2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Mani Hussaini, lederen Ingvild Kjerkol, Stein Erik
Lauvås, Linda Monsen Merkesdal og Sigurd Kvammen Rafaelsen, fra
Høyre, Nikolai Astrup, Bård Ludvig Thorheim, Ove Trellevik og Mathilde Tybring-Gjedde,
fra Senterpartiet, Aleksander Øren Heen, Gro-Anita Mykjåland og
Hans Inge Myrvold, fra Fremskrittspartiet, Terje Halleland og Marius
Arion Nilsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Lars Haltbrekken, fra
Rødt, Sofie Marhaug, fra Venstre, Ola Elvestuen, fra Miljøpartiet
De Grønne, Une Bastholm, og fra Kristelig Folkeparti, Kjell Ingolf
Ropstad, viser til Dokument 8:118 S (2023–2024) om krav til
erstatningskraft for elektrifisering av petroleumsinstallasjoner.
Forslagsstillerne mener petroleumsnæringen må ta ansvar for eget kraftbehov,
slik de gjorde før elektrifiseringen av petroleumsnæringen startet
med kraft fra land.
Som bakgrunn for forslaget viser komiteen til Stortingets behandling av
midlertidige endringer i petroleumsskatten i Innst. 351 L (2019–2020).
I behandlingen av saken ble følgende vedtatt:
«Stortinget ber regjeringen sammen med
bransjen legge frem en plan for hvordan utslippene fra olje- og gassproduksjonen
på norsk sokkel reduseres med 50 pst. innen 2030, sammenlignet med
2005, innenfor dagens virkemiddelbruk. Videre må planen ivareta
hensynet til kostnadseffektive utslippsreduksjoner, herunder videre
elektrifisering av eksisterende felt og lav- og nullutslippsteknologi
på nye felt og hensynet til kraftsystemet på fastlandet. Dette arbeidet
ferdigstilles i løpet av 2021.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti,
viser til at regjeringen ikke har lagt frem en plan for Stortinget
for hvordan utslippene fra olje- og gassproduksjonen på norsk sokkel
skal kunne reduseres med 50 pst. innen 2030. Flertallet viser
til at næringen gjennom Konkraft-samarbeidet derimot har lagt frem
en slik plan, Framtidens energinæring på norsk sokkel – Klimastrategi
mot 2030 og 2050 – Statusrapport 2023. I anledning lanseringen av
statusrapporten uttalte administrerende direktør i Offshore Norge:
«Forutsigbare rammevilkår og et forsterket
virkemiddelapparat er avgjørende for selskapene som skal gjennomføre
store og langsiktige klimainvesteringer som også skal være økonomisk
forsvarlige i 2030. Både et CO2-fond, endring av Enovas mandat og
forlengelse av NOx-fondet vil kunne være viktige virkemidler for
å realisere utslippsreduksjoner og for å skalere opp nye verdikjeder.»
Komiteen viser
også til Miljødirektoratets rapport Klimatiltak i Norge: Kunnskapsgrunnlag
2024, der betydningen av elektrifisering av oljeinstallasjoner for
å nå klimamål er fremhevet.
Komiteen viser til
at Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) forventer at kraftbalansen
i Norge blir svakere fram mot 2028, og viser til høringssvar fra
Equinor og Offshore Norge som trekker fram at olje- og gassindustrien
trenger ytterligere 5TWh for å nå målet om 50 pst. reduksjon av
utslipp fra petroleumsvirksomheten innen 2030 satt av stortinget
i 2020.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti, viser til regjeringens pressemelding
i forbindelse med godkjenning av endret plan for utvikling og drift
på Draugen og Njord:
«Generelt vil det være vanskeligere for
rettighetshaverne å beslutte, og få myndighetsgodkjent ombyggingsprosjekter
til drift med kraft fra land framover – blant annet fordi de kan
ha uønskede følger for kraftsystemet.»
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til Hurdalsplattformen, der det står:
«Regjeringen vil sørge for videre elektrifisering
av olje- og gassfelt, samtidig som det sikres tilstrekkelig fornybar
kraft til ny- og eksisterende industri på fastlandet. Elektrifiseringen
av sokkelen skal i størst mulig grad skje med havvind eller annen
fornybar strøm produsert på sokkelen.»
Komiteen viser til
at olje og gassutvinning er sektoren i Norge i dag med aller størst
utslipp av klimagasser, og at utslippene fra sektoren i 2022 var
46 pst. høyere enn utslippene i 1990.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti,
mener at Norge er helt avhengig av at det gjøres store utslippskutt
fra dagens olje- og gassproduksjon dersom Norge skal bidra i den
globale kampen mot klimakrisen og nå sine klimamål.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti, Venstre
og Miljøpartiet De Grønne mener elektrifiseringen av sokkelen
bør utløse ny kraftproduksjon i Norge, herunder flytende havvind
og/eller gasskraftverk med CCS. Disse medlemmer mener oljeselskapene
må bidra til at det bygges ut like mye erstatningskraft som de trenger
til gjenværende elektrifiseringsprosjekter.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre, Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti, viser
til anmodningsvedtak 914 (2022–2023):
«Stortinget ber regjeringen i revidert
nasjonalbudsjett for 2024 legge frem tiltak for å elektrifisere
offshoreinstallasjoner ved hjelp av havvind for å kutte klimagassutslipp.»
og anmodningsvedtak 836 (2022–2023):
«Stortinget ber regjeringen utrede forslag
om hvordan elektrifisering av oljeinstallasjoner kan gjøres i forbindelse
med utbygginger av havvind og erstatte kraft som er hentet fra land.»
Flertallet mener at forslagene i representantforslaget
må ses i sammenheng med oppfølgingen av disse anmodningsvedtakene.
Flertallet viser
til uttalelsen fra energiministeren i brev av 16. april 2024 til
komiteen, som trekker fram at et krav om erstatningskraft vil føre
til at nye utbyggingsprosjekter blir mindre lønnsomme fordi de pålegges
en merkostnad til etablering av ny kraftforsyning.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen har
invitert partene i arbeidslivet til å etablere et energipartnerskap
med olje- og gassnæringen. Målet er samarbeid om tiltak som gir
større grad av samtidighet mellom tiltak som bedrer kraftbalansen,
og tiltak for klimaomstilling på sokkelen, som ytterligere bruk
av kraft fra land. Disse medlemmer vil
peke på viktigheten av forutsigbare rammevilkår for norsk næringsvirksomhet,
herunder også olje- og gassindustrien, som skaper store verdier
for Norge. Disse medlemmer anerkjenner
behovet for forutsigbarhet og likebehandling av petroleumsnæringen
med annet stort kraftforbruk. Disse medlemmer viser
til at regjeringen fortsatt vil behandle kraft fra land-søknader
fra sak til sak.
Komiteens
medlemmer fra Høyre og Venstre viser til bakgrunnen for forslagene
som er omtalt i representantforslaget. I forbindelse med behandling
av skattepakken på Stortinget i Innst. 351 L (2019–2020), jf. Prop.
113 L (2019–2020), vedtok Stortinget en oppjustering av klimamålet
på norsk sokkel, fra 40 til 50 pst. utslippskutt i 2030 sammenlignet
med 2005. For å nå dette kravet må flere av feltene på sokkelen
elektrifiseres. Disse medlemmer viser
til høringssvar fra aktører som Aker BP, Equinor, KonKraft, NHO,
Offshore Norge og Vår Energi, som alle viser til KonKrafts klimastrategi,
hvor olje- og gassnæringen planlegger å kutte utslippene med 50
pst. innen 2030.
Disse medlemmer viser
også til at aktører som Aker BP og Equinor mener at regjeringens
pressemelding ved godkjenning av PUD-ene (plan for utbygging og
drift) av Draugen og Njord har skapt usikkerhet om tilgang til kraft
fra land fremover, og at regjeringen i Prop. 104 S (2023–2024) skriver:
«Generelt vil det være vanskeligere for
rettighetshaverne å beslutte, og få myndighetsgodkjent, ombyggingsprosjekter
til drift med kraft fra land fremover – blant annet fordi prosjektene
kan ha uønskede følger for kraftsystemet.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet peker på at politikken der kraft tas
fra land for å elektrifisere sokkelen med den hensikt å få ned klimagassutslippene,
har vist seg å ha uheldige konsekvenser slik Fremskrittspartiet
har advart om i lang tid. Elektrifisering av sokkelen har ført til
en situasjon med knapphet på kraft og utsikter til et mulig kraftunderskudd
i nær framtid, samtidig som det har svært liten betydning for det
globale klimagassregnskapet. Disse medlemmer viser
til at partiet ved flere anledninger har fremmet forslag for å forhindre
at elektrifisering av sokkelen går ut over etablering av industri
på land og virker negativt inn på strømprisene til husholdningene,
blant annet at det stilles krav om erstatningskraft før kraft kan tas
fra land for å elektrifisere olje- og gassinstallasjoner. Disse medlemmer mener det er på høy tid
at det stilles krav om erstatningskraft, slik dette representantforslaget
tar til orde for.
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet er grunnleggende uenig i den særnorske
og stadig økende CO2-avgiften som svekker norsk konkurransekraft. Disse medlemmer viser til at olje- og
gassbransjen i lang tid har foreslått å opprette et CO2-fond, der
inntektene fra CO2-avgiften – som i 2024 anslås av Offshore
Norge til 7,8 mrd. kroner – øremerkes tiltak som skal fremme nye
verdikjeder og utslippskutt fra bransjen. Disse
medlemmer mener at det bør vurderes om deler av inntektene
fra avgiften bør benyttes til formål som vil føre til utslippsreduksjoner
på sokkelen.
Komiteens medlem
fra Rødt mener at elektrifisering av sokkelen fører til stor
nedbygging av natur, fratar industri, næringsliv og husholdninger
nødvendig strøm og er omstridt som globalt klimatiltak.
Dette medlem understreker
at Rødt lenge har vært klare på at elektrifisering av sokkelen med
kraft fra land er en dårlig ide. Strømpriskrisen vi har sett, understreker
bare viktigheten av det standpunktet. Vannkraften bør heller brukes
på en måte som skaper mest mulig ringvirkninger: trygg og stabil
kraft til husholdninger og til nye industrietableringer.
Dette medlem mener
at Norge må nå sine klimamål uten å drive petroleumsnæringen med
elektrisk kraft fra land. Den offensive klimapolitikken som kan føre
oss dit, blant annet innen industrien og transportsektoren, fører
til et større behov for kraft i årene som kommer. Å sende kraften
til sokkelen motarbeider dette.
Dette medlem understreker
at vi parallelt med klimakrisen også står i en naturkrise. Vi må
stoppe tapet av naturmangfold. Kraftutbygging fører store inngrep med
seg. Vi må derfor være forsiktig med hvilke elektrifiseringsprosjekter
vi velger, og prioritere de som reelt fører oss ut av olje- og gassalderen,
noe Klimautvalget 2050 understreket i NOU 2023:25.
Dette medlem viser
til at den globale klimaeffekten av elektrifisering av sokkelen
er minimal. Energimeldingen fra regjeringen Solberg slo fast at
den globale klimaeffekten er usikker, men må forventes å være begrenset.
Samtidig fører det altså til at tilgangen på rimelig, ren energi
til norsk industri blir mindre. Dette medlem mener
at det er store problemer med dagens territorielle oppdeling av
utslipp, hvor det som kan se bra ut på et lands klimabudsjetter,
gir utslippsøkning globalt på grunn av økt tilbud av fossil energi.
Dette medlem understreker
viktigheten av at prislappen for elektrifiseringen ikke veltes over
på skattebetalerne, verken over skatteseddelen eller gjennom høyere
strømpriser eller nettleie som følge av utbyggingen.
Dette medlem mener
det også er urealistisk å tro at havvind kan løse dette problemet
på kort sikt, all den tid havvindindustrien har opplevd høyere priser
og forsinkelser i både Norge og andre land. Olje og gass kan dessuten
ikke elektrifiseres med havvind alene, men er avhengig av enten
kraft fra land eller fortsatt produksjon fra gasskraftverk på installasjonene,
slik Klimautvalget 2050 peker på. Dette medlem viser
til at næringens egen plan for å nå klimamålet i 2030, KonKrafts statusrapport
for 2023, viste at det er kraft fra land som skal kutte nesten alt
av utslipp.
Dette medlem mener
at utover realismen i dette er det grunn til å frykte konsekvensene
for natur og sameksistens med fiskeri av å få på plass et hurtigspor
for vindkraftutbygging til havs.
Dette medlem viser
til Innst. 203 S (2023–2024), hvor komiteens medlemmer fra Rødt
og Sosialistisk Venstreparti foreslo følgende:
«Stortinget ber regjeringen avslå nye
søknader om elektrifisering av olje- og gassinstallasjoner med kraft fra
land.»
Dette medlem viser
til Innst. 203 S (2023–2024), hvor komiteens medlemmer fra Rødt,
Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet De Grønne foreslo
følgende:
«Stortinget ber regjeringen utarbeide
en strategi for sluttfasen av norsk petroleumsvirksomhet, og at
denne legges frem for Stortinget senest i forbindelse med statsbudsjettet
for 2025.
Stortinget ber regjeringen om ikke å gi ytterligere letetillatelser
og utvinningstillatelser, eller godkjenne nye planer for utvinning
og drift (PUD), eller anlegg og drift (PAD) etter petroleumsloven,
inntil en strategi for sluttfasen av norsk petroleumsvirksomhet
er behandlet av Stortinget.»
Dette medlem viser
til Innst. 214 S (2023–2024), hvor Rødt foreslo følgende:
«Stortinget ber regjeringen stille krav
gjennom utvinnings- og produksjonstillatelsene til operatørene på
sokkelen, om å redusere utslippene med 70 pst. innen 2030 ved endret
aktivitetsnivå eller bruk av karbonfangst- og lagring.»
Komiteens medlem
fra Venstre viser til Venstres forslag og merknader i behandlingen
av Dokument 8:115 S (2022–2023), jf. Innst. 276 S (2022–2023), Representantforslag
om at kraft til Hammerfest LNG og Snøhvit må baseres på gasskraftverk
med CO2-fangst og -lagring (CCS). Dette
medlem viser til at Venstre allerede i 2022 fremmet representantforslag
om lokal CO2-fangst og -lagring med mer for å nå klimamål
på sokkelen i Dokument 8:95 S (2021–2022), jf. Innst. 257 S (2021–2022).
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne viser
til at verden ble enige om å omstille seg vekk fra fossil energi
under klimatoppmøtet i Dubai 2023 (COP28), og at klimaforskningen
viser at eksisterende infrastruktur for fossil energiproduksjon
vil overstige det gjenværende utslippsbudsjettet for 1,5-gradersmålet. Disse medlemmer vil derfor understreke
at det viktigste Norge gjør for å omstille seg vekk fra fossil energi,
spare kraft, fristille ressurser til omstillingen og for å nå klima- og
naturmålene, er å ikke åpne for nye olje- og gassfelt og med det
forlenge fossil avhengighet.
Disse medlemmer viser
videre til Klimautvalget 2050, som anbefaler at alle kostnader ved
klimatiltak i olje- og gassnæringen så langt som mulig bør bæres av
oljeselskapene selv. Klimautvalget understreker at løsninger som
reduserer bruken av knappe ressurser som kraft og areal, må prioriteres. Disse medlemmer støtter Klimautvalget
2050 i dette.
Disse medlemmer er
derfor positive til intensjonen fra forslagsstillerne om at olje-
og gassektoren må ta ansvar for eget kraftbehov, og at dette kan
sette fart i teknologiutvikling og utbygging av havvind. Det er imidlertid
viktig at et krav om erstatningskraft ikke fører til økt press på
utbygging av kraft i natur på land og brudd på urfolks rettigheter.
Det bør heller ikke føre til forlenget levetid for olje- og gassinstallasjoner.
Disse medlemmer vil
understreke at Norge går mot en anstrengt kraftsituasjon. Utslippskutt
i petroleumssektoren må ikke gå på bekostning av kraft til nytt næringsliv,
omstilling av eksisterende industri eller føre til høye strømpriser
for folk og bedrifter. Det bør derfor være et sentralt prinsipp
at krav om erstatningskraft innebærer ny energiproduksjon, ikke
kun å kjøpe seg inn i eksisterende produksjon, og uten å ta i bruk
mer kraft fra land. Dersom petroleumssektoren trenger tilkobling
til land, må produksjonen offshore være lik forbruket og tilføres
samme prisområde hvor kraft fra land er beslaglagt.