Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Frode Jacobsen og Kirsti Leirtrø,
fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet,
Nils T. Bjørke, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, fra Venstre,
Grunde Almeland, og fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg,
viser til Dokument 5 (2023–2024), Innberetning fra Stortingets ombudsnemnd
for Forsvaret for 2023.
Komiteen merker
seg at nemnda peker på at rettighetene og interessene til vernepliktige
i førstegangstjeneste står sentralt i Ombudsnemdas formål og mandat.
Komiteen merker
seg videre at nemnda peker på nødvendigheten av at bo- og velferdsforholdene
til vernepliktige soldater må forbedres, og at soldatenes krav på
og ønske om å være klare til strid må tas på alvor.
Komiteen registrerer
at nemnda i sitt forord til årsmeldingen peker på at norske myndigheter
nå snakker om vår militære beredskap og den sikkerhetspolitiske
uroen rundt oss på en ny og skarpere måte, og at det er bred enighet
om at det må foretas store investeringer i Forsvaret.
Komiteen viser til
at ombudet peker på at ivaretagelsen av personellet derfor er viktigere
enn noen gang.
Komiteen viser til
at Ombudsnemnda har gjennomført to tilsyn og fem nemndsmøter der
eksterne møteparter har deltatt.
Komiteen registrerer
at nemnda er bekymret for den pressede personellstrukturen i Forsvaret
og hvilke konsekvenser den vil kunne få for personellets sikkerhet
og for Forsvarets beredskap. De peker videre på lederutvikling og
lederutdanning i et langsiktig perspektiv samt nødvendigheten av
tiltak som pensjon, pendlermuligheter og boforhold som viktige for
å beholde og rekruttere personell.
Komiteen viser til
at nemnda mener at selvmord med tilknytning til arbeidet eller tjenesten
i Forsvaret bør behandles på lik linje med andre dødsfall og alvorlige
ulykker med tilknytning til Forsvaret.
Komiteen sier seg
enig i dette.
Komiteen merker
seg at nemnda mener det kan være hensiktsmessig å få samlet de juridiske
reglene for veteraner, især for skadde veteraner, i en egen veteranlov,
lik veteranloven de har i Canada og Nederland.
Komiteen er tilfreds
med at nemnda søker å arrangere et veteranrelatert seminar i 2025
basert på den nylig avgitte tiltaksplanen for veteraner.
Komiteen registrerer
at nemnda i år som i fjor har viet oppmerksomhet til temaet varslingssaker,
mobbing og seksuell trakassering.
Komiteen merker
seg også at nemnda har observert at det nær sagt ikke finnes lokale
ressurser til å behandle personalsaker, og at det er store utfordringer knyttet
til lederskapet som utøves nærmest soldatene.
Komiteen viser til
at nemnda har en viktig rolle med et høyt aktivitetsnivå også i
2023, og ønsker å takke nemnda for arbeidet som er lagt ned gjennom
det siste året.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre merker seg at Tillitsvalgtordningen
i Forsvaret i sitt innspill til Dokument 5 skriver:
«Mange soldater har ikke tilgang til
et personlig våpen, og flere rører heller ikke et våpen igjen, etter
at de har avsluttet rekruttutdanningen. Med dette reduseres også
muligheten til å bygge kompetanse og trygghet rundt sin egen rolle
som soldat, og den virkeligheten de ser for seg å skulle opererer
i ved en eventuell krise/krigssituasjon. Dette skaper igjen unødvendig
usikkerhet for mange, som blir nødt til å forestille seg hva egen rolle
og funksjon vil kunne være, fremfor å få dette tydeliggjort og eksemplifisert
gjennom realistisk trening og øving.»
Disse medlemmer mener
påpekningen fra de tillitsvalgte handler om å ivareta Forsvarets
kjerneoppgave på en best mulig måte, og ber forsvarsministeren om
å sikre at dette viktige innspillet fra TVO hensyntas i departementets
oppfølging av Forsvaret.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser
til nemndas omtale av forvaltningsmodellen for eiendom i forsvarssektoren:
«Nemnda mener at Forsvarsbygg-modellen,
som innebærer at Forsvaret leier bygninger og vedlikeholdet av dem
av en annen etat, er moden for revisjon. Nemnda mener revisjonen
bør gjøres før den bebudede oppbyggingen av Forsvaret tiltar.»
Disse medlemmer er
enige i nemndas anbefaling. Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen skal ferdigstille en gjennomgang av forvaltningen
av eiendom, bygg og anlegg i forsvarssektoren i løpet av våren 2024,
som omtalt i forslag til ny langtidsplan, Prop. 87 S (2023–2024). Disse medlemmer vil understreke at det
er selve modellen, hvor Forsvaret leier bygninger av en annen etat,
som er moden for revisjon, ikke kun beregningsgrunnlaget for husleie
eller andre enkeltelementer innenfor denne modellen.