Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Mona Nilsen og Torstein
Tvedt Solberg, fra Høyre, Turid Kristensen og Tage Pettersen, fra
Senterpartiet, Margrethe Haarr og Åslaug Sem-Jacobsen, fra Fremskrittspartiet,
Silje Hjemdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og fra
Venstre, lederen Grunde Almeland, viser til proposisjonen
fra regjeringen, der det foreslås endringer i ekteskapsloven (forbud
mot ekteskap mellom nære slektninger).
Komiteen viser til
at lovforslaget innebærer endringer i § 3 om forbud mot ekteskap
mellom nære slektninger, slik at loven også omfatter ekteskap mellom
søskenbarn eller nærmere slektninger enn søskenbarn.
Forslaget er en oppfølging av et anmodningsvedtak i
Stortinget og er begrunnet i å ville motvirke helseskader hos barn
og tvangsekteskap.
Komiteen viser også
til at det foreslås en dispensasjonsadgang i § 7, som forutsettes
ivaretatt av statsforvalteren. Videre vises det til at lovendringen
skal gjelde for ekteskap som inngås etter lovens ikrafttredelse. Komiteen har også merket seg at det foreslås
endringer i § 18 b, slik at ekteskap inngått mellom søskenbarn etter utenlandsk
rett ikke skal anerkjennes dersom minst en av partene var norsk
statsborger eller fast bosatt i Norge på vigselstidspunktet.
Komiteen har tilrettelagt
for skriftlige høringsinnspill til saken. Det kom inn ett innspill
innen høringsfristen.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til anmodningsvedtak
48 (2020–2021):
«Stortinget ber regjeringen legge frem
et lovforslag om å forby søskenbarnekteskap.»
Disse medlemmer setter
stor pris på at det nå er fremmet et lovforslag, og at man gjennom
dette kan bidra til å motvirke tvangsekteskap, negativ sosial kontroll
og en kulturell praksis som bidrar til at kvinner og barn lever
ufrie liv.
Disse medlemmer registrerer
at høringsinstansene som er omtalt i proposisjonen, er delte i sine
syn på behovet for lovforslaget, men vil til spørsmålet om omfang
særskilt vektlegge UDIs gjennomgang av saker knyttet til avslag
og tvangsekteskap.
«Vi har nå hatt en gjennomgang av alle
sakene som er avslått med denne begrunnelsen i perioden 2018–2023.
Av totalt 61 avslag gjaldt 30 av dem ekteskap mellom søskenbarn.
I 13 av de øvrige 61 avslagene var partene i slekt på annen måte.»
Det er også naturlig å vise til Folkehelseinstituttet (FHI),
som i sin oppsummering av omfang og helsemessige konsekvenser den
1. mai 2023 sier følgende:
«Hvis vi regner med at forekomsten av
slektskap mellom foreldre er den samme i dag som for seks år siden,
antar vi at det fødes omkring 1 000 barn i året med beslektede foreldre,
hvorav i overkant av 350 har foreldre som er søskenbarn.»
FHI uttrykker også at det er viktig å ikke bagatellisere
de mulige helsekonsekvensene for barna når foreldrene er i nær slekt.
Disse medlemmer mener
også at det er avgjørende viktig å vektlegge høringsuttalelsen fra
Kripos, der det fremgår at det foreslåtte forbudet vil kunne være et
sentralt virkemiddel for å forbygge og bekjempe kriminalitet som
dreier seg om sosial kontroll, tvangsekteskap, æresrelatert vold
og mishandling i nære relasjoner. Det samme gjelder uttalelsen fra
Oslo politikammer, som skriver at de møter mange som har fysiske
og kognitive utfordringer, og der det viser seg at foreldrene er
søskenbarn, og at problematikken knyttet til søskenbarnekteskap
er sentral i mange straffesaker om mishandling i nære relasjoner,
æresrelatert vold og æresdrap.
Disse medlemmer har
merket seg at informasjonstiltak knyttet til konsekvenser av søskenbarnekteskap
ikke har hatt nødvendig effekt, og at dette er uttrykt både fra
Kripos og fra organisasjonen Likestilling, integrering, mangfold
(LIM). Også med et lovforbud mener disse medlemmer at
informasjonstiltak med fordel både kan videreføres og forsterkes.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, støtter de
foreslåtte endringene i ekteskapsloven. Flertallet merker
seg at departementet oppgir at formålet med endringene er å motvirke
helseskader hos barn, og at departementet legger til grunn at forbudet
også vil kunne motvirke tvangsekteskap og negativ sosial kontroll og
vil kunne bidra til å oppfylle det politiske målet om å bekjempe
dette.
Flertallet registrerer
at høringsinstansene er delt i sine syn på behovet for og effekten
av forbudet. Flertallet vil likevel
peke på at de helsemessige hensynene må veie tungt når dette forbudet
skal vurderes. Folkehelseinstituttet har uttalt at nære slektskap
mellom foreldre kan gi alvorlige helsekonsekvenser for barna, og
at det er viktig å ikke bagatellisere de mulige helsekonsekvensene.
Det påpekes at selv om den absolutte risikoen vil være lav og den
samlede effekten for folkehelsen være liten, kan helserisikoen innen
enkelte undergruppen være betydelig. Flertallet har
merket seg at Kripos har uttalt at forbudet vil kunne være et sentralt virkemiddel
for å forebygge og bekjempe kriminalitet knyttet til negativ sosial
kontroll, tvangsekteskap, æresrelatert vold og mishandling i nære
relasjoner, og at UDI har uttalt støtte til at et forbud vil kunne
ha en positiv effekt på å redusere risikoen for tvangsekteskap. Flertallet mener at dette vil være en
positiv konsekvens av forbudet. Andre høringsinstanser, som Advokatforeningen,
Helsedirektoratet og MiRA-senteret, mener at forbudet ikke er egnet
til å oppnå formålet. Dette begrunnes blant annet med at parter
med en landbakgrunn hvor søskenbarnekteskap er mest utbredt, i tillegg
til å registrere ekteskapet formelt også gjennomfører en religiøs
vigsel, og at det er kulturelt akseptert at det er tilstrekkelig
med en religiøs vigsel for samliv og unnfangelse av barn. Flertallet registrerer at departementet
mener at det ikke er holdepunkter for at dette vil bli en utbredt
praksis, og at det er viktig å gi et signal om at søskenbarnekteskap,
med den helserisiko dette utgjør for eventuelle barn som søskenbarnparet
får, ikke er ønskelig. Flertallet er
enig i dette. Enkelte høringsinstanser påpeker at målrettet informasjon
som virkemiddel ikke er utprøvd i tilstrekkelig grad. Slik informasjonsvirksomhet
kan ha vært medvirkende til at antallet som inngår søskenbarnekteskap,
har sunket mye de senere årene, men dette har likevel ikke hatt
stor nok effekt. Flertallet mener at
økt informasjonsvirksomhet uansett vil være et viktig tiltak for
å motvirke at flere barn utsettes for risikoen for negative helsemessige konsekvenser,
men at et forbud likevel vil være et nødvendig tiltak for å unngå
dette.
Flertallet er enig
i at det er nødvendig med en dispensasjonsadgang der sterke grunner
taler for det, og hvor et forbud ellers vil slå særlig urimelig
ut. Flertallet vil peke på at departementet
bemerker at for å sikre et regelverk som er i samsvar med menneskerettighetene,
som oppfyller kravet til forholdsmessighet og ikke uthuler selve
kjernen i retten til å inngå ekteskap, så er det nødvendig å innføre
en dispensasjonsadgang som tar hensyn til dette.
Flertallet har merket
seg at departementet mener at det må foretas en helhetsvurdering
hvor ulike relevante momenter må veies mot hverandre, og at det kan
legges vekt på at et forbud i den konkrete saken ikke er egnet til
å oppnå formålet om å redusere helseskader hos barn. Det presiseres
at vurderingen så langt det er mulig, bør bygge på objektive kriterier
som alder og kjønn. NIM uttaler at det er flere typetilfeller der
formålet om å redusere helserisiko ikke slår inn, for eksempel der
kvinnen er over fruktbar alder, og for likekjønnede par. Både NIM
og departementet peker på tilfeller der søskenbarn har etablert
samboerforhold og allerede har barn. I slike tilfeller vil hensynet
til barns beste måtte tas inn i vurderingen, men dette må vurderes
opp mot andre relevante hensyn, uten at det skal være noen automatikk
i at en søknad om dispensasjon innvilges.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til at ekteskap mellom nære slektninger
er en skadelig praksis, både medisinsk og sosialt. Ekteskap mellom
nære slektninger har vært og er et stort problem i deler av verden.
Slike ekteskap kan være motivert av beskyttelse, økonomisk sikkerhet
for familien eller tradisjoner. Ingen av disse motivene er gode
nok til å fortsette å utsette enkeltpersoner for denne skadelige praksisen.
Dette medlem merker
seg høringsuttalelsen fra LIM (Likestilling, integrering, mangfold).
I den vises det til at nært slektskap mellom foreldre kan gi store
helseskader hos fosteret, samt at det kan føre til alvorlige komplikasjoner
for mor under svangerskap og fødsel. Genetiske defekter kan forsterkes
når nære slektninger får barn sammen. De negative helsemessige konsekvensene
av slike ekteskap er godt dokumentert, også av Folkehelseinstituttet
(FHI), så sent som i april i år. FHI anslår at det årlig fødes omkring
350 barn av foreldre som er søskenbarn.
Dette medlem viser
til at mange slike ekteskap inngås av individer som er i en vanskelig
livssituasjon, og som er offer for negativ sosial kontroll eller
sosialt eller religiøst press. Mange ekteskap mellom nære slektninger
er et resultat av arrangerte ekteskap eller tvangsekteskap. Forskning
viser en sammenheng mellom ekteskap mellom nære slektninger og tvangsekteskap.
En anerkjennelse av slike ekteskap vil derfor bidra til langvarig
undertrykking av enkeltmennesker og brudd på deres menneskerettigheter.
Dette medlem mener
det er meget viktig at det sendes et krystallklart signal om at
Norge ikke aksepterer ekteskap mellom nære slektninger. Det er uforståelig
at regjeringen aksepterer at slike ekteskap anerkjennes for de som
ikke hadde tilknytning til Norge på tidspunktet for inngåelse. Dette
bryter med prinsippet som ble lagt til grunn i Prop. 135 L (2020–2021)
Endringer i ekteskapsloven (ekteskap inngått med mindreårig, etter utenlandsk
rett mv.). Dette medlem mener det er mer
konsekvent å ikke anerkjenne slike ekteskap, slik Norge heller ikke
anerkjenner ekteskap med mindreårige.
Dette medlem viser
til at ekteskap mellom nære slektninger er et globalt problem. En
lovregulering i Norge vil kunne være et eksempel til etterfølgelse
for andre lands myndigheter og på den måten bidra i arbeidet med
å avskaffe den uønskede praksisen med slike ekteskap.
Dette medlem mener
et lovforbud ikke vil stride mot EØS-reglene om fri ferdsel, da
et slikt forbud er likt for alle borgere innen EØS-området, inkludert
norske borgere og andre som er bosatt både i Norge og resten av
verden.
Dette medlem mener
et slikt lovforbud heller ikke vil stride mot menneskerettslige
forhold. Når et ekteskap mellom nære slektninger i seg selv er et
brudd på menneskerettigheter, så er et lovforbud ikke i strid med menneskerettighetene. Dette medlem mener at regjeringens forslag
om å anerkjenne ekteskap mellom nære slektninger er et brudd på
menneskerettighetene og derfor ikke kan bifalles.
Dette medlem viser
til Dokument 8:3 (2005–2006) om forbud mot ekteskap mellom fetter
og kusine og heving av aldersgrensen for familiegjenforening med ektefelle.
Forslagene ble nedstemt i Stortinget. Dette medlem er
glad for at forslaget om forbud mot ekteskap mellom søskenbarn endelig
støttes av et flertall.
Dette medlem støtter
på denne bakgrunn ikke forslaget om endring av henholdsvis ekteskapsloven
§ 3 første ledd nytt tredje punktum og endringsloven til ekteskapsloven
§ 18 b andre og tredje ledd.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«I lov 11. juni 2021 nr. 63 om endringer
i ekteskapsloven (ekteskap inngått med en mindreårig, etter utenlandsk rett
mv.) del I skal § 18 b første ledd lyde:
Et ekteskap som er gyldig inngått etter utenlandsk rett,
anerkjennes ikke her i riket dersom ett eller flere av følgende
forhold foreligger:
-
a. ekteskapet ble
inngått uten at begge parter var til stede under vigselen,
-
b. en av partene var under 18 år,
-
c. en av partene allerede var gift,
-
d. partene er søskenbarn eller nærmere
slektninger enn søskenbarn.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til at det
uttalte målet med et forbud mot ekteskap mellom nære slektninger
primært er å motvirke helseskader hos barn, og at den sekundære
begrunnelsen er å motvirke tvangsekteskap og negativ sosial kontroll.
Disse medlemmer viser
til at hensynet til barnets beste skal være et grunnleggende hensyn
i alle saker som berører dem, jf. Grunnloven § 104 og FNs barnekonvensjon
artikkel 3. Disse medlemmer mener på
denne bakgrunn at man skal ta på det høyeste alvor at FHI påpeker
at nært slektskap kan gi økt sykdomsbyrde hos barn, primært grunnet
økt risiko for sjeldne genetiske sykdommer. FHIs data viser at dødfødsel
er omkring 1,3 ganger så hyppig hos barn der foreldrene er søskenbarn,
spedbarnsdød omkring 2,4 ganger så hyppig og medfødte misdannelser
eller sykdommer diagnostisert ved fødselen omkring 1,7 ganger så
hyppig.
Disse medlemmer viser
videre til at FHI allikevel påpeker at den absolutte risikoen for
enkeltpersoner er lav til moderat, og at det er lite sannsynlig
at de helsemessige konsekvensene utgjør en stor belastning for folkehelsen.
FHI påpeker også at det ikke er gitt at et forbud er det rette tiltaket
for å forebygge sykdom, og at det ikke er tradisjon i Norge for
å benytte forbud mot å inngå ekteskap for personer med økt risiko
for å få barn med arvelige sykdommer, selv ikke i de tilfellene
der risikoen er langt høyere enn når foreldrene er søskenbarn. Disse medlemmer viser også til at Norsk
forening for medisinsk genetikk i sitt høringsinnspill påpeker at
av alle de 2 000 barn som fødes i Norge med ulike medfødte misdannelser,
er det kun 4–5 tilfeller som kan tilskrives at foreldrene er søskenbarn.
Disse medlemmer ønsker
å påpeke at flere høringsinstanser uttrykker uenighet eller usikkerhet
knyttet til om et forbud vil være egnet og effektivt.
Disse medlemmer viser
til høringsinnspill fra Advokatforeningen, hvor høringsinstansen
skriver at den vanskelig kan se at forbudet er egnet til å oppnå
formålet. Advokatforeningen begrunner dette med at mennesker med
landbakgrunn hvor søskenbarnekteskap er mest utbredt, i tillegg
til å registrere ekteskap formelt også gjennomfører religiøs vigsel,
og at det ofte er slik at religiøs vigsel er tilstrekkelig for at
samliv og unnfangelse av barn kulturelt aksepteres.
Disse medlemmer viser
videre til høringsinnspill fra MiRA-senteret, som mener at forbud
mot søskenbarnekteskap ikke vil hjelpe, fordi de som ønsker det,
fortsatt vil kunne få barn. Et forbud mot søskenbarnekteskap er
heller ikke til hinder for at det inngås andre samlivsforhold. Forbudet
vil heller ikke hindre at partene i stedet inngår «irregulære religiøse
vielser».
Disse medlemmer viser
også til høringsinnspill fra Likestillings- og diskrimineringsombudet
(LDO), som etterlyser en redegjørelse fra departementet om andre
mulige mindre inngripende tiltak som kan prøves ut, eksempelvis
økt målrettet og tilpasset informasjon til grupper der forekomsten
av søskenbarnekteskap er høy. Høringsinstansen ønsker samtidig å
gjøre oppmerksom på at et forbud kan virke stigmatiserende.
Disse medlemmer mener
at den primære begrunnelsen om å motvirke helseskader hos barn uansett bør
være tungtveiende. Disse medlemmer viser
til at NIM i sin vurdering av handlingsrommet for å innføre et forbud
mot søskenbarnekteskap under tvil har kommet til at EMK artikkel
12 om retten til ekteskap og muligheten til å stifte familie ikke
er til hinder for å innføre materielle begrensninger i adgangen
til søskenbarnekteskap basert på formålet om å unngå helseskader
for barn i ekteskapet. NIM understreker imidlertid at forbudet må
følges av en unntaksordning med tilhørende rettssikkerhetsgarantier. Disse medlemmer støtter derfor forslaget
om et forbud mot søskenbarnekteskap, forutsatt at dispensasjonsadgangen
ikke gjøres for snever.
I den forbindelse ønsker disse
medlemmer å påpeke at forbudet i en rekke tilfeller vil ramme
ekteskap hvor formålet om å redusere helserisiko ikke vil slå inn
overhodet, eksempelvis der kvinnen er over fruktbar alder, for sterile
ektepar, for likekjønnede ektepar eller for ektepar som ikke ønsker
å få barn. Disse medlemmer viser til
at man i disse tilfellene blir stående igjen med den sekundære begrunnelsen
for et forbud, nemlig å motvirke tvangsekteskap og negativ sosial
kontroll.
Disse medlemmer viser
til at NIM i sin utredning vurderer det dithen at dersom et forbud
utformes med grunnlag i hensynet til å forebygge og begrense tvangsekteskap,
æresrelatert vold og mishandling i nære relasjoner og negativ sosial
kontroll, har de ikke tilstrekkelig grunnlag for å konkludere med
hvorvidt begrensningen vil være egnet og forholdsmessig og dermed
i tråd med EMK artikkel 12. Disse medlemmer mener
at den sekundære argumentasjonen ikke er legitim sett opp mot menneskerettighetene,
hverken når det gjelder retten til ekteskap i seg selv eller når
det kommer til diskrimineringsvernet.
På denne bakgrunn mener disse
medlemmer at dispensasjonsadgangen må være romsligere enn
det regjeringen legger opp til i proposisjonen. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til at Advokatforeningen i sitt høringssvar mener
at dispensasjonsreglene bør formuleres med en ordlyd som angir en
lavere terskel for unntak. Foreningen påpeker at ordlyden «sterke
grunner» synes å være hentet fra ekteskapslovens regulering av bigamiekteskap
og ekteskap med mindreårig, og at slike ekteskap ikke uten videre
kan sammenlignes med søskenbarnekteskap mellom to voksne samtykkende
personer. Advokatforeningen foreslår derfor at vilkåret «sterke
grunner» endres til «særlige grunner», som angir en lempeligere
terskel. Disse medlemmer er enig med
Advokatforeningen i at det er behov for å markere et skille mellom
vurderingskriteriene i såpass ulikeartede tilfeller.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«I lov 4. juli 1991 nr. 47 om ekteskap skal
§ 3 første ledd nytt tredje punktum lyde:
Statsforvalteren kan gi samtykke til ekteskap
etter andre punktum dersom særlige grunner taler for det.»
Disse medlemmer vil
understreke at ekteskap i nære relasjoner er svært problematisk,
både med hensyn til potensiell helseskade hos felles barn og i den
grad det kan knyttes til tvangsekteskap. De uheldige konsekvensene
av slike ekteskap rammer både barna og deres foreldre. Disse medlemmer er derfor svært opptatt av
å sikre målrettede og effektive tiltak som fører til endring i praksis.
Disse medlemmer deler
synet til Folkehelseinstituttet når de peker på at det ikke er gitt
at et forbud er det rette tiltaket for å forbygge sykdom, og merker
seg også de mange høringsinnspillene som sier at dette ikke er den
beste måten å forebygge tvangsekteskap på.
Disse medlemmer merker
seg at flere av høringsinstansene peker på at det ikke nødvendigvis
er en sammenheng mellom å være gift etter norsk lov og muligheten
til å få barn. I en rekke religiøse sammenhenger er det også fullt
mulig å være religiøst gift uten også å være det i juridisk forstand.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til
at antallet søskenbarnekteskap i Norge har gått drastisk ned. For
mennesker av pakistansk opprinnelse var andelen før år 2000 mellom
40 og 50 pst. I årene 2010–2017 var andelen 24 pst., og for norskfødte
av pakistanske foreldre var andelen 17 pst. For mennesker av tyrkisk
opprinnelse var andelen før år 2000 18 pst., mens den i perioden
2010 til 2019 var 8 pst. For mennesker av marokkansk opprinnelse
har man sett en reduksjon fra 29 pst. til 4 pst. Dette viser at
utviklingen har vært positiv til tross for at det ikke har eksistert
et forbud mot søskenbarnekteskap.
Disse medlemmer mener
tallet fortsatt er for høyt, men har tro på at en bedre oppfølging
og informasjon til grupper hvor søskenbarnekteskap fortsatt forekommer,
om helserisiko for eventuelle barn og en bedre etterlevelse av handlingsplanen
mot tvangsekteskap fortsatt vil gi resultater i form av ytterligere
reduksjon i antallet søskenbarnekteskap og andre ekteskap med nære
slektskap.
Disse medlemmer viser
til at man har en god handlingsplan mot tvangsekteskap, som peker
på tiltak som skal sikre informasjon til utsatte grupper og gjøre det
enklere å be om og få hjelp. Det er viktig at tiltakene i handlingsplanen
følges opp med tilstrekkelig finansiering. Uten tilstrekkelig med
hjelp og oppfølging for personer som er utsatt for, eller bekymret
for at de kan bli utsatt for, tvangsekteskap, er det svært vanskelig
å stanse praksisen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
frem en styrket handlingsplan mot tvangsekteskap og orientere Stortinget
på egnet måte.»
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen 3. september
2021 oppnevnte et lovutvalg som skal utrede de samlede juridiske
problemstillingene i saker som gjelder negativ sosial kontroll,
æresrelatert vold, tvangsekteskap, kjønnslemlestelse og psykisk
vold. Utvalget leverer sin utredning i juni 2024. Disse
medlemmer imøteser dette arbeidet og understreker også at
regjeringen har varslet en ny handlingsplan fra 2025 til 2028 som
vil styrke innsatsen mot negativ sosial kontroll og æresrelatert
vold.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre viser til at når
kvinner som har kommet til Norge på familiegjenforening, og som
varsler at de blir utsatt for vold av ektemannen, må gjennom en
svært omfattende dokumentasjonsrunde for å bevise at volden er grov
og langvarig. Organisasjonen Selvhjelp for innvandrere og flyktninger
(Seif) viser til eksempler der kvinner må kontakte opptil fem offentlige
instanser og få disse til å være troverdighetsvitner for seg. Dette
øker terskelen for både å si fra, og for å følge opp og stå i den
vanskelige prosessen med å overbevise utlendingsmyndighetene om
at det de har opplevd, er reelt. I saker med familiegjenforening
er krav til botid med ektefelle økt fra 3 til 5 år, og dette gjør
at flere kvinner lever mye lenger under vold og trusler. De som ikke
tør å bryte ekteskapet og gå fra en voldelig ektefelle, må dermed
leve i et voldelig forhold i fem år før de kan søke om permanent
opphold. Dette forutsetter også at de oppfyller øvrige krav til
permanent oppholdstillatelse. Det er også slik at voldsutøveren
på ulike måter kan hindre den utsatte i å oppfylle kravene, for
eksempel ved økonomisk vold eller negativ sosial kontroll ved å hindre
skolegang eller fast jobb. I slike situasjoner forblir den utsatte
i et voldelig forhold på ubestemt tid.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med nødvendige endringsforslag vedrørende oppfølgingen
av kvinner som utsettes for vold, men som ikke tør å be om hjelp
av bekymring for å bli sendt til hjemlandet. Saken må inkludere
en vurdering av utlendingsloven § 53 b, som i dag regulerer fortsatt
opphold etter samlivsbrudd på bakgrunn av vold.»