Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen
og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Meld. St. 14 (2023–2024) Nasjonal
transportplan 2025–2036, som ble godkjent i statsråd 22. mars 2024.
Meldingen presenterer regjeringens transportpolitikk og langsiktige
plan for utforming av transportsystemet. Komiteen viser
til at det ble gjennomført en høring av meldingen 11. og 12. april,
der et stort antall aktører, inkludert fylkeskommuner og interesseorganisasjoner, deltok.
Komiteen registrerer
at denne transportplanen er den syvende i rekken siden den første
ble fremlagt i 2000. Komiteen merker
seg at denne transportplanen fremlegges tre år etter den forrige,
mot normalt fire år.
Komiteen viser til
at Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet
har gitt faglige utrednings- og prioriteringsoppdrag til transportvirksomhetene
som igjen har gitt grunnlaget for meldingen.
Komiteen merker
seg at det har vært bred medvirkning fra regionalt nivå gjennom
deltakelse fra kommuner, fylkeskommuner, næringsliv, organisasjoner
og Sametinget. Da transportvirksomhetenes svar på utrednings- og
prioriteringsoppdragene var på høring, kom det inn rundt 250 høringsuttalelser.
Komiteen merker
seg at det er stort engasjement for gode samferdselsløsninger og
transportplanen i hele landet, og setter pris på alle innspill som
har kommet i arbeidet.