13.1 Organisering og styring av jernbanesektoren
Komiteens medlemmer fra
Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre merker seg at regjeringen
vil direktetildele de tre konkurranseutsatte trafikkavtalene når
de utløper i første seksårsperiode. Disse
medlemmer viser til at arbeidet med jernbanereformen startet
i 2016. Før reformen var veldig mange enige i at det var en uklar
ansvarsfordeling i sektoren og altfor lite kundefokus. Både Jernbaneverket,
Flytoget og NSB pekte på løsninger som lå tett opptil reformen som
ble vedtatt av regjeringen Solberg. Reformen har tydelig plassert
ansvaret, og kunden skal stå i sentrum i alle ledd. Disse medlemmer merker seg at det har bidratt
til et bedre togtilbud. Siden SJ Norge, Go-Ahead og Vy Bergensbanen
tok over driften av de konkurranseutsatte jernbanestrekningene,
har det kommet rundt 200 nye avganger per uke. Tilbudsforbedringene
er en direkte følge av konkurransene. At frekvensen øker, er et viktig
element for å gjøre tilbudet mer attraktivt for de reisende. Disse medlemmer viser til at jernbanereformen
både har bidratt til et bedre togtilbud for passasjerene og at staten
fikk mer jernbane for hver krone som ble brukt på sektoren.
Disse medlemmer ønsker
at flere jernbanestrekninger skal åpnes for konkurranse. En mer
åpen jernbanesektor med mer konkurranse er et gode for brukerne
av jernbanen, som får et billigere og bedre tilbud. Samtidig sparer
staten penger som igjen kan investeres i sårt tiltrengt fornyelse
og opprustning av jernbanen.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen vurderer en sammenslåing av de to statlig eide
persontogselskapene Vy og Flytoget. Disse
medlemmer understreker at Flytoget har vært og er en suksess.
Ingen andre kollektivselskaper har like stor kundetilfredshet som
Flytoget. Heller ingen andre togselskaper har like stor punktlighet
som Flytoget. Det er rett og slett et selskap som leverer svært
god kundetilfredshet, der man som kunde kan stole på at turen tar
de 19 minuttene på strekningen Oslo S–Oslo Lufthavn Gardermoen,
som avtalt.
Disse medlemmer mener
det fra et kundeperspektiv er et særdeles dårlig alternativ å skulle
slå sammen Flytoget og Vy. Det er grunn til å tro at en slik sammenslåing
vil gå på bekostning av togkundene, og det er slik at togtjenester
drives for de reisende. Disse medlemmer mener
at regjeringen Støres prosess for mulig sammenslåing av Flytoget
med Vy først og fremst er politisk motivert, og ikke av hensyn til
togkundene eller et best mulig togtilbud. Disse
medlemmer vil beholde Flytoget som selvstendig togselskap
og sikre at selskapet har mulighet til å være leverandør av togtjenester
også etter at dagens konsesjonsperiode utløper.
Disse medlemmer mener
erfaringene fra veisektoren med Nye Veier AS viser at man ved å
gjøre bruk av målestokkonkurranse kan få mer jernbane for pengene
samt raskere gjennomføring. Med unntak av fellesprosjektet Ringeriksbanen-E16
har Bane NOR hatt monopol på planlegging og byggherrerollen på jernbanen. Disse medlemmer merker seg at kostnadene
når Bane NOR bygger dobbeltspor, nå er dobbelt så høye per km som
når Nye Veier AS bygger firefelts motorvei. Dette gjelder i sammenlignbare
prosjekt, og de mest kostbare jernbaneprosjektene, blant annet Follobanen, Drammen–Kobbervikdalen
og Sandbukta–Moss–Såstad, er holdt utenfor regnestykket.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre mener det er behov for å fortsette arbeidet med
å utvikle jernbanesektoren. Disse medlemmer viser
til at gjennomgangen som er gjort av jernbanesektoren identifiserte
flere sentrale utfordringer, blant annet at styringslinjene fra
Samferdselsdepartementet ikke har vært godt nok koordinerte, at
ulik organisering av virksomhetene har bidratt til ulike insentiver,
at rolle- og ansvarsdelingen mellom sentrale aktører ikke har vært
tilstrekkelig avklart, og at sektoren har manglet en felles strategi
og vært dårlig koordinert. Disse medlemmer mener
ikke at svaret på disse utfordringene ligger i å gjenopprette ett
stort statlig monopolselskap. Disse medlemmer ønsker
å skru på elementer i reformen og vurdere hvordan økonomiske insentiver
i avtalene mellom dagens aktører kan sikre en mer enhetlig og samordnet
jernbanesektor. Styringslinjene mellom Samferdselsdepartementet,
Jernbanedirektoratet og Bane NOR må tydeliggjøres. Risikoen må plasseres
hos den aktøren som har best forutsetninger for å redusere den,
for å få alle aktørene til å agere til det beste for kunden.
Disse medlemmer viser
til at staten gjennom Vy eier et skandinavisk transportkonsern i
sterk utvikling. Disse medlemmer mener
at det faktum at eierskapet er organisert gjennom Samferdselsdepartementet,
som også har rollen som regulator, skaper uklarhet og kompleksitet
i styringslinjene. Disse medlemmer mener
også det bidrar til å skape usikkerhet og mistillit mellom de ulike
aktørene i jernbanesektoren. For å styrke Vys videre utvikling og
jernbanesektorens forutsetninger for å lykkes vil derfor disse medlemmer flytte statens eierskap
til Vygruppen fra Samferdselsdepartementet til Nærings- og fiskeridepartementet.
Disse medlemmer vil
at også jernbanesektoren skal få nyte godt av målestokkonkurranse,
slik at vi kan få mer jernbane for pengene. Disse
medlemmer mener ikke det er nødvendig med noen ny organisering for
å få dette til: Nye Veier har allerede i sine vedtekter at de både
skal bygge vei og jernbane. Disse medlemmer vil
derfor la Nye Veier konkurrere mot Bane NOR om større jernbaneutbygginger,
og la den som leverer det beste og mest kostnadseffektive forslaget,
få utbyggingsoppdraget. Bane NOR vil fortsatt ha rollen som forvalter
og myndighetsorgan, slik Vegdirektoratet har i veisektoren.
Disse medlemmer merker
seg at regjeringen foreslår å styrke vedlikehold og fornyelse av
jernbanen med rundt 2 mrd. kroner årlig sammenlignet med statsbudsjettet
for 2024. Disse medlemmer mener at det bør
gjøres mer for å utnytte bevilgningene effektivt. Disse
medlemmer viser til at regjeringen har stanset konkurranseutsettingen
av jernbanevedlikehold og tatt Spordrift tilbake inn i Bane NOR.
Selv om disse medlemmer ikke mener at
et statlig monopol på jernbanevedlikehold vil bidra til den innovasjon
og kostnadseffektivitet som er nødvendig for å kunne løse jernbanens
store vedlikeholdsbehov, vil ikke disse medlemmer bruke
tid og ressurser på å skille ut Spordrift på nytt. Disse
medlemmer ønsker i stedet å bruke det veletablerte markedet
for jernbaneentreprenører for å oppnå disse gevinstene. Disse medlemmer mener den økte vedlikeholdsinnsatsen
bør settes ut i markedet, i stedet for å ansette flere i statlige
Bane NOR. Disse medlemmer vil også vurdere
å konkurranseutsette vedlikehold, eventuelt også drift av jernbaneinfrastrukturen
i jernbaneentreprenørmarkedet, for å få mer jernbanevedlikehold
for pengene.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti mener regjeringen Solbergs jernbanereform
har ført til oppsplitting og mindre kontroll over norsk jernbane.
Jernbanen er i dag preget av en rekke aktører som knapt snakker
sammen, noe som resulterer i at passasjerene kommer tapende ut.
Situasjonen er ikke bærekraftig og må snus. Kontrollen over norsk jernbane
er også svært viktig i et beredskapsperspektiv. Dette
medlem viser til debatten rundt vedlikehold av tungt togmateriell,
og mener det er svært viktig at vi opprettholder kompetansen på
dette feltet i Norge. Det vil være uhensiktsmessig å gjøre Norge
mer avhengig av andre land for å kunne holde driften oppe på norsk jernbane. Dette medlem mener også det er grunn
til å undersøke om Riksrevisjonens konklusjoner i sin rapport om
forsinkelser og økende vedlikeholdsetterslep henger sammen med oppsplittingen
av jernbanen.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sikre
at Mantena fortsetter å vedlikeholde togene og togtrafikken på Østlandet
i hele Nasjonal transportplan 2025–2036-perioden.»