3. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland, Even A. Røed
og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og
lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness
Klungland og Siv Mossleth, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud
og Morten Wold, fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt,
Seher Aydar, fra Kristelig Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og
fra Pasientfokus, Irene Ojala, viser til Prop. 63 L (2023–2024) hvor
regjeringen foreslår endringer i helsepersonelloven og helsetilsynsloven. Komiteen viser til at det i proposisjonen
foreslås endringer i helsepersonelloven og helsetilsynsloven som
innebærer at Helsetilsynet kan ilegge flere og strengere administrative
reaksjoner overfor helsepersonell som er til alvorlig fare for pasienttryggheten
eller som alvorlig svekker tilliten til helse- og omsorgstjenesten.
Det blir blant annet foreslått en generell karantenetid på minst
to år før en kan søke om ny autorisasjon etter at autorisasjonen
er trukket tilbake. I de mest alvorlige sakene blir karantenetiden
før søknad om ny autorisasjon foreslått satt til minst ti år. Det
blir også foreslått at helsepersonell som har mistet autorisasjonen,
men som like fullt praktiserer yrket, kan ilegges forbud mot å yte
helsehjelp. Ved manglende etterlevelse av forbudet kan helsepersonellet
ilegges tvangsmulkt.
Komiteen viser til
at det opp gjennom årene er avdekket flere alvorlige tilfeller av
overgrepssaker fra helsepersonell mot pasienter. Komiteen viser
videre til pasientovergrepsutvalget som ble opprettet av Helse- og
omsorgsdepartementet for å gjennomgå hvordan statsforvalterne, Helsetilsynet,
politiet og påtalemyndigheten hadde behandlet sakene. De undersøkte
helsemyndighetenes behandling av overgrepssaker fra 2010 til 2020.
Komiteen viser til
at pasientovergrepsutvalget fant mye bekymringsverdig og i sin rapport
blant annet fremhevet at:
-
Det er for dårlig
kommunikasjon mellom statsforvalterne.
-
Alvorlige saker bør oversendes Helsetilsynet.
-
Politiet og påtalemyndigheten bør involveres
mer.
-
Helsetilsynet gjorde ikke en god nok jobb
nok når det var mistanke om overgrep fra helsepersonell.
-
Helsetilsynet mangler virkemidler mot uautorisert helsepersonell.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, ser det som svært viktig at en styrker pasientsikkerheten
med reaksjoner overfor helsepersonell som begår overgrep mot eller
utviser grensekrenkende adferd overfor pasienter.
Flertallet mener
at alle regjeringens forslag bidrar i riktig retning, og merker
seg at et bredt flertall av høringsinstansene i hovedsak støtter
forslagene.
Flertallet viser
til at et forbud mot å yte helsehjelp ikke omfatter personell som
yter behandlingslignende arbeidsformer, men som ikke er autorisert
som helsepersonell, samt at forbudet mot å yte helsehjelp nettopp
er avgrenset til «helsehjelp» og ikke nødvendigvis virksomhet som
går under betegnelser som coaching, rådgivning, terapi, alternative
behandlingsformer mv. Pasient- og brukerombudene påpeker i proposisjonen
at behandlere uten autorisasjon kan utgjøre en minst like stor fare
for overgrep og grenseoverskridende adferd, blant annet fordi mange
ikke har tilstrekkelig kompetanse om regelverk og etisk refleksjon
til å løse situasjoner med rolleblanding mv. som helsepersonell med
utdanning og autorisasjon skal kunne håndtere på en bedre måte.
Flertallet merker
seg Helsetilsynets syn om forbud mot å yte helsehjelp, omtalt slik
i proposisjonen:
«Tilsynet meiner at rettstap etter straffeloven
er eit meir eigna verkemiddel. Eit rettstap vil kunne utformast slik
at det omfattar alle former for klientbehandling, rettleiing eller
terapi overfor enkeltpersonar og dermed ikkje vere avgrensa til
helsehjelp, slik dette omgrepet er definert i helselovgivinga.»
Flertallet understreker
viktigheten av at det bygges en kultur som sikrer profesjonelle
og faglig gode relasjoner mellom helsepersonell og pasienter, og
som reduserer faren for overgrep og uakseptabel adferd, herunder
gode varslingsrutiner og faglig oppfølging og støtte til begge parter
der det oppstår uønskede situasjoner.
Flertallet mener
det må komme på plass tiltak som bedre ivaretar hensynet til dem
som er utsatt eller risikerer å bli utsatt for overgrep eller grensekrenkende adferd.
Ut fra en helhetsvurdering har flertallet valgt å
legge avgjørende vekt på hensynet til den rammede part, den som
blir utsatt for overgrep. Flertallet støtter
derfor regjeringens forslag.
Flertallet ber regjeringen
arbeide videre med hvordan pasientsikkerhet kan styrkes, ved å innføre
reaksjoner ved overgrep eller grensekrenkende adferd utført av behandlere
uten autorisasjon.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at regjeringen Solberg 4. juni 2021 oppnevnte
et offentlig ekspertutvalg (pasientovergrepsutvalget) for å gjennomgå
og vurdere saksbehandlingen hos statsforvalterne, Statens helsetilsyn
og Statens helsepersonellnemnd i saker om seksuelle overgrep utført
av helsepersonell mot pasienter i perioden 2010 til 2020. Utvalget
ble opprettet etter en rekke mediesaker om tilsynsmyndighetenes
håndtering av saker om overgrep mot pasienter utført av helsepersonell
og særlig psykologer og psykiatere.
Disse medlemmer merker
seg at noen av hovedpunktene fra pasientovergrepsutvalget var som
følger:
-
Reaksjonene og saksbehandlingen
til Helsetilsynet er ikke tilstrekkelig når det er mistanke om at
helsepersonell med og uten autorisasjon misbruker rollen sin til
å utføre overgrep. Reaksjoner og saksbehandling er ikke godt nok
målrettet mot alvorsgraden i saken.
-
Involvering av påtalemakten må styrkes,
for eksempel ved mer systematisk samarbeid.
-
Arbeidsgivers oppfølging og praksis med
å sende over saker til Helsetilsynet (statsforvalteren) ved mistanke
om overgrep fremstår vilkårlig.
-
Posisjonen til pasienter og pårørende må
styrkes ved mistanke om grenseoverskridende atferd.
-
Forebyggende arbeid for å motvirke risiko
for overgrep og for å rehabilitere helsepersonell må styrkes.
Disse medlemmer mener
det er positivt at regjeringen har fulgt opp dette arbeidet, og
støtter de foreslåtte endringene for å kunne gi flere og strengere administrative
reaksjoner overfor helsepersonell som er til alvorlig fare for pasientsikkerheten
eller som alvorlig svekker tilliten til helse- og omsorgstjenesten.