Komiteen, medlemene frå
Arbeidarpartiet, Tobias Hangaard Linge, Runar Sjåstad, Rune Støstad
og Solveig Vitanza, frå Høgre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland
og Lene Westgaard-Halle, frå Senterpartiet, Hans Gunnar Holand,
Jenny Klinge og Per Olav Tyldum, frå Framstegspartiet, Sivert Bjørnstad
og Bengt Rune Strifeldt, frå Sosialistisk Venstreparti, fungerande
leiar Torgeir Knag Fylkesnes, frå Raudt, Geir Jørgensen, frå Venstre,
Alfred Jens Bjørlo, og frå Miljøpartiet Dei Grøne, Rasmus Hansson,
viser til Dokument 8:110 S (2023–2024) om å styrkje nettolønnsordninga
for sjøfolk. Komiteen viser vidare til
fiskeri- og havministeren sitt brev frå 11. april 2024 med statsråden
si vurdering av representantforslaget. Brevet er vedlagt innstillinga. Komiteen viser til at det har kome fire
høyringsinnspel, frå henholdsvis Det norske maskinistforbund, Norsk
Sjøoffisersforbund, Maritimt Forum og Norges Rederiforbund.
Komiteen viser til
at tilskotsordninga for sysselsetjing av sjøfolk, nettolønnsordninga,
er eit verkemiddel for norskeigde skip for å tilsetje sjøfolk. Det
bidrar til å trygge arbeidsplassane til norske sjøfolk, gjere norske reiarlag
konkurransedyktige og ivareta Noreg si rolle som maritim nasjon. Komiteen viser til at nettolønnsordninga
i dag har eit tak på 220 000 kroner i alle tilskotsmodellar med
unnatak av tilskotsmodellen for Norsk Internasjonalt skipsregister
(NIS). Ordninga omfattar om lag 13 000 sjøfolk i Noreg og er ei
regelstyrt og rettigheitsbasert ordning. Komiteen viser
også til at nettolønnsordninga vart evaluert av Holmefjordutvalet,
som gav si tilråding i 2021. Komiteen viser
til at ordninga i utgangspunktet blir handsama i samband med statsbudsjettet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti mener nettolønnsordningen
er det viktigste politiske virkemiddelet for å sikre sysselsetting
av norsk sjøfolk, sikre norske rederiers kompetansekraft og styrke
norsk maritim kompetanse. Disse medlemmer viser
til at maritim næring i 2023 skapte verdier for 211 mrd. kroner og
sysselsatte rundt 90 000 personer. Disse medlemmer viser
til at det partssammensatte maritime utvalget fra 2021, Holmefjordutvalget,
slo fast at tilskuddsordningen er avgjørende for å styrke norsk
maritim kompetanse, sikre norske sjøfolk på norske skip og sikre
norske rederiers konkurransekraft. Disse medlemmer mener
derfor det er svært alvorlig at regjeringen har svekket nettolønnsordningen,
og at dette har skjedd til tross for lovnader om styrking av ordningen før
valget i 2021 og i regjeringsplattformen.
Disse medlemmer viser
til høringsinnspillene i saken, fra henholdsvis Det norske maskinistforbund, Maritimt
Forum, Norges Rederiforbund og Norsk Sjøoffisersforbund, der samtlige
høringsinnspill stiller seg positive til forslagene i saken. Innspillene
innsendt til komiteen er tydelige på viktigheten av en sterk nettolønnsordning
for å sikre norsk konkurransekraft.
Disse medlemmer viser
til Norges Rederiforbunds konjunkturrapport for 2024, der mer enn
80 pst. av forbundets medlemmer sier de vil vurdere å erstatte norske
sjøfolk med utenlandske dersom refusjons-/nettolønnsordningen blir
ytterligere svekket i 2024. Disse medlemmer mener
derfor det er nødvendig med en styrking av ordningen i statsbudsjettet
for 2025.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet fremmer på denne bakgrunn følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2025 legge frem forslag om å fjerne taket på
alle segmenter i tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet og Sosialistisk Venstreparti viser
til Holmefjordutvalget, som slo fast at dagens nettolønnsordning
ikke er konkurransedyktig, siden ordningen begrenses av tak og er
gjenstand for politiske budsjettforhandlinger fra år til år. Disse medlemmer mener det er nødvendig
at ordningen ligger fast, og at norske sjøfolk og rederier skal
kunne være trygge på at rammeverket, gjennom en sterk nettolønnsordning,
ligger fast. Disse medlemmer mener en
sterk rekruttering og vekst i maritim næring er forbundet med stabilitet
og forutsigbarhet i rammevilkårene.
Disse medlemmer påpeker
at Holmefjordutvalget også anbefalte en forenkling av nettolønnsordningen. Disse medlemmer mener arbeidet med en forenkling
av nettolønnsordningen bør videreføres.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å lovfeste substansen i dagens tilskuddsordning for sysselsetting
av sjøfolk, for å sikre nødvendig forutberegnelighet.»
«Stortinget ber regjeringen ta initiativ
til å videreføre det arbeidet som ble initiert av Holmefjordutvalget for
å forenkle og finne nødvendige justeringer i tilskuddsordningen
for sysselsetting av sjøfolk.»