2. Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Frode Jacobsen og Kirsti Leirtrø,
fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet,
Nils T. Bjørke, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, fra Venstre,
Grunde Almeland, og fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg,
viser til proposisjonen, der departementet foreslår å lovfeste regler
mot å offentliggjøre valgdagsmålinger og å dele ut informasjon om
valgresultatet før klokken 21 på valgdagen. Proposisjonen inneholder
i tillegg to mindre lovendringer for å rette opp inkurier i den
nye valgloven vedtatt i juni 2023.
Komiteen merker
seg at de to forslagene om valgdagsmålinger og informasjon om valgresultater
har sin bakgrunn i drøftinger i valglovutvalget i NOU 2020:6 Frie
og hemmelige valg – ny valglov og er en oppfølging av Prop. 45 L
(2022–2023) om ny valglov.
Komiteen ser at
begge forslag fremmes for å sikre at velgerne ikke utsettes for
utilbørlig påvirkning i form av et øyeblikksbilde mens valget fortsatt
pågår.
Komiteen viser til
at det siden 1995 har vært et forbud mot å offentliggjøre valgresultater
før valglokalene stenger kl. 21. Det har imidlertid vært en praksis med
at enkelte mediehus etter avtale har fått tilgang på resultater
én og en halv time før valglokalene stenger, dog med en sperrefrist
til kl. 21.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet,
Sosialistisk Venstreparti og Rødt, mener det er godt begrunnet
når departementet nå foreslår å fjerne denne praksisen, i tråd med
flertallet i valglovutvalget. Mediebildet er sterkt endret, og det
er ikke lenger lett å sortere i hvem som skal få denne tilgangen
eller ikke. Det har også vært brudd på sperrefristen ved noen anledninger.
Departementets vurdering er at det ikke er forsvarlig å opprettholde
en ordning som medfører risiko for at valgresultater gjøres kjent mens
valget fortsatt pågår. Departementet er enig i valg-lovutvalgets
prinsipielle vurdering av at valgresultater ikke skal være kjent
så lenge valget pågår. At valgresultater skal være hemmelige frem
til valget er avsluttet, er et sentralt prinsipp for demokratiske
valg og er begrunnet i at velgere ikke skal kunne bli påvirket av
valgresultater før de avgir sin stemme.
Flertallet støtter
med dette som bakgrunn forslaget om å fjerne medias tilgang til
valgresultater før valglokalene stenger kl. 21.
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser til at Stortinget bare
bør søke å lage lover som faktisk løser problemer, og klarer ikke
å se at det har vært problemer med dagens praksis som rettferdiggjør
at man skal gjøre denne forbudt. Disse medlemmer viser
videre til at mindretallet i valglovutvalget sier:
«I spørsmålet om medier fortsatt bør
ha tilgang til valgresultater fra valgkvelden klokken 19.30, vil
medlemmene Grimsrud og Giertsen for det første legge vekt på at
det ikke er kjente tilfeller av misbruk av denne ordningen, for
det andre vil tilgang for mediene klokken 19.30 gi mulighet for
å planlegge profilen på reportasjer og kommentarer, med de positive
følger det har for kvaliteten i valgdekningen, og for det tredje
vil tilgang klokken 19.30 gi mediene mulighet for å utarbeide egne prognoser
for hele landet og for fylker og kommuner med publisering klokken
21.00.»
Disse medlemmer støtter
dette. Disse medlemmer understreker
at det er en etablert praksis og rettslig grunnlag for at redaktørstyrte
medier har en særlig beskyttelse for sin tilgang til informasjon
i kraft av EMK art. 10 og Grunnloven § 100. Inngrep i retten til informasjon
krever da gode grunner og må være nødvendig og forholdsmessig. I
vurderingen av om noe er forholdsmessig, må en vurdere om det finnes
andre, mindre inngripende metoder enn totalforbud. Deling i lukket
nettverk til redaktørstyrte medier er et slikt alternativ til forbud
mot innsyn for alle.
Disse medlemmer viser
videre til at storkammeravgjørelsen Magyar Helsinki Bizottság mot
Ungarn 8. november 2016 ga det definitive rettslige gjennomslaget
for at pressen har et særlig informasjonskrav ved spørsmål av allmenn
interesse som kan skape offentlig debatt i demokratiske rettsstater.
Etter dette har det kommet flere andre avgjørelser, både i EMD og
Høyesterett, som bekrefter og stadfester dette. Den europeiske menneskerettsdomstolen
(EMD) omtaler rollen som en offentlig vaktbikkje («public watchdog»)
og vektlegger medienes etiske ansvarssystem. De journalistiske mediene
som kan klages inn til Pressens Faglige Utvalg (PFU), er forpliktet
i sitt redaksjonelle virke på presseetikken og synliggjør dette
gjennom bruk av PFUs logo. Denne metoden gjør det raskt og enkelt
å avgjøre hvilke medier som faller inn under ordningen.
Disse medlemmer peker
også på at beskyttelsen etter EMK art. 10 er et argument for at
det ikke er i strid med likebehandlingsprinsippet å gi redaktørstyrte medier
en særlig tilgang til informasjon. Begrunnelsen for å begrense kretsen
bygger på en forutsetning om at medienes samfunnsoppdrag sammenfaller
med de sentrale funksjonene offentlighetsprinsippet skal ivareta
– kontroll, kritikk og kunnskap om myndighetshandlinger. Dette er
saklige begrunnelser som tilsier at forskjellsbehandlingen opp mot
bloggere og nettsider som ikke er redaktørstyrt eller følger presseetikken,
er lovlig og ikke i strid med likebehandlingsprinsippet.
På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Valgloven § 21-8 nytt annet ledd skal lyde:
Det kan gjøres unntak fra forbudet i første
ledd bokstav a for medier som er omfattet av medieansvarsloven og
har forpliktet seg til Redaktørplakaten og til å følge Vær Varsom-plakaten.
Valgdirektoratet har kompetanse til å levere ut informasjon som
beskrevet i første ledd bokstav a på forhånd inntil én og en halv
time med en sperrefrist. Brudd på sperrefristen straffes med overtredelsesgebyr
etter § 21-9.»
Komiteen merker
seg at det er samme hovedbegrunnelse bak forslaget om å regulere
ytterligere forbudet mot å offentliggjøre valgdagsmålinger til etter
at valglokalene er stengt kl. 21. Departementet viser til at det
internasjonalt er en rekke land som regulerer valgmålinger i perioden
før valget og på valgdagen, og at dette også er i tråd med retningslinjer
fra Europarådet. Komiteen viser til
at det spesielle med valgdagsmålinger tatt opp på valgdagen eller
dagen før, er at de som svarer, i større grad har stemt og dermed
svarer hva de har stemt. Dette har forsterket seg gjennom den økende andelen
forhåndsstemmer. Det foreslåtte forbudet er mindre inngripende enn
hva som er tilfelle i flere andre land.
Komiteen støtter
at forbudet videreføres slik det nå presiseres i forslaget til § 21-8
bokstav b.
Komiteen viser videre
til at departementets forslag til § 5-5 bokstav c i Prop. 45 L (2022–2023)
om at listeforslag til valgene må følges av samtykkeerklæring fra
kandidatene, ikke fikk tilslutning i Stortinget ved behandlingen
av Innst. 431 L (2022–2023). Ved en inkurie ble det da ikke fanget
opp at dette fikk en utilsiktet virkning ved supplering med kandidatnavn
etter at fristen for listeforslag har gått ut. Departementet mener
at det i lys av at § 5-5 bokstav c ble tatt ut, er nødvendig å endre § 5-11,
slik at når listeforslag skal suppleres med kandidatnavn etter at
fristen for listeforslag har gått ut, må det legges ved en erklæring
om at kandidaten er villig til å stå som kandidat på listen. Komiteen støtter dette.
Komiteen merker
seg også at det ved en inkurie knyttet til § 18-3, som slår fast
at omvalg som vedtas gjennomført etter kapittel 18, det vil si på
grunn av ekstraordinære hendelser, og som skal gjennomføres etter samme
regler som ordinære omvalg, jf. reglene i kapittel 17, ikke er tatt
inn en henvisning til § 17-4. § 17-4 gir departementet adgang til
å fastsette forskrift om unntak fra lovens bestemmelser om frister
og om adgangen til å forhåndsstemme hvis det er nødvendig av hensyn
til den praktiske gjennomføringen av omvalget. De samme hensynene
som gjelder ved omvalg etter kapittel 17, gjelder også ved omvalg
etter kapittel 18, og det vil være nødvendig å ha adgang til å fastsette
noen særskilte unntak i forskrift.
Komiteen støtter
derfor at det tas inn en henvisning til § 17-4 i § 18-3.
Komiteen merker
seg at departementet i proposisjonen også kommenterer oppfølgingen
av Stortingets anmodningsvedtak nr. 780 og flertallsmerknaden angående
samtykke fra listekandidater i Innst. 431 L (2022–2023). Departementet
kommenterer også fremdriften i sitt eget varslede forsøk med to
kryss i manntallet ved kommune- og fylkestingsvalg. Både arbeidet med
en enkel ordning for å samle inn samtykke fra listekandidater og
forsøket med to kryss er av departementet forsinket og satt litt
på vent til det er avklart hvordan anmodningsvedtak nr. 780 blir
fulgt opp. Komiteen registrerer dette
og merker seg spesielt at departementet fortsetter arbeidet med
ordningen for en praktisk og lett tilgjengelig løsning for samtykke
som kan fungere godt både for partiene/listene, for kandidatene
og for valgmyndighetene, og tar sikte på å komme tilbake til Stortinget
med denne saken slik at et eventuelt krav om samtykke fra listekandidater
kan gjelde fra kommunestyre- og fylkestingsvalget i 2027. Komiteen forventer at dette da er på
plass i god tid før valgene i 2027.
Komiteen viser til
tilbakemeldingen som gjelder anmodningsvedtak nr. 780 (2022–2023),
som lyder:
«Stortinget ber regjeringen sørge for
at forhåndsstemmer og stemmer avgitt i en annen valgkrets enn der velger
er manntallsført ved valgoppgjøret, fordeles på den krets der velgeren
er manntallsført.»
Komiteen vil peke
på viktigheten av at valgresultater bør sorteres etter hvilken stemmekrets
velgerne er manntallsført i. Slik stemmingen er organisert i dag,
gjøres ikke dette. Siden det ble åpnet for bruk av elektronisk avkryssing
i manntallet på valgdagen i 2016, har stemmer fra alle som avgir
stemme i en stemmekrets, blitt lagt rett i urna, uavhengig av om
velgeren er manntallsført der eller ikke.
Komiteen mener det
er av stor betydning, med et økende antall forhåndsstemmer, at disse
fordeles på den stemmekrets velgerne er manntallsført i. Departementet
peker på at dette vil kreve en større endring i lov og forskrift,
og at utredningen av hvordan dette kan gjøres, vil ta noe tid. Det
vil ikke være mulig å få på plass en slik lovendring tidsnok til
at den kan få virkning ved stortingsvalget i 2025. Departementet
vil utrede hvordan Stortingets anmodning best kan følges opp.
Komiteen viser til
at regjeringen sier at de
«tar sikte på å komme tilbake til
Stortinget med forslag til oppfølging før kommunestyre- og fylkestingsvalget
i 2027».
Komiteen vil understreke
viktigheten av at Stortinget får en sak i god tid før dette, slik
at Stortinget har gjort sine vedtak og et system for dette kan være
på plass før nevnte valg.
Komiteen merker
seg at de lovendringsforslagene som er fremmet, ikke har nevneverdig
økonomisk betydning for noen av de berørte partene.