Søk

Innhold

2. Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Frode Jacobsen og Kirsti Leirtrø, fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, fra Venstre, Grunde Almeland, og fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg, viser til Dokument 5 (2023–2024), Innberetning fra Stortingets ombudsnemnd for Forsvaret for 2023.

Komiteen merker seg at nemnda peker på at rettighetene og interessene til vernepliktige i førstegangstjeneste står sentralt i Ombudsnemdas formål og mandat.

Komiteen merker seg videre at nemnda peker på nødvendigheten av at bo- og velferdsforholdene til vernepliktige soldater må forbedres, og at soldatenes krav på og ønske om å være klare til strid må tas på alvor.

Komiteen registrerer at nemnda i sitt forord til årsmeldingen peker på at norske myndigheter nå snakker om vår militære beredskap og den sikkerhetspolitiske uroen rundt oss på en ny og skarpere måte, og at det er bred enighet om at det må foretas store investeringer i Forsvaret.

Komiteen viser til at ombudet peker på at ivaretagelsen av personellet derfor er viktigere enn noen gang.

Komiteen viser til at Ombudsnemnda har gjennomført to tilsyn og fem nemndsmøter der eksterne møteparter har deltatt.

Komiteen registrerer at nemnda er bekymret for den pressede personellstrukturen i Forsvaret og hvilke konsekvenser den vil kunne få for personellets sikkerhet og for Forsvarets beredskap. De peker videre på lederutvikling og lederutdanning i et langsiktig perspektiv samt nødvendigheten av tiltak som pensjon, pendlermuligheter og boforhold som viktige for å beholde og rekruttere personell.

Komiteen viser til at nemnda mener at selvmord med tilknytning til arbeidet eller tjenesten i Forsvaret bør behandles på lik linje med andre dødsfall og alvorlige ulykker med tilknytning til Forsvaret.

Komiteen sier seg enig i dette.

Komiteen merker seg at nemnda mener det kan være hensiktsmessig å få samlet de juridiske reglene for veteraner, især for skadde veteraner, i en egen veteranlov, lik veteranloven de har i Canada og Nederland.

Komiteen er tilfreds med at nemnda søker å arrangere et veteranrelatert seminar i 2025 basert på den nylig avgitte tiltaksplanen for veteraner.

Komiteen registrerer at nemnda i år som i fjor har viet oppmerksomhet til temaet varslingssaker, mobbing og seksuell trakassering.

Komiteen merker seg også at nemnda har observert at det nær sagt ikke finnes lokale ressurser til å behandle personalsaker, og at det er store utfordringer knyttet til lederskapet som utøves nærmest soldatene.

Komiteen viser til at nemnda har en viktig rolle med et høyt aktivitetsnivå også i 2023, og ønsker å takke nemnda for arbeidet som er lagt ned gjennom det siste året.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre merker seg at Tillitsvalgtordningen i Forsvaret i sitt innspill til Dokument 5 skriver:

«Mange soldater har ikke tilgang til et personlig våpen, og flere rører heller ikke et våpen igjen, etter at de har avsluttet rekruttutdanningen. Med dette reduseres også muligheten til å bygge kompetanse og trygghet rundt sin egen rolle som soldat, og den virkeligheten de ser for seg å skulle opererer i ved en eventuell krise/krigssituasjon. Dette skaper igjen unødvendig usikkerhet for mange, som blir nødt til å forestille seg hva egen rolle og funksjon vil kunne være, fremfor å få dette tydeliggjort og eksemplifisert gjennom realistisk trening og øving.»

Disse medlemmer mener påpekningen fra de tillitsvalgte handler om å ivareta Forsvarets kjerneoppgave på en best mulig måte, og ber forsvarsministeren om å sikre at dette viktige innspillet fra TVO hensyntas i departementets oppfølging av Forsvaret.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til nemndas omtale av forvaltningsmodellen for eiendom i forsvarssektoren:

«Nemnda mener at Forsvarsbygg-modellen, som innebærer at Forsvaret leier bygninger og vedlikeholdet av dem av en annen etat, er moden for revisjon. Nemnda mener revisjonen bør gjøres før den bebudede oppbyggingen av Forsvaret tiltar.»

Disse medlemmer er enige i nemndas anbefaling. Disse medlemmer viser videre til at regjeringen skal ferdigstille en gjennomgang av forvaltningen av eiendom, bygg og anlegg i forsvarssektoren i løpet av våren 2024, som omtalt i forslag til ny langtidsplan, Prop. 87 S (2023–2024). Disse medlemmer vil understreke at det er selve modellen, hvor Forsvaret leier bygninger av en annen etat, som er moden for revisjon, ikke kun beregningsgrunnlaget for husleie eller andre enkeltelementer innenfor denne modellen.