Søk

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, Guro Holm Skillingstad, viser til representantforslaget, Dokument 8:117 S (2023–2024) fra stortingsrepresentantene Roy Steffensen, Terje Halleland, Frank Edvard Sve og Morten Stordalen om å redusere bompengebelastningen i Ryfast. Komiteen viser også til statsrådens svarbrev datert 22. april 2024. Brevet ligger som vedlegg til denne innstillingen.

Komiteen viser til at det i representantforslaget fremmes forslag om å be regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til tiltak som vil redusere bompengebelastningen for pendlere i Ryfast.

Komiteen vil vise til at dagens bompengeordning for Ryfast innebærer flere ulike ordninger for å fordele bompengebelastningen mellom tyngre og lette kjøretøy, nullutslippskjøretøy og de som passerer bommen sjeldent og ofte. Det gjelder blant annet et passeringstak på 40 månedlige passeringer, timesregel mot Bypakke Nord-Jæren og rabatter for nullutslippskjøretøy og biler med brukeravtale.

Komiteen mener det er viktig at også utenlandske privatbilister betaler bompenger i bompengeprosjekter i Norge, og merker seg at det fra i vår betales bompenger fra nederlandske privatbilister etter at regjeringen har fått i stand en avtale med Nederland om dette.

Komiteen vil vise til at dagens takstnivå i Ryfast er lavere enn det som ble lagt til grunn da bompengeordningen i sin tid ble vedtatt av Stortinget, basert på lokale initiativ og prosesser. Komiteen viser videre til at bompengesatsene gjennom tidligere behandling i Stortinget, og etter lokale initiativ og prosesser, har blitt noe redusert sammenlignet med de opprinnelige vedtatte satsene, samtidig som innkrevingstiden ble utvidet til 20 år.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, vil vise til at Ryfast likefullt er det bompengeprosjektet i Norge der bompengetakstene for privatbilister per i dag er klart høyest. Flertallet ser at summen den enkelte bilist må betale, blir høy ved daglig pendling, og vil slutte seg til at det blir tatt initiativ for å redusere bompengebelastningen for pendlerne. Flertallet har også merket seg at regjeringen allerede har tatt initiativer i så måte.

Flertallet merker seg at statsråden skisserer noen ulike løsninger for å redusere bompengebelastningen for pendlere, og at flere av disse krever godkjenning fra garantistene Rogaland fylkeskommune og Stavanger kommune, samt ny behandling i Stortinget.

Et annet flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, mener det er viktig for legitimiteten til bompengeordningene at den samlede belastningen for den enkelte ikke blir for stor, og at dette må sees i sammenheng med hva som er en akseptabel belastning for å få hverdagen til en vanlig familie til å gå opp.

Dette flertallet viser til at Ryfast er en viktig pendlervei for mange både i Ryfylke og på Nord-Jæren, og at økt mobilitet, kortere reisevei og enklere pendling var en del av formålet med utbyggingen. Selv om belastningen per passering er lavere enn hva som opprinnelig var planen da prosjektet ble vedtatt, ser dette flertallet at bompengebelastningen for de som bruker veien ofte, blir svært høy. Når bompengebelastningen for pendlere blir for høy, uteblir den positive utviklingen og utvidelsen av bo- og arbeidsmarkedsregionen, og det er dette flertallets oppfatning at det vil være riktig å ta grep som gjør noe med disse utfordringene.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at å legge til rette for lokale og regionale arbeidsplasser, samt å gjøre det enklere og rimeligere å reise til og fra jobb og skole, ligger til grunn for regjeringens politikk.

Disse medlemmer viser til statsrådens svarbrev, der det framkommer at regjeringen allerede er i gang med å identifisere ulike tiltak som kan redusere belastningen for pendlere i Ryfast, som for eksempel å redusere passeringstaket, og disse medlemmer imøteser at dette følges opp i dialogen med lokale parter. Disse medlemmer vil videre vise til at de øvrige tiltakene som skisseres i svarbrevet, er å anse som eksempler på mulige tiltak, og at det ikke er tatt stilling til hvilke grep som skal gjøres.

Disse medlemmer registrerer at Samferdselsdepartementet allerede har tatt initiativ til dialog med de lokale partene, og er glade for at det er fremdrift i arbeidet.

Komiteens flertall, alle unntatt medlemmet fra Venstre, fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen foreta en gjennomgang av bompengeprosjektet Ryfast, og snarest komme tilbake til Stortinget med tiltak som vil redusere bompengebelastningen for pendlere.»

Komiteens medlemmer fra Høyre merker seg at fylkeskommune og næringsliv ikke er fornøyde med de tiltakene statsråden så langt har lagt på bordet som forslag til å imøtekomme den krevende situasjonen som brukere av sambandet opplever. Det er ikke nok å skyve ansvar og kostnader over på næringsliv, bilister, fylkeskommune og kommune som sitter med garantiansvar. Disse medlemmer mener at statsråden må få fortgang i de prosesser og diskusjoner som er satt i gang, slik at man kan finne gode og omforente kompromiss, som reduserer de reelle kostnadene for brukerne. Dersom slike ikke er å finne, må dette meldes tilbake til Stortinget i forbindelse med statsbudsjettet for 2025.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til statsrådens svarbrev, der det både omtales en mulig økning av innkrevingstiden for bompenger eller at bompengebelastningen i større grad skal pålegges næringstrafikken for å løse utfordringen mange opplever med de høye bompengetakstene i Ryfast. Disse medlemmer mener at den eneste holdbare løsningen for å få redusert bomtakstene i Ryfast, uten at noen samtidig pålegges en ekstra belastning, er at den statlige andelen i prosjektet økes. Disse medlemmer mener dette er en rimelig løsning som vil komme alle bilister til gode.

Disse medlemmer fremmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen snarest fremme forslag om økt statlig andel i prosjektet rv. 13 Ryfast, slik at bompengebelastningen kan reduseres for alle.»

Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti anerkjenner at Ryfast er blitt svært dyrt for pendlere, og støtter derfor forslaget til Fremskrittspartiet om å redusere bompengebelastningen for dagpendlere på strekningen. Så mange som 12 pst. av barna i Strand kommune lever i lavinntektsfamilier. Fra og med 8. februar 2024 er kostnaden for ansatte som pendler til jobb, mellom 4 450 og 6 375 kroner per måned, altså en betydelig del av inntekten til lavinntektsfamilier som er avhengige av veien for å komme seg til jobb. Dette medlem vil påpeke at den store belastningen for dagpendlere i Ryfast gjør veien til et spesielt tilfelle, og at en reduksjon i bompengebelastningen på strekningen ikke må sette presedens for andre prosjekter.

Samtidig vil dette medlem påpeke at det er særlig problematisk at Fremskrittspartiet og Høyre har fått bygget et så enormt firefelts motorveiprosjekt. Dyre veiprosjekter vil kunne medføre bompengebelastning for bilister, og man burde fra politisk hold, på et mye tidligere tidspunkt, tatt inn over seg hva dette vil bety for de som skal bruke veien. Det er svært problematisk at man har bygget et så enormt veiprosjekt i stedet for å utbedre veien og bruke de store pengene på kollektivtransporten i området. Hadde fokuset vært på utbedringer, samt et billigere og bedre kollektivtilbud, hadde situasjonen i dag vært en helt annen.

Dette medlem mener regjeringen må skrote og nedskalere planlagte store motorveiprosjekter og heller ta vare på de veiene vi har. Dette er veien å gå for at folk skal slippe å komme i situasjoner hvor man ikke har råd å bruke veien når den står ferdig. Bompenger bør i utgangspunktet ikke brukes til å finansiere store veiprosjekter, men heller brukes som et virkemiddel for finansiering av kollektivtransport.