektriske
varebiler i den nye nasjonale regelen om at tyngre nullutslippskjøretøy
skal ha 100 pst. miljørabatt ved bompasseringer fram til minst 2030.
Forslag 100
Stortinget ber regjeringen sikre at bomtaksten
for nullutslippsbiler maksimalt kan settes til 70 pst. av takstene
for personbiler med fossilt drivstoff, og sikre at denne regelen
beholdes til minst 2030.
Forslag 101
Stortinget setter følgende mål:
-
100 pst. av nye varebiler
er elektriske i 2027
-
100 pst. av nye lastebiler bruker nullutslippsteknologi
eller biogass i 2030
-
Alle nye maskiner på bygge- og anleggsplasser
er nullutslipp i 2030
-
70 pst. av nye ikke-veigående maskiner
i andre næringer er nullutslipp i 2030
-
75 pst. av langdistansebusser er elektriske
i 2030.
Forslag 102
Stortinget ber regjeringen sette et mål om at
alle nye varebiler skal være nullutslipp fra 2027.
Forslag 103
Stortinget ber regjeringen, senest innen revidert
nasjonalbudsjett for 2025 legges frem, innføre en ordning der bompenger
på riks- og fylkesveier i distriktene kan få opptil 30 års nedbetalingstid,
der det er lokal tilslutning og ønske om dette.
Forslag 104
Stortinget ber regjeringen sørge for at det
utarbeides tallfestede mål for hver av samferdselsetatene for hvor
mye lokal energiproduksjon det skal være på nedbygde arealer og
bygninger i forbindelse med samferdselsinfrastruktur, innen 2030.
Forslag 105
Stortinget ber regjeringen i statsbudsjettet
for 2025 redegjøre for arbeidet med å utnytte potensialet for lokal
energiproduksjon på nedbygde arealer i forbindelse med samferdselsinfrastruktur
gjennom krav og mål til samferdselsetatene.
Forslag 106
Stortinget ber regjeringen innføre krav om «prosjektvask»
for vedtatte samferdselsprosjekter som ikke er gjennomført, slik
at nedbygging av karbonrike områder og verdifull natur begrenses
vesentlig.
Forslag 107
Stortinget ber regjeringen satse på viltoverganger for
jernbane og vei.
Forslag 108
Stortinget ber regjeringen legge til rette for
å videreutvikle Fagernes som regionsenter for Valdres. Fagernes sør–Hande
må prioriteres med planleggingsmidler i første periode av Nasjonal
transportplan 2025–2036.
Forslag 109
Stortinget ber regjeringen stanse planene om
E6 mellom Moelv og Øyer over Lågendelta naturreservat.
Forslag 110
Stortinget ber regjeringen skrinlegge prosjektet
E6 Moelv–Øyer, og arbeide for en løsning for veitraseen som tar
hensyn til natur og verneverdier.
Forslag 111
Stortinget ber regjeringen legge frem en egen
fylkesveiplan for Stortinget.
Forslag 112
Stortinget ber regjeringen legge frem en fylkesveiplan
for Stortinget, med forslag til strukturelle grep som kan sette
det offentlige bedre i stand til å ta igjen vedlikeholdsetterslepet
på fylkesvei.
Forslag 113
Stortinget ber regjeringen sikre at det innhentes data
og utvikles indikatorer til å holde løpende oversikt over tilstanden
av både riks- og fylkesveinettet. Disse indikatorene skal være operative
innen utgangen av 2025. Stortinget ber regjeringen vurdere om indikatorene
for løpende oversikt over tilstanden på veinettet skal forvaltes
av en uavhengig part som Vegtilsynet.
Forslag 114
Stortinget ber regjeringen utrede, teknisk og
økonomisk, å opprette to tog i timen – som stiv rute – mellom Oslo
og Kongsberg, på ett spor mellom Mjøndalen og Kongsberg. Utredningen
skal også vurdere opprettelsen av en ny stasjon ved Gomsrud – før
Kongsberg. Den skal også ta høyde for mulig lokaltog på Randsfjordbanen mellom
Hønefoss og Drammen.
Forslag 115
Stortinget ber regjeringen opprette et nattogtilbud mellom
Oslo og København.
Forslag 116
Stortinget ber regjeringen sikre at togtilbudet
på Trønderbanen styrkes, og at rutetilbudet to tog i timen mellom
Trondheim og Steinkjer blir en realitet senest i løpet av 2027.
Forslag 117
Stortinget ber regjeringen fremskynde realiseringen
av effektpakken for gods Trondheim–Bodø.
Forslag 118
Stortinget ber regjeringen komme med en ny utredning
av høyhastighetstog i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan
2025–2036.
Forslag 119
Stortinget ber regjeringen utrede strekningsvise høyhastighetsjernbaner
mellom de største byene i Norge, samt mellom Oslo–Gøteborg og Oslo–Stockholm.
Forslag 120
Stortinget ber regjeringen fortsette planleggingen av
sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen (Genistreken).
Forslag 121
Stortinget ber regjeringen skrote planene for
tredje rullebane på Oslo lufthavn Gardermoen og andre rullebane
på Bergen lufthavn Flesland.
Forslag 122
Stortinget ber regjeringen sikre framdrift i
oppfølgingen av anbefalingene fra samarbeidsprosjektet mellom Oslo
kommune og Statens vegvesen om rv. 4 og påse og sikre finansiering
til at Statens vegvesen gjennomfører samarbeidsprosjektets anbefalinger
som er markert med prioritert igangsetting, inkludert prinsippavklaring
av framtidig funksjon, standard og status for rv. 4 Sinsen–Grorud.
Forslag 123
Stortinget ber regjeringen åpne for at kommunene kan
innføre geografisk begrensede nullutslippssoner.
Forslag 124
Stortinget ber regjeringen åpne for differensierte takster
for nye fossilbiler registrert etter 1. januar 2026.
Forslag 125
Stortinget ber regjeringen legge Bybanen til
Åsane inn i Nasjonal transportplan 2025–2036 med oppstart i første
seksårsperiode.
Forslag fra
Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 126
Stortinget ber regjeringen sikre at universell
utforming stilles som et absolutt krav i alle anbudsprosesser i transportsektoren.
Forslag 127
Stortinget ber regjeringen bevilge 2 mrd. kroner
til en fullstendig universell utforming av Oslo Sentralstasjon.
Forslag 128
Stortinget ber regjeringen innføre en forutsigbar kompensasjonsordning
for fylker som har innført og skal innføre nullutslippsferjer og
-hurtigbåter fra 1. januar 2025, basert på en faglig vurdering.
Ordningen må også dekke kostnader knyttet til etableringen av nødvendig
lade- og fylleinfrastruktur og hensynta ekstrakostnadene i områder
med lav befolkningstetthet og svakt nett. Ordningen må ha en varighet
på ti år, i tråd med normal lengde på anbudene.
Forslag 129
Stortinget ber regjeringen øke midlene til formålet kyst
tilsvarende Nasjonal transportplan 2022–2033, med 100 mill. kroner
mer per år i første seksårsperiode og 400 mill. kroner mer per år
i andre seksårsperiode. Av dette tilføres 100 mill. kroner til Kystverket
for planlegging og oppstart av nye fiskerihavntiltak i første periode av
Nasjonal transportplan 2025–2036.
Forslag 130
Stortinget ber regjeringen innføre et GPS-basert
system for veiprising av tunge kjøretøy basert på den igangsatte
utredningen på området. Dette skal brukes aktivt som et virkemiddel
for å nå målet om at alle nye lastebiler skal være nullutslippskjøretøy
eller gå på biogass i 2030.
Forslag 131
Stortinget ber regjeringen innskrenke muligheten til
å bygge smal og normal firefeltsvei til veier med ÅDT over 15 000
kjøretøy.
Forslag 132
Stortinget ber regjeringen sikre at Mantena
fortsetter å vedlikeholde togene og togtrafikken på Østlandet i hele
Nasjonal transportplan 2025–2036-perioden.
Forslag 133
Stortinget ber regjeringen avvikle Nye Veier
AS og overføre påbegynte prosjekter til Statens vegvesen.
Forslag 134
Stortinget ber regjeringen skrinlegge E39 Ådland–Svegatjørn
(Hordfast).
Forslag 135
Stortinget ber regjeringen skrinlegge planene
om ny E18 mellom Nesbru og Ramstadsletta.
Forslag 136
Stortinget ber regjeringen skrinlegge planene
om E39 Ålesund–Molde (Møreaksen).
Forslag 137
Stortinget ber regjeringen nedskalere planene
om E6 nord for Trondheim.
Forslag 138
Stortinget ber regjeringen skrinlegge planene
om E18 Retvet–Vinterbro.
Forslag 139
Stortinget overfører ansvaret for strekningen
på 100 km fra Vinje til Sogndal på rv.13 fra Nye Veier AS til Statens
vegvesen. Statens vegvesen skal prosjektere og planlegge ny Vikafjellstunnel
ferdig i første planperiode og oppgradere eksisterende vei på nevnte
strekning.
Forslag 140
Stortinget ber regjeringen bevilge tilstrekkelige midler
til å halvere dagens barnebillett og studentbillett på tog i hele
Nasjonal transportplan-perioden.
Forslag 141
Stortinget ber regjeringen sette av 250 mill.
kroner til planlegging og prosjektering av dobbeltspor på Jærbanen
(Skeiane–Nærbø) i første seksårsperiode av Nasjonal transportplan
2025–2036.
Forslag 142
Stortinget ber regjeringen sikre fortgang i
prosessen med Nord-Norge-banen og følge opp KVUen med en KS1 og
KS2 i Nasjonal transportplan-perioden.
Forslag 143
Stortinget ber regjeringen sikre at hurtigbåter
som settes inn for å dekke veiløse samfunn i Finnmark, har tillatelser
og kapasitet til å frakte både passasjerer og drivstoff, varer,
kjøretøy som er nødvendig for å bo og drive næringsvirksomhet der.
Forslag 144
Stortinget ber regjeringen sikre at kommuner
kan selv fastsette bøtenivå for parkeringsovertredelse slik at man
også sikres muligheten for økt bøtenivå for gjentatte overtredelser.
Forslag fra Venstre:
Forslag 145
Stortinget ber regjeringen gjøre følgende endringer i
prosjektporteføljen for Nasjonal transportplan 2025–2036:
Prosjekter som skal prioriteres opp:
-
E18 Ramstadsletta–Nesbru
-
Ringeriksbanen
-
Vestfoldbanen, dobbeltspor Stokke–Torp–Sandefjord
-
Vestfoldbanen, dobbeltspor Sandefjord–Larvik, planmidler
-
Rv. 15 Strynefjellet
-
E16 Fagernes–Hande, planmidler
-
Rv. 19 Moss
-
Rv. 4 Nittedal–Gjelleråsen, planmidler
-
Trønderbanen, elektrifisering og to tog
i timen til Steinkjer
-
Ofotbanen
-
Toetasjes tog innen 2030
-
Økt vedlikehold av jernbanen
-
Godsterminal Eina Nord, planmidler
-
Havna i Longyearbyen
-
Majorstuen stasjon
-
Økt ramme til byvekstavtaler og belønningsordningen
for mindre byområder
-
Økt sykkelramme
-
Viltoverganger.
Prosjekter som prioriteres ned i
Nasjonal transportplan 2025–2036:
-
E18 Retvet–Vinterbro
-
E16 Nymoen–Eggemoen
-
E6 Moelv–Øyer (Nye Veier AS)
-
Østfoldbanen, dobbeltspor Råde–Seut
-
Dovrebanen, dobbeltspor Hamar–Åkersvika
-
Gratis ferje.
Forslag 146
Stortinget ber regjeringen i en tilleggsavtale
gi Enova ansvaret for etablering av 30 offentlig tilgjengelige fyllestasjoner
for hydrogen innen 2027.
Forslag 147
Stortinget ber regjeringen i en tilleggsavtale
gi Enova ansvaret for etablering av et nasjonalt nettverk av fyllestasjoner
med flytende biogass innen 2027.
Forslag 148
Stortinget ber regjeringen sikre at vedlikeholdsetterslepet
på jernbanen går ned med minst én tredjedel i Nasjonal transportplan-perioden.
Forslag 149
Stortinget ber regjeringen tilrettelegge for
bygging av det planlagte dobbeltsporet Sandnes–Nærbø, og at planlegging
av strekningen videre til Egersund fortsetter.
Forslag 150
Stortinget ber regjeringen sørge for tilbudsforbedring
på Jærbanen, ved å legge til rette for økt frekvens mellom Stavanger
og Skeiane stasjon så snart som mulig.
Forslag 151
Stortinget ber regjeringen sikre videre planlegging av
dobbeltsporet mellom Sandefjord og Larvik.
Forslag 152
Stortinget ber regjeringen sikre minimum 200
mill. kroner i planmidler til videre planlegging av dobbeltsporet
mellom Sandefjord og Larvik.
Forslag 153
Stortinget ber regjeringen sikre at T-baneforlengelse
til Skårer i Lørenskog blir en del av neste byvekstavtale mellom
staten og Osloområdet, og at prosjektet finansieres som et 70/30-prosjekt.
Forslag 154
Stortinget ber regjeringen sørge for bistand
til planlegging av det nye skinnegående kollektivtilbudet på Nord-Jæren
og sørge for at utbygging kan skje i siste del av planperioden.
Forslag 155
Stortinget ber regjeringen sørge for at det
årlige tilskuddet til byområdene uten byvekstavtaler videreføres med
minst 150 mill. kroner i årlig gjennomsnitt.