Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Ragnhild Male Hartviksen, Odd Harald Hovland og
Hadia Tajik, fra Høyre, Ingunn Foss og Sveinung Stensland, fra Senterpartiet,
Sandra Borch og Else Marie Rødby, fra Fremskrittspartiet, lederen Helge
André Njåstad og Tor André Johnsen, fra Sosialistisk Venstreparti, Andreas
Sjalg Unneland, og fra Venstre, Ingvild Wetrhus Thorsvik,
viser til terrorangrepene i Paris i november 2015 og i Brussel i
mars 2016, og at Kommisjonen i etterkant, i april 2016, publiserte
en melding om sterkere og smartere informasjonssystemer for grenser
og sikkerhet (COM (2016) 205 final). Komiteen merker
seg at meldingen omhandlet svakhetene i EU-informasjonssystemene
for grensekontroll, migrasjonsforvaltning og kriminalitetsbekjempelse
og tiltak for mer effektiv beskyttelse av Schengens yttergrenser og
indre sikkerhet. Komiteen registrerer
at mer helhetlig informasjonsforvaltning og mer effektiv utnyttelse
av eksisterende informasjon ble ansett som sentrale tiltak. Komiteen merker seg at det i tilknytning
til dette ble identifisert et behov for å lette berørte aktørers
tilgang til nødvendig informasjon gjennom utvikling av multifunksjonelle
løsninger og enhetlig regulering. Komiteen tar
til etterretning at man ved å få informasjonssystemene til å kommunisere
med hverandre, såkalt interoperabilitet, mente Kommisjonen at informasjonen
kunne utnyttes bedre, kvaliteten heves og kostnadene reduseres.
Komiteen viser til
at forordning (EU) 2019/817 om opprettelse av en ramme for interoperabilitet
mellom EU-informasjonssystemer for grenser og visum, og forordning
(EU) 2019/818 om opprettelse av en ramme for interoperabilitet mellom
EU-informasjonssystemer for politisamarbeid og rettslig samarbeid,
asyl og migrasjon, ble vedtatt samtidig i 2019 og inneholder i det
vesentlige likelydende bestemmelser. Komiteen registrerer
at inndelingen i to forordninger skyldes at man på denne måten ivaretar
hensynet til at noen av EUs medlemsstater står utenfor Schengen-samarbeidet,
mens andre har egne avtaler knyttet til politisamarbeidet.
Komiteen viser til
at forordningene tar sikte på å legge til rette for en mer effektiv
utnyttelse av EU-informasjonssystemene som understøtter forvaltningen
av grense-, migrasjons- og sikkerhetsområdet. Komiteen merker
seg at dette gjøres ved at det opprettes en portal som gjør det
mulig for medlemsstatenes systemer å søke i flere EU-informasjonssystemer
samtidig. Komiteen merker seg videre
at tilgangen til biografiske og biometriske opplysninger som i dag
lagres i enkeltdatabaser, samles, og det etableres muligheter for
å identifisere personer som er registrert i flere systemer. Komiteen tar til etterretning at dette
også vil styrke muligheten for å oppdage personer som er registrert med
ulike identiteter, eller som bruker en annens identitet.
Komiteen viser videre
til at interoperabilitetsforordningene senere er endret ved forordningene
(EU) 2021/1133 og (EU) 2021/1134 om endringer i VIS-forordningen
mv. samt forordningene (EU) 2021/1150 og (EU) 2021/1152 om fastsettelse
av vilkårene for tilgang til andre EU-informasjonssystemer for ETIAS,
alle av 7. juli 2021.
Komiteen viser til
at Norge som Schengen-medlem er del av et felles regelverk om visum,
som gir tredjelandsborgere fra land med visumplikt adgang til å
besøke Schengen-området i inntil 90 dager i løpet av en 180-dagers
periode, jf. visumforordningen (EF) nr. 810/2009, samt at visumsamarbeidet
også omfatter visuminformasjonssystemet (VIS), som er en felles
database for visumsøknader. VIS ble i 2021 endret ved forordningene
(EU) 2021/1133 og (EU) 2021/1134. Komiteen merker
seg at endringene innebærer blant annet at virkeområdet for VIS
utvides til at også informasjon om visum for langvarig opphold (utover
90 dager) og oppholdstillatelser skal legges inn i databasen, og
at VIS knyttes til andre EU-informasjonssystemer for grensekontroll,
sikkerhet og migrasjon gjennom interoperabilitet.
Komiteen merker
seg også at ETIAS utgjør et tillatelsessystem for fremreise for
tredjelandsborgere fra visumfrie land som ønsker å krysse Schengens
yttergrenser. Komiteen registrerer at forordningene (EU) 2021/1150
og (EU) 2021/1152 endrer ETIAS-forordningen, EES-forordningen, VIS-forordningen,
SIS-forordningene og interoperabilitetsforordningene, og fastsetter hvilke
løsninger for informasjonsutveksling og -tilgang som skal benyttes
i forbindelse med grensekontroll og under behandling av saker om
fremreisetillatelse etter ETIAS-forordningen.