Kommunal- og distriktsdepartementet (KDD) foreslår
i lovproposisjonen å etablere en ordning med pliktig innmelding
av grunnundersøkelser og naturfareutredninger til offentlige registre.
Lovforslaget er utarbeidet av Kommunal- og distriktsdepartementet
i samarbeid med Energidepartementet (tidligere Olje- og energidepartementet),
Kultur- og likestillingsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet.
Ordningen lovfestes gjennom en ny § 2-4 i plan- og bygningsloven,
som setter krav til innmelding til registre som blir ført av henholdsvis
Norges geologiske undersøkelse (NGU), som er nasjonal fagmyndighet
for grunnundersøkelser, og Norges vassdrags- og energidirektorat
(NVE), som er nasjonal fagmyndighet for flom- og skredfare. Energidepartementet
har etatsstyringsansvaret for NVE, Kultur- og likestillingsdepartementet
har ansvaret for åndsverkloven og Nærings- og fiskeridepartementet
har etatsstyringsansvaret for NGU.
Lovforslaget går ut på en lovfesting av innmelding av
grunnundersøkelser og naturfareutredninger og tilgjengeliggjøring
på internett. Det er i dag mulighet til å melde inn både grunnundersøkelser
og naturfareutredninger, men dette er frivillig. Erfaringer fra
den frivillige innmeldingsordningen og økning av naturhendelser har
synliggjort behovet for et bedre offentlig informasjonsgrunnlag.
Innmeldingsplikten vil innebære at alle fremtidige grunnundersøkelser
og naturfareutredninger som faller inn under ordningen og som blir
sluttført etter at loven trer i kraft, skal meldes inn til henholdsvis NGU
og NVE. Det blir også foreslått at manglende eller mangelfull oppfyllelse
av kravene i § 2-4 og tilhørende forskrift kan følges opp ved bruk
av administrative reaksjoner, som vedtak om retting, tvangsmulkt
eller overtredelsesgebyr.
Departementet foreslår også en ny bestemmelse
i åndsverkloven § 33 andre ledd som skal sikre at det ikke er til
hinder for å gjøre grunnundersøkelser og naturfareutredninger tilgjengelige
for allmennheten gjennom offentlige registre at de regnes som «verk»
etter åndsverkloven.
Departementet foreslår å ensrette begrepsbruken når
det gjelder publisering av informasjon i plansaker overfor allmennheten
på internett. Det anes som uheldig at plan- og bygningsloven benytter
ulike begreper for det som skal ha samme virkning, og det foreslås
derfor blant annet at henvisning til bruk av internett «gjennom
elektroniske medier», erstattes med «på internett». Det foreslås
også en mindre retting i § 1-6 første ledd hvor det ved en inkurie
ikke ble vist til § 20-1 første ledd bokstav n (hovedombygging)
fastsatt ved lov 11. mai 2021 nr. 37.
I proposisjonens kapittel 2 gis en omtale av
bakgrunnen for lovforslaget, herunder om hva grunnundersøkelser
og naturfareutredninger er, om gjeldende rett, om behovet for en
pliktig innmeldingsordning og om plasseringen av hjemmelen for en
lovfestet innmeldingsplikt.
I proposisjonens kapittel 3 fremkommer at forslag til
endringer i plan- og bygningsloven og åndsverkloven, samt forslag
til utfyllende forskriftsbestemmelser, har vært sendt på høring.
I kapittelet omtales høringsinstansenes syn.
I proposisjonens kapittel 4 fremkommer departementets
vurderinger om høringsinstansenes innspill, om bruk av retting,
tvangsmulkt og overtredelsesgebyr ved brudd på innmeldingsplikten,
om forholdet til åndsverkloven, om taushetsbelagt informasjon, om
alternativer til forslaget om pliktig innmeldingsordning og om en
mindre retting i plan- og bygningsloven § 1-6 første ledd.
I proposisjonens kapittel 5 gis en omtale av
økonomiske og administrative konsekvenser, andre konsekvenser og
forholdet til bærekraft.
I proposisjonens kapittel 6 gis merknader til
de enkelte bestemmelsene i lovforslaget.
Det vises til proposisjonen for nærmere omtale
av lovforslaget.